Voiko sairaala mielivaltaisesti kotiuttaa potilasta?
Olin tänään Vantaan kaupungin sairaalassa "hoitoneuvottelussa". Ei siinä mitään neuvottelemista ollut, kun lääkäri kertoi, että ensi viikolla isälleni tehdään kahden vuorokauden kotiuttamiskokeilu, ja jos kaikki menee hyvin, niin sitten kotiutetaan.
Isällä on aivovamma ja edellisestä hoitopaikasta (HUS) omahoitaja sanoi kun kysyin, että isä ei pysty kotiutumaan. Sanoi, että "joudutte taistelemaan siitä hoitopaikasta, mutta älkää ottako kotilomille tms., vasta sitten kun pysyvä hoitopaikka on olemassa".
Ihmettelen, että kuka vastaa tästä kokeilusta...? Mitä jos isä on viikon päästä kuollut. Olen hänen edunvalvojansa, ja edunvalvojan tehtäviin kuuluu huolehtia, että päämies saa tarkoituksenmukaista hoitoa. En näköjään voi kuitenkaan tehdä mitään, kun lääkäri sanoi että hän tekee kotiuttamispäätöksen.
Olen todella huolestunut.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ! Sanotte että hän ei ole kotikuntoinen. Näin olen itse tehnyt. Siinä joutuu todella olemaan hankala omainen mutta ei voi mitään.
Mutta miten voin sen estää? En edes tiedä miten kotiutus aiotaan toteuttaa, sillä isällä ei ole avaimia kotiinsa (ne ovat minulla). /ap
Isälläsi on oikeus päästä kotiinsa. Tarvittaessa ovi avautetaan huoltomiehellä tai lukkosepällä, jos omaiset tekevät tuollaisia temppuja.
Ok, no en tähän sitten ryhdy. /ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sellaista voi kokeilla että selviäisikö hän kotihoidon tukemana kotonan, kun kerta fyysinen toimintakyky ei ole esteenä.
No tätähän ne nimenomaan haluavat. Mutta kun kyse siis aivovammapotilaasta, joka voi jättää avaimet sisään eikä välttämättä osaa käyttää edes kännykkää. Puhelin voi olla lataamatta tai ei vain osaa löytää sieltä, että miten soitetaan. Omaiset eivät asu samassa kaupungissa. /ap
Jos isäsi osaa pukeutua ja peseytyä niin osaa varmaan käyttää turvaranneketta avun kutsumiseen jos jotain sattuu?
Vierailija kirjoitti:
...Mietin että kun kännykän käyttö ei onnistu, niin hän on henkiseltä tasoltaan alle kouluikäinen. /ap
Ei se sitä kyllä tarkoita. Et voi tietää miten isäsi kotona tulee pärjäämään kotiutustiimin käyntien avulla. Sehän on kokeilu, kuten itse kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sellaista voi kokeilla että selviäisikö hän kotihoidon tukemana kotonan, kun kerta fyysinen toimintakyky ei ole esteenä.
No tätähän ne nimenomaan haluavat. Mutta kun kyse siis aivovammapotilaasta, joka voi jättää avaimet sisään eikä välttämättä osaa käyttää edes kännykkää. Puhelin voi olla lataamatta tai ei vain osaa löytää sieltä, että miten soitetaan. Omaiset eivät asu samassa kaupungissa. /ap
Jos osaa pukeutua ja peseytyä omatoimisesti eikä karkaile pihalle hortoilemaan niin aika varmasti joutuu siihen kotihoitoon tyytymään. Siellä on todella paljon niin paljon huonommassa kunnossa olevia, jotka kotona asuvat kotihoidon tuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isäsi osaa pukeutua ja peseytyä niin osaa varmaan käyttää turvaranneketta avun kutsumiseen jos jotain sattuu?
Mistään turvarannekkeesta ei puhuttu, vaikka sanoin, että isä ei osaa käyttää puhelinta. /ap
Ilmoita, ettet ota vastaan. Kieltäydy. Eivät voi väkisin kotiuttaa jollei siellä ole joku vastassa. Taistele.
Onhan teillä sosiaalityöntekijä? Ota yhteyttä ja vaadi hoitamaan asiaa ja aloittamaan hoitopaikan haku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa pukeutua ja peseytyä omatoimisesti eikä karkaile pihalle hortoilemaan niin aika varmasti joutuu siihen kotihoitoon tyytymään. Siellä on todella paljon niin paljon huonommassa kunnossa olevia, jotka kotona asuvat kotihoidon tuella.
No sitä ei tiedä minne karkailee. Nyt on ollut monta kuukautta sairaalassa, kun loukkasi itsensä pahasti. /ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita, ettet ota vastaan. Kieltäydy. Eivät voi väkisin kotiuttaa jollei siellä ole joku vastassa. Taistele.
Onhan teillä sosiaalityöntekijä? Ota yhteyttä ja vaadi hoitamaan asiaa ja aloittamaan hoitopaikan haku.
Taistelemaan se HUS:in hoitajakin kehotti. Tuota juuri mietin, että pitääkö siellä olla joku vastaanottamassa. Minä olen töissä, pitäisikö minun muka pyytää töistä vapaata? Miten voin kieltäytyä? Palaverissa sanottiin, ettei ole vaihtoehtoja.
Sosiaalityöntekijä on. Taidan soittaa hänelle huomenna. /ap
Se sairaalapaikka tarvitaan jo muille. Esim lonkkaleikkauksen jälkeen yksin asuva ikäihminen tarvitsee ensin sairaalapaikan, jossa kuntoutua niin, että pystyy kotiutumaan. Aivan kuten isääsikin on sairaalassa kuntoutettu selviytymään vessassakäynneistä yms itse. Erikoissairaanhoito (kuten HUS) ei voi loputtomiin odottaa, että pystyvät siirtämään omia, erikoissairaanhoitoa enää tarvitsemattomia potilaita kaupungin sairaaloihin kuntoutukseen. Tällainen tulppa tarkoittaisi, että kolaripotilaita ei voitaisi enää hoitaa, kun HUSin hoitopaikoilla on potilaita odottamassa pääsyä jatkohoitoon. Paine isäsi kotiuttamiseen tulee siis nimenomaan erikoissairaanhoidosta.
Olet ymmärrettävästi huolissasi, mutta tuo kokeilu luo nyt pohjan sille, että isäsi voi saada kaupungin puolelta päätöksen tuetusta asumisesta. Mitä tulee pelkoosi, että isäsi kuolee kotona, tuo pelko on aivan sama palvelutalossa tai hoivakodissakin. Ihan samalla tavalla isäsi voi yöllä saada aivo- tai sydäninfarktin ja kuolla ennenkuin kukaan huomaa. Ei näissä paikoissa kierretä tunnin välein kokeilemassa jokaisen pulssia. Ja vaikka käytäisiinkin, tunnin välein voi olla liian myöhään. Ja mitä tulee ulos hortoilemaan lähdöstä, sen isäsi voi tehdä palvelutalossa tai hoivakodissakin. Eivät ne ole suljettuja laitoksia.
Tuolla jo mainittiinkin turvaranneke ja sellainen kannattaa hankkia. On hyvin mahdollista, että isäsi tarvitsee jonkun muun asumismuodon kuin kodin, mutta sellaista paikkaa ei voi jäädä odottamaan sairaalaan, jos sairaalahoidolle ei ole lääketieteellistä tarvetta.
Mielivaltaisesti eivät voi mutta vastoin potilaan ja omaisten tahtoa kyllä voivat. Ihan normaali käytäntö kun ei se sairaala vaan ole oikea paikka siinä kohtaa kun potilas ei enää ole sairaalahoidon tarpeessa. Luulisi että tässä kuukausien aikana mitä isäsi on viettänyt sairaalassa olisi asioita saanut jo eteenpäin.. Mutta ota nyt heti huomenna yhteys isäsi kotikunnan sosiaalitoimeen ja sieltä palveluohjaajaan tai ikääntyneiden sosiaalityöntekijään ja ala järjestää asioita.
On todella harvinaista että omatoiminen (vaikkakin hajamielinen ja vajaataitoinen) ihminen pääsisi suoraan palveluasumiseen vaan kyllä siinä ensin vaan on käytävä läpi ne kokeilut ja palvelutarpeen arvioinnit.
Vanhuksille ja heidän omaisilleen on olemassa monipuolisesti palveluja jotka tukevat kotona asumista, aiemmin mainittu turvaranneke on yksi niistä ja ruokaa saa joko ateriapalvelusta tai sitten riippuen asuinpaikasta sitä voi tilata kaupasta suoraan kotiin. Kotipalvelu voi käydä muistaakseni max neljä kertaa vuorokaudessa ja noilla käynneillä voidaan huolehtia siitä että asiakas syö. Maksaahan tämä kaikki mutta niin se vaan on, elämä maksaa.
Kännykän käyttäminen ei muuten ole mikään henkisen tilan mittari.
Muistan, kun lääkäreiden ja hoitajien ammattiosaamista kunnioitettiin. Nykyisin ensihoitajia ja sosiaalityöntekijöitä uhataan väkivallalla ja sairaalalääkäriä vastaan kehotetaan taistelemaan. Sääliksi käy niitä ikäihmisiä, jotka joutuvat omaistensa riidanhaluisuuden välikappaleiksi.
Ap, kukaan ei voi taata, ettei isäsi kuole, olipa hän kotonaan, osastolla tai vaikka teholla. Oma koti on näistä kuitenkin usein turvallisin.
Vierailija kirjoitti:
Yhteys vammaispalveluun tai ikäihmisten sosiaalityöntekijään. Asumispalveluhakemus vireille ja sairaalaan tieto, ettei pysty menemään kotiin kun olisi siellä yksin. Eli sosiaalityö mukaan. Ja luovu edunvalvonnasta, tilalle yleinen edunvalvoja. T. Sossutäti palveluohjauksesta
Kiitos paljon näistä neuvoista. Olen huomenna yhteydessä isän sosiaalityöntekijään. Voiko siis sosiaalityöntekijä tehdä myös lausunnon hakemuksen liitteeksi? Sairaalassa vedotaan toimintaterapeutin lausuntoon, jonka mukaan isä on kotiuttamiskuntoinen.
Sairaalassa on kyllä tieto että olisi kotona yksin. Heidän mielestä riittää, kun kotihoito käy kerran päivässä katsomassa.
Miksi yleinen edunvalvoja olisi tässä tapauksessa parempi? /ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taistelemaan se HUS:in hoitajakin kehotti. Tuota juuri mietin, että pitääkö siellä olla joku vastaanottamassa. Minä olen töissä, pitäisikö minun muka pyytää töistä vapaata? Miten voin kieltäytyä? Palaverissa sanottiin, ettei ole vaihtoehtoja.
Sosiaalityöntekijä on. Taidan soittaa hänelle huomenna. /ap
Ei tarvitse olla vastaanottamassa. Eihän läheskään kaikilla edes ole ketään, joka olisi. Huoltoyhtiö tulee avaamaan oven. Tarvittaessa kotihoidon/kotipalvelun työntekijä voi toimia saattajana sairaalasta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöt ei enää ole onneksi kylmiä. Kun poliisi etsi kadonnutta, niin eiköhän se hoivakotipaikkakin löydy.
Vierailija kirjoitti:
Olin tänään Vantaan kaupungin sairaalassa "hoitoneuvottelussa". Ei siinä mitään neuvottelemista ollut, kun lääkäri kertoi, että ensi viikolla isälleni tehdään kahden vuorokauden kotiuttamiskokeilu, ja jos kaikki menee hyvin, niin sitten kotiutetaan.
Isällä on aivovamma ja edellisestä hoitopaikasta (HUS) omahoitaja sanoi kun kysyin, että isä ei pysty kotiutumaan. Sanoi, että "joudutte taistelemaan siitä hoitopaikasta, mutta älkää ottako kotilomille tms., vasta sitten kun pysyvä hoitopaikka on olemassa".
Ihmettelen, että kuka vastaa tästä kokeilusta...? Mitä jos isä on viikon päästä kuollut. Olen hänen edunvalvojansa, ja edunvalvojan tehtäviin kuuluu huolehtia, että päämies saa tarkoituksenmukaista hoitoa. En näköjään voi kuitenkaan tehdä mitään, kun lääkäri sanoi että hän tekee kotiuttamispäätöksen.
Olen todella huolestunut.
Mikä tuossa on mielivaltaista?
Vastuussa on sama taho kuin jos kuolet viikon päästä sairaalassa eli ihan itse ellei sitten ole kyse hoitovirheestä. Kotiutus aivovamman jälkeen ei sellainen ole, sairaala ei koskaan ole kenenkään koti ja kotiutuminen mahdollisimman pian on aina tavoite. Jos kotiin ei järjestetä tarvittavaa apua/apuvälineitä hoitovirhe ehkä on voinut tapahtua.
Ap, ota myos huomioon etta isasi toimintakyky voi olla parempi kotona tutussa ymparistossa kuin sairaalassa jossa ei ole edes niin mahdollisuuksia aktiivisena olemiseen. Miksi luulet etta isasi olisi parempi olla sairaalassa?
Vierailija kirjoitti:
Ap, ota myos huomioon etta isasi toimintakyky voi olla parempi kotona tutussa ymparistossa kuin sairaalassa jossa ei ole edes niin mahdollisuuksia aktiivisena olemiseen. Miksi luulet etta isasi olisi parempi olla sairaalassa?
Tämä! Tutussa kodissa usein myös viihtyy eikä koe tarvetta lähteä kotiin kuten monet muistamattomat kokevat jouduttuaan hoivakotiin. Harhailemaan lähteminen ja ympäristössä eksyminen on epätodennäköisempää omassa kodissa kuin palvelutalossa tai hoivakodissa.
Eihän potilas voi jäädä sairaalaan jos ei ole sairaalahoidon tarpeessa, ei se ole mikään palvelutalo.
Jatkohoitopaikan hankinta, ei liene sekään sairaalaan vaan asiakkaan / sos.tpimen asia?
Kotihoidon palvelut on kokeiltava ennen kuin voi saada päätöksen ympärivuorokautiseen hoitoon. Eli nyt on vaan katsottava miten homma toimii siellä kotona kotihoidon tuella.