Romanttista rakkautta ei ole olemassa, ja siihen uskominen tekee onnettomaksi
https://yle.fi/uutiset/3-10196532
Se, kuinka ihmiset puhuvat ja ajattelevat rakkaudesta tai rakentavat romanttiselle rakkaudelle perustuvia suhteita, perustuu ainakin osittain niille tavoille ja käytännöille, jotka rakentuivat varhaisen keskiajan Euroopan hoveissa.
Romanttiseen rakkauteen sisältyy vahvasti ajatus kumppanin pyyteettömästä ihailusta ja ihannoinnista. Näemme rakkautemme kohteen vaaleanpunaisten silmälasien läpi, täydellisenä olentona. Arjelle ja realismille ei ole romantiikassa tilaa.
Romantiikka murenee ajan myötä. Toisen muuttuessa tutummaksi tunteet laimenevat. Likaiset sukat lattialla tai toisen tapa jättää keittiön kaapin ovet auki sammuttavat tehokkaasti kaikki romanttiset tunteet. Siitä alkaa epäilys: eikö hän olekaan Se Oikea, kun arki onkin epäromanttista?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan eräs vanhempi sukulaismies sanoi, että romanttinen rakkaus päättyy joko hyvin tai avioliittoon. Mulle romanttinen rakkaus on ainoa syy olla suhteessa ja sen vuoksi mulle on koko elämäni ajan riittänyt seurustelusuhteet, jotka saavatkin päättyä, kun romanttinen rakkaus loppuu.
Aivan ookoo, niin kauan kuin itse tiedostaa sen eikä rakentele pilvilinnoja. Sydämiä se saattaa särkeä.
Itse olen parisuhdeorientoitunut (=ystäväni sana) ja tyytyväinen arkisessa parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan eräs vanhempi sukulaismies sanoi, että romanttinen rakkaus päättyy joko hyvin tai avioliittoon. Mulle romanttinen rakkaus on ainoa syy olla suhteessa ja sen vuoksi mulle on koko elämäni ajan riittänyt seurustelusuhteet, jotka saavatkin päättyä, kun romanttinen rakkaus loppuu.
Aivan ookoo, niin kauan kuin itse tiedostaa sen eikä rakentele pilvilinnoja. Sydämiä se saattaa särkeä.
Itse olen parisuhdeorientoitunut (=ystäväni sana) ja tyytyväinen arkisessa parisuhteessa.
Nimenomaan asian tiedostaminen on tärkeää, jotta ei kuvittelekaan mitään muuta. Ja olen myös aina suhteen alussa sanonut, että en ole parisuhdeihminen eli mun kanssani ei saa loppuelämän kestävää suhdetta. Jos sellaista haluaa, minä en ole silloin oikea henkilö.
Ensinnäkin Jopo-mies jää kyllä ilman ja potin kerää valkoisella (tai punaisella) Maranellon orilla paikalle kaasuttava jä**ämies.
Mikään ei ole muuttunut.
Höpö höpö taas... Romanttinen rakkaus ei kuole mihinkään sukkiin lattialla vaan siihen, ettei toinen jaksa osoittaa rakkautta samalla tavalla kuin ennen. Jos jättää romantiikan suhteesta pois niin silloin suhdeta ei enää ole. Siis jos romanttinen rakkaus on se mitä toinen haki. Rakkautta, romantiikkaa ja kunnioitusta täytyy hoitaa ja ylläpitää ja tuoda esille. Se ei ole vain iskemistä varten vaan suhteen ylläpitämistä varten. Se on tapa osoittaa välittämistä, hellyyttä ja rakkautta omaa kumppania kohtaan.
Romanttista rakkautta on todellakin olemassa, mutta vain osa ihmisistä rakastaa romanttisesti. Sen takia kaksi romanttista sielua kohtaa aniharvoin.
Tarkoitetaanko romanttisella rakkaudella rakastumista? Aluksi rakastumisen kemian aiheuttamaa pakkomielteistä tilaa, joka osassa tapauksista kehittyy rakastamiseksi ja kiintymykseksi, osassa loppuu alle kahdessa vuodessa. Rakastumisen kemiaa https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/02/14/rakastumisen-kemiaa
Ei kai noin voi ajatella. Mä en ymmärrä velojakaan ja otan turpaani rakkaudesta.
T. Mokkapalahenkinen lätkämamma
Tässäpä oli tosiaan vinkkiä Tider-deiteille.
Hauska vinkki on, että rakastumisen voi saada vauhtiin vuoristoradassa.
– Amerikkalaistutkimuksessa laitettiin toisilleen tuntemattomia ihmisiä vuoristorata-ajelulle. Tutkimus osoitti, että jos vieressä istunut ihminen koettiin viehättäväksi ja sitten koettiin yhdessä tämmöinen sydämen sykettä nostattava kokemus, niin se loi valmiuden rakastumiselle, Partonen selittää.
– Näille ihmisille näytettiin vuoristorata-ajelun jälkeen muiden ihmisten valokuvia ja kysyttiin, haluaisitko lähteä tämän ihmisen kanssa treffeille. Jos vuoristorata-ajelun vierustoveri oli koettu viehättäväksi, niin kauneinkaan valokuvassa näytetty ihminen ei herättänyt treffikiinnostusta näiden yhdessä vuoristoradassa käyneiden keskuudessa.
Kaksi romanttista ihmistä voi pitää yllä romanttista rakkautta. Silloin viestitellään romanttisia viestejä vaikka kesken työpäivän, ja vaikka olisi ollut yhdessä vuosia.
Romantiikka on elämäntapa ihan siinä kuin vaikka kuntoilu. Jos haluat pysyä kunnossa, lähdet lenkille tai salille. Jos tuntuu että se on liian työlästä, ei halua sitä tarpeeksi. Jos haluat pitää yllä romanttista suhdetta, järjestät treffejä, laitat lemmekkäitä viestejä ja ostat kukkia. Tämä tietenkin molemmin puolin.
Syytän niitä tuhansia romanttisia pokkareita ja kirjoja jotka luin nuorena. Sain täysin epärealistisen käsityksen elämästä ja ihmisistä.
Kesti pitkään tajuta mikä harha romanttinen rakkaus on. Liian pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi romanttista ihmistä voi pitää yllä romanttista rakkautta. Silloin viestitellään romanttisia viestejä vaikka kesken työpäivän, ja vaikka olisi ollut yhdessä vuosia.
Romantiikka on elämäntapa ihan siinä kuin vaikka kuntoilu. Jos haluat pysyä kunnossa, lähdet lenkille tai salille. Jos tuntuu että se on liian työlästä, ei halua sitä tarpeeksi. Jos haluat pitää yllä romanttista suhdetta, järjestät treffejä, laitat lemmekkäitä viestejä ja ostat kukkia. Tämä tietenkin molemmin puolin.
Yksi tuttavapariskunta käyttää rakkauslaatikkoa. Elikkä kumpikin osapuoli kirjoittelee siinne lapulle "ihania" viestejä toisilleen. En tiedä liittyykö tämä täydellisesti valkoiseen "romanttiseen" kodinsistukseen. Itse olen enemmänkin käytännöllisesti asioihin suhtautuva ja en ole romantiikasta missään vaiheessa kiinnostunut. Toki olimme miehen kanssa aluksi mielettömästi rakastuneet, mutta kyllä se sinne fyysisen yhteyden suunnalle kallistui. Mies ehkä on enemmän romanttinen ja minä en raaasti anna hänen höpsötellä.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä oli tosiaan vinkkiä Tider-deiteille.
Hauska vinkki on, että rakastumisen voi saada vauhtiin vuoristoradassa.
– Amerikkalaistutkimuksessa laitettiin toisilleen tuntemattomia ihmisiä vuoristorata-ajelulle. Tutkimus osoitti, että jos vieressä istunut ihminen koettiin viehättäväksi ja sitten koettiin yhdessä tämmöinen sydämen sykettä nostattava kokemus, niin se loi valmiuden rakastumiselle, Partonen selittää.
– Näille ihmisille näytettiin vuoristorata-ajelun jälkeen muiden ihmisten valokuvia ja kysyttiin, haluaisitko lähteä tämän ihmisen kanssa treffeille. Jos vuoristorata-ajelun vierustoveri oli koettu viehättäväksi, niin kauneinkaan valokuvassa näytetty ihminen ei herättänyt treffikiinnostusta näiden yhdessä vuoristoradassa käyneiden keskuudessa.
yhdessä koettu vaara pistää hormonit hyrräämään. tämä voi selittää osaltaan naisten viehtymyksen "vaarallisiin" miehiin
Kikka on siinä, että pitkään parisuhteessa olleiden tulee narrata että heillä romanttinen rakkaus kukoistaa päivästä toiseen, sillä jos oltaisiin rehellisiä, niin ihan sama arki se olisi siinäki suhteessa kuin muillakin elämässään. Tuon arkisuuden myöntäminen saisi silti suhteen näyttämään väljähtäneeltä ja sitä myötä haavoittuvaiselta, koska romanttisuushan se ihmiset yhdessä pitää!
Tämän takia pitkään parisuhteessa olleet narraavat olevansa kaikkien näiden vuosien jälkeen niin in love edelleen, eipä kukaan yritä kammeta väliin, tai kuvittele sen muka jotenkin olevan mahdollista, lisäksi saa muut kateellisiksi, paitsi naapurin Reetan, joka myös on yliromanttisessa suhteessa jo kymmenettä vuotta, siis sanojensa mukaan hänkin.
Kuka parisuhteessa oleva nyt haluaisi olla huonompi kuin muut parisuhteessaolijat, jotka sanovat olevansa niin rakastuneita ;)
Ja tämän takia suhteettomat haaveilevat parisuhteesta, koska heillä on käsitys siitä että tottakai romanttinen elämän kestävä rakkaus löytyy ihan todennäköisestikin, sillä näin paljon on ympärillä pitkissä ,"täydellisissä"suhteissa olevia pariskuntia. Jännästi näistäkin suhteista kuitenkin erotaan ihan sama 50% kun muistakin ;)
Itse kevytsuhteilin mielelläni ikävuodet 20-35, mutta sitten selkeästi tuli tunne että en tahdo enää kertakäyttösuhteita, vaan olen valmis panostamaan pysyvämpään ratkaisuun, sillä en enää jaksa käydä hipalla, en miellyttää herraseuralaisia olemuksellani, haluan muuttaa omakotitaloon edes hetkeksi elämässäni, eikä siihen yksin ole varaa, en ole enää nuori ja terve, vaan kremppaa on alkanut tulemaan, ja miehen kanssa selviän paremmin arjesta. Löysinkin sitten ihanan miehen, joka on kanssani samalla aaltopituudella. Romanttisuuttakin löytyy, se tulee aaltoina, ja syttyy nykyään syvemmistä jutuista, siitä kiitollisuudesta mikä toista kohtaan on syntynyt vuosien varrella. Silti tätä ilotulitusta ei todellakaan le öin ja päivin :D Samalla tavalla sitä itsekin suojelen parisuhdettamme sanomalla että kyllä, romanttista rakkautta todellakin löytyy pysyvänä laatuna, ihan niin kuin minulla ja miehelläni <3
Minulla on aina tökkinyt miesten yritys hyötyä jotenkin naisesta. Siihen voidaan käyttää myös romantiikkaa. Joskus olisi ihanaa sellainen pyyteettömyys. Kun näkisi joskus muissakin, kuin omissa lapsissaan sitä.
Mikäli ajatellaan, että romanttiseen rakkauteen sisältyy vahvasti ajatus kumppanin pyyteettömästä ihailusta ja ihannoinnista, niin täytyy todeta etten ole koskaan kokenut romanttista rakkautta. Olen kyllä ollut todella rakastunut, mutta kyllä samalla ymmärsin ja hyväksyin kaikki mieheni huonommat ominaisuudet ja heikkoudet. Mies oli monella tapaa ihan erilainen kuin mikään romanttisten haaveiden unelmien prinssi. Realista rakkautta ja kiintymystä on riittänyt yli 30 v.
Tuo on aina mietityttänyt, että onko mies koskaan romanttinen muuten kuin seksiä saadakseen.
Tuskin siihen saa täysin rehellistä vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Kikka on siinä, että pitkään parisuhteessa olleiden tulee narrata että heillä romanttinen rakkaus kukoistaa päivästä toiseen, sillä jos oltaisiin rehellisiä, niin ihan sama arki se olisi siinäki suhteessa kuin muillakin elämässään. Tuon arkisuuden myöntäminen saisi silti suhteen näyttämään väljähtäneeltä ja sitä myötä haavoittuvaiselta, koska romanttisuushan se ihmiset yhdessä pitää!
Tämän takia pitkään parisuhteessa olleet narraavat olevansa kaikkien näiden vuosien jälkeen niin in love edelleen, eipä kukaan yritä kammeta väliin, tai kuvittele sen muka jotenkin olevan mahdollista, lisäksi saa muut kateellisiksi, paitsi naapurin Reetan, joka myös on yliromanttisessa suhteessa jo kymmenettä vuotta, siis sanojensa mukaan hänkin.
Kuka parisuhteessa oleva nyt haluaisi olla huonompi kuin muut parisuhteessaolijat, jotka sanovat olevansa niin rakastuneita ;)
Ja tämän takia suhteettomat haaveilevat parisuhteesta, koska heillä on käsitys siitä että tottakai romanttinen elämän kestävä rakkaus löytyy ihan todennäköisestikin, sillä näin paljon on ympärillä pitkissä ,"täydellisissä"suhteissa olevia pariskuntia. Jännästi näistäkin suhteista kuitenkin erotaan ihan sama 50% kun muistakin ;)
Itse kevytsuhteilin mielelläni ikävuodet 20-35, mutta sitten selkeästi tuli tunne että en tahdo enää kertakäyttösuhteita, vaan olen valmis panostamaan pysyvämpään ratkaisuun, sillä en enää jaksa käydä hipalla, en miellyttää herraseuralaisia olemuksellani, haluan muuttaa omakotitaloon edes hetkeksi elämässäni, eikä siihen yksin ole varaa, en ole enää nuori ja terve, vaan kremppaa on alkanut tulemaan, ja miehen kanssa selviän paremmin arjesta. Löysinkin sitten ihanan miehen, joka on kanssani samalla aaltopituudella. Romanttisuuttakin löytyy, se tulee aaltoina, ja syttyy nykyään syvemmistä jutuista, siitä kiitollisuudesta mikä toista kohtaan on syntynyt vuosien varrella. Silti tätä ilotulitusta ei todellakaan le öin ja päivin :D Samalla tavalla sitä itsekin suojelen parisuhdettamme sanomalla että kyllä, romanttista rakkautta todellakin löytyy pysyvänä laatuna, ihan niin kuin minulla ja miehelläni <3
Ei se ole narraamista vaan ihan todellisia tunteita ja tunteista on hyvä kertoa. Ihmiset rakastavat eri tavoin ja joillekin rakkaus on päivittäistä romantiikkaa. Ei sinun romanttinen rakkautesi ole ainoa oikea romanttinen rakkaus. Ylennät vain itsesi tapasi mukaan muiden yläpuolelle. Sinulle ja miehellesi sopii teidän tapanne ja muilla on omat tapansa. Kaikki ihan yhtä oikeita ja todellisia tapoja, mutta erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aina mietityttänyt, että onko mies koskaan romanttinen muuten kuin seksiä saadakseen.
Tuskin siihen saa täysin rehellistä vastausta.
Jotkut miehet ovat, mutta he ovat vähemmistössä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ajatellaan, että romanttiseen rakkauteen sisältyy vahvasti ajatus kumppanin pyyteettömästä ihailusta ja ihannoinnista, niin täytyy todeta etten ole koskaan kokenut romanttista rakkautta. Olen kyllä ollut todella rakastunut, mutta kyllä samalla ymmärsin ja hyväksyin kaikki mieheni huonommat ominaisuudet ja heikkoudet. Mies oli monella tapaa ihan erilainen kuin mikään romanttisten haaveiden unelmien prinssi. Realista rakkautta ja kiintymystä on riittänyt yli 30 v.
Tiedoksi, että kumppanin hyviä ominaisuuksia voi ihailla hänen heikkouksistaan huolimatta. Ihmistä voi kunnioittaa ja ihailla kokonaisuutena, vaikka hän ei ihan täydellinen olisikaan. Riippuen heikkouksien määritelmistä myös heikkoutta voi ihailla. Romanttisuus on ihan realistista. On ihastunut ja ihailee sitä mitä toinen ihminen on ja tuo sitä esiin. Ei olla ihastuneita mielikuvitusolentoihin vaan ihan siihen todelliseen ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, että kumppanin hyviä ominaisuuksia voi ihailla hänen heikkouksistaan huolimatta. Ihmistä voi kunnioittaa ja ihailla kokonaisuutena, vaikka hän ei ihan täydellinen olisikaan. Riippuen heikkouksien määritelmistä myös heikkoutta voi ihailla. Romanttisuus on ihan realistista. On ihastunut ja ihailee sitä mitä toinen ihminen on ja tuo sitä esiin. Ei olla ihastuneita mielikuvitusolentoihin vaan ihan siihen todelliseen ihmiseen.
Itse en kyllä pysty heikkoutta ihailemaan tai kokemaan myönteisenä vaan pelkästään hyväksymään ja sietämään. Toki hyviä ominaisuuksia täytyy olla enemmän, että ylipäätään pystyy olemaan tämän ihmisen kanssa. Mielestäni romanttisuus nimenomaan sulkee pois realismin. Kukaan ihminen ei ylipäätään ole täydellinen, kaikissa meissä on jotain heikkouksia ja vikoja. Riippuu tietysti asiassa mutta monet heikkoudet ja viat herättää korkeintaan sääliä ei ihailua ja ihannointia. Realistisessa rakkaudessa myönnetään , ettei toinen ole täydellinen, mutta rakastetaan häntä silti. Minä miellän romanttisen rakkauden nimenomaan sellaiseksi, jota esim romanttisissa elokuvissa ja naisille suunnatuissa hömppäkirjoissa esitetään elikkä täydelliseksi unelmahötöksi, jota reaalimaailmassa ei tapahdu. Jos sitten ihminen tavoittelee tuollaista unelmasuhdetta , niin käytännössä se ei tule onnistumaan ja pettymys on taattu.