Maistraattihäät ja miehen uskovainen suku
Olemme menossa mieheni kanssa loppuvuodesta naimisiin. Miehellä on melkoisen uskovainen perhe ja suku, ja oletus on, että kirkkoon kuulutaan. Minä olen aikuisiällä eronnut kirkosta, sillä en kokenut olevani muuta kuin tapakristitty, ja että voin toteuttaa kirkon hyviä arvoja muutoinkin kuin kirkkoon kuuluvana ja kirkollisveroja maksavana. Miehelleni tämä oli täysin ok, eikä hän ole mikään uskovainen vaikka kirkkoon kuuluukin.
Mieheni lähipiirin kuullessa, että olemme järjestämässä maistraattihäät nousi haloo. Monet suorastaan järkyttyivät, että en kuulu kirkkoon eikä siksi kirkkohäitä voida järjestää. Minua alkoi ärsyttämään yhtäkkiä koko häät - emme ole menossa muita varten naimisiin vaan ainoastaan toisiamme varten. No nyt mieheni vanhemmat ovat alkaneet puhua, että mitä jos liittyisin takaisin kirkkoon :D en vastannut mitään, sanoin vain että asia on täysin omani. (En todellakaan ole liittymässä.) Olen kyllä alkanut taipua mieheni ehdotukselle siitä, että avioliittomme siunattaisiin kirkossa. Tämä olisi hänelle tärkeää.
En tajua mieheni sukua, miten heille voi kuulua se kuulunko kirkkoon vai en. Taisin saada asiasta vihat niskaani, mutta en välitä. Järjestän mieheni kanssa sellaiset häät kuin itse tahdomme. Seuraavaksi varmaan taistellaan siitä, kastammeko tulevaisuuden lapsemme seurakunnan jäseneksi vai emme.
Mitä mieltä sinä olet avioliiton siunaamisesta kirkossa, jos toinen ei ole uskovainen ja toinen on? Kiinnostaa siksi, jos päädymme tähän ratkaisuun, koska itse en ole ollut tämmöisissä häissä osallisina.
Kommentit (12)
Mielestäni tässä onkaksi aivan päivänselvää asuaa. Jos toinen teistä on uskovainen, on avioliiton siunaus vähintä, mitä häntä kohtaan on velvollisuus antaa. Toinen asia on että sukulaisilla ei ole sananvaltaa.
Ensin miehesi halusi maistraattihäät, mutta sitten ei riittänytkään, kun suku nosti haloon? Vielä ehdit perääntyä...
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä onkaksi aivan päivänselvää asuaa. Jos toinen teistä on uskovainen, on avioliiton siunaus vähintä, mitä häntä kohtaan on velvollisuus antaa. Toinen asia on että sukulaisilla ei ole sananvaltaa.
Eihän kumpikaan pariskunnasta ole uskovainen. Toinen ei kuulu kirkkoon ja toinen on tapakristitty!
Jos mies haluaa siunauksen, minusta olisi väärin siitä kieltäytyä, koska eihän se sinulle mitään merkitse. Sukulaiset kannattaa kohteliaasti unohtaa tässä yhteydessä.
Omituinen suku. Mun suvussa on myös paljon uskovaisia, mutta kukaan ei sanonut mitään negatiivista kun menin maistraatissa naimisiin...
Mies vaihtoon ja äkkiä. Ei mielisairaan lassukan kanssa kannata mennä naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mies vaihtoon ja äkkiä. Ei mielisairaan lassukan kanssa kannata mennä naimisiin.
Juuri näin! Etsi normaali mies, jolla on normaali suku.
Minulla on myös kokemus asiasta. Mieheni ei kuulunut kirkkoon, mutta ennen kuin menimme naimisiin mieheni kävi rippikoulun ja liittyi kirkkoon. Meidät vihittiin Helsingin tuomiokirkossa. Minulle olisi käynyt maistraatti, mutta mieheni halusi kunnioittaa tulevia appivanhempia, kun oli huomannut, että kirkkohäät oli heille tärkeä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös kokemus asiasta. Mieheni ei kuulunut kirkkoon, mutta ennen kuin menimme naimisiin mieheni kävi rippikoulun ja liittyi kirkkoon. Meidät vihittiin Helsingin tuomiokirkossa. Minulle olisi käynyt maistraatti, mutta mieheni halusi kunnioittaa tulevia appivanhempia, kun oli huomannut, että kirkkohäät oli heille tärkeä juttu.
No nyt löyty lassukoidenlassukka, äijä kävi rippikoulunkin tulevien appivanhempien takia 😂😂
Miehesi suku käyttäytyy törkeästi, ei kuulu minkään vertaa heille asia.