Aurallinen migreeni vai mikä, auttakaa?
Luin lehteä keittiön pöydällä, kun alkoi tuntua, että jotenkin sumenee näkö, siis sillä tavalla kuin olisi just katsonut jotain kirkasta ja sit ”leijuu” se jälkikuva. Menin olkkarin sohvalle ja ajattelin, että kevätaurinko vaan tekee tätä. Mut nyt se kuvio on alkanut välkehtiä melkein värikkäänä ja sit tuli lievä huimaus, kun nousin seisomaan ja menin tekeen kotitöitä. Nyt se välke vaan jatkuu ja sumentaa vasenta laitaa näöstä. Ei ole kipuja. Onko tää nyt aurallinen migreeni? Kuuluuko siihen tommonen lievä näköhäiriö sotkemaan näköä, vai pitääkö olla enemmänkin huolissaan? Koskaan ei ole ollut migreeniä. Piti lähteä viideltä yhteen tapahtumaan mut en taida lähteä, kun on outo olo. Mut kertokaa migreenistä kärsivät, onko se just tämmöistä? Ja voiko yhtäkkiä pamahtaa 40-vuotiaana, jos ei ole ennen ollut.
Kommentit (11)
Minulle tuli hieman samantyyppinen kohtaus, ensimmäistä kertaa ikinä 30-vuotiaana. Migreeniauraksi paljastui lopulta eli ihan mahdollista on.
Etenkin jos tunnin-parin kuluttua, kun näköhäiriö oletettavasti on mennyt ohi, tulee toispuoleista päänsärkyä niin lähes satavarmasti migreeni kyseessä.
Näköhäiriö ei migreenissä kestä varttia kauempaa. 45vuoden kokemus asiasta.
Kyllä vilkkuu just se aura. Mulla on aurallinen migreeni ilman päänsärkyä mut kaverilla tulee tolkuton päänsärky tunnin sisään aurasta. Hän on koko päivän pedissä ja jos illalla tulee ni seuraava aamukin yhtä tuskaa, hajut pahentaa. Mulla iisimpi versio mut säikäytti ekalla kerralla ja olin yli 30v reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä,nykyään tulee usein vain näköpuutos ilman päänsärkyä. Olo voi olla huono ja usen vatsakin menee sekaisin.
Nyt alkoi toinen puoli päätä sattumaan, takaraivolta alkoi ja eteni ohimolle. Yhä edelleen on näköhäiriö päällä myös, ehkä vähän lievempänä. Ei puutumista tms. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli välkkyvä sahalaita-näköhäiriö, jonka lisäksi lähti lukutaito ja vielä 2h päästä oli vaikea saada tekstiviesteistä selvää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi toinen puoli päätä sattumaan, takaraivolta alkoi ja eteni ohimolle. Yhä edelleen on näköhäiriö päällä myös, ehkä vähän lievempänä. Ei puutumista tms. T. Ap
Kuulostaa todella vahvasti auralliselta migreeniltä.
T: toissaviikolla neurologian osastolla migreeniauran vuoksi, muiden oireiden jälkeen alkoi päänsärky joka oli toispuoleista ja eteni takaraivolta ohimon taakse. Neurologi vahvisti diagnoosin.
Tietoisuus avautuu. Liittyy ihmisen henkiseen evoluutioon.
Migreenin oireelta vaikuttaa. Itse otan heti 800mg buranan, päänsärkyä ei välttämättä tällöin tulekaan.
Onko muilla muita ennakko-oireita? Itselläni jopa edellisenä päivänä voi olla sanojen unohtelua tai yhtäkkistä massiivista väsymystä. Tajuaa sitten kohtauksen tullessa, et olikin migreenistä.
Nuorena kun kohtaukset alkoivat olivat rajumpia,ikää myöten vähentynyt ja helpottunut. Näköhäiriön jälkeen tuli suun,kurkun ja käden puutumista,sanat oli hukassa, en saanut sanottua mitä piti. Sitten alkoi se särky ja oksentaminen,pää oli seuraavana päivänä ihan hellänä ja kaikki tärähtelyt sattui takaraivoon, kuin siellä olis joku irti. Usein edellisenä päivänä oli ruoka haluttomuutta ja kaikki otti pattiin. Semmonen pirullinen se sairaus ja aina sai pelätä koska se alkaa!
Migreeniltä kuulostaa. Ota Buranaa, että ehtii tepsiä edes vähän, jos saat päänsäryn.