Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjäisitkö köyhä ilman sähköjä? -Sinkkumies kyselee

Vierailija
09.05.2018 |

Jos se sähkölaskut menisivät leikkuriin, niin maksaisitko itse, tai pärjäisitkö ilman sähköä?

Puhelimen kai voi ladata vaikka kirjastossa.

Sinkkumies

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinkkumiehen osakesalkku romahtanut?

Ei me köyhät viitsitä sulle vinkata selviytymisohjeita, kun olet meitä niin paljon mollannut,

Vierailija
22/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei tarvitse kuin ostoskärryt, mihin voi kerätä kaikkea roinaa ja pahvilaatikon, jossa nukkua.

Kyllä sitä Suomen talvessa tarttee vähän muutakin.

Mikä on minimi millä tulisitte toimeen?

Pohdin asiaa näin veronmaksajana.

Sinkkumies

Mitä työtä sä oikein teet ? Sulla on kuitenkin aikaa palstailla täällä joka päivä aamusta iltaan?

Mä voin rehellisesti sentään sanoa, että olen työtön. Haluaisin kyllä töihin, mutta kukaan ei huoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan tämä hyvää ilmastonmuutoksen torjuntaa myös. Tämmöistä pohdin.

Jos olisi oikein hyvä makuupussi, niin ehkä pärjäisi ilman lämmitystäkin?

Sinkkumies

No jaa, pienhiukkaset, metsien hakkaaminen ja niin edelleen.

Sinkkumiehellä taitaa olla tässä semmoinen agenda, että pitää ihailla kuinka erätaitoinen hän on itse. Viikonloppu landeasunnolla pihaan tilattuine koivuklapeineen on vähän eri stoori kun aidosti sähkötön elämä 24/7 vaikkapa ilman sitä autoa jonka sähkö tulee bensasta tai dieselistä :)

Vierailija
24/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman sähkö, verkkosähköä eläminen on mahdollista.

Vaatii jonkin verran etukäteissuunnittelua ja rahallista investointia.

Aurinkopaneeli, agregaatti, akkukapasiteettia, kaasutoiminen jääkaappi, liesi, aurinkoenergiaa käyttävä veden lämmitys.

Kesäaikana homma onnistuu helposti vaatimattomillakin laitteilla, mutta talven tullen hankaloituu huomattavasti.

Jääkaappi? Miten olisi maakellari?

Sinkkumies

Mikä ettei jos asuu omakotitalossa.

Kaasujääkaappi vie kaasua hyvin vähän, joten ehdotin sellaisen hankkimista.

Pieni sähköllä toimiva jääkaappi taitaa viedä niin vähän virtaa, että sitä pystyisi käyttämään riittävällä aurinkopaneeli ja akkukapasiteetillakin.

Vierailija
25/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otin tämän nyt ihan sillä ajatuksella, ettei olisi sähköä lainkaan ja se tapahtuisi naps nyt, eikä korjaantuisi.

Kai sitä selviäisi, jos olisi pakko. Pitäisi vähän lämpöeristää, rakentaa savupiippu ja uuni... Mitä näitä nyt on. Tai voisi lähteä jonnekin lämpimään, missä ei tarvitse kylmästä huolehtia. Koska valoa saa kynttilästä, mutta talvella on ihan hanurista palella.

Miksi palella talvella?

On olemassa valopetroolilämmittimiä, kaasu ja öljylämmittimiä, unohtamatta puuta joka taitaa olla lämmitysmuotona kilpailukykyinen sähkön kanssa.

Vierailija
26/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otin tämän nyt ihan sillä ajatuksella, ettei olisi sähköä lainkaan ja se tapahtuisi naps nyt, eikä korjaantuisi.

Kai sitä selviäisi, jos olisi pakko. Pitäisi vähän lämpöeristää, rakentaa savupiippu ja uuni... Mitä näitä nyt on. Tai voisi lähteä jonnekin lämpimään, missä ei tarvitse kylmästä huolehtia. Koska valoa saa kynttilästä, mutta talvella on ihan hanurista palella.

Palella? Meillä kyllä mökki lämpiää puilla.

Sinkkumies

Vierailija
27/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinkopaneeli, agregaatti, akkukapasiteettia, kaasutoiminen jääkaappi, liesi, aurinkoenergiaa käyttävä veden lämmitys.

Kesäaikana homma onnistuu helposti vaatimattomillakin laitteilla, mutta talven tullen hankaloituu huomattavasti.

Sinkkumies

Pieni sähköllä toimiva jääkaappi taitaa viedä niin vähän virtaa, että sitä pystyisi käyttämään riittävällä aurinkopaneeli ja akkukapasiteetillakin.

Olen laskenut tätä ja periaatteessa suorasähkökin riittää, koska lataushan ei ole koskaan kylmälaitteissa jatkuvaa. Eli ne käyvät n. 50/50. Silloin se ei ole niin justiinsa, jos sähköä tulee epätasaiseen, koska termostaatti sen paukuttaa sitten päälle kuitenkin tarpeen mukaan.

Siis noin niinkuin periaatteessa.

Sinkkumies

Vierailija
28/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi palella talvella?

On olemassa valopetroolilämmittimiä, kaasu ja öljylämmittimiä, unohtamatta puuta joka taitaa olla lämmitysmuotona kilpailukykyinen sähkön kanssa.

No siis parempi, esim. tuulisähköön verrattuna.

Sinkkumies

Vierailija
29/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös EU yritä kieltää puulämmitystä sen päästöjen takia? Joskus tuosta oli mediassa juttua.

No ei ne puutkaan köyhälle ilmaisia ole, harvalla on omaa metsää josta polttopuut tekisi. Paljonko tarvitsee motteja ja paljonko maksaa asunnon ja veden ympärivuotinen lämmitys pelkästään puilla? Ruokahan valmistuu siinä samalla takassa tai puuhellalla ja säilyy vaikka siellä kellarissa taikka talvisin hangessa. Onko kukaan kokeillut? Meilläkin mökillä sähköpatterit pitämässä peruslämpöä sillä aikaa kun siellä ei talvisin kukaan ole puilla lämmittämässä. Kesäisin ei lämmitystä tarvikaan kuin ruualle ja vedelle, saunalle kanssa.

2020 astuu voimaan EU:n ilmanlaatudirektiivi. Kiukaiden ja takkojen lämmittäjät selviävät kyllä rajoista.  Puuta ja turvetta käyttäviltä voimalaitoksilta se vaatii investointeja, mutta mitään kieltoa ei ole suunniteilla.

Vierailija
30/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Pienet jääkaapit ovat virtasyöppöjä. Ikävä kyllä niiden halpuuden vuoksi niitä ei ole tehty hyvin. Tavallinen jääkaappi syö vain vähän enemmän ja hyvin tehty vielä pienentää eroa.

Sinkkumies

Vierailija
31/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Olen laskenut tätä ja periaatteessa suorasähkökin riittää, koska lataushan ei ole koskaan kylmälaitteissa jatkuvaa. Eli ne käyvät n. 50/50. Silloin se ei ole niin justiinsa, jos sähköä tulee epätasaiseen, koska termostaatti sen paukuttaa sitten päälle kuitenkin tarpeen mukaan.

Siis noin niinkuin periaatteessa.

Sinkkumies

Katsoin aikani kuluksi vattenfall:n sivuilta jääkaapin vrk. kulutuksen.

Näyttää olevan 0.3-0.8 kWh/vrk, joten eipä nuo paljoa näytä virtaa kuluttavan :-)

Yhdellä pikkupanelilla ja akulla sitä taitaisi kesän pyörittää ongelmitta.

Vierailija
32/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäähän sitä jonkun aikaa (esim. kesällä mökillä pari kuukautta) mutta kyllä sähkö tuo aika paljon mukavuutta. Tai sitten tosiaan pitää olla aikaa pyykinpesuun jne käsipelillä.

Mun sähkölasku on 15 euroa/kk, säästän sen mielummin jostain muusta, että voin pitää sähköt.

Vierailija
33/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tarvitse tulla toimeen ilman sähköä tai mitään muutakaan. Sinkkumies käy töissä sitä varten, että meidät elätetään kotiin. Vähän kylmä maa mutta alan sopeutua tänne pikkuhiljaa.

Vierailija
34/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita sinkkumies vaan vääntää duunia, että voit maksaa minun seuraavankin sähkölaskuni. Olethan niin hyvässä asemassa errä Suomi tarjoaa sinulle työpaikan. 

Vierailija
35/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan tämä hyvää ilmastonmuutoksen torjuntaa myös. Tämmöistä pohdin.

Jos olisi oikein hyvä makuupussi, niin ehkä pärjäisi ilman lämmitystäkin?

Sinkkumies

No jaa, pienhiukkaset, metsien hakkaaminen ja niin edelleen.

Sinkkumiehellä taitaa olla tässä semmoinen agenda, että pitää ihailla kuinka erätaitoinen hän on itse. Viikonloppu landeasunnolla pihaan tilattuine koivuklapeineen on vähän eri stoori kun aidosti sähkötön elämä 24/7 vaikkapa ilman sitä autoa jonka sähkö tulee bensasta tai dieselistä :)

Puut on itse kerätty metsästä ja metsänhoidollisesti teimme myös metsätöitä ja saimme viimeksi 30 kuutiota "ilmaiseksi". Kaikki työ piti kuitenkin tehdä useamman hengen porukassa. 

Tapoja on monia. Mökin ympärilläkin on metsää, mutta ei niitä parikymmentä senttiä paksuja risuja kehtaisi kaataa.

Sinkkumies

Vierailija
36/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita sinkkumies vaan vääntää duunia, että voit maksaa minun seuraavankin sähkölaskuni. Olethan niin hyvässä asemassa errä Suomi tarjoaa sinulle työpaikan. 

No siis tämähän se oli osittainen asian pointti. Toiset painaa duunia persepitkällä ja toiset käyttelee sähköä, joka maksetaan yhteisestä pussista.

Sitten vielä niille töitä tekeville maristaan ilmaston muutoksista ja ynnä muista joutavuuksista, kun samaan aikaan se tarjotaan toisille ilmaiseksi ..

Sinkkumies

Vierailija
37/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitavat olla vielä nukkumassa .. 

Vai olisiko niin ettei typerään provoon viitsitä vastata.

Kun tulee pitkältä metsästysreissulta, niin osaa arvostaa jo pelkästään juoksevaa vettä. Sitä kaltaisesi vellihousu ei tietenkään ymmärrä.

Sinkkumies

Jääkaappi on tosi luksusta, jos on viikonkin ilman sellaista.

Jos rahat olisi todella tiukilla ja haluaisi säästää kuukausimaksusta, niin yrittäisin ehkä ostaa sähkö naapurilta. Itsellä on pistorasiaan kiinnitettävä sähkömittari, vetäisi roikan ikkunasta, tai vaikka seinästä läpi ja maksaisi naapurille kulutuksen mukaan hyvällä provikalla.

Vierailija
38/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäähän sitä jonkun aikaa (esim. kesällä mökillä pari kuukautta) mutta kyllä sähkö tuo aika paljon mukavuutta. Tai sitten tosiaan pitää olla aikaa pyykinpesuun jne käsipelillä.

Mun sähkölasku on 15 euroa/kk, säästän sen mielummin jostain muusta, että voin pitää sähköt.

Oletko valmis maksamaan sen itse, jos leikkuri käy?

Sinkkumies

Vierailija
39/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitavat olla vielä nukkumassa .. 

Vai olisiko niin ettei typerään provoon viitsitä vastata.

Kun tulee pitkältä metsästysreissulta, niin osaa arvostaa jo pelkästään juoksevaa vettä. Sitä kaltaisesi vellihousu ei tietenkään ymmärrä.

Sinkkumies

Jääkaappi on tosi luksusta, jos on viikonkin ilman sellaista.

Jos rahat olisi todella tiukilla ja haluaisi säästää kuukausimaksusta, niin yrittäisin ehkä ostaa sähkö naapurilta. Itsellä on pistorasiaan kiinnitettävä sähkömittari, vetäisi roikan ikkunasta, tai vaikka seinästä läpi ja maksaisi naapurille kulutuksen mukaan hyvällä provikalla.

Sähköä tarvitsee yllättävän vähiin asioihin kun oikeasti alkaa elämään ilman sitä. Saahan sitä vaikka autosta tai agrekaatistakin.

Sinkkumies

Vierailija
40/56 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin, Tapanimyrskyn jälkeen 2011 olimme ilman sähköä viikon. Silloin oli pari tekijää, jotka auttoivat, ulkolämpötila oli juuri pulssan puolella eli kylmälaukku toimi hyvin jääkaappina ja kunnan vesijohtoverkosto toimi eli vettä riitti hanasta. Pihassa on kyllä kaivokin, johon olisi pitänyt turvautua, jos näitä n ei olisi ollut.

Mutta vaikka olen köyhä, maksan itse laskuni, sähkölaskunkin, mikä ei ole pieni. Talvella jopa 300-400€/kk.

Sinkkunainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi