Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pärjäisitkö köyhä ilman sähköjä? -Sinkkumies kyselee

Vierailija
09.05.2018 |

Jos se sähkölaskut menisivät leikkuriin, niin maksaisitko itse, tai pärjäisitkö ilman sähköä?

Puhelimen kai voi ladata vaikka kirjastossa.

Sinkkumies

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin siis vain, että olisiko varaa maksaa se pieni sähkölasku itse? Tai voisitko valita vaihtoehtoisesti sähköttömyyden?

Sinkkumies

Vierailija
2/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat olla vielä nukkumassa .. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruususen unta vielä .. kunhan saadaan leikkuri käyntiin.

Sinkkumies

Vierailija
4/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei Suomessa pärjää ilman sähköjä, ainakaan pitkäaikaisesti. Typerää säästää elämällä ilman sähköä ja sitten käydä kaupassa ostamassa ruoat aina juuri tarpeeseen. Tää on varmaan just tätä miksi osa porukasta ei vaan saa rahoja riittämään, pitkäjänteistä suunnittelua ei ole.

Vierailija
5/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei Suomessa pärjää ilman sähköjä, ainakaan pitkäaikaisesti. Typerää säästää elämällä ilman sähköä ja sitten käydä kaupassa ostamassa ruoat aina juuri tarpeeseen. Tää on varmaan just tätä miksi osa porukasta ei vaan saa rahoja riittämään, pitkäjänteistä suunnittelua ei ole.

Olen mä pärjännyt mökillä pitkiäkin aikoja ilman sähköä. Mulla on trangia, grilli, kaasukeitin. 

Jos nyt vielä kuviteltaisiin, että olisi kaukolämpö yms.

Sinkkumies

Vierailija
6/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai olisiko niin ettei typerään provoon viitsitä vastata.

Vierailija
7/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimen ja läppärin olen ladannut autossa. Eihän nekään mitään välttämättömyyksiä ole.

Olen elänyt ilmankin.

Sinkkumies 

Vierailija
8/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai olisiko niin ettei typerään provoon viitsitä vastata.

Kun tulee pitkältä metsästysreissulta, niin osaa arvostaa jo pelkästään juoksevaa vettä. Sitä kaltaisesi vellihousu ei tietenkään ymmärrä.

Sinkkumies

Vierailija
9/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi, mutta tykkään dynamolla toimivista taskulampuista. Olen joskus unohtanut lampun isoon kaapistoon, ja patteri on palanut loppuun. Dynamoa vaan pumpataan tai veivataan, ja taas on valoa.

Vierailija
10/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei tarvitse kuin ostoskärryt, mihin voi kerätä kaikkea roinaa ja pahvilaatikon, jossa nukkua.

Vierailija
11/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei tarvitse kuin ostoskärryt, mihin voi kerätä kaikkea roinaa ja pahvilaatikon, jossa nukkua.

Kyllä sitä Suomen talvessa tarttee vähän muutakin.

Vierailija
12/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman sähkö, verkkosähköä eläminen on mahdollista.

Vaatii jonkin verran etukäteissuunnittelua ja rahallista investointia.

Aurinkopaneeli, agregaatti, akkukapasiteettia, kaasutoiminen jääkaappi, liesi, aurinkoenergiaa käyttävä veden lämmitys.

Kesäaikana homma onnistuu helposti vaatimattomillakin laitteilla, mutta talven tullen hankaloituu huomattavasti.

Vierailija
13/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä Suomen talvessa tarttee vähän muutakin.

Mikä on minimi millä tulisitte toimeen?

Pohdin asiaa näin veronmaksajana.

Sinkkumies

Vierailija
14/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkimme siis lämpiää puilla talvellakin. Takka +leivinuuni.

Sinkkumies

Vierailija
15/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman sähkö, verkkosähköä eläminen on mahdollista.

Vaatii jonkin verran etukäteissuunnittelua ja rahallista investointia.

Aurinkopaneeli, agregaatti, akkukapasiteettia, kaasutoiminen jääkaappi, liesi, aurinkoenergiaa käyttävä veden lämmitys.

Kesäaikana homma onnistuu helposti vaatimattomillakin laitteilla, mutta talven tullen hankaloituu huomattavasti.

Jääkaappi? Miten olisi maakellari?

Sinkkumies

Vierailija
16/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi lämpiää, kun lämmittää saunaa. Kyllä nyt kuullostaa niin kaupunkilaiselta, kuin olla ja osaa. 

Niihin saa vaikka 100 litran paljuja kiukaan yhteyteen. Eikö se riitä 100 litraa kuumaa vettä?

Sinkkumies

Vierailija
17/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmisen on vaikea kuvitella, että on meitäkin jotka elää melko pitkälti omavaraistaloudessa. Ruoka tulee metsästä, merestä ja pellosta. Sauna on puulämmitteinen patoineen, rannassa on ulkohuusi ja vesi kannetaaan saunaan kaivosta. Maakellari, jne. Vaikea kuvitella miksemme pärjäisi pitkäänkin sähköttä. Työläänpää se toki olisi.

Vierailija
18/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan tämä hyvää ilmastonmuutoksen torjuntaa myös. Tämmöistä pohdin.

Jos olisi oikein hyvä makuupussi, niin ehkä pärjäisi ilman lämmitystäkin?

Sinkkumies

Vierailija
19/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin tämän nyt ihan sillä ajatuksella, ettei olisi sähköä lainkaan ja se tapahtuisi naps nyt, eikä korjaantuisi.

Kai sitä selviäisi, jos olisi pakko. Pitäisi vähän lämpöeristää, rakentaa savupiippu ja uuni... Mitä näitä nyt on. Tai voisi lähteä jonnekin lämpimään, missä ei tarvitse kylmästä huolehtia. Koska valoa saa kynttilästä, mutta talvella on ihan hanurista palella.

Vierailija
20/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös EU yritä kieltää puulämmitystä sen päästöjen takia? Joskus tuosta oli mediassa juttua.

No ei ne puutkaan köyhälle ilmaisia ole, harvalla on omaa metsää josta polttopuut tekisi. Paljonko tarvitsee motteja ja paljonko maksaa asunnon ja veden ympärivuotinen lämmitys pelkästään puilla? Ruokahan valmistuu siinä samalla takassa tai puuhellalla ja säilyy vaikka siellä kellarissa taikka talvisin hangessa. Onko kukaan kokeillut? Meilläkin mökillä sähköpatterit pitämässä peruslämpöä sillä aikaa kun siellä ei talvisin kukaan ole puilla lämmittämässä. Kesäisin ei lämmitystä tarvikaan kuin ruualle ja vedelle, saunalle kanssa.