Kaupungin vuokra-asunnossa asuva on automaattisesti luuseri?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä asuu myös Ok toimeen tulevia. Asuneet kauan ja eivät luovu asunnostaan.
Eli pitäiskö vuokralaisten tulot tarkistaa kerran vuodessa, jotta oikeat tarvitsijat saisivat asunnon? Keskituloiset vuokraisivat tai ostaisivat asuntonsa muualta.
Jos maksukykyisten vuokra nostettaisiin markkinatasolle, lähtisivät varmaan ihan oma-aloitteisestikin tai ainakin auttaisivat rahoittamaan tarvitsevien asumista.
Asun sen verran halvassa vuokra-asunnossa Helsingin keskustassa, ettei tulisi mielenkään luopua tästä erikoisen hyvästä diilistä. Moni maksaa omistamastaan osakkehuoneistosta jo vastikkeita sen, mitä minä vuokraa.
Vaikka olen yh, minulla olisi mahdollisuus saada jonkinlainen pankkilaina ja ostaa oma osake, ei tosin Helsingissä, missä asun Hekan erittäin hyvässä asunnossa, hyvien kulkuyhteyksien päässä n. 7 km kaupungin ytimestä.
On ulkoilumahdollisuudet, Keskuspuisto ihan vieressä, mutta myös mahdollisuus karauttaa raitiovaunulla tai bussilla keskustaan alta aikayksikön.
----
Kuuntelen jatkuvasti oman osakkeen ostaneiden tuskailuja ja jännitystä mahdollisten putkiremonttien ym. vastiketta nostavien asioiden kanssa.
Eräässä taloyhtiössä tuttava pariskunta (kaksi ihmistä, lapset muuttaanet jo omilleen) painostettiin hankkimaan yli tonnin maksavat parvekelasit, vaikkeivät niitä halunneet, koska parveke on mukavaan oleskeluun hankalan mallinen ja kesällä joka tapauksessa kuuma kuin pätsi.
Heillä on lähes 90 neliön kolmio, joten tarvetta lisä"huoneelle" ei ole.
----
Kun asuu kaupungin vuokra-asunnossa, tulee tilaamattakin upouusi hella ja kun jääkaappipakastimeni rikkoutui, sain uuden parissa päivässä.
On maalattu ikkunanpuitteet ja lattiat vaihdettu, eikä vuokra ole noussut kolmeen vuoteen kuin pari euroa.
Hellasta, jääkaapista, lattiaremontista ym. joutuisi osakkeen omistajana tietysti maksamaan kaiken omasta kukkarostaan.
Ei siis ole luuseriutta, vaan järkevyyttä asua kaupungin vuokra-asunnossa.
Ainakin Helsingissä, josta en muuta pois muualle kuin ulkomaille, jos muutan.
Kysytäänpä näin: Miksi rauhattomissa kaupunginosissa on paljon kaupungin vuokra-asuntoja? Onko tässä yhteys vai löytyykö kolmas selittävä tekijä