Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isomummin syntymäpäivillä ei ollut yhtään mitään mitä olisin voinut syödä :(

Vierailija
06.05.2018 |

Tuli aika pahamieli kun mut oli taas unohdettu. Ainoa vegaaninen ruoka oli hedelmäsalaatti ja siinäkin oli ananasta :(

Luulisi että sukulaiset olisivat jo oppineet mitä minä voin ja en voi syödä. Ja ainahan voi kysyä.

Huoh!

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit syöny pääs, se on ainakin ihan vihannes!

Vierailija
42/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sekasyöjä, mutta jos kylässä käy kasvissyöjiä/vegaaneja/vain kalaa ja kanaa syöviä sekasyöjiä/muslimeja/hinduja/ym niin yritän kyllä ottaa jokaisen huomioon. 

Paras oli ehkä illanvietto, jossa oli 10 ihmistä. Näitten joukossa oli (sekasyöjien lisäksi): yksi hindu, yksi islaminuskoinen, yksi kasvissyöjä ja yksi keliaakikko. Tuli vähän hiki kun mietin tarjottavia, mutta päädyin raglette-grillaukseen (kahdella grillillä ettei menneet possut ja naudat sekaisin) enkä laittanut hindua ja muslimia vierekkäin :D Kukin sitten otti sitä, mikä omaan ruokavalioon sopi. 

Isomummi sen sijaan on sen verran vanha, että hänelle voi "antaa anteeksi" ettei muista erityisruokavalioita. Jos olet tuommoinen eettinen hippi niin ota omat safkat mukaan - et voi odottaa että reilun kaupan kahveja myöten sulle on siellä kaikki tarjolla. (Nää erityistuotteet on monesti kalliimpiakin, onko mummi varoissaan kustantamaan sulle nää kaikki joka kerta kun käyt kylässä siellä?) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vegaani ei voi syödä ananasta?

Vierailija
44/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurjaahan se on, mutta jos toi aina toistuu, niin itse ainakin veisin omat eväät, vaikka palan suolaista piirakkaa ja palan jotain kakkua/leivoksen. Ehkä ne pikkuhiljaa sitten huomaa ja kysyy että mistä noita sinun syömisiäsi voi ostaa.

Isomummi kuulostaa melko iäkkäältä henkilältä (siksi että on isovanhempasi äiti). Tuskin hän edes tietää mikä on vegaani ja mitä vegaanit syö.

Isomummit on vanhoja, mutta ei tyhmiä. Mun isomummo on 97 ja viimeksi syntymäpäivillään hänellä oli sekä gluteenitonta, että vegaanista tarjottavaa ja kaikki oli laktoositonta. Eikä olla häntä näistä valistettu, hän vain ei ole seniili ja osaa hakea tietoa ja tilata sopivia ruokia.

Vierailija
45/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nykyisin pyydä vieraita käymään, koska kaikilla on joku oma erikoinen ruokavalio. Joku ei syö lihaa. Joillekin pitää leivonnaiset olla gluteenittomia, jollekin munattomia, maidottomia, mauttomia yms.

Oon jo vanha ihminen enkä jaksa opetella valmistamaan kaikenmaailman erikoisruokavalioita. En edes tiedä, miltä kaupan hyllyltä noita erikoisruokia, kuten nyhtökauraa, jotain tofua ja tifua pitäis etsiä.

Ennen syötiin kaikkea mitä tarjottiin. Voi ihanuus, jos jossain kyläpaikassa saatiin täytekakkua! Kyllä me kaikki lapset odotettin sitä silmät kirkkaina. Kukaan ei valittanut, että siinä on munaa, gluteenia, kermaa, mansikkaa sun muuta. Äkkiä oli kakkuvati tyhjänä.

Vierailija
46/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vegaani ei voi syödä ananasta?

Jospa on sille vaikka allerginen?

47/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa tuo vegaanin elämä.

Vierailija
48/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen aika monta vegaania eikä niistä ykskään oo noin hankalaa että valittais kun tarjottavat ei oo reilun kaupan tuotteita. Kyllä suurin osa söis mitä tarjotaan kunhan ei sisältäis eläinkunnan tuotteita.

Ne jotka on noin tarkkoja, ettei vois ees kylässä syödä jos kaikkia eettisiä periaatteita ei oo huomioitu, jättäis syömättä ja olis hiljaa. Todennäkösesti ne olis kylläkin osannu jo etukäteen varautua ottamalla omat eväät mukaan. Eli provoksi epäilen...

Vierailija
49/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkamaista myöntää, mutta olen itsekin vege. Jos isomummo tai edes mummo olisi hengissä, menisin synttäreille ja söisin, mitä eteen tuodaan ja tarjotaan. En marisisi, en sanoisi tarjoilusta muuta kuin kiittelisin. Jos käyn äitini luona, syön sielläkin, mitä kulloinkin on ruuaksi laitettu tai kahvipöytään leivottu. Äitini on jo huomattavan iäkäs, mutta tekee kaiken ruokansa itse ja leipoo mielellään. Äääh, tämän tarkoitus oli siis vain sanoa ap:lle ja kommentoijille, että ilm. kyseessä on äskettäin "hurahtanut vegaani", joka ei osaa ottaa ketään muuta huomioon. Itse kuljettelen eväitä mukanani töihin päivittäin, joskus kyläänkin (riippuu paikasta) ilman ongelmaa ja hemmetinmoista mesoamista minä-minä-minä -hengessä omasta vegeilystä ja eettisyydestä. Enpä haluaisi itsekään tavata ap:ta esim. kahvilla.

Tuttavani jotka ovat vegaaneja eivät toimisi noin.

Et valitettavasti ole vegaani..häpeä

Vierailija
50/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

paha-akka kirjoitti:

En nykyisin pyydä vieraita käymään, koska kaikilla on joku oma erikoinen ruokavalio. Joku ei syö lihaa. Joillekin pitää leivonnaiset olla gluteenittomia, jollekin munattomia, maidottomia, mauttomia yms.

Oon jo vanha ihminen enkä jaksa opetella valmistamaan kaikenmaailman erikoisruokavalioita. En edes tiedä, miltä kaupan hyllyltä noita erikoisruokia, kuten nyhtökauraa, jotain tofua ja tifua pitäis etsiä.

Ennen syötiin kaikkea mitä tarjottiin. Voi ihanuus, jos jossain kyläpaikassa saatiin täytekakkua! Kyllä me kaikki lapset odotettin sitä silmät kirkkaina. Kukaan ei valittanut, että siinä on munaa, gluteenia, kermaa, mansikkaa sun muuta. Äkkiä oli kakkuvati tyhjänä.

Lapset tekevät mitä vanhemmat käskee

Vegaaniäidin lapset olisivat itkeneet, jos olisi täytekakulle pakotettu

Vierailija
51/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea lumihiutale.

Vierailija
52/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän aloittajalla kohta on herlpompaa. Hyvin nopeasti käy niin, ettei kukaan kutsu enää mihinkään järjestämiinsä juhliin. Sitä odotellessa voi jyrsiä vaikka reilun kaupan nyhtöjuureksia.

Vierailija
53/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi sukulainen on tuollainen. Se on nykyään yhtä haluttua seuraa kuin kuka tahansa juuri uskoon hurahtanut. Se on vielä ollakseen hirveän suvaitsevainen ja valistunut ihminen, mutta on tietysti kaikkea muuta. Ei kukaan vaan jaksa sitä. Syyttävä katseensa seuraa, menet minne tahansa.

Vierailija
54/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yhtään tunne sympatiaa ap:tä kohtaan. On kohtuutonta vaatia isomummiasi noudattamaan sinun vegaaniruokavaliotasi. Se nyt usein on erikoisuuden tavoittelua. Omat eväät mukaan ja suu suppuun. Kunnioita isomummiasi ja hänen juhliaan äläkä briljeeraa omalla ruokavaliollasi. Se on fiksuutta.

Vierailija
55/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on "vegaani"pikkusisko, joka on juuri sellainen, että kyllä voi yhden tacon syödä, joskus jos huvittaa jne. Todella rasittavaa, kun jos hän tulee johonkin juhliin, niin siellä ei tietenkään koskaan voi syödä mitään lihaa tai ei-vegaanista, vaan valittaa kovaan ääneen kaikille, miten liha on inhottavaa ja vastaavaa saarnausta ja miten häntä pidetään nälässä, jos kaikki muut syövät jotain liharuokaa tai ei-vegaanista, mitä itse juhlija on halunnut laittaa tarjolle. Kuitenkin kotonaan saattaa juuri syödä paria sellaista lemppariruokaansa, joissa on kuitenkin makkaraa tai jotain vastaavaa. Mielestäni todella kaksinaamaista, että juhlissa muiden pitäisi kovin tanssia hänen pillinsä mukaan, mutta kuitenkin jos hänestä itsestään siltä tuntuu, niin voi kyllä syödä liharuokia jos sattuu tekemään mieli mutta salaa.

Itselläni alkoi keittää aika lailla siinä vaiheessa, kun neiti mukavegaani muotisyöjä 19v alkoi kiukutella ettei meidän häämenumme ole kokonaan vegaaninen ja että hän ei sitten tule koko juhliin jos hänelle ei ole siellä ruokaa (!!!!111) Hän oli ainoa vegaani/kasvissyöjä koko häissämme ja tilasimme hänelle sitten erikseen ruokaa jo ihan suunnitteluvaiheessa. Mutta silti hirveä saarna miten hän ei voi syödä jotain juttua x koska hän ei halua jne. Omat häänsä pitäköön sitten vaikka salaattibuffetin voimin, mutta törkeää mielestäni alkaa yrittää vaikuttaa muiden annoksiin ja juhliin vain yhden ihmisen takia. Niin, ja eiköhän se ollut kuitenkin kärkkymässä maistiaista isänsä pihviannoksesta, kun meillä oli siis pöytiintarjoilu. :D 

Iäkkäämpiä ihmisiä on aika inhottava syyllistää. Pitäisi ymmärtää/muistaa, että ne isovanhemmat ovat eläneet pula-aikana, jolloin ei ollut varaa nirsoilla mitä syö ja mistä ei tykkää. Sen vuoksi moni vanhemman sukupolven ihminen tuskin koskaan tulee ymmärtämään, miksei joku ruoka kelpaa syötäväksi.

Vierailija
56/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin en usko tätä. Näin vegaanina totean että järkevä vegaani/keliaakikko/kuka tahansa ihminen jolla on ruokavaliossaan rajoituksia osaa ottaa omat eväänsä mukaan varmuuden vuoksi

Kuten sanoin, aina ei jaksais. Olen vienyt vanhemmille aina kaiken mukanani kahvia ja teetä myöten. Koskaan kukaan ei hanki sellaista mikä käy minulle :(

Tyhmä kysymys mutta eikö kahvi ja tee ole aina vegaanista?

Vierailija
57/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin en usko tätä. Näin vegaanina totean että järkevä vegaani/keliaakikko/kuka tahansa ihminen jolla on ruokavaliossaan rajoituksia osaa ottaa omat eväänsä mukaan varmuuden vuoksi

Kuten sanoin, aina ei jaksais. Olen vienyt vanhemmille aina kaiken mukanani kahvia ja teetä myöten. Koskaan kukaan ei hanki sellaista mikä käy minulle :(

Tyhmä kysymys mutta eikö kahvi ja tee ole aina vegaanista?

On. Mitähän kirjoittaja tuolla tarkoittaa?

Myös leipä on vegaanista, eikö vanhemmilla saa sitäkään?

Vierailija
58/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme ulisija, syö käpyjä!

Vierailija
59/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sairastuit vegaani mt tautiin?

Vierailija
60/73 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli aika pahamieli kun mut oli taas unohdettu. Ainoa vegaaninen ruoka oli hedelmäsalaatti ja siinäkin oli ananasta :(

Luulisi että sukulaiset olisivat jo oppineet mitä minä voin ja en voi syödä. Ja ainahan voi kysyä.

Huoh!

Voi kamala. Oliko se ananas edes kunnolla teurastettu vai potkiko se vielä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi