Paino ei putoa
Olen 38-vuotias nainen, joka lihoi uuden parisuhteen myötä reilussa vuodessa 12 kiloa. Miesystäväni on siis ylipainoinen, ja omaksuin hänen ruokailutottumuksensa tuhoisin seurauksin. Havahduttuani tilanteeseen olen yrittänyt laihduttaa kertyneitä kiloja pois, mutta yhdeksässä kuukaudessa olen saanut pudotettua vain viisi kiloa. Seitsemän olisi siis jäljellä. Nämä viisi kiloa putosivat kolmessa kuukaudessa, ja loppuajan paino on junnannut parin kilon haarukassa paikallaan. Seitsemästä liikakilosta viisi on painoindeksin mukaista ylipainoa, ja olisin tuohon viidenkin kilon pudotukseen tyytyväinen.
Olen aina ollut melko liikunnallinen, mutta nyt elämäntaparemontin myötä olen lisännyt liikuntaa sekä määrällisesti että laadullisesti. Käyn 2-3 kertaa viikossa salilla ja yhtä monta kertaa lenkillä tai uimassa. Ruokavaliota olen niin ikään korjannut. Vaihdoin paahtoleipä- ja munakasaamiaiset puuroon, väli- ja iltapalaherkut hedelmiin ja rahkaan, lounaaksi ja päivälliseksi syön kasvispainotteista kotiruokaa. Alkoholin käyttöä vähensin samoin kohtuukäytön riskirajoilta lähes olemattomaksi. Sipsejä, karkkeja tai muuta naposteltavaa en ole syönyt vuosiin muutenkaan. Pizzan tai hampurilaisen syön kerran kuussa.
En ole ikinä elänyt terveellisemmin kuin nyt. Nuorempana juopottelin aika paljon ja söin, mitä mieli milloinkin teki lihomatta, ja jos lomalla tai muusta syystä sattui kertymään pari kiloa, lähtivät nämä helposti muutamassa viikossa pois pienellä korjausliikkeellä. Jos olisin parikymppisenä elänyt niin kuin nyt, olisin ollut varmaankin 5-10 kiloa hoikempi, kuin mitä silloin olin. Nyt tuntuu, että edes niihin lukemiin, joissa olin nuorempana todella huolettomalla elämäntyylillä, on hankala päästä kurinalaisestikaan eläen.
Voiko kyse olla iän tuomista aineenvaihdunnan muutoksista vai onkohan elintavoissani jokin sokea piste, jota en ole huomioinut? Turhauttaa kaikki "arjen pienistä muutoksista" sekä sipseistä ja sidukasta luopumisesta jauhajat. Kaikki ylipainoiset eivät mässää sipsejä ja litki siideriä sohvannurkassa.
Kommentit (4)
Olet saanut painoa hienosti laskemaan. Punnitse syömäsi ruoka ja merkkaa kalorit viikon ajan johonkin kalorinlaskentaohjelmaan, niin näet paljonko syöt. Inbodysta saat myös suuntaviivoja siihen, paljonko kulutat.
Tuosta iästä...nuorempana elämä on usein muutenkin aktiivisempaa ja ruokaan ei ole niin paljon rahaa kuin keski-iässä. Jos sulla on istumatyö, niin pari treenikertaa viikossa ei kuluta kaloreita mitenkään massiivisesti. Eli pitää syödä tarkasti, olen huomannut näin keski-ikäisenä...
Mulla on nyt 5kg ylipainoa painoindeksin mukaan. Treenaan ja syön asiantuntevan pt:n ohjeiden mukaan. Paino tippuu puoli kiloa viikossa syömällä 1800 kcal päivässä, kasviksia paljon, marjoja/hedelmiä kohtuudella, proteiinia yli 100g päivässä ja rasvaa n. 60g päivässä, loput hiilareita. Merkkaan kalorit ylös. Liikun 4 kertaa viikossa, josta 3 kovaa salitreeniä ja yksi aerobinen. Pientä nälkää/mielitekoja joudun sietämään, vaikka ruokavalioni on optimaalinen juuri minulle ja määrällisesti ruokaa on paljon.
Intoa laihdutukseen sinulle!
Aineenvaihduntasi on hidastunut luontaisesti iän myötä.
Joudut nykyään kuluttamaan enemmän energiaa, jotta paino putoaa.
Tähän ei ole muita lääkkeitä kuin syödä vähemmän tai liikkua vieläkin enemmän.
Koska liikkuminen yleensä kasvattaa ruokahalua, paras vaihtoehto on aina syödä vähemmän.
Voi olla, että kehosi on säästöliekillä ja syöt liian vähän liikuntaan nähden. Mielestäni sulla on liikuntaa ohjelmassa tosi paljon. Munakasaamiainen voi olla parempi kuin puuro. Voit ainakin vaihdella välillä, että proteiinia tulee riittävästi. Seuraa omaa oloa ja herkuttelu silloin tällöin (ei liian usein) voi potkaista myös aineenvaihduntaa käyntiin.
Tsemppiä! Mun piti kanssa laihdutella raskauskilot veks ennen kesää, mut kappas, kesä tulikin jo ja lapsikin jo 1,5v. Noh, onneks tulee uusia kesiä. :)
Painonpudotus lähtee aina syömisistä, joten niihin muutoksia, jos laihtumista ei tapahdu. Älä luota sokeasti sanaan "terveellinen", ihmiset ovat yksilöitä eikä kaikille se terveellinen ole sama asia. Kokeile, millä muutoksilla painosi lähtee laskuun. Ole kärsivällinen ja muista, että kalorit ei kaikkea merkitse.