Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko sairaala mielivaltaisesti kotiuttaa potilasta?

Vierailija
07.05.2018 |

Olin tänään Vantaan kaupungin sairaalassa "hoitoneuvottelussa". Ei siinä mitään neuvottelemista ollut, kun lääkäri kertoi, että ensi viikolla isälleni tehdään kahden vuorokauden kotiuttamiskokeilu, ja jos kaikki menee hyvin, niin sitten kotiutetaan.

Isällä on aivovamma ja edellisestä hoitopaikasta (HUS) omahoitaja sanoi kun kysyin, että isä ei pysty kotiutumaan. Sanoi, että "joudutte taistelemaan siitä hoitopaikasta, mutta älkää ottako kotilomille tms., vasta sitten kun pysyvä hoitopaikka on olemassa".

Ihmettelen, että kuka vastaa tästä kokeilusta...? Mitä jos isä on viikon päästä kuollut. Olen hänen edunvalvojansa, ja edunvalvojan tehtäviin kuuluu huolehtia, että päämies saa tarkoituksenmukaista hoitoa. En näköjään voi kuitenkaan tehdä mitään, kun lääkäri sanoi että hän tekee kotiuttamispäätöksen.

Olen todella huolestunut.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja en nyt sairaalaan haluaisikaan isän jäävän, vaan palvelutaloon / hoivakotiin. ap

Oletteko tai onko isäsi hakenut paikkaa se ei ole sairaalan tai lääkärin tehtävä. Hoitoneuvotteluissa voit tietenkin kysyä neuvoa miten sellaista on isän asuinpaikassa mahdollista hakea.

Vierailija
42/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että tässä kuukausien aikana mitä isäsi on viettänyt sairaalassa olisi asioita saanut jo eteenpäin. 

Sairaalan sosiaalityöntekijä on puhunut palvelutarpeen arvioinnista ja kolmesta vaihtoehdosta: osasto, hoivakoti ja palvelutalo. Hänellä oli sellainen käsitys, että palvelutalokin olisi isälle liian kevyt tukimuoto. Sitten tuli tämä toimintaterapeutin arvio ja "tsadaa - isä on kotiutuskelpoinen". /ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en nyt sairaalaan haluaisikaan isän jäävän, vaan palvelutaloon / hoivakotiin. ap

Oletteko tai onko isäsi hakenut paikkaa se ei ole sairaalan tai lääkärin tehtävä. Hoitoneuvotteluissa voit tietenkin kysyä neuvoa miten sellaista on isän asuinpaikassa mahdollista hakea.

Jos ei ole päätöstä ympärivuorokautisesta hoidosta niin sitä paikkaa ei voida hakea. Ap:n omainen ei ole päätöstä saanut koska ei ole tarpeeksi huonokuntoinen.

Vierailija
44/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tai onko isäsi hakenut paikkaa se ei ole sairaalan tai lääkärin tehtävä. Hoitoneuvotteluissa voit tietenkin kysyä neuvoa miten sellaista on isän asuinpaikassa mahdollista hakea.[/quote]

Sairaalasta sanottiin että ensin toimintaterapeutin arvio ja osaston arvio ja sitten tehdään hakemus. No toimintaterapeutin arvio oli niin positiivinen, ettei hakemus kuulemma menisi kuitenkaan läpi.

Mulle ei kyllä edes näytetty sitä lausuntoa. /ap

Vierailija
45/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin otat yhteyttä sosiaalityöntekijään, kirjoita ylös yksityiskohtaisesti kaikki asiat, joita isäsi kotiuttamisessa pelkäät. Ei riitä, että pelkäät hänen kuolevan tai ettei hän pärjää. Sun pitää yksilöidä nämä asiat. Esimerkiksi juuri se, että hän unohtaa ulos lähtiessään avaimet kotiin, tai että pelkäät hänen kaatuvan (jos hän siis liikkuu huonosti). Silloin sosiaalitoimen kautta voidaan miettiä, millaisia palveluita ja apuvälineitä (esim rollaattori) hän kenties kotiinsa tarvitse.  

Vierailija
46/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että tässä kuukausien aikana mitä isäsi on viettänyt sairaalassa olisi asioita saanut jo eteenpäin. 

Sairaalan sosiaalityöntekijä on puhunut palvelutarpeen arvioinnista ja kolmesta vaihtoehdosta: osasto, hoivakoti ja palvelutalo. Hänellä oli sellainen käsitys, että palvelutalokin olisi isälle liian kevyt tukimuoto. Sitten tuli tämä toimintaterapeutin arvio ja "tsadaa - isä on kotiutuskelpoinen". /ap

Toimintaterapeutti onkin toimintakyvyn asiantuntija. Sosiaalityöntekijä on yhteiskuntatieteellisen koulutuksen saanut henkilö, joka sosiaalihuollon asiantuntijana tekee sijoituspäätöksiä pitkälti terveydenhuollon ammattihenkilöiden lausuntoihin tukeutuen.

Vierailija
47/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon näistä neuvoista. Olen huomenna yhteydessä isän sosiaalityöntekijään. Voiko siis sosiaalityöntekijä tehdä myös lausunnon hakemuksen liitteeksi? Sairaalassa vedotaan toimintaterapeutin lausuntoon, jonka mukaan isä on kotiuttamiskuntoinen. 

Sairaalassa on kyllä tieto että olisi kotona yksin. Heidän mielestä riittää, kun kotihoito käy kerran päivässä katsomassa.

Miksi yleinen edunvalvoja olisi tässä tapauksessa parempi? /ap[/quote]

Ymmärrän huolesi, mutta luota ammattilaisiin, jotka ovat isääsi kuntouttaneet ja toimintakykyä tarkkailleet oman kertomasi mukaan jo pidemmän aikaa. Isäsi kunto täytyy itse asiassa olla varsin hyvä, jos sairaalassa on arveltu, että kotihoidon käynti kerran päivässä riittää. Monien luona kotihoito käy 4-5 kertaa päivässä ja yöpartio päälle. Palvelutalopaikkoja ei todellakaan riitä kaikille, jotka niitä tarvitsisivat joko omasta tai omaisten mielestä.

Vierailija
48/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalasta sanottiin että ensin toimintaterapeutin arvio ja osaston arvio ja sitten tehdään hakemus. No toimintaterapeutin arvio oli niin positiivinen, ettei hakemus kuulemma menisi kuitenkaan läpi.

Edelleen edunvalvojan rooli on taloudellinen. Edunvalvojalla ei pääsääntöisesti ole oikeutta päämiehensä potilasasiakirjoihin. Toki päämies voi niitä itse edunvalvojalleen luovuttaa, jos haluaa.

Vierailija
49/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän särähtää korvaan, että kehoitetaan ”taistelemaan” siitä, että saa omaisen haluttuun paikkaan, vaikka on jo arvioitu, että voisi mahdollisesti pärjätä kotona. Mitenkäs ne, kenellä ei ole ketään taistelemassa puolestaan? Jyräävätkö nämä kaikista äänekkäimmät meuhkaajat omat omaisensa juuri sinne palvelutaloon kun taas kotihoidossa on ne yksinäiset huonokuntoiset vanhukset ns. jumissa. Niitä palveluasumispaikkojakin on kuitenkin rajoitettu määrä, joten olisi kaikista suotavina, että huonokuntoisimmat menisivät jonon kärkeen eikä niin, että se kuka kovimmin vaatii, saa haluamansa.

Vierailija
50/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläsi on oikeus saada nähtäväkseen tuo lausunto tai vaikka kopio siitä itselleen. Sulle edunvalvojana ei ilmeisesti ole määrätty muita tehtäviä kuin raja-asioiden ja omaisuuden hoito, joten sen vuoksi eivät antaneet lausuntoa sulle. 

Vierailija
51/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yhden paikalle on viisi tulijaa..

Vierailija
52/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Edelleen edunvalvojan rooli on taloudellinen. Edunvalvojalla ei pääsääntöisesti ole oikeutta päämiehensä potilasasiakirjoihin. Toki päämies voi niitä itse edunvalvojalleen luovuttaa, jos haluaa.[/quote]

Olen isän lähiomainen myös. /ap

Vierailija
53/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen edunvalvojan rooli on taloudellinen. Edunvalvojalla ei pääsääntöisesti ole oikeutta päämiehensä potilasasiakirjoihin. Toki päämies voi niitä itse edunvalvojalleen luovuttaa, jos haluaa.

Ei merkitse tässä asiassa mitään. Potilasasiakirjoja ei luovuteta lähiomaisillekaan vaan potilaalle itselleen tai joissain tapauksissa tämän  holhoojalle. Isäsi ei ole holhouksenalainen, vaikka oletkin hänen edunvalvojansa. 

Vierailija
54/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on isän oma mielipide hänen omaan elämäänsä.

Vierailija
55/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissa hoidetaan, jos on sairaanhoidon tarpeessa. Yksinkertaista. Siis jatkuvan sairaalahoidon tarpeessa.

Erilaiset palvelutalon, hoivakodit, psykiatriset laitokset, sosiaalialan paikat ovat sitten niitä mahdollisia asuinpaikkoja jos asuinpaikan tarvitsee. Esim. Potilaan sosiaalisia ongelmia ja erilaisia sotkuja ei hoideta sairaaloissa.

Jos on oikeasti sairaalahoidon tarpeessa niin ilman muuta sitten täytyy olla sairaalassa. Se on kuitenkin myös ihan fakta, että tietyt ihmistyypit hakeutuvat sairaalahoitoon vain siksi koska "täyden palvelun talo".

Vierailija
56/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähiomaisellakaan ei ole mitään oikeuksia toisen ihmisen salassa pidettäviin potilastietoihin. Muutenhan esimerkiksi minun puolisoni voisi käydä penkomassa minun terveystietojani. Isäsi on aikuinen ja ilmeisesti täysivaltainen ihminen, ei mikään vauva tai lemmikki.

Vierailija
57/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoissairaanhoidossa HUS:issa ollessaan isäsi on luultavasti vastikään saanut aivovaurion. Kaupunginsairaalassa ollaan yleensä viikoista useampiin kuukausiin, jolloin kuntoutumista ja spontaaniakin toipumista tapahtuu. Ihmisen ollessa akuuttivaiheen hoidossa ei voida vielä esittää päätelmiä ja arvioita pysyvän hoitopaikan tarpeesta, joten ihmettelen HUS:in hoitajan kommenttia.

Kotikokeilun tarkoituksena on arvioida, miten isäsi pärjää kotonaan kotihoidon turvin. Kotihoito arvioi isäsi tilannetta, ja he lähettävät isäsi takaisin osastolle jos kokeilu ei onnistu. Vasta epäonnistuneen kokeilun jälkeen voidaan lähteä hakemaan hoiva/palvelutalopaikkaa. Ota huomioon, että tuttu kotiympäristö usein tukee ihmisen toimintakykyä ja toimintaa!

Vierailija
58/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalaisen ei onneksi tarvitse käydä ostamassa päivittäistavaroita kaupasta. Voit halutessasi esim kerran viikossa tilata isällesi Alepan kauppakassin, jonka maksat tilauksen yhteydessä ja tilaamasi ruuat, vessapaperit, shampoot yms  toimitetaan isällesi kotiin. Sellaista kolkkaa ei Vantaalla olekaan, mihin ei olisi tuota kuljetusta. Olen itsekin käyttänyt aika paljon ko palvelua, koska olen jonossa tekonivelleikkaukseen ja kaupassa käynti on hankalaa. 

Vierailija
59/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei merkitse tässä asiassa mitään. Potilasasiakirjoja ei luovuteta lähiomaisillekaan vaan potilaalle itselleen tai joissain tapauksissa tämän  holhoojalle. Isäsi ei ole holhouksenalainen, vaikka oletkin hänen edunvalvojansa. 

No isän posti tulee mulle että kyllä ne asiakirjat tulee mulle. /ap

Vierailija
60/108 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No isän posti tulee mulle että kyllä ne asiakirjat tulee mulle. /ap

Tuleeko ne sinun vai isäsi nimellä? Tässä on merkittävä ero.