Yritykseni työllistää yhdeksän ihmistä, joista kuusi on vakkareita. Tein tänään päätöksen että KAIKKI lähtee viimeistään syksyllä
Halukkaat, kuitenkin enintään ehkä viisi, pääsee takaisin vuokrafirman kautta ja sen jälkeen kaikki uudet on vuokralla. Nykyiset on ollut yhtiössä vähintään kolme vuotta ja niillä alkaa olla päähänpinttymä että nykyinen työpaikka on heille perusoikeus. Vuokratyöntekijöillä pääsen itse päättämään kenet vaihdan uuten ja milloin. Tekee hyvää tuulettaa ja saada uutta verta aina välillä.
Kommentit (79)
Itse tulisin kuitenkin siihen lopputulokseen, että jätä se sika
On aika outoa pyytää työkaveria hieromaan hartiouta työpaikan kahvihuoneessa kun hierottava riisuu paidan pois. Pitäisi ymmärtää mennä jonnekin muualle. Ei siinä puolialastoman ukon vieressä ole mukava kahvitella.
Mä ainakin jäisin liiton rahoille.
Jos haluat aloittaa aina kaiken alusta, alusta, alusta uusien ja todella kokemattomien työntekijöiden kanssa, niin ok. Ehkä toimialasi on niin helppo, että "kuka tahansa kadulta saadaan koulutetuksi operaatoriksi kahdessa tunnissa", kuten eräs atk-operoinnin pomo kehui ennen vanhaan. No nyt ei taida ihan noin helppoa olla sekään homma.
Jos toimialapalvelu rätkäisee palkkojen ja sosiaalikuljen päälle vaikkapa 50 %:n katteen, miten ihmeessä voi olla halvempaa ottaa henkilöstö ulkoistettuna. Harva viihtyy toimialapalveluissa, joten vaihtuvuus on todella suurta. Jotenkin minun laskentaekonomin koulutukseni ei riitä tämän taloudellisuuden ymmärtämiseen. Onko toiminnan suunnittelu ja valvonta kunnossa, onko työn organisointi ja resurssointi tasapainossa? Onko henkilöstö joutilaana yli puolet ajasta?
Toimialapalvelu olisi minulle hälytysmerkki vaikeuksista. Toinen on factoringiin siirtyminen: maksetaan jollekin Klarnalle hirveästi, että saadaan rahat heti asiakkaalta. Minä ainakin maksan heti verkkopankin kautta, mitä hittoa saan Klarna viestejä sähköpostiini. Silloin kun annettiin käteisalennuksia (-2 %), alennuksen antaminen merkitsi 48 %:n rahoituskustannusta vuodessa. Vähemmästäkin konkka tulee. Tuo Klarna kyllä kiinnostaa, ilman alennuksiakin. Kuulostaa vähän pikavippifirmalta.
Aivan ihana tämä norppalive. Pullervo paistattelee päuvää, perhonen meni häiritsemään Pullervon nokosia.
Piiskuripomo kirjoitti:
Minä olin kaukaa viisaampi.
Kaikki meidän firman kenttätyöntekijät ovat ennakkoveroukkoja.Yhtään duunaria en omille listoille ota.
Kun ukot tekee omalla toiminimellä hommia, motivaatio on pikkasen eri kuin vakkareilla jotka jää kotiin heti kun hikka iskee.
Kerropas mihin minä tarvitsen toiminimi yrittäjänä kaltaistasi välikättä? En mihinkään. Voin viedä asiakkaasi ja jollet ole tajunnut voi itsekin ottaa vuoraduunareita tai maksaa alihankkijalle. Katsos ei yrittäminen ole mitään rakettitiedettä.
On yleinen vallitseva harha että tiuhaan vaihtuvat kepillä johdetut työläiset on taloudellinen ratkaisu. Olen omassa työssä todennut että vaikka into työtä kohtaan on vähentynyt olen silti puolet tehokkaampi kuin ensimmäisen vuoden aikana reippaalla asenteella. Suurin syy siihen on se että olen oppinut järjestämään työt optimaalisesti ja osaan välttää ongelmia ennen kuin ne ilmenevät jolloin teen töitä silloin kun teen, enkä vain häärää kiireisenä sutta. Uudet taas, menevät touhukkaana kerta toisensa jälkeen ikivanhoihin ansoihin.
Tunteella jos ajattelee niin ärsyttäähän se jos joku alkaa käyttäytyä itseoikeutetusti omassa firmassa. Mutta käytäntöä jos ajattelee niin voi olla ettei paljoa paina liian pitkistä kahvitauoista aiheutunut työajan menetys siinä vaiheessa kun korjaat uuden tulokkaan tarpeettomia virheitä.
En myöskään ymmärrä miten ne saikut tai muut ei muka tulisi maksetuksi vuokrafirman laskussa. Tuntuu varmasti hienolta että voi näyttää työntekijälle kuinka vähän heitä arvostaa mutta väittäisin että kalliiksi se lopulta tulee maksaa 40 e tunti siitä että saa töihin ihmisen jolle maksetaan 15 e palkkaa. Sinä ehkä odotat panosta 40 euron edestä, työntekijä taas tekee kympin edestä.
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä vaihdat. Veikkaan vaan että kun alat saada "hankalan" firman mainetta työntekijöidesi ammattitaidontaso ja motivaatio laskee. Joku työntekijä voi tehdä "vahinkoja", joita sinun on sitten mukava korjailla. Mut hei, ainahan sä siitä työntekijästä eroon pääset. Sehän se pääasia on eikä paras asiakastyytyväisyys.
Ihan vain varmuudeksi sanon, ettei kukaan vain usko tuohon yllä olevaan. Yrityksen vahingoittaminen on laitonta. Pelkästä nettipelleilystä (mustamaalaamisesta) on määrätty oikeudessa paljon tuhansien eurojen vahingonkorvauksia. Joku pääsi maksamaan esim. 150 000 euroa yritykselle vahingonkorvausta, kun typeryyttään haukkui yritystä netissä.
Mulla on hirveä hikka, jatkuu jo kolmatta tuntia. Mikä hitto tähän auttaisi. Olen kokeillyt juoda vettä pää alaspäin ja pidätellä hengitystä. Ei lopu.
Katsellaan kissojen kanssa auringonlaskua ja suunnitellaan huomisen ohjelmaa.
Ootpa kusipää työnantaja. Onko firma ja sen työntekijät itsestäänselvyys sinulle? Pitäisiköhän sinulta ottaa firma pois?
Paras sipsimaku on kyllä Lidlistä saatava Grillimaisteri Provencale.
Samanlainen kuin kaikki muut yrittäjäketjut. Työntekijät neuvovat yrittäjää ilman mitään omaa yrittäjäkokemusta. Ja yrittäjät ovat aina paskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä vaihdat. Veikkaan vaan että kun alat saada "hankalan" firman mainetta työntekijöidesi ammattitaidontaso ja motivaatio laskee. Joku työntekijä voi tehdä "vahinkoja", joita sinun on sitten mukava korjailla. Mut hei, ainahan sä siitä työntekijästä eroon pääset. Sehän se pääasia on eikä paras asiakastyytyväisyys.
Ei helvetti, tälläisen tekstin jälkeen palkkaisin kyllä itsekkin ennemmin vuokraväkeä
Syvä epäily että olisit palkkaavassa asemassa, kun edes parin lauseen oikeinkirjoitus ei onnistunut ilman kielioppivirhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain varmuudeksi sanon, ettei kukaan vain usko tuohon yllä olevaan. Yrityksen vahingoittaminen on laitonta. Pelkästä nettipelleilystä (mustamaalaamisesta) on määrätty oikeudessa paljon tuhansien eurojen vahingonkorvauksia. Joku pääsi maksamaan esim. 150 000 euroa yritykselle vahingonkorvausta, kun typeryyttään haukkui yritystä netissä.
Ainoa vahinko mitä mielestäsi voi epämotivoituneesta työntekijästä seurata on että se suoraan netissä mustamaalaa tai sanoo että ”nyt meinaan rikkoa tämän koneen tästä tahallaan, hups”? Ei taida aivan olla noin.
Mä en usko et mitään yritystä edes on. Mun miehellä ja mun isällä yritykset. Niistä hyvistä työntekijöistä pidetään kyllä kiinni. Jos arvostaa hyvää työntekijää se kyllä tulee yrittäjälle moninkertaisesti takaisin.
Vaikea uskoa, että tänä päivänä työpaikka on kenellekkään itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vahinko mitä mielestäsi voi epämotivoituneesta työntekijästä seurata on että se suoraan netissä mustamaalaa tai sanoo että ”nyt meinaan rikkoa tämän koneen tästä tahallaan, hups”? Ei taida aivan olla noin.
Pelästyity kuitenkin sen verran, että sun piti alkaa vääntelemään mun sanomisista muuta kuin mitä siinä sanottiin. Kun et pystynyt totuuteen enää muuten vastaamaan.
Kirkas on tämä ilta- aurinkokin, näkyy kaikki tahrat keittiön kaappien ovissa. Pitänee siirtyä toiseen huoneeseen palstailemaan.