Omituisimpia itse kokemiasi nettikirppistapauksia?
Minulla fb-kirppiksellä:
1. Olin myymässä 4 eurolla lasten takkia. Ostaja sanoi ensin, ettei pysty tarkalleen sanomaan, mihin kellonaikaan käy hakemassa seuraavana päivänä. Odotettiin koko päivä kotona. Klo 20 ilmoitin, että mennään nyt nukkumaan, oletan, että ostaja ei ole tulossa. Hän vastasi olevansa meillä 10 min. päästä. Osti 4 euron ostoksensa, ja tuhlasi kaikkien aikaa siihen koko päivän.
2. Myyjä oli myymässä muumimukeja. Vastasin sähköpostilla, että voin ostaa, ja maksan pyyntihinnan 15€. Myyjä vastasi viikon päästä, että on ollut matkoilla, mutta ei myy sillä hinnalla. Vastasin vihaisena, että jos hän itse määrittelee hinnaksi 15€, niin miksi kenenkään pitäisi maksaa enemmän. Hän vastasi, että on tutustunut huutonetin hintoihin, ja sama muki on siellä puolet kalliimpi. En vastannut enää mitään. Hän laittoi vielä yhden viestin, että jos kiinnostaa, voin tulla mukia katsomaan, on priimakuntoinen.
Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (2608)
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan: Olin koko päivän poissa kotoa juuri sinä päivänä, kun ostaja oli tulossa ostamaan minulta tavaraa. Selitys: Oli tosi huono kesä (kuten viime vuosina on ollut jo useamman kerran) ja oli luvattu kerrankin hyvää säätä, niin lähdettiinkin porukalla huvipuistoon. Kerroin tämän viestillä ostajalle, hän ymmärsi ja kaupat toteutui seuraavana päivänä.
Toivottavasti en ikinä joudu tekemään kauppoja kanssasi. Olet kusipää.
Ylivoimaisesti eniten kummia tapauksia on tullut vastaan kun myy jotain käytettyä elektroniikkalaitetta kuten telkkaria, puhelinta, tablettia jne... Mä myin taannoin muutamalla kympillä pientä vanhaa telkkaria ja oikeasti ei meinannut ensimmäistäkään normaalia ostajaa tulla vastaan. Yksi sitkein tapaus kirjoitteli mulle pitkiä maileja siitä miten hänen elämänsä on huono-osaista ja että mun pitäisi vaan antaa tv hänelle ilmaiseksi. En antanut ja tämä lähetteli mulle perään todella outoja raivoviestejä, joissa haukkui mut empatiakyvyttömäksi hirviöksi. Selvästi oli myös paljon maahamuuttotaustaisia ostajia, jotka luultavasti olisivat myyneet kalliimmalla eteenpäin. Itse laitoin hinnan alas siksi, että halusin tuotteesta vaan eroon, enkä säilytellä sitä enää. En oikein arvosta ajatusta, että joku sitten möisi kalliimmalla eteenpäin. Taisi pari onnenkyyneltä vierähtää kun viimein ihan normaali perheenisä kävi hakemassa sen lapsilleen...
Jonkunverran väsyttää myös aitoustodistuksen penääjät. Toki esim merkkilaukuissa jne tämä on perusteltua, mutta myös ihan keskihintaisista vaatteista ja kosmetiikasta on ruinattu jotain ihmeellistä aitoustodistusta. No eipä vaan ole sellaisia ja harvemmin nyt kaikesta on kuititkaan tallessa... Jos pelkää feikkejä ihan epäloogisen paljon, kannattanee ehkä asioida kaupassa...
Laitoin roskalavalle kaksi muovituolia ja yhden tv-tason. Kirjoitin varmuuden vuoksi isolla VAIN HAKU, EN OMISTA AUTOA. Silti ihmiset kysyi yv:llä "voitko tuoda paikkaan x tai y??" Vastasin jokaiselle, että en voi sillä en omista autoa enkä aio lähteä niiden kanssa bussilla mihkään. Siihen yksi tokaisi, että tuu pyörällä! Oikeesti :D Ja tv-taso siis painava, mikä mainittu myös ilmoituksessa. Ja olen kuulemma nyt paska ihminen, koska en ala pyörällä tuomaan painavaa tv-tasoa 15km päähän :D
Laitoin roskalavalle kaksi muovituolia ja yhden tv-tason. Kirjoitin varmuuden vuoksi isolla VAIN HAKU, EN OMISTA AUTOA. Silti ihmiset kysyi yv:llä "voitko tuoda paikkaan x tai y??" Vastasin jokaiselle, että en voi sillä en omista autoa enkä aio lähteä niiden kanssa bussilla mihkään. Siihen yksi tokaisi, että tuu pyörällä! Oikeesti :D Ja tv-taso siis painava, mikä mainittu myös ilmoituksessa. Ja olen kuulemma nyt paska ihminen, koska en ala pyörällä tuomaan painavaa tv-tasoa 15km päähän :D
Oho tuli kaks kertas, pahoittelen! t.834/835
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi itse kyllä ilmoitella mistään, koska se näyttää melko vääjäämättä johtavan kommunikointiin kaikenlaisten sekopäiden kanssa. Kysyisin ensin lähimmästä kierrätyskeskuksesta, että kelposiko tuotteet heille ja voisivatko hakea pois. Ja noinhan olen siis tehnytkin yhden sohvan ja kirjahyllyn kanssa.
Ei nyt omituisimmasta päästä, mutta jokatapauksessa...
Olin katsellut torista rattaita taaperolle ja yhdet kiinnostavat löytyi. Myyjä asui aika syrjässä, joten kysyin onko hänellä mahdollisuutta tuoda niitä lähemmäs keskustaa?
Tähän vastauksena todella v*ttuuntunut teksti, että hän ei ala mitään mihinkään raahaamaan, tule hakemaan täältä tai jätä ostamatta.
Vähän olin, että selvä :D En viitsinyt edes vastata, kun ei asiallisena jaksa edes yhtä viestiä pysyä.
Meni viikko, niin laittoi viestin, että no joo, voi hän sittenkin tuoda ne keskustaan, mutta saan kanssa sitten ostaa ne, koska takaisin hän ei ala mitään raahaamaan.
En vastannut tuohonkaan mitään. Jos myyjä alkaa rähistä jo ekaan viestiin, niin ei pidä ihmetellä jos ei mene vankkurit kaupaksi. Olisi voinut vastata, että valitettavasti ei voi tuoda niitä vaunuja lägemmäs ja thats it. Sitten olisin itse punninnut, kannattaako lähteä sinne saakka vai ei.
Mitään ostolupauksia en myöskään tee näkemättä tuotetta, koska kuvissa ei näe esim. onko vaunuissa hometta, onko jokin olennainen osa rikki jne.
Sittemmin olen parit vaunut ostanut torin kautta, muilta myyjiltä siis. Sovittu tapaaminen ja olen ostanut vaunut kun olen todennut ostokuntoisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti eniten kummia tapauksia on tullut vastaan kun myy jotain käytettyä elektroniikkalaitetta kuten telkkaria, puhelinta, tablettia jne... Mä myin taannoin muutamalla kympillä pientä vanhaa telkkaria ja oikeasti ei meinannut ensimmäistäkään normaalia ostajaa tulla vastaan. Yksi sitkein tapaus kirjoitteli mulle pitkiä maileja siitä miten hänen elämänsä on huono-osaista ja että mun pitäisi vaan antaa tv hänelle ilmaiseksi. En antanut ja tämä lähetteli mulle perään todella outoja raivoviestejä, joissa haukkui mut empatiakyvyttömäksi hirviöksi. Selvästi oli myös paljon maahamuuttotaustaisia ostajia, jotka luultavasti olisivat myyneet kalliimmalla eteenpäin. Itse laitoin hinnan alas siksi, että halusin tuotteesta vaan eroon, enkä säilytellä sitä enää. En oikein arvosta ajatusta, että joku sitten möisi kalliimmalla eteenpäin. Taisi pari onnenkyyneltä vierähtää kun viimein ihan normaali perheenisä kävi hakemassa sen lapsilleen...
Jonkunverran väsyttää myös aitoustodistuksen penääjät. Toki esim merkkilaukuissa jne tämä on perusteltua, mutta myös ihan keskihintaisista vaatteista ja kosmetiikasta on ruinattu jotain ihmeellistä aitoustodistusta. No eipä vaan ole sellaisia ja harvemmin nyt kaikesta on kuititkaan tallessa... Jos pelkää feikkejä ihan epäloogisen paljon, kannattanee ehkä asioida kaupassa...
Jos haluaa tuotteesta nopeasti eroon niin miksi se on ongelma jos joku haluaa sen myydä eteenpäin? Tätä minä en ymmärrä. Molempia ei voi saada, hyvää hintaa ja nopeasti eroon. Ei vain toimi niin. Toinen täytyy valita. Jos haluat paremman hinnan tavaroista niin myy pitempään ja toivo että jostain löytyy tyyppi joka sen hinnan suostuu maksamaan. Siinä voi mennä kuukausia jopa vuosiakin että tyyppi löytyy. Ja usein esim elektroniikan hinta ei nouse jemmaamalla vuosikausia. Paitsi jos jemmaa vuosikymmeniä niin retro voi houkutella nuorempia ostajia :) Mitään takeita sulla ei ole siitäkään että kyseinen "normaali perheenisä" puhui totta vaan saattoi hyvinkin myydä sen eteenpäin paremmalla hinnalla. Ihmiset ei aina puhu totta.
Ärsyttää ne, jotka laittavat myynti-ilmoitukseen hinnasta, että "tarjoa". Sitten, kun tarjoaa niin myyjältä löytyykin hinta, jonka alle ei myy.. Osalla ilmoitukset jo vanhojakin ja alkavat sitten tuputtamaan tuotetta, josta tarjoan esim. 20e, että osta tuote 50e? 45e? Jne.. kun muillekaan ei kelpaa..
Tai jos kysyy jostain tuotteesta joka on ollut kuukausia myynnissä, että vieläkö on myynnissä, ja vastataan sähköpostiin vaan "Joo."
Ei tee mieli enää kysyä mitään :D Vastaisi edes kokonaisella lauseella..
Omia huonoja kokemuksia myyjänä ei ole kauheasti ollut. Yksi tulee mieleen, mutta ei se nyt edes ole kovin paha :D Nainen halusi ostaa minulta paidan ja ei oikein löytynyt ajankohtaa, jolloin voisi tulla noutamaan. Tarjouduin sitten viemään paidan hänen työpaikan pihaan klo X. No, typykkää ei näy, eikä kuulu, vaikka ootettiin noin 20min ja laitoin viestejä hänelle. Lähdettiin pois. Melkeen heti tulee viesti, että missä olet kun ei näy? Vastasin, että lähdettiin kauppaan, koska et vastannut. Pahoitteli, ja laitoin viestin, että voidaan tulla siihen uudestaan kun tullaan kaupasta, vastasi heti "Ok!" Sinne sitten taas odottelemaan, vaikka ilmoitin jo 10min aiemmin, että tullaan nyt. Taas odottelua 15min. Just kun oltiin lähdössä, Typykkä juoksee jostain talojen välistä selvästi humalassa ja huutaa et "oottakaaaaa!" Osti paidan ja lähti kiireesti takasi sinne mistä tulikin :D
Ei varmaan kyllä töistä siihen putkahtanut..
Mä uskon, että nettikirppikset ovat eräänlaisia purkautumispaikkoja ärsyttäville ihmisille. Kun eivät muuten saa kettuilla kanssaihmisilleen tarpeeksi, tulevat sitten p*rseilemään niihin. Siellä pyörivät sitten nämä
- hupivarailijat
- ne, jotka ilmoittavat julkaisuun ostavansa tuotteen, mutteivät sitten ikinä lähetä yksäriä tai vastaakaan niihin
- ne, jotka varaavat kaksi euroa maksavan paidan tai mukin, mutta eivät voi ostaa sitä, koska "pitää kysyä ensin lupa puolisolta"
- ne, jotka ilmoittavat tulevansa hakemaan tuotteen, mutteivät ikinä saavu paikalle eivätkä vastaile enää viesteihin
- ne, jotka tinkivät euron maksavasta tuotteesta hintaa alemmas ja suuttuvat, kun myyjä ei tähän suostu
Koska eiväthän tällaiset ihmiset voi olla ihan tosissaan, eiväthän? Oma lukunsa on tietysti vielä pervot, joilla ei ole aikomustakaan ostaa tuotetta, vaan soittelevat myyjälle läähätyspuheluita tai lähettelevät hämäriä viestejä.
Onhan näitä kaikenlaisia eteen tullut, viimeksi pierun lailla saharaan kadonnut ilmaisen tavaran varaaja. Tällä hetkellä raivostuttavimpien myyjien titteliä pitävät ne tyypit, jotka ilmoittavat myyntiin tavaran ja sitten käyttäytyvät ostajaehdokasta kohtaan kuin he olisivat kotirauhan häiritsijöitä ja kummajaisia kyselyineen. Erästäkin vastentahtoista neitiä sai lypsämällä lypsää että olisi kertonut edes osoitteen ja noudolle sopivan ajankohdan, ja lopulta paikalle päästyäni neiti laittoi isänsä (!) hoitamaan myyntitilanteen ja linnoittautui huoneeseensa. Että hittoako niitä kamoja pitää myyntiin laittaa jos ei pää kestä muiden ihmisten kanssa kommunikointia?
Tässä ketjussa hyvin koottu syyt, miksi itse edelleen olen mieluummin perinteisten kirppisten kannalla 👍
Aikaa ja vaivaa tietty menee hinnoitteluihin jne, mutta eipähän tarvitse vängätä ihmisten kanssa, ei edes nähdä koko ostajia.
Mulle ei ole tullut mitään omituisuuksia vastaan ja kaupatkin on sujunut aina ongelmitta, mutta lievästi ärsyttää face-kirppisryhmissä tyypit, jotka yrittävät sopia kaupoista suoraan yv:nä, vaikka ryhmän säännöissä on selvästi, että kaupat tehdään tuotteen alla. Sitten näitä täytyy käskeä/muistuttaa, että käy nyt kirjoittamassa sinne tuotteen alle, että aioit ostaa tämän, ennen kuin joku muu ehtii väliin.
Muutaman kerran on myös tullut yksityisviestejä, että seuraavan kerran kun myyt jotain vastaavaa, niin voitko tarjota ensin suoraan heille. Osa tyypeistä ollut sellaisia, että ovat jääneet jonoon johonkin tuotteeseen ja osa taas niitä joiden kanssa on tehty kauppoja.
En kyllä ole koskaan ottanut kehenkään heistä yhteyttä, vaan laittanut ihan yleiseen myyntiin. Turvallisempi olo rahojen saannin suhteen, kun kauppaa käydään toisten silmien alla.
olisin antanut sängyn ilmaiseksi ja ovella hakija ilmoittaa ettei ota jos ei saa kyytiä Kirkkonummelle itähelsingistä ja kun ei suostuttu niin harmitteli että kalliilla bussilipulla tuli tänne !!??!
Haeskelin kodinvaihtajakoiraa Torista, ja löysinkin lupaavan ehdokkaan, joka tosin oli aika kaukana. Otin yhteyttä myyjään ja kyselin koirasta, ja useamman viestin vaihdon jälkeen tulimme molemmat siihen tulokseen, että tehdään kaupat. Kerroin, että menee muutama päivä ennen kuin saan kyydin, koska itselläni ei ole ajokorttia, eikä myyjän luo päässyt julkisilla, jolloin myyjä itse ehdotti, että toisi koiran minulle. Ilahduin ja lupasin tarjota kahvit, ja sovimme ylihuomisesta. Siivosin tietysti ja leivoin sitten tarjottavaa, hain koiran hinnan verran käteistä automaatista, ostin muutamia välttämättömiä koiratarvikkeita (juuri tälle koiralle sopivia) ja laitoin kaiken valmiiksi uuden tulokkaan saapumista varten. Sovittuna päivänä laitoin myyjälle vielä viestiä, että jos et löydä perille, niin soittele ihmeessä niin annan ajo-ohjeita. Tähän aikaan myyjän olisi pitänyt olla jo lähdössä. Vastauksena tuli lyhyt viesti, että "annoin koiran sittenkin serkulleni". Ai jaa?! Et sitten voinut harkita tuota vaihtoehtoa ennen kuin laitoit myynti-ilmoituksen ja sovit kaupoista yksityiskohtineen kaikkineen?
- Myin merkkitakkia 400e, eräs vanhempi nainen oli kiinnostunut siitä Torin kautta, laitoin viestiä on edelleen myynnissä. Sain vastauksen tyyliin: En voi lupaamasi hintaa maksaa koska hänellä on syöpähoidot kesken (ja kaikkea muuta siihen sairaalalaskut, peruukit jne maksaa). Sanoin, että voin tiputtaa pari kymppiä ja hän suostui hintaan. Kuulin tyypistä seuraavan kerran vuoden päästä: Onko edelleen saatavilla, samat syöpähoidot ja hän ei voi maksaa täyttä pyyntiä. Ymmärrän, että syöpähoidot ovat raskaita ja itselläni olisi takin osto Torin kautta viimeisimpiä ostoja - takki vieläkin myynnissä.
- Ei varsinaisesti kuulu tänne, mutta: Olin muuttamassa vuokra-asunnosta ja uusi vuokralainen halusi tsekata kämpän. OK tervetuloa. Harmikseni mainitsin että haluatko mahdollisesti tämän tv-tason, voin jättää sen ja vaihdettiin puhelinnumerot (ei muista edes miksi...) siitä alkoikin seuraat kaksi viikkoa: jätätkö sen ruokapöydänkin? entä vietkö sohvan mukanasi? entä ne taulut seinällä, onko mahdollista jättää? Onko sulla jotain vanhoja astioita? Loppupeleissä vastasin sille: jätän mitä jätän tervetuloa huoneistoon kuukauden päästä.
Siippani sopi käsinkudotun maton ostosta FB-kirpparilla. Oli sovittu myyjän kanssa, että hakee kotoa, kunhan varmistaa, että matto ok, maksu tasarahalla. Tietty päivä ja summittainen kellonaika oli sovittu yksityisviestillä. Ainoa vain, että lähempänä noutoa yksityisviestit eivät näyttäneet menevän perille, kun tarkka osoite puuttui. Myynti-ilmoitukseenkaan ei enää päässyt. Katsoin sitten noutopäivänä omilla tunnareillani, mitä näkyy. Myynti-ilmoitusta ei, mutta henkilö kyllä. Myyjä oli siis blokannut ostajan sen sijaan, että olisi ilmoittanut peruvansa kaupat. Ei lopulta tehnyt mieli selvittää asiaa enää yhtään enempää.
Kerran muun myytävän joukossa ilmoituksessa oli hieman epätavallinen vanha tuote. Se sai pitkän jonon peräänsä, mutta yllättäen sen myynti ei toteutunutkaan, vaan myyjä laittoi jonkin ajan päästä tuotteelle oman ilmoituksen, tällä kertaa huutokaupalla. Kuinka ollakaan, korotukset olivat maltillisia ja huutajia oli vähemmän kuin jonottajia alkuperäisessä ilmoituksessa. Ehkä kaikki eivät olleet huomanneet ilmoitusta. Ehkä muutkin olivat huomanneet mutta äänestivät muutoksen takia jaloillaan. Hinta jäi lopulta hieman alemmas kuin ekassa ilmoituksessa. Määräajan jälkeen myyjä kirjoitti saaneensa yksityisviestillä parhaan tarjouksen. Ehkä niin, mutta epäilin vahvasti, että häntä vain kadutti, että tuote olisi mennyt halvemmalla kuin ekassa ilmoituksessa, ja odotinkin jotain sellaista. Privaattihuuto tuskin oli edes kirpparin huutokaupan sääntöjen mukaan ok, mutta viimeinen julkinen korottaja ei protestoinut.
Vierailija kirjoitti:
olisin antanut sängyn ilmaiseksi ja ovella hakija ilmoittaa ettei ota jos ei saa kyytiä Kirkkonummelle itähelsingistä ja kun ei suostuttu niin harmitteli että kalliilla bussilipulla tuli tänne !!??!
Siis mitä hittoa... miten tuo meinasi sen sängyn kuljettaa, bussissako? Tulikohan koko kuljetusasia edes mieleen etukäteen? Kyllä on todella vähäväkisten touhuja...
🇺🇦🇮🇱
Up