Pärjäisitkö köyhä ilman sähköjä? -Sinkkumies kyselee
Jos se sähkölaskut menisivät leikkuriin, niin maksaisitko itse, tai pärjäisitkö ilman sähköä?
Puhelimen kai voi ladata vaikka kirjastossa.
Sinkkumies
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei Suomessa pärjää ilman sähköjä, ainakaan pitkäaikaisesti. Typerää säästää elämällä ilman sähköä ja sitten käydä kaupassa ostamassa ruoat aina juuri tarpeeseen. Tää on varmaan just tätä miksi osa porukasta ei vaan saa rahoja riittämään, pitkäjänteistä suunnittelua ei ole.
Olen mä pärjännyt mökillä pitkiäkin aikoja ilman sähköä. Mulla on trangia, grilli, kaasukeitin.
Jos nyt vielä kuviteltaisiin, että olisi kaukolämpö yms.
Sinkkumies
Minulla oli pelkkä nuotio ja kasvimaa. Mutta kananmunan ja kasvisten syönti kävi pitkän päälle rasittavaksi. En tosiaan pärjäisi kaupungissa ja työelämässä ilman sähköjä. Jo pyykinpesu on paljon massiivisempsa kuin kesällä mökillä. Muutama lapsi, niin pesukone pyörii jokapäivä. Sinkkuna asuin Afrikan maaseudullakin. Sähköt oli lähimmässä kaupungissa. Sielläkin saattoi olla viikon sähkökatkoksia. En silti pärjäisi ilman sähköjä nyt Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei Suomessa pärjää ilman sähköjä, ainakaan pitkäaikaisesti. Typerää säästää elämällä ilman sähköä ja sitten käydä kaupassa ostamassa ruoat aina juuri tarpeeseen. Tää on varmaan just tätä miksi osa porukasta ei vaan saa rahoja riittämään, pitkäjänteistä suunnittelua ei ole.
Olen mä pärjännyt mökillä pitkiäkin aikoja ilman sähköä. Mulla on trangia, grilli, kaasukeitin.
Jos nyt vielä kuviteltaisiin, että olisi kaukolämpö yms.
Sinkkumies
Minulla oli pelkkä nuotio ja kasvimaa. Mutta kananmunan ja kasvisten syönti kävi pitkän päälle rasittavaksi. En tosiaan pärjäisi kaupungissa ja työelämässä ilman sähköjä. Jo pyykinpesu on paljon massiivisempsa kuin kesällä mökillä. Muutama lapsi, niin pesukone pyörii jokapäivä. Sinkkuna asuin Afrikan maaseudullakin. Sähköt oli lähimmässä kaupungissa. Sielläkin saattoi olla viikon sähkökatkoksia. En silti pärjäisi ilman sähköjä nyt Suomessa.
Olet siis saanut kaiken aina valmiina. Ymmärrän.
Sinkkumies
En pärjäisi ilman sähköä kerrostaloasunnossa. En ymmärrä AP:n kommentteja, kuten esim. tuota: "Olet siis saanut kaiken aina valmiina. Ymmärrän". Vastaa noin työssäkäyvälle. Minäkin olen työssäkäyvä, mutta nyt tosin lomalla muutaman päivän. Ei meillä kaikilla ole erätaitoja eikä halua muuttaa jonnekin korpeen omavaraistalouteen. Haikailla ja haaveilla saa kaikenlaista toki. Lehdetkin pursuaa näitä downshiftaajia jotka muutti kuka minnekin, maalle tai muun maan maaseudulle. Ja näitä ihannoidaan. Mä tykkään asua kaupungissa ja käydä töissä. Tarvitsen sähköä ja maksan siitä.
Kerrostalossa asuva ei voi rakentaa asuntoon takkaa tai pihalle maakellaria. Jollain nyt ihan liikaa luppoaikaa, kun näitä tyhmiä aloituksia jaksaa tehdä.
Ihan turha tuoda mitään agregaatteja tähän keskusteluun, ne tuottaa sähköä ja piti tulla toimeen ilman sitä.
Minä olen perheellinen, en todellakaan halua tulla toimeen ilman sähköä. Työni teen pääosin tietokoneella, rahani on sähköä pankkitilillä.
Ei ole oma metsää, asunto on kaukolämmössä, vesi tulee hanasta ja viihdettä telkkarista. Ruoka säilyy jääkaapissa ja valmistuu liedellä.
Kiitos sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa asuva ei voi rakentaa asuntoon takkaa tai pihalle maakellaria. Jollain nyt ihan liikaa luppoaikaa, kun näitä tyhmiä aloituksia jaksaa tehdä.
Köyhä ei voi rakennella muutenkaan, tai ostella aurinkokennoja tms.
Vierailija kirjoitti:
Jos se sähkölaskut menisivät leikkuriin, niin maksaisitko itse, tai pärjäisitkö ilman sähköä?
Sinkkumies
Jos jääkaappi, hella, mikro yms ei toimi, veikkaan että puhelimen lataaminen on sähköttä eläjän murheista pienin.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin, Tapanimyrskyn jälkeen 2011 olimme ilman sähköä viikon. Silloin oli pari tekijää, jotka auttoivat, ulkolämpötila oli juuri pulssan puolella eli kylmälaukku toimi hyvin jääkaappina ja kunnan vesijohtoverkosto toimi eli vettä riitti hanasta. Pihassa on kyllä kaivokin, johon olisi pitänyt turvautua, jos näitä n ei olisi ollut.
Mutta vaikka olen köyhä, maksan itse laskuni, sähkölaskunkin, mikä ei ole pieni. Talvella jopa 300-400€/kk.
Sinkkunainen
Lämmitys ei sitten tuottanut ongelmia, puu(ko?)
Mulla on kaupungissa petroolilämmitin yms. Sen kun lyö päälle, niin alkaa olohuoneessa posket äkkiä punoittamaan.
Mökillä ei ole sähköjä ja puilla mennään ja talvellakin siellä on ihan mukavaa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Jos jääkaappi, hella, mikro yms ei toimi, veikkaan että puhelimen lataaminen on sähköttä eläjän murheista pienin.
Eli siis kannattatettava leikkaus?
Pikkumurheet eivät enää haittaa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha tuoda mitään agregaatteja tähän keskusteluun, ne tuottaa sähköä ja piti tulla toimeen ilman sitä.
Minä olen perheellinen, en todellakaan halua tulla toimeen ilman sähköä. Työni teen pääosin tietokoneella, rahani on sähköä pankkitilillä.
Ei ole oma metsää, asunto on kaukolämmössä, vesi tulee hanasta ja viihdettä telkkarista. Ruoka säilyy jääkaapissa ja valmistuu liedellä.
Kiitos sähkö.
Selviäisitkö kuitenkin hengissä ilman sähköä? Maksatko sähkösi itse?
Sinkkumies
Vastatkaapa nyt rehellisesti köyhät. Maksaisitteko itse sähkölaskunne, jos se tilanne tulisi?
Vai pitääkö sinkkumiehen taas painaa ylitöitä koko viikko?
Oikeasti.
Sinkkumies
Miksi Sinkkumies jauhaa mökkiolosuhteista? Vai onko tässä ajatuksena, että työttömien pitäisi muutta kerrostaloista johonkin majaan keskellä metsää?
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa pitkäjänteisemmin, niin kyllä se maakellari voidaan rakentaa sinne kerrostalon alakertaan. Tässä puhutiin, että kaukolämpö olisi!
Ei siis tarvitse siitä huolehtia, vaikka olen minä armeijassa nukkunut ulkona 30 asteen pakkasellakin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
En pärjäisi ilman sähköä kerrostaloasunnossa. En ymmärrä AP:n kommentteja, kuten esim. tuota: "Olet siis saanut kaiken aina valmiina. Ymmärrän". Vastaa noin työssäkäyvälle. Minäkin olen työssäkäyvä, mutta nyt tosin lomalla muutaman päivän. Ei meillä kaikilla ole erätaitoja eikä halua muuttaa jonnekin korpeen omavaraistalouteen. Haikailla ja haaveilla saa kaikenlaista toki. Lehdetkin pursuaa näitä downshiftaajia jotka muutti kuka minnekin, maalle tai muun maan maaseudulle. Ja näitä ihannoidaan. Mä tykkään asua kaupungissa ja käydä töissä. Tarvitsen sähköä ja maksan siitä.
Eikös ne ole juuri kaupunkivihreitä, jotka valittavat eniten kulutetusta sähköstä yms.?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Miksi Sinkkumies jauhaa mökkiolosuhteista? Vai onko tässä ajatuksena, että työttömien pitäisi muutta kerrostaloista johonkin majaan keskellä metsää?
Ei se ole itseistarkoitus. Se vain kertoo, että moni siis kykenee elämään noin. Kyllä se voidaan skaalata kaupunkiinkin.
Sinkkumies
Mä en ole täällä aamusta iltaan, tai no ehkä vapilla joskus olen. Olen palkannut aika paljon ihmisiä meille töihin. Yli sadassa mennään. Kyllä niitä paikkoja on, jos osaa vain löytää ne.
Sinkkumies