Miten oikeesti eroon mieliteoista herkkuihin? En halua lihoa enää yhtään..
Mulla on tällä hetkellä ylipainoa reilu 30kg, se on tullut liian isoista ruoka-annoksista sekä herkuttelusta. Ruokailutavat ja oikeastaan koko elämäntyylin olen jo muuttanut ja paino on parin kuukauden aikana laskenut 5kg.
Ongelma kuitenkin on aika ajoin iskevä herkkujen himo. Olen yrittänyt syödä litran jäätelön sijaan puikon, ison sipsipussin sijaan pienen jne, mutta useimmiten se herkkujen himo vaan kasvaa, kun syö jotain vaan vähän.
Syön nykyään paljon kasviksia, kaikki tuotteet normaalirasvaisina, ei lisättyä sokeria, viljoista (kaura, ohra, ruis, vehnä) siedän vain kauraa sen verran mikä menee yhteen puuroannokseen, lisäks ruokavalio on laktoositon. Käyn 3-6kertaa viikossa kävelylenkeillä, pituus vaihtelee 4-7km välillä. Haaveena jossain vaiheessa pystyä taas juoksemaan, tällä elopainolla en vielä viitsi ees yrittää.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa antaa kummoisia neuvoja kun itsekin taistelen saman asian kanssa, mutta toivotan sinulle paljon voimia! Oikeastaan pelottavaa miten rajusti koukuttava aine sokeri on. Tupakasta eroon päässyt tuttavani sanoi ettei tupakoinnin lopettamista voinut edes verrata sokerista eroon pääsemiseen, kun sokerikoukku oli moninkertaisesti vahvempi, vaikla hän oli polttanut päivittäin 20 vuotta. Hirveästi tätä asiaa vähätellään nykyään, mutta osalle ainakin sokeri on kuin huumetta.
Täysin ilman tupakkaa ja alkoholia voi hyvin elää, mutta täysin ilman ruokaa ei voi, joten päihteitä ei voi verrata ruokaan, joka on välttämätön.
Sokeri ja herkut ei ole välttämättömiä, joista tämä lainaamasi kirjoittaja puhui. Hyvin voi verrata.
Mahtava alku, viisi kiloa pois on jo merkittävä parannus terveyteesi. Paljon olet varmasti tehnyt oikein, kun painoa on lähtenyt.
Nyt vaan kokeilemaan mikä on helpoin ja tehokkain keino pysyä kaidalla tiellä. Auttaisiko, jos kerran viikossa on herkkuateria? Ja toiset laihduttavat menestyksekkäästi niin, että sallivat itselleen päivittäin pienen herkun. Jos herkku on 100-200 kcal, niin sen kyllä pystyy mahduttamaan muuten terveelliseen ruokavalioon.
Uh. Minäkin taistelen täällä just Pantteri-pussihimoa vastaan:((( Tuolla se kaapissa huutaa pääsyä luokseni ja suuhuni. Melkein jo annoin periksi, mutta ehkä jaksan taistella... ?Huonosti nukuttu viime yö, nyt pe ilta, sokerinhimo, vähän yksinäinen olo, ei pakollista tekemistä (paitsi miljoona tekemätöntä kotityötä...). Just tällaiseen tilanteeseen se sokerinhimo iskee. Ajatus, että ei siitä yhdestä pussista ole väliä. Mutta on sillä! Yritän ajatella mikä paska olo siitä syömisestä tulee:( Aamulla olo kuin olisi telaketjujen alle jäänyt. Se pussi johtaa tilanteen karkaamiseen käsistä....sen jälkeen sulatan pakkasesta pullat jne jne...laihtumistavoite taas siirtyy... insuliinit pomppivat, itsesyytökset masentavat. Huh! Tällaisia mä päässäni pyörittelen. Mutta jospa jaksan taistella! Lupaan teille:) Karkki ei syömällä maailmasta lopu!
Karkkinarkki kirjoitti:
Uh. Minäkin taistelen täällä just Pantteri-pussihimoa vastaan:((( Tuolla se kaapissa huutaa pääsyä luokseni ja suuhuni. Melkein jo annoin periksi, mutta ehkä jaksan taistella... ?Huonosti nukuttu viime yö, nyt pe ilta, sokerinhimo, vähän yksinäinen olo, ei pakollista tekemistä (paitsi miljoona tekemätöntä kotityötä...). Just tällaiseen tilanteeseen se sokerinhimo iskee. Ajatus, että ei siitä yhdestä pussista ole väliä. Mutta on sillä! Yritän ajatella mikä paska olo siitä syömisestä tulee:( Aamulla olo kuin olisi telaketjujen alle jäänyt. Se pussi johtaa tilanteen karkaamiseen käsistä....sen jälkeen sulatan pakkasesta pullat jne jne...laihtumistavoite taas siirtyy... insuliinit pomppivat, itsesyytökset masentavat. Huh! Tällaisia mä päässäni pyörittelen. Mutta jospa jaksan taistella! Lupaan teille:) Karkki ei syömällä maailmasta lopu!
Lopeta se taistelu ja syö siten, että sitä mielitekoa ei ole. Vai haetko jotain sankarin titteliä kun yrität olla ilman karkkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi vain kokonaan lopettaminen. 6 vkoa kesti himot, sitten helpotti. Olin idiootti, ja annoin pahalle pikkusormen... Nyt taas herkkukoukussa ja ylipainoinen :(
Tämä on syy miksi harva asiantuntija suosittelee lopettamista: yleensä siinä käy juurikin noin, että tiukkana pysytään aikansa mutta sitten kun homma jostain syystä (esim. stressi, unettomuus, vaikeudet elämässä) ratkeaa, ratkeaakin totaalisesti ja lihotaan kaikki takaisin. Ja sitten uusi totaalikieltäymys, joka entisestään vääristää suhtautumista niihin ruokiin ja lisää niiden himoa jota patoutuuu sisälle, kunnes taas käy jotain ja sitten mennään.
Ei ole kysymys tästä. Ei se suklaanhimo (yms.) mitenkään kasva kieltäymyksen aikana. Päinvastoin, kun on aikansa täysin ilman, ei tee edes mieli. Sitten luulee voivansa taas syödä sokeria ihan normaalisti. Siihen sokeriin vain on epäterve pakkomielle. Aivan kuten alkoholistit eivät voi juoda vähän olutta retkahtamatta täysin. En ole koskaan pystynyt käyttämään sokeria kohtuudella (tyyliin karkkipäivä kerran viikossa tai pulla kerran päivässä kahvin kanssa), vaan vähitellen määrät kasvavat tähtitieteellisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi onnittelut hyvästä alusta!!! Mitä tulee herkkuihin, niin siihen taitaa toimia eri ihmisillä eri asiat. Jos tuntuu siltä että pieni määrä jotain tiettyä herkkua tauon jälkeen saa aikaan paluun vanhoihin huonoihin tapoihin, niin juuri ne herkut kannattaa jättää kokonaan väliin. Jos taas huomaat, että joidenkin herkkujen kohdalla määrä pysyy hallinnassa, suosi niitä.
Kokeilitko jo ns. terveellisten naposteltavien helpoksi tekemistä? Leikkaa kurkku- ja porkkanatikkuja valmiiksi jääkaappiin (jos ne maistuu), ja tee niille dippikastike joka on tosi herkkua mutta vähäkalorista, ja syö niitäkin hitaasti että annat mieliteolle enemmän aikaa mennä ohi. Mikrossa tehdyt lehtikaalisipsit on muuten yllättävän hyviä myös.
Yksi mikä voisi toimia on, että kun iskee mieliteko johonkin syötävään teetkin ensin jotain ruokaan liittymätöntä yhtä kivaa, siten voisit päästä helpoiten pinttyneestä ruoalla palkitsemisen tunteesta eroon. Jos tätä kokeilet, niin keksi ja suunnittele valmiiksi tuo korvaava juttu, että se on yhtä helposti käsillä kuin se sipsipussi.
Voit toki yrittää joidenkin neuvojen mukaan vain lopettaa heti väärin syömisen, se olisi kiva ja helppoa jos olisi täydellinen ihminen. Tosin täydellisellä ihmisellä ei näitä ongelmia alunperinkään olisi ollut 😁. Jokaisella meistä on meidän omat kompastuskivemme, ja ne eivät ole kaikille samat. Sen kannattaisi muistaa kaikkien niiden jotka hehkuttavat, että joku juttu täytyy olla muillekin ihan helppo homma jos se on helppoa minulle. Mulle esim. olisi helppoa lopettaa tarvittaessa alkoholin käyttö kun se ei juuri muutenkaan kiinnosta ja tulee kuukausienkin välejä käytössä ja kerta-annos on aina max 1-2, mutten silti hehkuttele kellekään alkoholistille että senkus vaan lopetat, ihan helppo juttu.
Tuota dippausta en oo kokeillu, porkkana kuuluu omiin inhokeihin, mut kurkulla vois kokeilla.
Tavallaan oon kokeillut sitä, että tekee jotain muuta kun iskee herkkuhimo, tuolloin se tekeminen oli kyllä jokin tekemättä oleva homma, sitähän vois muuttaa niin, et ois jotain mieleistä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mahtava alku, viisi kiloa pois on jo merkittävä parannus terveyteesi. Paljon olet varmasti tehnyt oikein, kun painoa on lähtenyt.
Nyt vaan kokeilemaan mikä on helpoin ja tehokkain keino pysyä kaidalla tiellä. Auttaisiko, jos kerran viikossa on herkkuateria? Ja toiset laihduttavat menestyksekkäästi niin, että sallivat itselleen päivittäin pienen herkun. Jos herkku on 100-200 kcal, niin sen kyllä pystyy mahduttamaan muuten terveelliseen ruokavalioon.
Jotenkin en usko herkkuaterian auttavan, luultavasti vaan pahentais himoja. Ellen sitten tee herkkuateriaa niistä sallituista. Tämän siis oletan siitä, kun ainakin nuo pienet herkut sillon tällön on tuntunu vaan pahentavan sitä himoa. Totaalikieltäytymisessä se himo hävis ainakin nopeemmin, mitä nyt kun noita herkkuja välillä syöny.
ap
Vaihda kaikki sokeriset hyvälaatuiseen tummaan suklaaseen ja xylitol-karkkeihin. Käytä pienempää lautasta niin sille ei mahdu jättiannosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi onnittelut hyvästä alusta!!! Mitä tulee herkkuihin, niin siihen taitaa toimia eri ihmisillä eri asiat. Jos tuntuu siltä että pieni määrä jotain tiettyä herkkua tauon jälkeen saa aikaan paluun vanhoihin huonoihin tapoihin, niin juuri ne herkut kannattaa jättää kokonaan väliin. Jos taas huomaat, että joidenkin herkkujen kohdalla määrä pysyy hallinnassa, suosi niitä.
Kokeilitko jo ns. terveellisten naposteltavien helpoksi tekemistä? Leikkaa kurkku- ja porkkanatikkuja valmiiksi jääkaappiin (jos ne maistuu), ja tee niille dippikastike joka on tosi herkkua mutta vähäkalorista, ja syö niitäkin hitaasti että annat mieliteolle enemmän aikaa mennä ohi. Mikrossa tehdyt lehtikaalisipsit on muuten yllättävän hyviä myös.
Yksi mikä voisi toimia on, että kun iskee mieliteko johonkin syötävään teetkin ensin jotain ruokaan liittymätöntä yhtä kivaa, siten voisit päästä helpoiten pinttyneestä ruoalla palkitsemisen tunteesta eroon. Jos tätä kokeilet, niin keksi ja suunnittele valmiiksi tuo korvaava juttu, että se on yhtä helposti käsillä kuin se sipsipussi.
Voit toki yrittää joidenkin neuvojen mukaan vain lopettaa heti väärin syömisen, se olisi kiva ja helppoa jos olisi täydellinen ihminen. Tosin täydellisellä ihmisellä ei näitä ongelmia alunperinkään olisi ollut 😁. Jokaisella meistä on meidän omat kompastuskivemme, ja ne eivät ole kaikille samat. Sen kannattaisi muistaa kaikkien niiden jotka hehkuttavat, että joku juttu täytyy olla muillekin ihan helppo homma jos se on helppoa minulle. Mulle esim. olisi helppoa lopettaa tarvittaessa alkoholin käyttö kun se ei juuri muutenkaan kiinnosta ja tulee kuukausienkin välejä käytössä ja kerta-annos on aina max 1-2, mutten silti hehkuttele kellekään alkoholistille että senkus vaan lopetat, ihan helppo juttu.
Tuota dippausta en oo kokeillu, porkkana kuuluu omiin inhokeihin, mut kurkulla vois kokeilla.
Tavallaan oon kokeillut sitä, että tekee jotain muuta kun iskee herkkuhimo, tuolloin se tekeminen oli kyllä jokin tekemättä oleva homma, sitähän vois muuttaa niin, et ois jotain mieleistä.
ap
Voisit kyllä ihan oikeesti opetella siihen, että et napostelisi ruokailujen välillä. Turha mitään korvaavia juttuja hakea varsinaiseen ongelmaan, metsään menee loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Salaatinkastikkeet ja dipit pois ainakin, ne lihottavat.
Itse en hingu nameja ja sipsejä vaan siideriä ja kaljaa. Ohje on luopua kokonaan. Sama ohje sulle. Et ota sitä ensimmäistä. Ensimmäistä sipsiä, ensimmäistä suklaata.
Kuten itse en saa ottaa enää alkoholia, sinä et saa syödä enää epäterveellisiä herkkuja.
Älä mieti muuta kuin että tänään en syö nameja, huomista ei mietitä tänään.
Kaikki menee ohi, tulee haluja, odotamme, se menee ohi varttitunnissa.
Syö paljon paljon appelsiineja ja riittävästi suolaa. Suola sipseistä, glukoosi appelsiineistä.
Suurin pointti näissä muutoksissa on tottumusten muutos, ihminen addiktoituu tapoihin ja kaikkeen mikä tuo mielihyvää.
Ja jotain tilalle. Kaiken elämän kökön lisäksi mahdillisimman paljon kivaa, ja shittiä pois.
Ei oo helppoa, sen sanon!
Vierailija kirjoitti:
Vaihda kaikki sokeriset hyvälaatuiseen tummaan suklaaseen ja xylitol-karkkeihin. Käytä pienempää lautasta niin sille ei mahdu jättiannosta.
Ongelma ei ole annoskoot, painoni on kyllä laskenut elämäntaparemontin jälkeen. Ongelma on himo herkkuihin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Voisit kyllä ihan oikeesti opetella siihen, että et napostelisi ruokailujen välillä. Turha mitään korvaavia juttuja hakea varsinaiseen ongelmaan, metsään menee loppujen lopuksi.
Tätäkin kyllä mietin, että onko korvaavissa järkeä. Edistystä on sen suhteen tapahtunut, että nyt tiedän millon on oikeasti nälkä ja millon vaan tekee mieli jotain hyvää.
ap
Kromia ruokavalioon, siis purkista ravinteet.
Eevee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kokeilla jonkun aikaa olla kokonaan ilman makeita herkkuja? Vähentäminen ei näköjään sulla auta.
Tätä kanssa ehdottaisin. Mulla itselläni toimii tämä totaalikieltäytyminen parhaiten. Jos syön vain pienen suklaapatukan (muutaman palan) niin seuraavana päivänä tekee taas mieli. Kun taas ollut pitempään ilman niin ei enää edes muista herkkuja. Keksi joku korvaava terveellisempi herkku jos iskee aivan mahdoton himo. Tsemppiä!
Mulla on ihan sama juttu, että pikkupussi sipsejä tai jäätelöpuikko ainoastaan v*tuttaa joten siinä mielessä on helpompi olla kokonaan ilman ja makeiden herkkujen kanssa se paremmin onnistuukin. Mutta, sitten se himo lipsahtaa jossain vaiheessa niin järjettömäksi, että sitä sitten taas istuu jättipussi sylissä ja lappaa sipsejä kuin hengenhädässä. Ihan yksi lysti kuinka hyvin ja monipuolisesti sitä on syönyt oikeaa ruokaa, ei yhtään mitään merkitystä. Seuraavana päivänä tulee sitten ostettua uusi pussi, koska edelleen tekee mieli ja miltei aiempaa enemmän ja muutenkin tulee se tunne että v*tut kaikesta eli sitten syö jo muutenkin ihan mitä sattuu ja lenkkeily jää. Tätä jatkuu aina muutama päivä-muutama viikko ja sitten sitä palaa ruotuun oikeastaan ihan itsestään. Yht'äkkiä vaan huomaa että mieli tekee vain kasviksia ja kaikkea terveellistä (samaan aikaan myös ihmettelee kummissaan kuinka kukaan voi syödä sipsejä ja muuta moskaa) ja lenkille tulee lähdettyä parikin kertaa päivässä.
Turha kai edes kertoa, että painoa tulee kokoajan lisää. :-(
161/86
Ostat kurkkua (pääasiassa vettä) ja dippiä, saa herkutella mahansa täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Ostat kurkkua (pääasiassa vettä) ja dippiä, saa herkutella mahansa täyteen.
Mitä järkee?
Mä oon tunnesyöppö, tekee mieli herkkuja kun elämä potkii päähän. Vaihdoin sipsit ja karkit pepsi maxiin. Varmaan ne lisäaineetkaan ei ihan terveellisiä ole, mut eipähän lihota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa antaa kummoisia neuvoja kun itsekin taistelen saman asian kanssa, mutta toivotan sinulle paljon voimia! Oikeastaan pelottavaa miten rajusti koukuttava aine sokeri on. Tupakasta eroon päässyt tuttavani sanoi ettei tupakoinnin lopettamista voinut edes verrata sokerista eroon pääsemiseen, kun sokerikoukku oli moninkertaisesti vahvempi, vaikla hän oli polttanut päivittäin 20 vuotta. Hirveästi tätä asiaa vähätellään nykyään, mutta osalle ainakin sokeri on kuin huumetta.
Täysin ilman tupakkaa ja alkoholia voi hyvin elää, mutta täysin ilman ruokaa ei voi, joten päihteitä ei voi verrata ruokaan, joka on välttämätön.
Sokeri ja herkut ei ole välttämättömiä, joista tämä lainaamasi kirjoittaja puhui. Hyvin voi verrata.
Eipä oikein voi, sokeria kun on vähän siellä sun täällä ja sellaisissakin syötävissä missä sitä ei edes olettaisi olevan eli sen välttely kokonaan on todella hankalaa. Nikotiinia ja alkoholia taas ei vahingossa elimistönsä saa mistään.