Martinan upea kotipostaus; mutta missä on kirjahylly tai ylipäätään kirjat...?!?
Tulee mieleen Karalahtien koti, ei mitään jälkeä kirjoista?
Kommentit (79)
Mun äidillä oli kirjahylly, iso puinen ja kirjoja täynnä. Roskiin meni kaikki, kun kukaan ei huolinut.
Ei ole tätä päivää enää.
laura is best kirjoitti:
Mitä jos sillä on kirjasto tabletilla kun taitaa teille mammoille olla tämä nykyajan tekniikka avaruustiedettä.Tälläistä vasemmistolaista puukottamista päivästä päivään kun taitaa sieltä peilistä katsoa ylipainoinen lehmä?
Mahdollista tuokin mutta äärimmäisen epätodennäköistä. Tablettikirjojen lukeminen on paljon harvinaisempaa kuin painettujen kirjojen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ehkä 10-15 hyvin rakasta kirjaa, ne ovat kaapissa. Luen ne uudelleen aina kun tulee "se aika". Ne ovat minulle tärkeitä kirjoja, vaikka eivät ole esillä.
Lapsella on huoneessaan ehkä 20 kirjaa, ovat muiden juttujensa kans hyllyssä.
Käydään kirjastossa joka toinen viikko, joskus joka viikko. Ja luetaan ne lainatut kirjat siinä viikon, kahden kuluessa.Minulla ja miehellä on toisella maisteri- ja toisella di-tutkinto. Luetaan molemmat paljon, myös e-kirjoja, mutta koska meillä ei ole jotain pyökin väristä kirjahyllyä, jossa kirjojen lisäksi viinapulloja, muovikukkia sekä kanariansaarilta ostettua krääsää, niin ollaan sivistymättömiä ja tyhmiä?
Juuri niin olette. Olen maisteri ja lukenut satoja kirjoja lapsesta saakka ja sivistyneempi kuin te yhteensä.
mitäpä kirjahyllyllä, jos ei kirjojakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoja pitäisi omistaa fyysisinä esineinä? Mitä se todistaa? Olen ammattini puolesta tekemisissä kaunokirjallisuuden kanssa, mutta minulla ei ole kotona kirjahyllyä. Harva kirja tulee luettua useaan kertaan, ja kirjat vain pölyttyvät hyllyssä ja vievät turhaa tilaa. Sisustusmakuni on muutenkin minimalistinen ja asuntoni pieni. En koe tarvetta todistella lukeneisuuttani esittelemällä kirjakokoelmaa vieraille. Keskustelussa kirjasivistys kyllä tulee esille, jos on tullakseen. Lainaan kirjat kirjastosta tai ostan e-kirjoja tabletille.
Voisinko saada joltain kanssani eri mieltä olevalta perusteluita kirjahyllyn välttämättömyydelle? Tässä ketjussa puhutaan kirjahyllystä itsestäänselvyytenä ja osoituksena jostakin (sivistyksestä?), mutta yksikään tätä kantaa edustava kirjoittaja ei perustele asiaa mitenkään. Miksi kotona pitäisi olla kirjahylly?
Lapsuudenkodissani oli kirjahylky samoin nyt omassa kodissani. Pidän siinä lukemiani kirjoja. Osan voisi myydä tai viedä kiertoon, lähinnä dekkareita mutta osa on klassikkoja, jotka haluan joskus ehkä lukea uudelleen. Monista kirjoista ei tehdä enää uusia painoksia, joten en halua hävittää hyviä kirjoja, joista pidän. Lukemisella on lukuisia positiivisia vaikutuksia ja jos kirjoja on saatavilla, on helpompi tarttua siihen!! Omia kirjoja ei tarvitse palauttaa kirjastoon ja niitä voi tarvittaessa lainata toisillekin. Mitä muuta perusteluja kaipaat?
Kaipaan perusteluja, jotka osoittavat kirjojen omistamisen fyysisinä esineinä olevan välttämätön edellytys kirjasivistykselle. Se, että kirjat makaavat hyllyssä lukemattomina, ei lisää sivistystä mitenkään. Klassikoita ja muita kirjoja, joihin tarttuu mielellään useampaan kertaan, saa kyllä lainaksi kirjastosta ja e-kirjakaupoista jopa ilmaiseksi. Omalle laitteelle ladatuista e-kirjoista muodostuu sähköinen kirjahylly, jonka sisältöön on ihan yhtä helppo tarttua kuin fyysisenkin kirjahyllyn sisältöön. Itselle rakkaita kirjoja, vaikkapa lapsuuden suosikkien vanhoja painoksia, voi puolestaan säilyttää ihan hyvin myös varastossa tai kaapissa muiden muistoesineiden joukossa, mikäli ne eivät sovi sisustukseen. Kirjahylly on siis ensisijaisesti statussymboli ja verrattavissa vaikka kuntosaliselfieen - kummassakin on kyse oman harrastuneisuuden todistelemisesta muille visuaalisin keinoin.
Aina joskus kaipaan isoa kirjahyllyä mutta kun tilaa on rajallisesti niin en katso tarpeelliseksi hyllyttää ja säilyttää kirjoja joita on luultavasti lue uudestaan. Olen lukenut paljon koko elämäni ja luen edelleen mutta olen oppinut armottomaksi kirjoja kohtaan: jos en pidä kirjasta niin saan jättää sen kesken, ja vaikka pitäisinkin kirjasta niin jos en usko että luen sitä ikinä uudestaan niin laitan sen eteenpäin. Näin kirjahylly pysyy järkevän kokoisena ja tiiviinä, turha sälä ei jää sinne homehtumaan.
Siitä miten joku julkkis kämppänsä sisustaa en katso tarpeelliseksi tehdä suurtakaan analyysia ko. julkimosta. Joillekin lukeminen ei ole se juttu, jotkut lukevat tabletilta, hakevat kirjastosta pari kirjaa kerrallaan, tai miten vaan. Jos jotakuta pitää kuitenkin paheksua periaatteen vuoksi niin mieluummin sitten niitä joiden pitää avautua kauniista kirjahyllystään joilla luodaan kotiin kulttuurikotimainen vaikutelma vaikka lukeminen jääkin lähinnä whatsapp-viesteihin.
Minä omistan useita kirjahyllyjä täynnä kirjoja. Johtunee siitä, että olen 63-vuotias, minulle kirja on aina ollut nautinto. Omistan myös e-kirjojen lukulaitteen, mutta se ei tota minulle samaa nautintoa, kuin kirjat. Tottumiskysymys lienee. Asun yksin isoa huoneistoa, pöly ei minua kauheasti rasita. Olen vissiin oppinut katsomaan sitä näiden vuosien aikana.
Victoria ei lue kirjoja lukihäiriönsä takia, ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoja pitäisi omistaa fyysisinä esineinä? Mitä se todistaa? Olen ammattini puolesta tekemisissä kaunokirjallisuuden kanssa, mutta minulla ei ole kotona kirjahyllyä. Harva kirja tulee luettua useaan kertaan, ja kirjat vain pölyttyvät hyllyssä ja vievät turhaa tilaa. Sisustusmakuni on muutenkin minimalistinen ja asuntoni pieni. En koe tarvetta todistella lukeneisuuttani esittelemällä kirjakokoelmaa vieraille. Keskustelussa kirjasivistys kyllä tulee esille, jos on tullakseen. Lainaan kirjat kirjastosta tai ostan e-kirjoja tabletille.
Voisinko saada joltain kanssani eri mieltä olevalta perusteluita kirjahyllyn välttämättömyydelle? Tässä ketjussa puhutaan kirjahyllystä itsestäänselvyytenä ja osoituksena jostakin (sivistyksestä?), mutta yksikään tätä kantaa edustava kirjoittaja ei perustele asiaa mitenkään. Miksi kotona pitäisi olla kirjahylly?
Ymmärrän, mitä tarkoitat. Olen yli viiskymppinen ja mulla on kirjahylly. 6 metriä Lundiaa, joka on täynnä kirjoja. 95% kirjoista on sellaisia, jotka olen lukenut vain kerran eikä mulla ole aikomustakaan lukea niitä toista kertaa. Pölyttyvät vain hyllyssä. Uusia kirjoja lainaan kirjastosta ja luen e-kirjoina, koska ei mulla ole enää tilaakaan uusille kirjoille. Haluaisin päästä koko rotiskosta eroon, mutta en tiedä, mitä tekisin kirjoille. Jos mulla olisi takka, alkaisin polttaa niitä takassa. Luen paljon, mutta en katso tarpeelliseksi omistaa lukemiani kirjoja.
Meilläkin kirjat keräsivät pölyä. Ratkaisu: vitriiniovet. Kirjahyllymme ei myöskään sijaitse olohuoneessa, vaan makuuhuoneessamme. Hyllyt sisältävät runsaasti miehen musiikki- ja elämäkerta kirjallisuutta sekä omia kirjojani, joita olen lukenut ekan kerran teini-ikäisenä. Jos saan valita lukeeko lapseni Aku Ankan taskukirjaa pokkarina vai tabletilta, valitsen pokkarin. En myöskään katsele alaspäin ihmisiä, joilla ei kirjahyllyä ole. Paljon tehdään turhaa kun kirjallisuutta, joka kiinnostaa vain yhden lukukerran tai koskee jotain rajattua ryhmää. Niitä kirjoja on hyllyt väärällään esim. kierrätyksessä, ja loppusijoituspaikkana on jätteen käsittelylaitos.
Työkaverini asuu Tähtitorninmäellä ja hänen korkeassa olohuoneessaan on käsin tehty iso kirjahylly.
oisko sähkössä, e-kirjoina...?
Olen intohimoinen lukija, ja minun hyllystäni kirjoja löytyy. Mutta vähän alle kolmekymppisellä tyttärelläni kirjahyllyssään ei juuri kirjoja ole - vaikka hänkin lukee paljon. Hän lukee kirjat e-kirjoina, käyttää kirjastoa ja hankkii tietonsa tietokoneella. Mikä tietysti onkin ekologista. Ja tilaa säästävää myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mitä tarkoitat. Olen yli viiskymppinen ja mulla on kirjahylly. 6 metriä Lundiaa, joka on täynnä kirjoja. 95% kirjoista on sellaisia, jotka olen lukenut vain kerran eikä mulla ole aikomustakaan lukea niitä toista kertaa. Pölyttyvät vain hyllyssä. Uusia kirjoja lainaan kirjastosta ja luen e-kirjoina, koska ei mulla ole enää tilaakaan uusille kirjoille. Haluaisin päästä koko rotiskosta eroon, mutta en tiedä, mitä tekisin kirjoille. Jos mulla olisi takka, alkaisin polttaa niitä takassa. Luen paljon, mutta en katso tarpeelliseksi omistaa lukemiani kirjoja.
Minulla kirjoista 3/4 ei pääse koskaan säilytykseen asti vaan lähtee heti kiertoon. Parhaimmat tai jotain tunnearvoa sisältävät ansaitsevat jäädä. Osa kirjoista on piilossa, pieni osa esillä. Tosin sen saattaa arvata, että hyllyn puuovien takana on kirjoja.
Meillä on noin 2500 kirjaa. Hyllyt on rakennettu kattoon saakka. Huone toimii myös työhuoneena.
Otsikon luettuani naureskelin. Tällä palstallahan yleensä taivastellaan sitä, että jollakin on vielä kirjahylly ja ylipäänsä kirjoja.
Martina laittaa kirjat paperinkeräykseen, kun on saanut ne väritettyä.
Ei ole kirjahyllyä, mutta ei tuossa huushollissa ole oikein mitään muutakaan. Näyttää jotenkin huonekaluliikkeen mainokselta.
WC-paperi on taitettu kuin hotellissa. Ostettu kotisiivoojako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjojen lukeminen on oikeasti keskeinen osa ihmisen sivistystä. Ei voi olla aidosti sivistynyt, jos ei ole eläessään lukenut yhtään kaunokirjallisuutta. Tätä pidetään pahimmanlaatuisena elitisminä tietysti mutta monessa muussa maassa tämä on fakta, joka opetetaan jo lapsille itsestäänselvyytenä!
Tämä on aivan totta, mutta miten kirjahylly olohuoneessa liittyy asiaan?
No, vaikkapa siten, että ne kirjat ovat joka hetki käden ulottuvilla.
Mulla on ehkä 10-15 hyvin rakasta kirjaa, ne ovat kaapissa. Luen ne uudelleen aina kun tulee "se aika". Ne ovat minulle tärkeitä kirjoja, vaikka eivät ole esillä.
Lapsella on huoneessaan ehkä 20 kirjaa, ovat muiden juttujensa kans hyllyssä.
Käydään kirjastossa joka toinen viikko, joskus joka viikko. Ja luetaan ne lainatut kirjat siinä viikon, kahden kuluessa.
Minulla ja miehellä on toisella maisteri- ja toisella di-tutkinto. Luetaan molemmat paljon, myös e-kirjoja, mutta koska meillä ei ole jotain pyökin väristä kirjahyllyä, jossa kirjojen lisäksi viinapulloja, muovikukkia sekä kanariansaarilta ostettua krääsää, niin ollaan sivistymättömiä ja tyhmiä?