Miten oikeesti eroon mieliteoista herkkuihin? En halua lihoa enää yhtään..
Mulla on tällä hetkellä ylipainoa reilu 30kg, se on tullut liian isoista ruoka-annoksista sekä herkuttelusta. Ruokailutavat ja oikeastaan koko elämäntyylin olen jo muuttanut ja paino on parin kuukauden aikana laskenut 5kg.
Ongelma kuitenkin on aika ajoin iskevä herkkujen himo. Olen yrittänyt syödä litran jäätelön sijaan puikon, ison sipsipussin sijaan pienen jne, mutta useimmiten se herkkujen himo vaan kasvaa, kun syö jotain vaan vähän.
Syön nykyään paljon kasviksia, kaikki tuotteet normaalirasvaisina, ei lisättyä sokeria, viljoista (kaura, ohra, ruis, vehnä) siedän vain kauraa sen verran mikä menee yhteen puuroannokseen, lisäks ruokavalio on laktoositon. Käyn 3-6kertaa viikossa kävelylenkeillä, pituus vaihtelee 4-7km välillä. Haaveena jossain vaiheessa pystyä taas juoksemaan, tällä elopainolla en vielä viitsi ees yrittää.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa antaa kummoisia neuvoja kun itsekin taistelen saman asian kanssa, mutta toivotan sinulle paljon voimia! Oikeastaan pelottavaa miten rajusti koukuttava aine sokeri on. Tupakasta eroon päässyt tuttavani sanoi ettei tupakoinnin lopettamista voinut edes verrata sokerista eroon pääsemiseen, kun sokerikoukku oli moninkertaisesti vahvempi, vaikla hän oli polttanut päivittäin 20 vuotta. Hirveästi tätä asiaa vähätellään nykyään, mutta osalle ainakin sokeri on kuin huumetta.
Täysin ilman tupakkaa ja alkoholia voi hyvin elää, mutta täysin ilman ruokaa ei voi, joten päihteitä ei voi verrata ruokaan, joka on välttämätön.
Sokeri ja herkut ei ole välttämättömiä, joista tämä lainaamasi kirjoittaja puhui. Hyvin voi verrata.
Eipä oikein voi, sokeria kun on vähän siellä sun täällä ja sellaisissakin syötävissä missä sitä ei edes olettaisi olevan eli sen välttely kokonaan on todella hankalaa. Nikotiinia ja alkoholia taas ei vahingossa elimistönsä saa mistään.
Ei ole hankalaa, jos halua löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tunnesyöppö, tekee mieli herkkuja kun elämä potkii päähän. Vaihdoin sipsit ja karkit pepsi maxiin. Varmaan ne lisäaineetkaan ei ihan terveellisiä ole, mut eipähän lihota.
Lihottaa ne. Ei niissä kaloreita ole, mutta vaikuttaa nälänhallintaan.
Joo olen kuullut väitöksen, että saavat syömään normiruokaa sitten enemmän, mut senhän varsin helposti kumoaa sillä, että päättää mitä on syömässä sinä päivänä ja minkä verran ennen kuin sellaisia nauttii.
Lisäksi pudottamani 10 kg näyttävät puhuvan eri kieltä. (ja siis olen myös muuttanut annoskokoja, jakanut ruokailun useammalle aterialle ja lisännyt liikuntaa)
Sokeri on tutkimusten mukaan addiktoivampaa kuin kokaiini, ja riippuvuudesta eroon pääseminen on sen mukaista.
Älä yksinkertaisesti osta kaupasta mitään herkkuja, äläkä mene kauppaan nälkäisenä. Kun alat kaupassa keksiä tekosyitä miksi ihan vähän voisi ostaa, muistuta itseäsi että se on se addiktio joka puhuu, ja miten paljon sen kuunteleminen kaduttaa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa antaa kummoisia neuvoja kun itsekin taistelen saman asian kanssa, mutta toivotan sinulle paljon voimia! Oikeastaan pelottavaa miten rajusti koukuttava aine sokeri on. Tupakasta eroon päässyt tuttavani sanoi ettei tupakoinnin lopettamista voinut edes verrata sokerista eroon pääsemiseen, kun sokerikoukku oli moninkertaisesti vahvempi, vaikla hän oli polttanut päivittäin 20 vuotta. Hirveästi tätä asiaa vähätellään nykyään, mutta osalle ainakin sokeri on kuin huumetta.
Täysin ilman tupakkaa ja alkoholia voi hyvin elää, mutta täysin ilman ruokaa ei voi, joten päihteitä ei voi verrata ruokaan, joka on välttämätön.
Sokeri ja herkut ei ole välttämättömiä, joista tämä lainaamasi kirjoittaja puhui. Hyvin voi verrata.
Eipä oikein voi, sokeria kun on vähän siellä sun täällä ja sellaisissakin syötävissä missä sitä ei edes olettaisi olevan eli sen välttely kokonaan on todella hankalaa. Nikotiinia ja alkoholia taas ei vahingossa elimistönsä saa mistään.
Ei ole hankalaa, jos halua löytyy.
On se hankalaa verrattuna alkoholin ja/tai tupakan välttelyyn. Se oli pointti.
Vierailija kirjoitti:
Syö kunnon ruokaa niin ei ole mielitekoja!
Näin.
Ja keskity ruoan makuun, ilman mausteitakin. Voit olla koukussa aromiaineisiin.
Löydät luomuvihanneksen, tämähän on hyvää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tunnesyöppö, tekee mieli herkkuja kun elämä potkii päähän. Vaihdoin sipsit ja karkit pepsi maxiin. Varmaan ne lisäaineetkaan ei ihan terveellisiä ole, mut eipähän lihota.
Joo olen kuullut väitöksen, että saavat syömään normiruokaa sitten enemmän, mut senhän varsin helposti kumoaa sillä, että päättää mitä on syömässä sinä päivänä ja minkä verran ennen kuin sellaisia nauttii.
Lisäksi pudottamani 10 kg näyttävät puhuvan eri kieltä. (ja siis olen myös muuttanut annoskokoja, jakanut ruokailun useammalle aterialle ja lisännyt liikuntaa)
Pystytkö tekemään tuon miettimättä annoskokoja ja ruokailujen määrää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyse lisätystä sokerista..
Miten hitossa joku, joka kiinnittää noin paljon syömiseensä huomiota, ei muka pysty laihtumaan? Miten voi olla mahdollista???????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö kunnon ruokaa niin ei ole mielitekoja!
Näin.
Ja keskity ruoan makuun, ilman mausteitakin. Voit olla koukussa aromiaineisiin.
Löydät luomuvihanneksen, tämähän on hyvää..
Olen karsinut ruokavaliosta e-koodit ym. keinotekoisen. Aromivahventeet ym. lähti jo ennen ruokaremonttia, koska aiheuttivat migreenikohtauksia. Mausteita käytän, mutta nekin olen katsonut, ettei sisällä mitään turhaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö tekemään tuon miettimättä annoskokoja ja ruokailujen määrää?
Jos olen miettämättä ruokailujen määrää ja annoskokoja, niitä ruokailuja on liian vähän ja annoskoot liian suuria välittämättä siitä, mitä muuta syön tai juon. Joten vastaan, että en tiedä. En oo kokenut tilannetta, jossa voisin syödä tarpeeksi vähän ja tarpeeksi usein ilman, että mietin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa joku, joka kiinnittää noin paljon syömiseensä huomiota, ei muka pysty laihtumaan? Miten voi olla mahdollista???????
Kenelle tämä oli tarkoitettu? Jos minulle niin jo aloituksessa lukee, että olen laihtunut. Ongelma on mieliteot millon mihinkin herkkuun.
ap
Meinasin tulla sanomaan, että vedä överit, niin että oksettaa. Mutta jos menee nyt jo iso sipsipussi ongelmitta..
Vaihda tummaan suklaaseen, sitä ei voi syödä niin paljon, kuin maitosuklaata.
Ja syö 5-6 terveellistä ateriaa päivässä, niin ei tee mieli napostella, kun vatsa ja mieli on ruokittu kunnon ruoalla.
Älä osta kotiin herkkuja, äläkä mene kauppaan nälkäisenä. Tee viikon ostolista kerralla, niin kauppalasku on jo sen verran iso sillä kertakäynnillä, ettet halua laittaa siihen lisäksi herkkuja.
Mulla on auttanut meditoiminen, tai manifestoiminen oikeammin. Olen pitkän aikaa koittanut saada itseäni niskasta kiinni herkuttelun suhteen, olisi varaa karistaa 15-20 kiloa pois. Olen toivoton herkkusuu, jolla on oikeastaan ollut joka päivä "karkkipäivä", hävettää vähän tunnustaa :( Aattelin, että kokeilen manifestointia, sillä ajatuksella että ei se ota mitään jos ei annakaan. Olen viikon ajan joka päivä käyttänyt noin 10 minuuttia siihen, että kuvittelen olevani jo hoikka ja miltä se minusta tuntuu, että himoitsen vain terveellisiä ruokia jne... Ja en tiedä mistä muusta tämä voisi johtua, mutta en ole koko viikon aikana himoinnut makeaa. Kaapissani on ollut koko ajan avattu keksipaketti ja karkkipussi, ja ne eivät viime viikolla todellakaan olisi jääneet sinne paria päivää pitemmäksi aikaa. Kummallista! Mutta hyvä näin, oli syy mikä tahansa!
Itse taistelen nyt raskaana samaa ongelmaa vastaan. Monta kuukautta menikin ilman makeanhimoa, nyt takaraivossa kolkuttaa ajatus sokerivauvasta ja raskaushimoja vastaan taistellaan kaikin asein...
Joskus aikoinaan dieetatessa mulle toimi "cheat day" eli yhden päivän viikosta sai syödä vapaasti. Jos jotain teki mieli, ajattelin vain, että parin päivän päästä saan syödä sen. Vhh-dieetillä se myös täytti lihasten glykogeenivarastot ja normalisoi leptiinitasot.
Nyt raskaana mikään verensokerin räjäyttäminen kerran viikossa ei tule kysymykseen, joten olen korvannut herkut terveellisillä naposteluilla, joita on aina kaapissa. Herkkuja en edes osta kaupasta kotiin. Lemppareita on kirsikkatomaatit, pilkottu kurkku, porkkana, palsternakka, paprika ja kukkakaali dipattuna hummukseen, guacamoleen tms., appelsiinit, omenat, macadamiapähkinät. Noita voi kuitenkin syödä vaikka päivittäin niin paljon, että maha on yksinkertaisesti täynnä, ettei sinne mahdu herkkuja, unohtamatta kunnon ruoka-annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin tulla sanomaan, että vedä överit, niin että oksettaa. Mutta jos menee nyt jo iso sipsipussi ongelmitta..
Ja syö 5-6 terveellistä ateriaa päivässä, niin ei tee mieli napostella, kun vatsa ja mieli on ruokittu kunnon ruoalla.
Älä osta kotiin herkkuja, äläkä mene kauppaan nälkäisenä. Tee viikon ostolista kerralla, niin kauppalasku on jo sen verran iso sillä kertakäynnillä, ettet halua laittaa siihen lisäksi herkkuja.
Jossain määrin välttelen suklaata, koska erityisesti isompina määrinä se altistaa migreenikohtaukselle.
Syön kolmesti päivässä, on riittävä määrä mulle, ei turhia välipaloja, paitsi nyt nuo herkut. Ongelmanni ei ole se, että olisin oikeasti nälkäinen, mahani tuntuu kyllä täydeltä, mutta silti iskee se herkkuhimo. Tämän osaan kyllä nykyään erottaa oikeasta nälästä.
ap
Neuvoni on, että lopeta laihduttaminen. Sun koko suhde ruokaan on vääristynyt, se on elämän sisällön antaja, jota mietit koko ajan ja joka tuo nautintoa ja täyttää sisäistä tyhjyyttä. Nyt kuvittelet, että kun laihdut niin se uusi olomuoto täyttää sen tyhjyyden, jonka syöminen nyt täyttää, mutta ei se mene niin. Pää pitää hoitaa ensin kuntoon, ennen kaikkea itsetunto, joka ei saa olla riippuvainen ulkonäöstä.
Tilanteesi muistuttaa sen verran paljon omaani 15 v sitten, että kerron mikä mulla toimi:
-aerobisen lopettaminen, ts vaihda kävely puntikseen. Lihakset kuluttavat energiaa levossakin, aerobinen vain lisää ruokahalua
-lopeta ulkonäkömuutoksen käyttäminen motivaationa laihduttamiseen. Tämä voi johtaa siihen, että kannattaa hyväksyä korkeampi tavoitepaino kuin joskus teininä
-kokeile vähähiilarista ruokavaliota. Tähän ei tarvitse jäädä pysyvästi, mutta mulla se auttoi oikean nälän tunteen havaitsemisen palauttamiseen. Tämä kykyhän häviää kun nälkää ei laihiselämäntavan seurauksena pysty enää erottamaan pelkästä herkkujen himosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain määrin välttelen suklaata, koska erityisesti isompina määrinä se altistaa migreenikohtaukselle.
Syön kolmesti päivässä, on riittävä määrä mulle, ei turhia välipaloja, paitsi nyt nuo herkut. Ongelmanni ei ole se, että olisin oikeasti nälkäinen, mahani tuntuu kyllä täydeltä, mutta silti iskee se herkkuhimo. Tämän osaan kyllä nykyään erottaa oikeasta nälästä.
ap
Hirmu vaikeeta antaa neuvoja. Yksi asia tuli mieleen. Onko sulla joku määrätty päivärytmi tai vastaava? Voisitko sitä jotenkin muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Neuvoni on, että lopeta laihduttaminen. Sun koko suhde ruokaan on vääristynyt, se on elämän sisällön antaja, jota mietit koko ajan ja joka tuo nautintoa ja täyttää sisäistä tyhjyyttä. Nyt kuvittelet, että kun laihdut niin se uusi olomuoto täyttää sen tyhjyyden, jonka syöminen nyt täyttää, mutta ei se mene niin. Pää pitää hoitaa ensin kuntoon, ennen kaikkea itsetunto, joka ei saa olla riippuvainen ulkonäöstä.
Tilanteesi muistuttaa sen verran paljon omaani 15 v sitten, että kerron mikä mulla toimi:
-aerobisen lopettaminen, ts vaihda kävely puntikseen. Lihakset kuluttavat energiaa levossakin, aerobinen vain lisää ruokahalua
-lopeta ulkonäkömuutoksen käyttäminen motivaationa laihduttamiseen. Tämä voi johtaa siihen, että kannattaa hyväksyä korkeampi tavoitepaino kuin joskus teininä
-kokeile vähähiilarista ruokavaliota. Tähän ei tarvitse jäädä pysyvästi, mutta mulla se auttoi oikean nälän tunteen havaitsemisen palauttamiseen. Tämä kykyhän häviää kun nälkää ei laihiselämäntavan seurauksena pysty enää erottamaan pelkästä herkkujen himosta.
En ole millään laihdutuskuurilla vaan muutin elämäntavat loppuiäkseni. Eikä mulla myöskään ole huono itsetunto enkä yritä saada painoa alas ruokailutottumusten muutoksella ulkonäön takia vaan ihan terveydellisistä syistä.
Mä en tykkää käydä salilla, olen siellä nuorempana käynyt, muttei ole mun juttu. Tykkään enemmän juoksemisesta, joskin nyt toistaseks se on kävelyä, kunnes elopaino vähemmän.
Olen ollut normaalipainoinen noin 10v sitten eli 25v ikäisenä, en nyt ihan teini enää sillon. Ulkonäkö ei ole syyni saada itseni normaalipainoiseksi vaan se, että voin olla fyysisesti terve ja jaksaa paremmin lasten kanssa jne.
Nykyinen ruokavalioni on nytkin jollain mittapuulla varmasti vähähiilarinen, koska suurimmat hiilarien lähteet ovat pois ruokavaliostani, paitsi ne herkut, joita nyt olen itselleni sallinut.
Ja minä kyllä erotan nykyään millon on oikeasti nälkä ja millon se on vaan mieliteko.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hirmu vaikeeta antaa neuvoja. Yksi asia tuli mieleen. Onko sulla joku määrätty päivärytmi tai vastaava? Voisitko sitä jotenkin muuttaa?
Päivärytmi menee töiden ja lasten mukaan, miten se muuttaminen hyödyttäisi, siis mitä tällä ajoit takaa?
ap