Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti vauvan kanssa kotona, esikoinen päiväkotiin

Vierailija
05.05.2018 |

Tästä on paljon keskusteltu ja nyt se on itselle ajankohtaista. Meillä on 2-vuotias esikoinen ja 2kk-ikäinen kuopus. Nyt esikoinen on aloittanut osa-viikkoisena päiväkodissa. Saa ikäistensä seuraa, kun meillä ei ole tuttavapiirissä samanikäisiä lapsia. Alku ei vaan ole ollut kaikista helpoin, lapsi odottaa vaan koko päivän että pääsee kotiin. Välillä unohtaa ikävöinnin, mutta päivittäin sitä on. Pitäisikö keskeyttää päivähoito myöhemmin jatkuvaksi esim puolen vuoden päähän vai vain sitkeästi jatkaa ja toivoa, että hän tottuu? Kokemuksia?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli muuten mieleeni, että toivottavasti nämä samat ihmiset jotka puhuvat ettei päivähoitoa saa käyttää kun on muutenkin kotona vauvan kanssa, eivät ole niitä jotka samaan henkäisyyn syyllistävät äitejä kun lapsi katsoo välillä lastenohjelmia ja ulkona käydään max kerran päivässä.

Minä siis olen itse kotona vauvan ja taaperon kanssa, ja se on ollut hyvä ratkaisu. Voin suositella lämpimästi ap:lle myös. Mutta kyllä tässä on joutunut äitiyden standardeja alentamaan kovasti kun vauva syntyi, ja parilta ystävältä olen jopa saanut kokea hienoista syyllistämistä mm siksi, että 2,5v:

-katsoo aamupiirrettyjä minun aamukahvin ajan. Vauva vielä nukkuu tuolloin.

-on lopettanut tässä ihan vasta päiväunet, en enää yritä pakottaa vaan otetaan rennosti lueskellen tuo keskipäivän hetki kun vauva nukkuu.

-ulkoilemme vain kerran päivässä n. tunnin ajan. Joskus tämä tapahtuu vasta illemmalla kun mies tulee kotiin

-en enää vahdi silmä kovana mihin lapsi kiipeää, toki kaikki vaarallinen on pois ulottuvilta ja hyllyt ankkuroitu seiniin

-Meillä syödään einestä ehkä kerran viikossa (mielestäni verrattuna päivähoidon ruokiin tämä on hyvin)

-Meillä ei ole kokoajan siistiä, mutta ihan riittävän siistiä mielestäni

-Lapsi ei "harrasta" mitään. Perhekerhoissa käydään välillä. Uimassa, sisäleikkipuistoissa, ulkona retkeilymässä viikonloppuisin kun mieskin on apuna.

Kyllä vauvan ja taaperon kanssa pärjää hyvin, mutta arkea pitää helpottaa, jos haluaa että kotona olo olo on kaikille hyväksi. Minäkään en hoitoapua mistään saa, joten mielestäni silloin pitää tehdä arki sopivaksi kaikille, puuhailla taaperon kanssa niin että itse jaksaa.

Tämä oli jotenkin hauska kun meillä on tälläistä vaikka minulla on vaan tuo yksi 2v hoidettavana :D Tietty tämä on jo toinen lapsi (esikoinen koululainen) ja sitä on tajunnut jo aikapäivää sitten että elämä on elämää lastenkin kanssa ja siitä kannattaa turha pingottaminen jättää kokonaan pois. Henkisesti hyvinvoivat ja tylsyydestä kukoistavat lapset ovat hyvä tavoite elämään :) Ja aamukahvi on pyhä hetki, joka otetaan keinolla millä hyvänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan