Isomummin syntymäpäivillä ei ollut yhtään mitään mitä olisin voinut syödä :(
Tuli aika pahamieli kun mut oli taas unohdettu. Ainoa vegaaninen ruoka oli hedelmäsalaatti ja siinäkin oli ananasta :(
Luulisi että sukulaiset olisivat jo oppineet mitä minä voin ja en voi syödä. Ja ainahan voi kysyä.
Huoh!
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä oli ilmeisesti kahvia ja teetä. Ei aina tarvitse puputtaa jotakin.
Mutta ei ollut reilun kaupan.
Ole ilman jos ei kelpaa. Hanasta tuli varmaan vettäkin.
Tyttäreni on vegaani, mutta hän ei kertaakaan isomummon luona ryhdy nillittämään tarjoiluista, vaan valitsee sen, mikä todennäköisimmin on lähimpänä hänen ajatusmaailmaansa. Sillä siitähän vegaaneilla on kyse, he eivät yhdestä suklaakakunpalasta saa allergista reaktiota. Toisin ovat keliakiaa sairastavat, heillä huolimattomuus on todellinen uhka.
Jos ei kahvin kanssa saa soijamaitoa, niin juo kahvinsa mustana.
Ymmärrän ettei isomummun juhlista löydy mitään. Mutta luulisi muiden läheisten huomiovan erityisruokavaliot. Riistoananasta olisin syönyt tuon kerran. En ymmärrä miten ihmiset on niin jyrkkiä toisten ruokavaliota kohtaan? Itse pyrin ottamaan ne huomioon. Minusta se on normaalia lähimmäisten kunnioittamista.
Joopa joo - tolla asenteella ei kannata lähteä ihmisten ilmoille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaani ei voi syödä ananasta? 😰
Ensiksikin hiilijalanjälki. Ja toiseksi en tiennyt onko se reilun kaupan tai luomu. En suostu syömään mitään jenkkien korporatiivista riistohedelmää. Mieluummin ei mitään rahtia ollenkaan.
Joo, provohan tämä. Miten sä otat sukulaisesi huomioon kun heiltä erittäin monimutkaista ideologista seurantaa itse odotat?
H*lvetin huono ja ikävä provo. Kuinka te vegaanipakkomielteiset jaksatte kuluttaa elämäänne muiden ihmisten kiusaamiseen ja mustamaalaamiseen - ja ennen kaikkea miksi?
Kuka kehtaa mennä juhliin omien eväiden kanssa tai alkaa nillittämään ettei pöydästä löydy mitään ruokaa? Pl. vakavasti allergiset ja keliaakikot.
Ahas. Provohuutelijat tulleet paikalle.
Pahimpia on nämä toiset, muka eettiset syöjät, jotka hakee vain jotain kivuuspisteitä sekasyöjiltä. Ei saa olla ehdoton vakaumuksessaan, ei saa yrittää tosissaan muuttaa maailmaa oman esimerkin kautta. Ettei vain pikku sunnuntaivegaanille tulisi huono maine.
Minä voin ihan hyvin edellyttää, että minun toiveeni otettaisiin huomioon edes kerran ja tarjottaisiin fiksu, hyvää ja eettistä ruokaa ja juomaa, jota kaikki voisivat syödä hyvällä omallatunnolla ja mielellä. Mutku eihän se käy. Omat ruuat ottaa mukaan vaan.
Kohteliaisuudella ei ole ikinä saavutettu mitään.
Vierailija kirjoitti:
H*lvetin huono ja ikävä provo. Kuinka te vegaanipakkomielteiset jaksatte kuluttaa elämäänne muiden ihmisten kiusaamiseen ja mustamaalaamiseen - ja ennen kaikkea miksi?
Öö... olin kesällä häissä, ja saman pöytään oli järjestetty kaksi noin 25, vuotiasta vegaaninaista. Koko ruokailun ajan he hallitsivat koko 8 hengen pöytäseuruetta sillä vegaanijulistuksella ja mitä voi syödä ja mitä ei ja miksi.
Kun niissä juhlissa ei ollut kyse heistä eikä heidän uskonnosta.
Olihan tää provo mutta muuten moni vegaani kuulostaa uskoon hurahtaneelta.
Sekasyöjä ohis (En ikinä kuvitellut joutuvani luokittelemaan rotuani sen mukaan mitä syön)
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia on nämä toiset, muka eettiset syöjät, jotka hakee vain jotain kivuuspisteitä sekasyöjiltä. Ei saa olla ehdoton vakaumuksessaan, ei saa yrittää tosissaan muuttaa maailmaa oman esimerkin kautta. Ettei vain pikku sunnuntaivegaanille tulisi huono maine.
Minä voin ihan hyvin edellyttää, että minun toiveeni otettaisiin huomioon edes kerran ja tarjottaisiin fiksu, hyvää ja eettistä ruokaa ja juomaa, jota kaikki voisivat syödä hyvällä omallatunnolla ja mielellä. Mutku eihän se käy. Omat ruuat ottaa mukaan vaan.
Kun sinut kutsutaan juhliin, sinä menet, juhlit ja pidät pääsi kiinni. Kyse ei ole sinusta, sinua ei juhlita etkä sinä ole missään pääroolissa tapahtumassa. Jätä syömättä, jos et pysty, mutta älä julista omaa ideologiaasi.
Kun järjestät itsellesi juhlat, saat tarjota mitä huvittaa mutta älä ihmettele jos vieraat tuovat omat eväät.
Ja tuolla sinun esimerkilläsi ei kyllä maailmaa muuteta, ainakaan parempaan suuntaan.
Kakkamaista myöntää, mutta olen itsekin vege. Jos isomummo tai edes mummo olisi hengissä, menisin synttäreille ja söisin, mitä eteen tuodaan ja tarjotaan. En marisisi, en sanoisi tarjoilusta muuta kuin kiittelisin. Jos käyn äitini luona, syön sielläkin, mitä kulloinkin on ruuaksi laitettu tai kahvipöytään leivottu. Äitini on jo huomattavan iäkäs, mutta tekee kaiken ruokansa itse ja leipoo mielellään. Äääh, tämän tarkoitus oli siis vain sanoa ap:lle ja kommentoijille, että ilm. kyseessä on äskettäin "hurahtanut vegaani", joka ei osaa ottaa ketään muuta huomioon. Itse kuljettelen eväitä mukanani töihin päivittäin, joskus kyläänkin (riippuu paikasta) ilman ongelmaa ja hemmetinmoista mesoamista minä-minä-minä -hengessä omasta vegeilystä ja eettisyydestä. Enpä haluaisi itsekään tavata ap:ta esim. kahvilla.
Aika jännä miten raivoisa ajojahti on järjestetty Michael Penttilää vastaan median toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiselle tavalliselle sekasyöjälle vegaanisten kahvipöytätarjoilujen tekeminen on niin hankalaa, että en yhtään ihmettele. En kyllä itsekään keksisi muuta tarjottavaa kuin jotain hedelmiä ja marjoja.
Leivonnaisista suurimman osan voi toteuttaa vegaanisina. On kuitenkin todella idioottimaista odottaa koko sukunsa muistavan juuri SINUN rajoitteesi, ja vielä typerämpää odottaa sitä noin 80-vuotiaalta.
Vegaaneista monet ovat hyvin fiksuja, mutta aloittaja idiootti. Ananaksessa ei ole mitään vikaa, eikä se ole eläin.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä samaa mieltä, mutta siinä on myös aika paljon kyse siitä, miten sen epäkohteliaisuuden suuntaa. En mitenkään näe miten epäkohteliaisuus 85-vuotiasta isomummoasi kohtaan vaikuttaisi mihinkään. Vaikka saisit pari sukulaistasi miettimään vegaanisia vaihtoehtoja tarjoiluihin niin sillä on pienempi merkitys ympäristölle ja eläinten hyvinvoinnille kuin hyttysen paskalla valtameressä. Samoin sillä, syötkö sinä sen yhden kerran ananasta (ymmärrän kyllä ettet syö eläinperäisiä tuotteita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä samaa mieltä, mutta siinä on myös aika paljon kyse siitä, miten sen epäkohteliaisuuden suuntaa. En mitenkään näe miten epäkohteliaisuus 85-vuotiasta isomummoasi kohtaan vaikuttaisi mihinkään. Vaikka saisit pari sukulaistasi miettimään vegaanisia vaihtoehtoja tarjoiluihin niin sillä on pienempi merkitys ympäristölle ja eläinten hyvinvoinnille kuin hyttysen paskalla valtameressä. Samoin sillä, syötkö sinä sen yhden kerran ananasta (ymmärrän kyllä ettet syö eläinperäisiä tuotteita).
Millään, mitä yksittäinen ihminen tekee, ei ole merkitystä suuressa mittakaavassa. Aloittaja voisi miettiä sitä ja kysyä itseltään kannattaako pahoittaa vanhuksen mieli vegaanihöpötyksellään, joka ei auta yhtään mitään tai ketään.
Et voi? Ei vegaanius ole mikään allergia. Voit syödä ihan normaalisti, ja on törkeää lähteä pelleilemään jollain vegaaniudella jossain juhlissa. Valitat jopa ananaksesta. Pyh.
Vierailija kirjoitti:
Ole ilman jos ei kelpaa. Hanasta tuli varmaan vettäkin.
Ei ole reilun kaupan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millään, mitä yksittäinen ihminen tekee, ei ole merkitystä suuressa mittakaavassa. Aloittaja voisi miettiä sitä ja kysyä itseltään kannattaako pahoittaa vanhuksen mieli vegaanihöpötyksellään, joka ei auta yhtään mitään tai ketään.
No, kyllä minusta vegaaniuden lisääntyminen, jos se jatkuu, voi jossain vaiheessa alkaa pikkuisen auttaa ainakin ympäristön osalta, siinä mielessä jokainen vegaani on plussaa (itse olen kasvissyöjä, en vegaani, mutta pyrin sitä kohti koska en halua tukea eläinrääkkäystä, en siksi, että uskoisin omien syömisieni vaikuttavan). Toisekseen yksittäinen ihminen voi vaikuttaa asioihin muutenkin kuin kulutusvalinnoilla (mitkä ovatkin ihan yhtä tyhjän kanssa), lobbaamalla, kampanjoimalla, hankkimalla todisteita eläinten oloista tiloilla, tekemällä kansalaisaloitteita ym. Ehkä ap näin tekeekin (tai tekisi ellei olisi provo).
Mutta sukujuhlien tarjoilusta valittaminen on tosiaan turhaakin turhempaa.
Ruokavammaiset ottavat omat eväät. Ei kaikkia muita voi juoksuttaa kaupoissa etsimässä milloin mitäkin rehua. Meillä käy joskus vegaani kylässä. Sanon, että meiltä saa tavallista salaattia. Muut ruoat hän voi tuoda tullessaan. On toiminut. Ja kakku kyllä kelpaa sillekin vegaanille.