Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko sairaala mielivaltaisesti kotiuttaa potilasta?

Vierailija
07.05.2018 |

Olin tänään Vantaan kaupungin sairaalassa "hoitoneuvottelussa". Ei siinä mitään neuvottelemista ollut, kun lääkäri kertoi, että ensi viikolla isälleni tehdään kahden vuorokauden kotiuttamiskokeilu, ja jos kaikki menee hyvin, niin sitten kotiutetaan.

Isällä on aivovamma ja edellisestä hoitopaikasta (HUS) omahoitaja sanoi kun kysyin, että isä ei pysty kotiutumaan. Sanoi, että "joudutte taistelemaan siitä hoitopaikasta, mutta älkää ottako kotilomille tms., vasta sitten kun pysyvä hoitopaikka on olemassa".

Ihmettelen, että kuka vastaa tästä kokeilusta...? Mitä jos isä on viikon päästä kuollut. Olen hänen edunvalvojansa, ja edunvalvojan tehtäviin kuuluu huolehtia, että päämies saa tarkoituksenmukaista hoitoa. En näköjään voi kuitenkaan tehdä mitään, kun lääkäri sanoi että hän tekee kotiuttamispäätöksen.

Olen todella huolestunut.

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kotihoidon tuen turvin".Lauseessa ei ole yhtään ilmaisua ,joka olisi totta oikeassa elämässä!

Ei ole kotihoitoa.On vain henkilöitä,jotka paukkaavat sisään ovesta ja viipyvät ehkä vartin.

Ei saa mitään tukea.

Turva=ranneke jota painettuasi odotat 2-3h lattialla nostajaa a'40e kerta.

Kotiuttaa voidaan vanhus ,joka ei itse pysty edes kääntymään sängyssä-onneksi ehti kuolla ennen kotiutusta.

nim.5 v kokemus Hki:n "kotihoidosta"

Vierailija
102/108 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä alkaa olla nämä omaisten vaatimukset aika kohtuuttomia. Ei meillä ole millään varaa makuuttaa 1000 euron päivämaksulla vanhuksia, jotka eivät osaa käyttää kännykkää tai joilla on alkoholiongelma. Tiedän 50-vuotiaita, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta, ja ovat vähän juoppojakin, sairaalaanko heidät pitäisi sijoittaa? Sairaalat pitää olla akuuttihoitoon ja  niille, jotka vielä ovat parannettavissa. Monien vanhuksien taudit ovat kroonisia, ja he kuolevat lopulta vaikka olisivat tehohoidossa letkuissa kiinni.

Olen itsekin toivonut, että vanhukseni saisi olla terveyskeskuksen sairaalassa pitempään, mutta kotiutettu on ja loppujen lopuksi hyvin on pärjännyt, kun kotihoito hoitaa lääkkeet, suihkun ja ruokailun. Itse siivotaan ja käydään seurana ja hoidetaan ostokset ym. Mummo on paljon virkeämpi kotona kuin sairaalan sängyssä lojuessaan. Hänellä on kuolemaan johtava tauti ja paljon muuta ei ole tehtävissä, kuin antaa hänen elää toivomuksensa mukaan kotona, niinkauan kuin suinkin pystyy. Hoitokotipaikkoja toki tarvittaisiin enemmän, mutta sairaala ei ole hoitokoti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivovamma + alkoholi.

Huolestuttaako sua nyt eniten tuo alkoholi? Että isäsi kotona jatkaa juomista? Oliko tapaturma, jonka vuoksi nyt joutui sairaalaan, alkoholin aiheuttama tai seurausta alkoholin käytöstä?

Tapaturma johtui alkoholista. Mutta tosiaan pohjalla on tuo aivovamma melko isolla prosentilla. Huom. isä on siellä on selvin päin kuukausia ja silti sen verran sekaisin, ettei edes hahmota olevansa sairaalassa (ainakaan koko aikaa). Kylpylästä puhuu. /ap

Miksi ja missä isäsi juo? Ja nyt siis en enää odotakaan, että vastaisit tässä ketjussa. Kysyn, jotta vastaat itsellesi :) Sairaalassa isäsi ei tietenkään juonut, koska sairaalavaatteissa olisi ollut aika hankalaa hilpasta baariin tai Alkoon. Palvelutalot ja hoivakodit eivät ole sairaaloita. Niissä ollaan omissa vaatteissa ja liikuntakykyisten kohdalla on jopa toivottavaa, että he ulkoilevat omatoimisesti. Näistä asumismuodoista on siis aivan mahdollista käydä baareissa, Alkossa ja löytää joku ryyppyremmi, jonka seurassa juopotella. Ryyppäämisestä toki seuraa, että menettää tuon palvelutalo- tai hoivakotipaikan, mutta ymmärtääkö isäsi olla juomatta, jos saa tällaisen paikan? Siis kun kaikki juomisen mahdollisuudet ovat yhtä lähellä kuin kotoakin?

Jos isäsi juomisen syy on yksinäisyys ja hän on juopotellut pääasiassa vain yksin kotona, silloin hoitopaikasta voisi olla apua. Tosin pitää muistaa, että ei niistäkään välttämättä saa mieleistään seuraa. Yksinäisyyshän ei poistu sillä, että on ihmisiä ympärillä. Hoivakodeissa varsinkin on aika huonokuntoisia asukkaita eikä heistä välttämättä ole mitään seuraa vaan päinvastoin saattavat ärsyttävät käytöksellään. 

Mietin myös, että voisiko antabus-kapseli olla hyvä asia? Ihan riippumatta siitä, asuuko hän kotona vai ei. Palvelutaloissa ja hoivakodeissa kun ei estetä isääsi juomasta vaan hänen pitää itse haluta olla juomatta. 

Tähän vielä, että asun palvelutalon vieressä ja aina silloin tällöin eräs siinä asuva nainen käy pizzalla paikallisessa ravintolassa. Juo oluen tai lasin viiniä pizzan kanssa. Tiedän tämän, koska olen useamman kerran istunut ja jutellut hänen kanssaan. Alkoholin käyttö ei siis ole ko talon asukkailta kielletty, humalassa vaan ei saa olla. Eli voiko baarissa käynnin mahdollisuus olla isällesi ongelma, vaikka hän tuettuun asumiseen pääsisikin? 

Kiitos paljon näistä huomioista!

En voi varmuudella sanoa että palvelutalossa ei ollenkaan joisi. Ainakin se olisi hillitsemässä, kun tietäisi että humaltuminen on kiellettyä. 

Edunvalvojana pystyn kyllä hillitsemään juomista, kun annan vain vähän rahaa käyttötilille. Näin sosiaalityöntekijä neuvoi.

ap

Mä vastaan sulle vielä huomenna aamulla. Palsta menee ihan just kiinni.

Jatkan siis nyt. Sä pystyt hillitsemään juomista juuri tuolla tavalla myös silloin, jos isäsi asuu kotona. Kerroit, että isäsi kunto on sairaalassa noussut, koska on siellä syönyt, saanut lääkkeensä ja käynyt pesulla. Ei häntä ole sairaalassa enää pitkään aikaa syötetty, lääkitty ja pesty vaan hän on tehnyt ne ihan itse. Kun vaan on joku muistuttanut asiasta. Kotona kotihoito huolehtii, että isäsi saa ruokaa, ottaa lääkkeensä ja käy pesulla. Seuran puute ja siitä aiheutuva juominen on ongelmana, mutta nuo ongelmat eivät välttämättä poistu palvelutalossakaan. En nyt tarkoita, etteikö palvelutaloasuminen voisi olla isällesi ihan hyvä juttu. Tarkoitan vain, että poistaisiko se ongelman, josta olet eniten huolissasi? Koska musta tuntuu, että olet eniten huolissasi juomisesta. 

Ja tässä vielä - jos et ole itse googlettanut - linkki Vantaan kaupungin palvelutaloista:

http://www.vantaa.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vantaa/embeds/vantaawwwstructure/106384_Vanhusten_palvelutalot_2014_net.pdf

Vierailija
104/108 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kotihoidon tuen turvin".Lauseessa ei ole yhtään ilmaisua ,joka olisi totta oikeassa elämässä!

Ei ole kotihoitoa.On vain henkilöitä,jotka paukkaavat sisään ovesta ja viipyvät ehkä vartin.

Ei saa mitään tukea.

Turva=ranneke jota painettuasi odotat 2-3h lattialla nostajaa a'40e kerta.

Kotiuttaa voidaan vanhus ,joka ei itse pysty edes kääntymään sängyssä-onneksi ehti kuolla ennen kotiutusta.

nim.5 v kokemus Hki:n "kotihoidosta"

Se vartti riittääkin asiakkaalle, joka pystyy liikkumaan, peseytymään, pukemaan ja syömään itse. Ap:n isä tarvitsee vain jonkun, joka käy katsomassa, että asiakas on tehnyt nämä asiat. Kysehän ei olekaan vuodepotilaasta vaan fyysisesti ihan hyväkuntoisesta ihmisestä. Suurin ongelma lienee alkoholi, mutta ei laitospaikkaa saa sen vuoksi, että kotona törttöilee humalassa. 

Vierailija
105/108 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun perusteella isäsi kuulostaa kohtalaisen hyväkuntoiselta aivovammaan ja alkoholiongelmaan nähden. Mikäli isäsi pukee, syö, käy vessassa ja suihkussa itsenäisesti, eikä hänellä ole sairaalahoidon tarvetta, ei hänen paikkansa missään nimessä ole sairaalassa. Vain hyvin harvoissa tapauksissa sairaalasta voi saada suoraan hoivakotipaikan, mutta silloin tilanne on paljon pahempi.

Mitä tulee kännykän käyttöön, se ei monilta vaikean/keskivaikean aivovamman saaneilta onnistu, mutta se ei missään nimessä tarkoita, että isäsi olisi lapsen tasolla (syynä todennäköisesti toiminnanohjauksen vaikeus, apraksia, tarkkaavaisuuden ylläpidon vaikeus ja/tai muistin heikkous). Kannattaa opetella ymmärtämään, mitä aivovamma tarkoittaa.

Omakannassa pitäisi näkyä toimintaterapeutin lausunto.

Vierailija
106/108 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakannassa pitäisi näkyä toimintaterapeutin lausunto.

Ja Omakantaa saa käyttää vain henkilö itse. Jos sinne menee toisen pankkitunnuksilla ilman lupaa, syyllistyy tietomurtoon, ja jos menee luvan kanssa, tilinomistaja rikkoo pankkitunnusten käyttöä koskevaa sopimusta. Toki henkilö voi itse Omakantaan kirjautua ja sieltä näyttää toiselle mitä ikinä haluaa.

Vierailija
107/108 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus juoda alkoholia ja alkoholisoitua jos haluaa. Ap et voi estää isääsi juomasta, hän ryyppää koska haluaa ryypätä.

Vierailija
108/108 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ne kotouttavat mielivaltaisesti, eikö tuo nyt ole vielä kaikille selvää muka? ”HUS sika, metsään siitä!” sanotaan täällä pääkaupunkiseudulla ainakin. Äänestäkää toki yhä jatkossakin näitä samoja päättäjiä, jotka mahdollistavat tämän saman menon jatkumisen!