Taksiuudistus? Miksi "korjataan" jotain, joka ei ole rikki, ja siirrytään systeemin, jonka toimivuudesta ei ole mitään takeita?
Kaksi kuukautta taksimullistukseen: kuskit yhä epätietoisia – ”Hinnat varmaan muodostuvat röyhkeyden mukaan”
Kommentit (80)
Minä äänestän jaloillani. Tilaan kunnon yrityksen taksin. Suomalainen yritys, joka maksaa veronsa ja maksunsa Suomeen. Ei mitään Uber-kuskeja tms. New York on ollut varsinainen viidakko. Lauma ns. laittomia (not licenced) takseja käy käsiksi heti lentoasemalla. Aina kuitenkin saa oikean licenced taksin, kun sitä pyydän. Eihän noilla villeillä ole edes vakuutuksia voimassa, joten kannattaa miettiä, mitenkäs käy kolaritapauksessa. Veronmaksajien ei kuulu maksaa kaikenmaailman huseeraajien aiheuttamia vahinkoja, joista rahalliset saattavat olla pienimmästä päästä...
Ei pelota.
Dinosaurukset eivät halua uudistua.
Nyt on sitten pakko.
Asuinpaikkakunnallani vaikea välillä saada taksia, varsinkin juhlapyhien aikaan ja linjoille ei pääse kun koko systeemi kaatuu. Arkenakin välillä kaikki taksit varattuja ja niitä saa odotella. Taksikeskuksella ei tietoa mihin aikaan taksi suunnilleen saapuu.
"Tuollaista kehitettiin 2008 Suomessa:
http://www.metropolia.fi/ajankohtaista/uutiset/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=8...
Oli vissiin liian "työkalumaista" taxi-isännille ja prioriteettit aivan väärät: "...joka on suunniteltu erityisesti asiakkaiden tarpeita silmälläpitäen. Suunnittelun lähtökohtiin on kuulunut myös ympäristöystävällisyys, turvallisuus sekä käytettävyys ahtaissa kaupunkiolosuhteissa."
Eikai nyt asiakkaan tarve voi mennä kuskin itsekunnioituksen edelle? Kamoon."
Vehon monopoli taksiautojen maahantuonnissa murtuu.
Voi kamala!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelottaa.
Mikä?
Ettei tarvi maksaa ylihintaisista takavetosakemanniautoista?
Tarkoittaako tämä sitä, että esim. pikkukaupungissa arkiyönä taksia ei joko ole tai taksimatka maksaa 500 euroa?
Oisko vaikka siksi, että esim. 10 minuutinkin taksikyyti maksaa 40 euroa. Eihän siinä ole kuluttajan kannalta minkäänlaista mieltä. Käyttäisin taksia paljon useammin, jos hinnoittelu olisi järkevää. En hankkisi omaa autoa ollenkaan ja jättäisin näin omalta osaltani parkkiruudut ja katutilan muille autokuskeille - noista kun on jatkuvaa pulaa täällä Helsingin kantakaupungin alueella/liepeillä. Enkä takuulla ole ainoa!
Halvemmilla hinnoilla taataan palvelulle enemmän kysyntää, ja kaikki autojen yhteiskäyttö puolestaan on pois yksityisautoilusta. Joka taas on suurimpia kaupungin viihtyvyyttä rajoittavia tekijöitä. Eikä pelkästään viihtyvyyttä, vaan mitä enemmän katutilaa tarvitaan autoille, sitä vähemmän asuntoja voidaan rakentaa niille alueille, joissa kysyntä on jatkuvasti katossa (eli keskustan läheisyyteen). Asumisen hintaankin tällä voi pitkällä aikavälillä olla myönteinen vaikutus, kun asuntoja mahtuu kadunvarsille lisää ja näin kysyntätilanne helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
"Tuollaista kehitettiin 2008 Suomessa:
http://www.metropolia.fi/ajankohtaista/uutiset/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=8...
Oli vissiin liian "työkalumaista" taxi-isännille ja prioriteettit aivan väärät: "...joka on suunniteltu erityisesti asiakkaiden tarpeita silmälläpitäen. Suunnittelun lähtökohtiin on kuulunut myös ympäristöystävällisyys, turvallisuus sekä käytettävyys ahtaissa kaupunkiolosuhteissa."
Eikai nyt asiakkaan tarve voi mennä kuskin itsekunnioituksen edelle? Kamoon."
Taksikuskit valittaa ettei suomalaiset aja tarpeeksi taksilla.
Mutta ostaako kuski Suomessa tehdyn auton?
Ei, eikä edes tajua että sellaisen vaatiminen lisäisi taksimatkoja.
Löpö Saudeista ja koslat Ruotsista tai Saksasta. Suomalaisten pitäisi kuitenkin maksaa tarpeettoman epäkäytännölisistä E-mersuista tai Sprintereistä koska:"Veholla on hyvä palvelu".
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota.
Dinosaurukset eivät halua uudistua.
Nyt on sitten pakko.
Miksi alapeukutatte?
Voisiko joku kertoa miksi E-sarjan mersu tai se mercedeksen järkyttävän suuri pakettiauto on asiakkaalle hyvä?
Kun jos vanha ihminen joutuu 3-10km matkan molemmissa päissä joko laskeutumaan tai kiipeämään autoon.
Eihän busseissakaan tehdä kuskin ehdoilla matkaa?
Onhan se rikki. Hinnat ihan järkyttävät varsinkin yöllä pikkumatkoistakin, joka tekee taksista hyvin tienaavien luksusta. Tällä hekellä esimerkiksi opiskelijat, joille riittää kyyti paikasta A paikkaan B, maksavat turhaan hienoista uusista autoista. Ylipäätään kilpailun vapauttaminen millä tahansa alalla tekee hyvää; hinnat laskee ja palvelun käyttö kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota.
Dinosaurukset eivät halua uudistua.
Nyt on sitten pakko.
Taksitolpalla ihmetellään kyytitarpeen vähenemistä, mitään tuotekehittelyä tai uudistumista ei vissiin globaalissa maailmassa tarvita?
Katsokaa muita "vauraita maita", ei niissä kyyditä tuontiautoilla.
Miksei taksit tilaa esim pitkää B-mersua Ukista?
Olisi hieno profilointi, mihin virolaisten olisi hankala tunkea väliin.
Mutta ei, auton pitää olla egon jatke, jopa farmarissa taksikyltti piilotetaan laskeutuvan katon takaosaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä äänestän jaloillani. Tilaan kunnon yrityksen taksin. Suomalainen yritys, joka maksaa veronsa ja maksunsa Suomeen. Ei mitään Uber-kuskeja tms. New York on ollut varsinainen viidakko. Lauma ns. laittomia (not licenced) takseja käy käsiksi heti lentoasemalla. Aina kuitenkin saa oikean licenced taksin, kun sitä pyydän. Eihän noilla villeillä ole edes vakuutuksia voimassa, joten kannattaa miettiä, mitenkäs käy kolaritapauksessa. Veronmaksajien ei kuulu maksaa kaikenmaailman huseeraajien aiheuttamia vahinkoja, joista rahalliset saattavat olla pienimmästä päästä...
Tilaa myös Suomessa tehty auto sitten kans?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tämä sitä, että esim. pikkukaupungissa arkiyönä taksia ei joko ole tai taksimatka maksaa 500 euroa?
Eiköhän joku tule pian mopoautolla kuskaan vaikka 50€¹kertahintaan porukkaa?
Kymmenen minuutin taksimatka Helsingin sisällä maksaa noin kympin. Ei paha. Suurin osa taksibisneksestä on yhteiskunnan maksamia. Viedään lapsia kouluun ja rollaattorimummoja päivätoimintaan. Rollaattoriasiakkaita saattaa kyydissä olla kolme neljäkin, koska sosiaalivirasto edellyttää kimppakyytejä. Mihinkään mopoautoon sellaisia et pakkaa. Ja mopoautot rusenee kuin rukkanen kolarissa, ei juurikaan henkiinjäämismahdollisuuksia. En menisi sellaisen taksin kyytiin ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelottaa.
Mikä?
Ettei tarvi maksaa ylihintaisista takavetosakemanniautoista?
Sepä nähdään vuoden-parin päästä kun koetat haja-asutusaluella saada taksin tolkulliseen hintaan.
Kyllä pelottaa.