Alkoholi pilaa elämäni
Olen alkoholisti ja olen viime aikoina juonut itseni täysin humalaan kolme kertaa viikossa. Kolme työpaikkaa olen menettänyt alkoholin takia. Nyt olen osa-aikatyössä, mutta esim. huomiseen työpäivään olen valmistautunut erittäin huonosti, eli saa nähdä, miten kauan pystyn jatkamaan tässä työssä.
Olen tuhonnut terveyteni. On vatsakipuja, hengitysvaikeuksia ja mielenterveys on täysin kadoksissa.
Mies haluaa jättää minut (tietysti, kukapa ei haluaisi). Silti en pysty lopettamaan juomista. Jos huominen työpaikka menee alta, niin en tiedä, miten voin edes jatkaa elämääni. Tapaan huomenna äitini. Tekisi mieli vain purskahtaa itkuun ja pyytää häneltä apua. Mutta en voi rasittaa häntä omilla ongelmillani, sillä hän on sairaana. Mies ei myöskään kuuntele minua enää ollenkaan, olen pettänyt hänet jo liian monta kertaa.
Onko elämäni yhtään minkään arvoinen?
Kommentit (158)
Biologia karsii heikot yksilöt pois. Valitettavasti. Alkoholosmi ei ole sairautta vaan mielenheikkoutta ja haurautta.
Vierailija kirjoitti:
Maailma voi tehdä sinusta negatiivisen ihmisen.
Maailma voitehdä sinusta alkoholistin.
"Miksi ihminen juo? Tätä kysymystä jokaisen alkoholistin / suurkuluttajan tulisi ensiksi miettiä. Yleensä taustalla on selvittämättömiä asioita. Voi olla traumoja, lapsuuden turvattomuutta tai ihan mitä vain. Alkoholi auttaa ihmistä voimaan hyvin edes vähän aikaa. Kun juo tuntuu siltä että kaikki ongelmat on voitettavissa ja fiilis on hyvä.
Ihminen hakee siis juomisesta hyvää oloa."
-lainaus aiemmalta kommentoijalta
Minusta tuo on hyvin sanottu.
Ei lyödä lyötyä, vaan kirjoitetaan faktaa.
Sellaiset "Ota itteäs niskasta kiinni ja lopeta juominen!" -potaskat ovat ihan turhaa syyllistämistä.
Sä meinaat, että kärrätään se känninen väkisin terapiaan ja kun se on istunut siellä tarpeeksi kauan, juominen vain loppuu itsekseen? Kyllä sekin vaatii sitä itseään niskasta kiinni ottamista, että tekee sen päätöksen, että lähtee aktiivisesti selvittämään syitä juomisensa takana ja sen jälkeen vielä pitää tehdä se päätös ettei juo enää. Eikä se ole mitään syyllistämistä. Se on ohje. Ota itseäsi niskasta kiinni, tee mitä täytyy ja hae tarvittavaa apua ja tukea. Ja lopeta juominen. Eihän ne yleensä juomista oikeasti halua lopettaa, kunhan hakevat sääliä ja empatiaa laskuissa. Nousuissa ollaan taas maailman kuninkaita.
Olen alkoholisti.
Ikinä en ole sammunut tai unohtanut mitä olen sanonut/tehnyt. Ikinä en ole ollut väkivaltainen fyysisesti tai sanallisesti. Tiedostan juovani olutta liian paljon ja siitä on tullut minulle riippuvuus samalla tiedostan miten runsas alkoholin käyttö lyhentää minun elinikääni.
Miksi en vain lopeta? Ei kukaan kaada sitä olutta minun kurkusta alas.
Niinpä olen miettinyt asiaa mutta olen heikko ihminen ja nautin oluesta.
AA-kerhossa käyminen on turhaa koska siellä jankataan perinteistä ja siitä miten paholainen tuijottaa alkoholistin silmistä kun hakkaa puolisoaan ja valehtelee lapsilleen ( no välissä tappaa koiran... ) . Siitä kun on päästy ( EI KOIRASTA ) keskustellaan kuka on eniten juonut ja mitä korviketta, sekä monestiko on ollut putkassa.
Jep... Otan oluen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda pilven kohtuukäyttöön ja luovu viinasta.
Tässä pilataan oma elämä toisella tavalla. Ettekö te säälittävät luuserit osaa käsitellä asioitanne ja löytää apua?
Kannabis on kuitenkin maailman vähähaittaisin päihde, ja alkoholin vaihtaminen siihen on erittäin järkevää, jos kuitenkin haluaa välillä päihteitä käyttää.
"Valtaosalle kannabiksen käyttäjistä ei aiheudu todettavaa fyysistä tai psyykkistä haittaa edes pitkäaikaiskäytössä (Lancet 1995)"
Alkoholi tappaa ja on kova huume - kannabis ei.
Syf kirjoitti:
Pelkkä korkki kiinni ei pitkälle auta, aukee turhan herkästi uudelleen jos elämässä ei oles sisältöä.
Sen alkoholin jumisen tilalle pitäisi saada joku muu mielihyvää antava harrastus, esimerkiksi urheilu tai mitä tahansa josta saa mielihyvää, yhteisöllisyyttä ja muuta sisältöä elämään.
Tämä koskee kaikkia riippuvuuksia.
Väärin, parhaiten alkoholismista paranee, kun ei keksi tilalle yhtään mitään. Pitää oppia tuntemaan itsensä, sitten voi kyllä tehdä mitä vaan mukavaa, mutta addiktiota ei pidä vaihtaa toiseen. Se ei tule toimimaan jatkossa samalla varmuudella, kun tavallinen raitis elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismista ei pääse eroon millään muulla keinolla kuin yksinkertaisesti lopettamalla sen kaataminen kurkkuun ja hommaamaan juomisen tilalle sellainen harrastus & työ tai aktiviteetti joka vie ajatukset muualle humalatilasta. Ei ole muuta vaihtoehtoa. 2% alkoholisteista täysraitistuu, joten se on lähes mahdotonta, mutta jokainen alkoholisti on itse ja yksin vastuussa juomisestaa. Ei kukaan muu. PISTE AAMEN JA TOTUUS
Tyhmä idiootti neuvomassa täälläkin. Ei osaa kertoa, miten se lopettamispäätös syntyy.
Lopettamispäätös syntyy, kun on tarpeeksi pohjalla, silloin on valmis hakemaan ja vastaanottamaan apua. Vain alkoholisti itse tietää sen hetken, ei kukaan muu. Se missä kenenkin pohja on, vaihtelee melko paljon. Osa meistä on juonut työnsä, perheensä, asuntonsa, osan pohja onneksi tulee aikaisemmin, kun vielä lähes kaikki on mahdollista pelastaa.
t. raitis alkoholisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ihminen juo? Tätä kysymystä jokaisen alkoholistin / suurkuluttajan tulisi ensiksi miettiä. Yleensä taustalla on selvittämättömiä asioita. Voi olla traumoja, lapsuuden turvattomuutta tai ihan mitä vain. Alkoholi auttaa ihmistä voimaan hyvin edes vähän aikaa. Kun juo tuntuu siltä että kaikki ongelmat on voitettavissa ja fiilis on hyvä.
Sellaiset "Ota itteäs niskasta kiinni ja lopeta juominen!" -potaskat ovat ihan turhaa syyllistämistä.
Sä meinaat, että kärrätään se känninen väkisin terapiaan ja kun se on istunut siellä tarpeeksi kauan, juominen vain loppuu itsekseen? Kyllä sekin vaatii sitä itseään niskasta kiinni ottamista, että tekee sen päätöksen, että lähtee aktiivisesti selvittämään syitä juomisensa takana ja sen jälkeen vielä pitää tehdä se päätös ettei juo enää. Eikä se ole mitään syyllistämistä. Se on ohje. Ota itseäsi niskasta kiinni, tee mitä täytyy ja hae tarvittavaa apua ja tukea. Ja lopeta juominen. Eihän ne yleensä juomista oikeasti halua lopettaa, kunhan hakevat sääliä ja empatiaa laskuissa. Nousuissa ollaan taas maailman kuninkaita.
Vaikuttaa siltä, että sulla ei ole oikeasti kokemusta alkoholismista. Vai oletko kuivahumalassa?
Vierailija kirjoitti:
Olen alkoholisti.
Ikinä en ole sammunut tai unohtanut mitä olen sanonut/tehnyt. Ikinä en ole ollut väkivaltainen fyysisesti tai sanallisesti. Tiedostan juovani olutta liian paljon ja siitä on tullut minulle riippuvuus samalla tiedostan miten runsas alkoholin käyttö lyhentää minun elinikääni.
AA-kerhossa käyminen on turhaa koska siellä jankataan perinteistä ja siitä miten paholainen tuijottaa alkoholistin silmistä kun hakkaa puolisoaan ja valehtelee lapsilleen ( no välissä tappaa koiran... ) . Siitä kun on päästy ( EI KOIRASTA ) keskustellaan kuka on eniten juonut ja mitä korviketta, sekä monestiko on ollut putkassa.
Jep... Otan oluen.
Sulla ei taida oikein olla ongelmaa oluesta sitten kuitenkaan? SInä et siitä kärsi, läheisesi eivät siitä kärsi. Joten miksipä et joisi oluttasi ihan hyvällä omalla tunnolla. Niin minäkin tekisin, jos siitä ei olisi minulle ja muille haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alkoholisti.
Jep... Otan oluen.
Sulla ei taida oikein olla ongelmaa oluesta sitten kuitenkaan? SInä et siitä kärsi, läheisesi eivät siitä kärsi. Joten miksipä et joisi oluttasi ihan hyvällä omalla tunnolla. Niin minäkin tekisin, jos siitä ei olisi minulle ja muille haittaa.
? On oluesta haittaa kun ylitän viralliset alkoholinkäyttö suositukset. Maksa-arvot ovat kohollaan ja painoa on hieman liikaa 184/100. Muuten ihan ok.
Mutta sillä ei ole väliä ellei itse tiedosta asiaa olevansa alkoholisti. Ihminen voi vaikka juoda yhden ykkösoluen kahden viikonvälein ja tuntevansa itsensä alkoholistiksi. Ei se määrä tai teot vaan se miltä itsestä tuntuu. Ja minä olen alkoholisti olen riippuvainen oluesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pilataan oma elämä toisella tavalla. Ettekö te säälittävät luuserit osaa käsitellä asioitanne ja löytää apua?
Kannabis on kuitenkin maailman vähähaittaisin päihde, ja alkoholin vaihtaminen siihen on erittäin järkevää, jos kuitenkin haluaa välillä päihteitä käyttää.
"Valtaosalle kannabiksen käyttäjistä ei aiheudu todettavaa fyysistä tai psyykkistä haittaa edes pitkäaikaiskäytössä (Lancet 1995)"
Ai "haluaa" 😄
Ennemminkin joutuu. Alkoholisti ei haluaisi juoda, tiedoksesi. Siis moni heistä. Miksi ihmeessä he siis haluaisivat joutumaan vetää kannabistakaan? Mieluummin he päättäisivät siitä itse, ei aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että sulla ei ole oikeasti kokemusta alkoholismista. Vai oletko kuivahumalassa?
Isä on juoppo. Itse olen tällä hetkellä selvinpäin. No mutta kerroppas sinä sitten kun kerta asiantuntija olet, mitä äiti teki väärin kun ei saanut isää lopettamaan? Oli katkolla ja varmaan terapiassa siellä. Ei onnistunut, jotain meni vikaan. Mikä siis on se oikea tapa lopettaa juominen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä on juoppo. Itse olen tällä hetkellä selvinpäin. No mutta kerroppas sinä sitten kun kerta asiantuntija olet, mitä äiti teki väärin kun ei saanut isää lopettamaan? Oli katkolla ja varmaan terapiassa siellä. Ei onnistunut, jotain meni vikaan. Mikä siis on se oikea tapa lopettaa juominen?
Miksi ajattelet, että äitisi teki jotain väärin, kun isäsi dokasi? On alkoholistin aivan itsensä syy juoda. Vaikka se alkoholisti kyllä pistää juomisensa muiden syyksi.
Kakosta on harvalle hyötyä, sillä moni vaan pääsee parempaan fyysiseen kuntoon ja sitten taas jatkaa juomista, eikä siellä mitään terapiaa saada, jutellaan toki. Sun isällä ei tainnut olla omaa halua lopettaa juomistaan. Tai sitten ei osannut ja jaksanut etsiä itselleen toimivaa apua. Nykyään tuokin on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, että äitisi teki jotain väärin, kun isäsi dokasi? On alkoholistin aivan itsensä syy juoda. Vaikka se alkoholisti kyllä pistää juomisensa muiden syyksi.
Kakosta on harvalle hyötyä, sillä moni vaan pääsee parempaan fyysiseen kuntoon ja sitten taas jatkaa juomista, eikä siellä mitään terapiaa saada, jutellaan toki. Sun isällä ei tainnut olla omaa halua lopettaa juomistaan. Tai sitten ei osannut ja jaksanut etsiä itselleen toimivaa apua. Nykyään tuokin on helpompaa.
Tiedän, vastasin kommentoijalle, joka on sitä mieltä, ettei juomista lopeteta vain hakemalla apua ja tekemällä se päätös. Hän myös epäili, ettei minulla ole kokemusta alkoholisteista mielipiteideni takia. Itse uskon, ettei isäni vain koskaan halunnut lopettaa tarpeeksi. Jonkin asteinen narsisti hän on varmasti myös. Äitini teki parhaan ratkaisun kun poisti hänet perheestä ja meidän elämästä. Olisi muuten upottanut koko perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai "haluaa" 😄
Ennemminkin joutuu. Alkoholisti ei haluaisi juoda, tiedoksesi. Siis moni heistä. Miksi ihmeessä he siis haluaisivat joutumaan vetää kannabistakaan? Mieluummin he päättäisivät siitä itse, ei aine.
Kannabiksesta on kuitenkin apua alkoholivieroitukseenkin. Siinäkin se toimii hyvänä ja vähähaittaisena lääkkeenä.
Tässä elämässä sinut voi vain Jeesus pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Niinkauan kun fantasioit että syyllinen on sinusta riippumaton "alkoholi", ei paremmasta ole toivoakaan. Jos joskus tajuat että syyllinen olet yksin sinä, voit haaveilla paremmasta.
Miten joku voi kirjoittaa näin? Miten ap voisi olla syyllinen siihen, mitä alkoholi hänessä aiheuttaa?
Kirjoitus osui naulankantaan. Kännääjä ei voi muuttaa "alkoholi"a. Itsensä muuttamista voi yrittää.
Oletko ikinä tavannut ihmistä, joka syö niin paljon, että lihoaa jatkuvasti, vaikka terveellinen paino on jo unohtunut ajat sitten? Oletko tavannut ihmistä, joka sisustaa kotinsa uudelleen joka kevät, vaikka hänen parisuhteensa on täysin tunneköyhä? Oletko tavannut ihmistä, joka vapaa-ajallaan surffailee netissä ja somessa tuntikaupalla?
Onko näiden ihmisten syytettä itseään?
Vai olisikohan tällaisen itseätuhoavan käyttäytymisen takana jokin muu kuin se oma persoona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juopolle on tyypillistä ongelmien syyn hakeminen ulkopuolelta. Tämä on löytänyt syylliseksi alkoholin ;-) Alkoholin jakelu on enemmistöpäätöksellä turvattu kaikkialla melkein kellon ympäri, eikä ap voi sitä muuttaa. Muutoksen on lähdettävä itsestä.
No kyllähän se alkoholi sen elämän pilaa. Syy on ihan oikeassa kohdassa.
Tarkemmin ottaen, juotu alkoholi pilaa. Se on harmillisen pirullinen alkoholityyppi joka juottuu itsensä syyttömän ihmisen kitusien kautta mahaan!
Itse sinä jatkat itsetuhoista käytöstäsi ja ainoa kuka voi sun tilannettasi auttaa olet sinä itse. Kukaan muu ei voi sinua siltä pelastaa. Eli lopeta ruikutus ja lopeta juominen tai jatka juomista ja tuhoa loputkin siitä mitä on. Jos tämän kuuleminen saa sinut loukkaantumaan ja "kostamaan" jatkamalla juomista, niin oma on ongelmasi. Se kertoo vain siitä, että edelleen ulkoistat juomisesi syyt ja vierität ne muiden harteille. Omalla isällä oli sama malli. Juomisen syy oli joko äitini tai yhteiskunta tai kurja lapsuus. Hän oli vain uhri, lastu elämän laineilla. Juoppo on edelleen, eipä tuo mua kiinnosta. Poistettiin perheestä jo kauan sitten.