Omituisimpia itse kokemiasi nettikirppistapauksia?
Minulla fb-kirppiksellä:
1. Olin myymässä 4 eurolla lasten takkia. Ostaja sanoi ensin, ettei pysty tarkalleen sanomaan, mihin kellonaikaan käy hakemassa seuraavana päivänä. Odotettiin koko päivä kotona. Klo 20 ilmoitin, että mennään nyt nukkumaan, oletan, että ostaja ei ole tulossa. Hän vastasi olevansa meillä 10 min. päästä. Osti 4 euron ostoksensa, ja tuhlasi kaikkien aikaa siihen koko päivän.
2. Myyjä oli myymässä muumimukeja. Vastasin sähköpostilla, että voin ostaa, ja maksan pyyntihinnan 15€. Myyjä vastasi viikon päästä, että on ollut matkoilla, mutta ei myy sillä hinnalla. Vastasin vihaisena, että jos hän itse määrittelee hinnaksi 15€, niin miksi kenenkään pitäisi maksaa enemmän. Hän vastasi, että on tutustunut huutonetin hintoihin, ja sama muki on siellä puolet kalliimpi. En vastannut enää mitään. Hän laittoi vielä yhden viestin, että jos kiinnostaa, voin tulla mukia katsomaan, on priimakuntoinen.
Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (2608)
Myin viime kesänä Flow-lippua, kun en kaverin polttareiden takia päässyt festareille. Tapahtuma oli loppuunmyyty, ja huomasin kyllä trokareiden kauppaavan "uutena" 180 euroa maksavaa lippua 250-300 euron hintaan. Trokaaminen ei ole mun juttuni, joten laitoin hinnaksi saman 180 euroa, mitä itse maksoin. Ensimmäisestä ostajasta ei kuulunut mitään, joten huvikseni googletin hänet, ja vaikutti olevan lukioikäinen poika. Kun toinen ostaja löytyi, googletin hänetkin. Hieman yllätti, että mies myi Flow-lippua Torissa 260 euron hintaan. Hänellä siis oli tuo mun 180 euron lippu jo muualla myynnissä (ennen kuin edes oli lippua räpyläänsä saanut, mutta 80 euron voitolla.
Olin kuitenkin sitoutunut myymään lipun, ja kaupat tehtiin naamatusten. Mies meni vähän noloksi, kun kerroin löytäneeni hänen Tori-ilmoituksensa. Selitti jotain, että on hän itsekin Flow'hun menossa, mutta tarvitsee taskurahaa. Kysyin vielä, trokaako useinkin, ja kertoi tekevänsä sitä aina joskus. No, toivottavasti meni 80 euroa tarpeeseen.
Vuosia tullut käytettyä Huuto.nettiä ostajana ja siellä on aina homma pelannut hyvin. Facekirppiksiin en aio koskeakkaan, koska siitä kuulee aina jos jonkinlaista tarinaa sekavista ostajista ja kaupankäynnin hankaluudesta. Aina tarvii tietää kaikki kotitaloudesta tavaran menneisyyteen, entisiin omistajiin ja vielä pitää varmistaa puolison mielipide ja feng shui ja kaikki muu liipalaapa.
Omituisemmat ostotapaukset omalla kohdalla ovat olleet 2 kertaa tori.fissä. Ensimmäisellä kerralla olisin ostanut 42 tuumaisen telkkarin. Hinta ei ollut paha ja myyjä asui lähikunnassa. Laitoin viestiä ja kysyin, että onko telkkari vielä myynnissä. Vastaus tuli nopeasti ja sai kuulemma hakea seuraavana päivänä "rahat käteen" periaatteella. Okei, sopii hvyin, koska oli muutenkin samalla suunnalla asiointia samana päivänä. Seuraavana päivänä olin rahojen kanssa paikkakunnalla ja laitoin viestiä myyjälle, että mistä päin kaupunkia telkkarin saa tulla hakemaan. 10 minuuttia ja tulee viestiä "joo sori, on ollut niin paljon kyselyä telkkarista, että meni jo". Aha, et sitten viittinyt aikaisemmin kertoa? Kuinka monelle oli mahtanut luvata myydä jos ei yhtään ollut perillä siitä, kuinka moni on kysynyt ja kenelle oli jo luvannut myydä....
Toinenkin tapaus koski videopeliä. Myyjälle laitoin viestiäja kysyin onko vielä myynnissä. Vastaus tuli 3 päivän päästä, että oli vielä myynnissä. Vastasin heti viestiin ja pyysin tilinumeroa jotta voisin maksaa pelin postikuluineen. Meni viikko eikä vastausta myyjältä. 2 viikon jälkeen tuli kyselyä, että olenko vielä ostamassa peliä ja vai miksi en ole maksanut vielä(?) Vastasin vain, että kyselin sitä tilinumeroa jo 2 viikkoa sitten enkä saanut siihen mitään vastausta. Myyjästä ei ole kuulunut sen jälkeen mitään ja tästä on jo 5 kuukautta aikaa.
Eilistä saldoa ostajakyselyistä:Tarvitsisi heti;mutta maksaisi vasta kesäkuun lopulla...50e tavara kyseessa.Pitäisikö lahjoittaa jos tarve on oikea. ..?Rahoja tuskin näkisin.Toinen:"myynnissä?" Ei muuta,edes nimeä ja sähköposti oli ihan huuhaata.
Pari ok kyselyä joihin vastasin,mutta katsosivat sitten kokonaan.Kyselivät koska voi noutaa.
Kovasti on kyselijöitä joille pitäisi varata tuote moneksi viikoksi.Yksikään ei ole hakenut (joille tuon olen varannut)...eli ei kannata ellei maksa ennakkoon ja/tai ole kiire päästä eroon.
En tiedä outo mutta vitutti koko tapaus.
Löysin tori.fistä kolme Sims3 lisäosaa jotka olin halunnut pitkään. Otin yhteyttä myyjään ja varasin nämä 3 peliä. Sovittiin että haen perjantaina ja ilmoitin että en pääsekään silloin(koska kuljen julkisilla ja silloin oli julkisen liikenteen lakko) ja sovittiin että seiraavan viikon maanantaina käyn ostamassa. Ja viikonloppuna myyjä ilmoittaa että kaksi VARAAMISTANI peleistä on mennyt. En sitten ostanut häneltä mitään. Korpeaa vieläkin että myydään jo varattu tavara...
MHR kirjoitti:
Löysin tori.fistä kolme Sims3 lisäosaa jotka olin halunnut pitkään. Otin yhteyttä myyjään ja varasin nämä 3 peliä. Sovittiin että haen perjantaina ja ilmoitin että en pääsekään silloin(koska kuljen julkisilla ja silloin oli julkisen liikenteen lakko) ja sovittiin että seiraavan viikon maanantaina käyn ostamassa. Ja viikonloppuna myyjä ilmoittaa että kaksi VARAAMISTANI peleistä on mennyt. En sitten ostanut häneltä mitään. Korpeaa vieläkin että myydään jo varattu tavara...
Ostajana mä itse ymmärrän, että myyjän on helpoin/varmin myydä sille joka ne nopeiten hakee...
Ettei käy just näitä "Varaan viikoksi", "pääsenkin noutamaan vasta ensi viikolla", "ei mulla olekaan rahaa" ja sit myyjä saakin laittaa uuden ilmoituksen. Tai jos ilmoitus on tallessa, jonossa seuraava on jo ehtinyt saada haluamansa muualta, kolmatta ei enää kiinnosta jne.
MHR kirjoitti:
Ymmärrän myyjää todella hyvin.
Jos ostaja haluaa pitkän varausajan niin silloin tuote maksetaan myyjän tilille etukäteen, nouto voi tapahtua sitten paljonkin myöhemmin. Mutta pelkällä "varaan tän" -ilmoituksella en varaa mitään.
Tarvitsin uuteen kotiin verhotangon ja tori.fissä oli sopiva myynnissä parin kilsan päässä. Koska ilmoitus oli jo useamman kk vanhan, laitoin myyjälle ystävällisen tiedustelun, että onko vielä myynnissä ja jos on, niin haluan ostaa ja tulen hakemaan heti, kun hänelle sopii. Ilmoituksessa oli kuva, mitat ja hinta (25 euroa), joten en tarvinnut lisätietoja enkä myöskään yrittänyt tingata.
Myyjä vastasikin viestiini pian ja sanoi, että mielellään myy mutta että haluaisi vähän korkeamman hinnan, sopisiko 35 euroa ja huomenna voisin hakea.
Vastasin siihen, että kiitos ei ja että toivottavasti löytää toisen ostajan haluamallaan hinnalla.
Minusta ihme juttu, että yrittää noin hintaa hilata ylöspäin, varsinkin kun tuotteesta ei ole ilmeisesti ollut kysyntää kun on kuukausikaupalla roikkunut myynnissä. 35 eurolla voin ostaa kaupasta upouuden verhotangon, kyseessä on ihan tuikitavallinen verhotanko eikä mikään erikoistuote. Liekö myyjällä hamstraajan vikaa vai silkkaa ahneutta...?
Mulla oli Torissa myynnissä eräs edullinen tuote, hinta 5 euroa. Ilmoitukseen oli kirjoitettu selkeästi "nouto käteistä vastaan".
Nainen otti yhteyttä ja halusi ostaa tuotteen. Sanoin, että ok, ja sovimme noutoajan parin päivän päähän ja lähetin hänelle omakotitalomme osoitteen.
Noutopäivänä naiselta alkoi tulla tekstareita ja hän kyseli, että mikä on kotiani lähin bussipysäkki kun hän tulee bussilla. Kerroin pysäkin. Pysäkki sijaitsee noin 200 metriä kotoamme eli lähes näköetäisyydellä.
Hetken päästä naiselta tuli taas viesti ja hän kysyi voinko tuoda tuotteen hänelle sinne busiipysäkille klo x, jolloin bussi ehkä olisi pysäkillä. Sanoin, että en tuo tuotetta, ilmoituksessa lukee selkeästi että "nouto käteistä vastaan". Sen jälkeen naiselta tuli vastaus että "perun kaupat, en ala rattaiden kanssa kulkemaan edes takaisin".
Oli kuitenkin valmis matkustamaan bussilla rattaiden kanssa 200 metrin päähän kotoani :)
Löytyykö näitä tarinoita lisää?
Alhaisen hinnan tarjoajat ja lukutaidottomat...Minulla oli huonekalu myynnissä, sellainen joka muualla vähintään 300e, pyysin 120e kun oli tarve ja kiire päästä eroon (vei siis tolkuttomasti tilaa). No sellaista parinkympin tarjousta pukkasi...kyselivät sitten perään että mikä on tiukka hinta (tuollaisille en edes vastaa siis, koska ei tuollaisilla tarjouksilla olla koskaan kauppaan asti päästy...)Sitten oli toisiaan vain nouto...No moni oli sitä mieltä että kyllä sen Helsingin keskustaan voin tuoda, ja yksi jopa tiesi kertoa että Puuilosta saa edullisen peräkärryn vuokraan... (joo niin saa, mutta ostaja voisi sen itse vuokrata eikö?)
Mikä ihme siinä on, että vaikka kuinka suurilla kirjaimilla kirjoittaisit vain nouto, niin lähestulkoon aina , ainakin facekirppiksillä joku pyytää tuomaan sinne ja sinne. En juurikaan mitään myy, mutta lahjoittelen välillä itselle tarpeetonta tavaraa ja silti oletetaan, että minä lähden omalla kustannuksellani kuskaamaan sitä ilmaista tavaraa ympäri kaupunkia. Onko ihmisillä vaan niin älytön kiire päästä sitä roinaa varaamaan, ettei välitetä lukea koko tekstiä?
Myin tavaraa hintaan 5e ja vain nouto. Ostaja kysyy voinko tuoda, matkaa 40km. Sattuneesta syystä kieltäydyin.
Vielä absurdimpi oli leikkimökin ostaja. Meillä ei välineitä/kalusto mökin kuljettamiseen ja nostamiseen, siksi hinta erittäin edullinen ja vain nouto. Eikös joku vatipää kysy toiselta puolen Suomea että voimmeko tuoda. No emme voi! En edes vastannut viestiin, mökki meni kaupaksi samantien ja haku tuli jo samana iltana.
Mikä ihme siinä on että joku tulkitsee vain nouto tekstin "voin sitten ehkä tuoda jos kerran kysyt".
Myin paikkakuntani fb-kirppiksellä hyvää ja laadukasta maastopyörääni. En tingi ja vain nouto. Ensimmäinen kommentoija kirjoitti että hän tulisi n. kolmen tunnin päästä hakemaan. Pyysi yv:llä osoitteen. No, kolmen tunnin päästä hän tuli, ajoi koeajon, löi rahat käteen, kätteli ja ajoi pois. Olin hämmästynyt, voiko tällä lailla vielä tapahtuakaan? Ilman minkäänlaista vääntöä mistään.
Huutonetissa vaan ei kauppa käy enää.Torilla käy hyvin...kunhan osaa karsia nuo hupiostajat ja tinkijät ja valittajat (mikä ei aina onnistu).
Myin ilmaisjakelusta leikatut kaksi Raxin alekuponkia Huudossa. Huutaja maksoi niistä (ilman kilpahuutajia) enemmän kuin niillä saatava alennus oli, huusi vielä kertaalleen kilpaa itsensä kanssa ja tuotteen saatuaa antoi positiivisen palautteen ja kehut hyvin sujuneesta kaupasta.
Kkk kirjoitti:
Ostaja maksoi ostokset etukäteen tilille,ei ole vieläkään hakenut tavaroita,tästä on jo vuosi aikaa. 😁
Mulle on tapahtunut tämä sama! Oli vielä suht kallis ostos, tinkaamisen jälkeen jotain 200e- luokkaa. Olisin ollut ok sen kanssa, että maksaa hakiessa (en ikänä itse maksaisi tuntemattomalle noin isoa summaa näkemättä tuotetta), mutta halusi maksaa tilille. Rahat tuli ja ostaja katosi... Pitkään huutelin perään, mutta lopulta myin tuotteen toiselle ja ilmoitin ekalle, että saa rahansa takaisin, kunhan laittaa tilinumeronsa. Useampi vuosi mennyt eikä mitään kuulunut. Oon miettinyt, että kuolikohan se vai mitä ihmettä tapahtui...
Myin autoani nettiautossa. Hintapyyntö oli yli 3000e. Yksi mies soitti, kyseli ummet ja lammet autosta, tarjosi 2500e ja kun en suostunut sanoi miettivänsä. Soitteli parin päivän aikana ehkä 5-6 kertaa, kyseli jotain ja tinkasi ja tinkasi. Lopulta päädyimme siihen, että hinta on 3000e ja hän tulee hakemaan auton.
Tuli paikalle, koeajoi auton ja lähdimme sisälle tekemään papereita. Sitten alkoi se vänkääminen, "en minä siitä sittenkään enempää kuin 2500 maksa, kyllä se sillä pitäisi saada, ei millään kyllä enempää...". Noh, kauppoja ei tullut. Mies googlasi nimen, niin oli joku autokauppias. Kai joku tuollaiseen painostamiseenkin sitten menee ja myy halvalla.
Olen tehnyt paljon kauppoja sekä ostajana että myyjänä. Pääsääntöisesti kaikki mennyt ok, mutta mulle ei olekaan niin tarkkaa tuleeko joku minuutilleen vai joutuuko noutoaikaa säätämään.
Joku aika sitten yksi mies tuli hakemaan pöytää. Oli nuorehko ja siistin ja kivan näköinen, mutta minusta humalassa. Isänsä oli kuulemma kyydissä ja mietin oliko musiikin kännissä. Taskusta ei löytynyt koko sovittua summaa, mutta hellyin kuitenkin pöydän antamaan. Lupasi laittaa loput tilille, mutta arvaahan sen tuliko rahoja koskaan.
Enemmän ihmetyttää miksi jotkut myyvät loistavaa tavaraa puoli-ilmaisrksi.