***ENSIKOT VKO 17***
Eikö tosiaan kukaan ollu alottanu vielä pinoa??
No nyt mie alotin =)
Kommentit (101)
Mii: Mulla on ihan samat mahatuntemukset kuin sulla. Vauvan " paikan" löytää välillä tosi helposti tunnustelemalla. Välillä oikein tunkee itseään mahanahkaa vasten :) Eniten aikaa vietetään selvästi poikittain varpaat oikeaa kylkeä kohti (jos en ihan väärin oo tuntenut). Oon kuullut, että omasta syntymäkoosta voi vähän päätellä vauvan tulevaa syntymäkokoa.
Viipero: En usko, että mitään pölyä hengittämällä saat sellasta annostusta lääkkeitä itseesi, että sillä ois joku vaikutus (tietysti joku tablettien jauhaminen on eriasia). Itse opiskelen laboratorioalaa (meillä on vielä vähän lääkkeitä tujumpia aineita käytössä) ja vain pieni osa kemikaaleista on vaarallisia sikiölle. Tosin näillä kursseilla, mitä suoritan nyt, on aika " kilttejä aineita" pelkästään käytössä. Viime vuonna käsiteltiin enemmän kemikaaleja ja silloin raskaana ollut tyttö teki lähes kaiken mitä muutkin (jätti väliin vain syöpää aiheuttavat aineet, jotka voi aiheuttaa sikiövaurioita). Tietysti varmistaa voit työterveyslääkäriltä (itse olen aina epäselvät kysellyt opettajilta).
Viime yönä olinki sitte ilmeisesti tarpeeksi väsynyt ja nukuin tosi hyvin, heräsin vaan kerran kun jotkut känniset huuteli jotain ulkona (opiskelijatalon iloja). Lonkkiakaan ei alkanut särkeä juuri lainkaan (tai sitte olin niin taju pois etten huomannut). Tänään jätän vielä päikkäritkin väliin varaksi, jos vaikka sitten sais nukuttua taas ens yönä hyvin..
Jenni 26+6
Kirjoittelenpa nyt ennen piano-oppilaan tuloa pari riviä kun tuli niin hyvä kirjoitusfiilis teidän jutuista.
Laralei: ei oikein muuta vinkkiä osaa sanoa kuin, että jos osaat jotenkin jumpata ja venytellä selkää / niskaa / hartioita (ja toki muutakin kroppaa) niin se tekee hyvää. Ja lepo, jos löytyy hyvä asento. Ja sit myös se hieronta, ja kotihierontakin varmasti jos mies vaan viittii!! Mulla on auttanut leppoisa ja aika kokonaisvaltainen jooga; muitakin juttuja toki on. Kirjastosta saa kirjojakin, ainakin hakusanoilla raskaus ja jooga tai raskaus ja voimistelu varmaan löytyy. Mut lepo siihen varmaan myös tosiaan auttaa, jos auttaa; joillakin on tietenkin niin kovat kivut että on vähän vaikea löytää mitään apua. Ennaltaehkäisy jumpaten ja venytellen on hyvä, varsinkin alkuraskaudessa kun on vielä enemmän ulottuvuuksia käytössä... :-) Tsemppiä vaan sulle kipujen kanssa, ja jaetaan kokemuksia!
Queen: tosi hauskat oli sun jutut miehestäsi. Nauroin. Nyt yleensäkin nauran kyllä helposti, jos itkenkin. Mut mursu kuullosti aika symppikseltä. :-)
Fio: miten tarkalleen ottaen siinä sun oletetussa kaksoisraskaudessa kävi? Oliks siellä ollenkaan lopulta kahta vai oliks se toinen jäänyt kehittymättä tai kehitys pysähtynyt vai miten? Sori jos kysyn kerran kerrottua, mut on mennyt ohi. Onnea nyt joka tapauksessa, että olet yksösen onnellinen odottaja!! :-) Niin, ja ihanalta kuulostaa, että olet päässyt pahoinvoinnista jo noin varhain! Oi, jospa minäkin kohta... :-/
Kandivaihe: mun mielestä on ihan normaalia, että oireet vaihtelee kaiken kaikkiaan aika paljon ihan päivienkin välillä. Mullakin on rintojen arkuus vaihdellut, mut kokonaisuudessaan ovat olleet aika kipeät koko ajan. Viime yönä nukuin " seksikäs" pitsiyöpaita päällä, semmoinen vähän tiukempi, joka myös piti rintoja enemmän paikoillaan, ja olivatkin paremman tuntuiset aamulla. Sloggin toppimaiset rintsikat on myös hyviä yöllä pidettäviä, jos tuntuu, että rinnat " repeilevät" aamuisin ja kylkeä kääntäessä yölläkin. Ei vaan ole tullut ostettua, omisin semmoisia viimeks joskus 13-vuotiaana. :-)
Kyselit, kandivaihe, myös opinnoistani. Opiskelen siis Jyväskylässä, pääaine mulla on suomen kieli ja olen käytännössä valmis äikänope, mut gradu on perinteisesti vähän jäänyt työnteon jalkoihin ja nyt, öö, seitsemännen opiskeluvuoden loppupuolella ajattelin tekaista sen valmiiksi... Saa nähdä, miten tädin käy! Aihe on kyllä hallussa ja tekeminen maistuu ihan mukavalta aina kun sitä muistaa / viitsii tehdä.
Jaa. Nyt taidan vähän vielä syödä jotain... mulla käy tosiaan yksi naapurintyttö pianotunneilla, se on kivaa ja on tuolle soittimellekin jotain käyttöä kun ihan liian vähän tulee itse soiteltua nykyään. Olin tänään yliopistolla reippailemassa graduaiheisesti, ja huomenna jatkuu...
Mulle soitettiin tänään Fenniasta ja kerrottiin, että niillä on siellä semmoinen tarjous, että alle 30-vuotiaat saa lähes kaikista vakuutuksista -25 % alennusta neljäksi vuodeksi jos nyt varaa! Oon ens viikolla menossa juttelemaan. Kiinnostus kyllä heräsi, kun kuulin vielä, että sieltä saa plussapisteitä vakuutuksista. Tällä hetkellä meidän kotivakuutus ja mun tapaturmavakuutus (muita ei taida ollakaan) on Ifissä, mut ei ole varsinaisesti mitään siteitä siihen firmaan joten ihan mielelläni vaihdan jos edullisemman tarjouksen jostain saan. Ja täälläkin on ollut puhetta siitä fennian edullisemmasta vauvavakuutuksesta, pitää kysyä nyt jos siirretään kaikki muutkin sinne niin saisko siitä vielä jotain ekstra-alennusta...
No niin! Syömään suomalaiset.
Aurinkoiset terveiset
Ladielta, rv. 8+4
Ensin täytyy todeta, että kuulostaa siltä että Lisa pääsee hakemaan nyyttiä ennen mua. Täällä kun ei ole mitään merkkiäkään siitä...
Mutta... tässäpä vähän piristystä loppuviikkoon. =)
Tässä ratkaisu kaikkeen, eiköhän hommata ajansyöjät...
Miehen korvike
Nyt se on sitten todistettu, mies on ihan turha kapistus! Tästä löytyy
jokanaiselle sopiva miehen korvike.
ROPELOOTTORI
On vuoteeseen asetettava laite, joka aina saatuasi unen päästä kiinni
alkaa väkisin tunkeutua saman peiton alle takapuolesi kohdalta.
AUTOMAATTINEN KANAVANVAIHTAJA
Televisioon kytkettävä musta laatikko, joka katkaisee välittömästi
katsomasi ohjelman, jos toiselta kanavalta tulee toimintaleffa,
formulaa, jalkapalloa tai muuta urheilua. Ellei tule, se räpsäyttää
säännöttömin väliajoin auki teksti-tv:n ja selaa joka kerta läpi kaikki
urheilutulokset.
PYYKINVÄRJÄÄJÄ
Haaveiletko miehestä, joka auttaa kotitöissä? Tämä on sinun laitteesi.
Kyseessä on väripatruuna, joka pesuainelokeroon asennettuna laukeaa ja
värjää koko pyykin joko sinertäväksi tai vaaleanpunaiseksi. Patruuna ei
laukea aivan joka kerta, mutta todennäköisimmin juuri silloin kun
koneessa on lempipuserosi. Mainio naiselle, joka kaipaa jännitystä
elämäänsä.
KARVAPÖLÄHDYS
Lavuaariin asennettava laite, joka 15 minuutin sisällä siitä kun olet
pessyt pesualtaan, pöläyttää puhtaalle posliinille partakarvan pätkiä.
Luxusmallissa on lisävarusteena hammastahnaläiskitin, joka ruiskii
hammastahnaa oikein asennettuna jopa parin metrin päähän.
KAUPPAKESKUSVALITIN
Kännykkään kytkettävä toiminto, joka ryhtyy päästelemään epämiellyttäviä
marisevia ääniä, jos viivyt liikkeessä yli 5 minuuttia. Lisälaitteena
saatavissa myös rähisevä saldorajoitin.
OSTOSHÄLYTIN
Luotto- tai pankkikorttiin ohjelmoitava toiminto, joka saa kortin
lukulaitteen ulvomaan, mikäli kortilla yritetään maksaa lasten- tai
naistenvaatteita, meikkejä, kenkiä tai muuta ruokaa kuin makkaraa.
Hälytin pysyy hiljaa, kun sillä maksetaan porakonetta, työkaluja,
autotarvikkeita tai tietokoneen lisäherkkuja.
ESIKÄSITELTY SANOMALEHTI
Aamun lehden voi nyt tilata esikäsiteltynä siten, että etusivun tilalle
on taitettu urheilusivut ja yksi sisäsivu on ylösalaisin ja väärässä
paikassa. Lehti on myös esirutattu mahdollisimman paksuksi möykyksi.
VISKIBASSO-VIESTIPALVELU
Palvelu, joka toimittaa kännykkääsi päivän mittaan viestejä, kuten: " En
ehdi syömään" , " Piipahdan poikien kanssa kaljalla" , " Hae auto
korjaamosta" , " Sori en ehtinyt kauppaan" , " Hae sinä lapset tarhasta" ,
" Miksi kaikki sukkani ovat pyykissä" , " Olet unohtanut silittää paitani" .
MURUSTIN
Laite, joka aamulla lähdettyäsi töihin levittää leivänmuruja pöydälle ja
lattialle. Tämä huokea laite on jokaisen sinkkunaisen minimivaruste.
AJANSYÖJÄ
Luxus-paketti, joka sisältää kaikki yllämainitut toiminnot ja vielä
paljon muuta yllättävää. Saat anoppipalvelun, joka käy vähintään kerran
viikossa silmäilemässä kotiasi halveksivasti ja joka tekee
ylivoimaisesti parempia lihapullia kuin sinä. Eikä tässäkään vielä
kaikki: Juuri kun alat tottua Ajansyöjääsi, se rullaa ulos ovesta ja
liimautuu magneetin lailla nuorempaan sinkkunaiseen. (Anoppipalvelu
jatkaa siitä huolimatta käyntejään sinun kotonasi ja kertoo pyytämättä
yhä uudestaan, miksi et alun perinkään ollut sopiva omistaja
Ajansyöjälle).
Olen niin poikki, nyt kun vihdoin pääsin kotiin ja istahdin tähän koneelle, etten jaksa edes lukea, mitä olette kirjoittaneet. Mutta iloisena haluan kertoa, että ultrassa näkyi reilu viiden sentin pituinen möllikkä (vastasi täysin viikkoja), joka halusi nukkua eikä näyttää lääkärille niskapoimuaan. Vähän tökittiin ultrauskepillä ja suostui sen verran kääntymään, että lääkäri sanoi poimun olevan max. 1,1 mm, joten ei mitään hätää. Hirmu iloinen olo tuli ultrasta ja siitä, että kaikki oli niin hyvin, kuin voi olla.
Ilmeisesti oon tosiaan jännittänyt tuota ultraa niin kovasti, että en ole nukkunutkaan hyvin ja nyt tuli helpotusväsymys. On pakko kömpiä kohta petiin, että jaksan vielä huomisen töissä. Sit onkin ihana kolmen päivän vapaa!
Ai juu, sokerirasitukseen tuli käsky, niinkuin olin aavistellutkin. Neuvolassa eivät aikoneet lähettää ennen vk 20+, mutta TAYSin lääkäri aikoi pistää viestiä, että jo parin viikon päästä pitäis tehdä eka rasituskoe. Tää siis siksi, että olen syönyt aiemmin metformiinilääkettä insuliiniresistenssiin, liittyy pcohon, jota mulla ei kuitenkaan ihan täydellisenä kai sit olekaan... mutta ihan hyvä, että tarkistetaan jo nyt aiemmin.
-onnellinen Osse ja suloinen Santeri rv 12+1
Ladie: luultavasti se kaksosepäily johtui siitä että meillä paikkakunnan ultra on sen verran epätarkka että ne kaksi pientä palleroista olikin yksi isompi pitkulainen. En osaa kyllä tarkemmin selittää, kun asia jäi vähän epäselväksi itellekki, mutta todennäkösesti nyt kumminki yksi tulee.
AinoAurora: Täällä yksi joka ilmottautuu ilmavaivaiseksi!! Ei siis mitään rajaa! Ja kun kylässäkin käy niin maha menee aivan kipeäksi hetkessä kun ei kehtaa päästellä ihmisten ilmoilla :)
Pikku-Milli: Ihana juttu!! Nauroin katketakseni, pitää kyllä tulostaa näkösille tuo!!
Tänään tuli postissa kutsu np-ultraan! Ensi torstaina on aika! Jee! Oikeastaan alkaa jännittämään :)
fio rv 10+4
Jojo: Hihii:) Hassua, et sen huomaa jo kirjotuksestaki mistä oon. Mä kirjottelen puhekielel:D Hyvä et on täält päin muitaki täällä.
Ladie: Kiitos vinkeistä. Mä oon kova liikkumaan,mut nyt en oo käyny yli viikkoon salilla, ku ollu niin kipeenä. Jotain joogaa vois kyl nyt kokeilla. Veikkaan kyl, et nää on nyt niin pahast jumis, ettei auttais ku hieronta. Naprapaatille se ois varmaan aika tilattava. Menköön rahat jos saa ittensä kuntoon. Kävin nimittäin miettimään, et loppuraskaus voi olla aika tuskallinen, jos en nyt hoida näit selkää ja niskoi kuntoo.
pikku-milli oli laittanu hauskan jutun:D
Mitäs muuta mun pitikään kirjottaa..?? Ainakin oli paljo ilmavaivoist kärsiviä, kiva kuulla ettei o yksin ongelmansa kanssa. :D No mul nää mahavaivat on aina, raskaudest huolimatta. Hohhoi. Isukilta periny jotain suoliongelmia.
Huomenna me mennään sirkukseen miehen pikkuveljen seuraks. En ookkaan pitkään aikaan käyny:) Pitää ostaa poppareita ainaki.
Tänään olin töissäki taas, ja tänää on ollu huono olo. Mahaa kosken tost ylhäält, ei kai mahatauti-oire? Sitä on nimittäin liikkeellä tuol päiväkodis, missä oon harjottelussa. Ja selkä ja hartiat ollu taas tosi kipeet tänää, heijastuu vasempaa kätee myös:/ Tuntu jo et se helpotti, mut eipä niin käynykkää.. Tällee levätes se helpottaa,mut enhän mä nyt voi viikkoja vaan maata sängys.
Olipas omanapainen juttu.
Mut mukavaa torstai-illan jatkoa. Täl tytöl ois huomen koulul tentti, mut enpä oo avannukkaa kirjaa.. Oon ollu niiiin väsyksis, ettei meinaa silmät pysyy auki missää.. No se jää syksyyn.
Nyt lähen suihkuilemaan. Heippaheii.
lara 7+2
Ihan pakko kommentoida tota pikku-millin juttua! Aivan mielettömän hauska. Nauroin ihan vedet silmissä ja mieskin tuli kattomaan. Senkin mielestä se oli osuva, vaikkei se itse ole (onneksi) niin urheilumaanikko kuin noi laitteet. :-) Erityisen osuva oli
" KAUPPAKESKUSVALITIN
Kännykkään kytkettävä toiminto, joka ryhtyy päästelemään epämiellyttäviä
marisevia ääniä, jos viivyt liikkeessä yli 5 minuuttia. Lisälaitteena
saatavissa myös rähisevä saldorajoitin."
:-D
Joo, laralei, se voi olla, että jos paikat on ihan turkasen jumissa kannattaa ainakin ekaks käydä muutama kerta hoitajalla ja pyytää vaikka siltä vinkkejä itsehoitoon. Muuten voi kipeytyä vielä lisää! Mut joogaa voin suositella kaikille odottajille, se ei ole ainakaan liian rankkaa jos ei ihan hurjimpia asanoita rupea kasaamaan (silta- yms. akrobaattiasentoja).
Oukei. Väsyttää ihan jumalattomasti taas kerran, mutta täällä se vaan kukkuu.
Ladie, 8+4 edelleen
Tänään se nyt sitten on... päivä jota on odotettu koko syksy ja talvi. Eilen illalla vielä ajattelin, että tuon lauseen jatkoksi saan kirjoittaa vielä että eikä mitään tapahdu, mutta nytpäs en tiedäkään...
Viime yön oon nukkunut hyvin ja tavallisella kahdella vessareissulla selvisin. Nyt vähän ennen kuutta sitten heräsin siihen, että jotakin lorahti... ajattelin, että valkkaria tuli taas vaan enemmän, äkkiä tumppasin nenäliinan jalkojen väliin ja läksin vessaan. Vessaan sitten lorahti vähän lisää. Nenäliina haisi IHAN spermalle... ja sitä se ei voi olla joten lapsivettäkö???? Laitoin siteen ja istahdin sohvalle, uusi loraus ja side märkä. Eikun siteen vaihtoon... nyt sitten odottelen vieläkö lorisee ja mitä. Mitään supistuksia ei kuitenkaan oo tullut. Ja arvatkaa vaan tuleeko enää uni =D
Tuon kopioin toukoisten listasta... nyt uutta sen verran, että supistuksia tulee ja väli on vaan 5 min. Aika kova kuukautiskipu liittyy suppareihin, mutta ne ei kestä kauaa. Kohta täytyy varmaan soitella synnärille ja kysyä mitä pitää tehdä... mies parka meinas jo seota sukkiinsa. =)
[color=red]pikku-milli & paco 40+0[/color]
Näyttäisihän tuo kovasti siltä, että paco on tarkka noiden päivämäärien kanssa ja päättää syntyä laskettuna päivänä ;) Tsemppiä sinne ja toivottavasti synnytys lähtee tuosta etenemään.
Jännittävää!!!
Terkuin,
mörötin ja " Otso" rv13+0!
Oijoi miten jännät paikat pikku-millillä! Toivotaan, että pääsette tänään jo vauvanhakuun :) Ja toivotaan, että kaikki sujuu mahdollisimman hyvin ja siedettävissä aikarajoissa toki myös. Tsemppiä sinne!
Lisallakin alkoi olla lupaavat hetket käsillä :) Ehkä olette tosiaan millin kanssa yhtä aikaa vielä puhisemassa jälkikasvua maailmaan.
Ladie: Johan sattui, kun kerroit opiskeluistasi. Suoraan kuin mun suusta nuo kuvaukset, eli sama aine ja vuosi on täällä meneillään, äikän opekin osuu... Nyt sitten vaan arvuuttelemaan, kuka on kuka :D
Oma napa näin perjantaina: Vanhat farkut ei menneet enää jalkaan, ei siis edes ne yhdet, joissa oli alunperin liian lörppö vyötärö (tai semmoiset lantiomalliset enemmänkin ne on). Tai en uskaltanut niitä pitää, koska istuessa runnoisi tuon alaosan ihan lyttyyn. Tiiä vaikka on raukan pää siellä samaan aikaan runnoutumassa :D Eli se on menoa sitten ja vaihtoehdot vähissä vaatetuksen suhteen, kun pötsi menee ehkä jo 8:nnella kuulla... :P Nyt vaan totuteltava siihen, että ihmiset tosiaan huomaa tämän mahan. Työkaverikin selittää ja kimittää jotain typeriä ja osoittelee mahaa sormella aina, kun ollaan jonkun sellaisen seurassa, joka ei asiasta vielä ole perillä. Hohhoijaa...
Hyvät viikonloput ja vaput!
Mii- (rv 26 täynnä)
Toivottavasti nyt pääsettä nyytin hakuun, ihan kuin vuoronumero edellyttää :D
Meillä on taasen hiljasta kuin huopatossutehtaalla... Tai siis kyllä Pertti-Irmeli liikuskelee, mutta ei supistuksen supistusta. Mies yritti taas aamulla töistä tullessa kuiskia, että tule jo ja taisi se yrittää jotain ihme säteitä kädellä vatsan läpi lähetellä ;D
Yön nukuin taas hyvin, kamalan kuuma vain tuppaa olemaan. Toimii kunnon patterina tämä maha. Ei ole talvellakaan juuri peitoa tarvinnu ja tuuletin katossa saanu pyöriä koko ajan.
Mii, tuosta se mahan nopea kasvu sit alkaa! Kaverit välillä kysyneet multa, että olenko ihan vrma ettei maha kasva silmissä? Ja vastaus: kyllä se välillä tuntuu kasvavan! Riippuu ihan siitä mihin asentoon pikkuinen ittensä änkeää...
Aurinkoista alkavaa Vappuviikonloppua kaikille ja Millin perheelle peukkuja pidellään =))
Lisa & Pertti-Irmeli 39+3
Voi miten on millillä jännät paikat, tsemppiä kovasti.
Omaa napaa: Aivan sairaan huono olo on ollut koko aamun, odotan koko ajan milloin saa lähteä vessaan.
Noi miehen korvaavat koneet on kivan kuulosia, tuli heti kotoinen olo.
Noista aika moni sopii meidän ukkoon mutta tämä varmaan kaikista lähinnä oleva:
ROPELOOTTORI
On vuoteeseen asetettava laite, joka aina saatuasi unen päästä kiinni
alkaa väkisin tunkeutua saman peiton alle takapuolesi kohdalta.
Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille rakkaille enskoille, viettäkäähän aurinkoinen vappu !
Aino + masuasukki tasan 7
Olen aina nauranu ihmisille, jotka raskaana ollessa ei hahmota omia ulkomittojaan ja kolhii ja polttaa mahaansa...
Nyt se sit eilen sattu omallekki kohalle! Ruokaa laittaessa kurkotin maustekaapista suolapurkkia ja kuinkas kävikään... Poltin mahani paistinpannun reunaan! Siinä nyt sit komeilee sellainen 5cm punainen paloviiru.
Mies nauroi, että kun en muuten ole raskausarpia saanu, niin näin sitten piti niitä tehä :D
Lisa & P-I
pikku-millille kovasti onnea, jos olet saamassa noin kiltin ja täsmällisen vauvan :) Ja nauroin ihan katketakseni noille miehenkorvikkeille - meilläkin saa joka aamu kiroilla sen esikäsitellyn sanomalehden avatessaan - varsinkin, kun sieltä saa kaikki ne murut syliinsä :)
Ja Osselle onnittelut hyvistä ultratuloksista! Voin uskoa, että jännitti etukäteen..
Laraleille vinkkiä, että roikkuminen on kaikista tehokkain pikakeino, kun on niska/hartiat jumissa. Jos missään on tanko josta voit roikkua, tai vaikka puun oksa, niin kannattaa kokeilla. Eihän siinä kauan pysy (en minä ainakaan) jos/kun mahakin painaa, mutta oikein tuntee ja kuulee, kun nikamat ruksahtelevat selässä. Tota mulle on suositellut moni. Kaverikin kertoi, että kun he asensivat tangon kotiinsa ovenkarmeihin, niin selkä- ja niskavaivat vähenivät huomattavasti.
AinoAuroralle jaksamista pahoinvoinnin kanssa. Alan jo oikeastaan toivoa, ettei iske muhun. Aluksi ajattelin, että kaikki vaan tänne, jotta olisi edes jotain raskaustuntemuksia, mutta ehkä ei sittenkään.. :) Eilen oli tosi epämiellyttävä olo, kun fetasalaatti jäi pyörimään vatsalaukkuun moneksi tunniksi. Teki mieli vaan maata ja rauhoitella vatsaa. Mutta nyt on taas hyvä olo, joten taidankin ruveta tekemään aamusiivousta ennen kuin miehen kaveri tulee meille viikonlopuksi.
Ainiin, eilen kerrottiin anopille ja apelle. Itse soitin anopille, joka ensin kiljui, sitten nauroi, sitten itki, ja lopuksi vielä kriiseili, kun tajusi, että mummous odottaa :) Oli kyllä ihana reaktio, ei yhtään skeptinen niinkuin omalla äidilläni. Mies soitti sitten vielä isälleen, joka oli kuulemma myös ollut innoissaan.
Onhan tämä tosi aikaista kertoa (huomenna rv6), mutta ei musta ainakaan ole salailijaksi perheen parissa. Opiskelukavereille ei ole niin kiire kertoa ennen kuin vasta sydänäänten kuuluttua, mutta perhe ja parhaat ystävät tietävät jo. Saanpahan sitten heiltä tukea, jos jokin menee pieleen..
Kylläpäs oli tuskaista herätä tänä aamuna, vaikka nukahdin illalla jo yhdeksän aikaan. Yöllä heräsin paniikissa ensin kahdelta ja sitten kuudelta ja kello herätti vasta kahdeksalta. Silti on silmät ihan ristissä... jos ei muita oireita, niin ainakin tämä armoton väsymys! Iso kiitos 12 rv onnitteluista, uskotte varmaan, että täällä ollaan onnesta soikeena... :)
pikku-millille on täällä sormet ja varpaat ristissä, että synnytys tosiaan alkaa nätisti täsmälleen oikeana päivänä. Sitten Lisakin pääsee heti perään synnärille. Koetetaas pitää se maha poissa paistinpannulta, ei se vauva sillä tavalla nopeammin ulos tule! :)
kandivaihe, mä kerroin omille vanhemmilleni heti testin tehtyäni ja muille perheenjäsenille rv7 ja sit vähitellen muille. Töissäkin kerroin jo rv9, kun piti keskustella tulevasta enkä halunnut antaa vääriä signaaleja mun ensi syksystä. Ja kaikki tämä, vaikka pelko on ollut persiissä eiliseen asti! En vaan osannut pitää odotettua uutista salassa. Ja se on ihan fakta, että suruakin on helpompi käsitellä, jos joku muukin tietää asiasta. Noista rinnoista muuten, mulla ne ainakin on välillä tosi kipeet ja sit taas saattaa mennä pari päivää, ettei mitään tuntoja.
Mii, mäkään en oikein enää viihdy lantiomallisissa farkuissa ja muita mulla ei sit kauheesti edes ole. Miehelle jo sanoinkin, että vissiin sitten kuljen seuraavat puoli vuotta hameissa, ne kun mahtuu edelleen nätisti, ei purista ja äippävaatteistakin ovat ehdottomasti ne mukavimmat. Ja mulla ei kyllä vielä mitään isoa muille havaittavaa mahaa ole...
Mä eilen luin tuota pikku-millin piristysviestiä, mutten tajunnut mitään. :D Meille pitäis vissiin hankkia miehen työmatkojen ajaksi tuollainen automaattinen kanavanvaihtaja ja kauppakeskusvalittimesta sellainen haukotteleva versio, joka siis alkaa automaattisesti haukotella, kun päästään vaatekaupassa alle 10 metrin päähän alusvaate- tai lastenvaateosastoa.... Eilen pakotin miehen KappAhlin vauvavaateosastolle ja voi hyvä ihme sitä haukotuksen määrää! Mutta löydettiin muutama elämää söpömpi vaate varastoon. Mulle on iskenyt nyt joku ihan hillitön pesänrakennusvietti näiden vaatteiden ostelun suhteen. En mä itselleni niin välitä, mutta sille vauvalle!
Ladielle tsemppiä gradupuristukseen, mä muistan miten tuskaa sitä oli vääntää. " Tein" sitä vaatimattomat kolme vuotta, mutta todellisuudessahan se valmistui sitten kuukauden aikana, kun oli pakko.
Vakuutuksista kun on ollut puhetta, niin me tuskin otetaan sitä, koska epäilen, ettei kuitenkaan saatais. Mähän en saanut edes normaalia henkivakuutusta, kun on kuulema liikaa ylipainoa. Otti niin päähän vakuutusyhtiöiden touhu, että en jaksa taas aloittaa alusta sitä rumbaa, joka luultavasti päättyy siihen, että mun syntymätön lapseni ei oo vakuutuksen arvoinen koska äitinsä on niin huono ihminen, että on ylipainoinen. Grr. Ei vissiin pitäis tähän aiheeseen puuttua ollenkaan, ku pistää niin vihaksi.
Mii kyseli raskauksien vertailusta. Mun äiti asuu aika kaukana enkä oikein osaa puhelimessa ruotia raskausasioita, joten en oo kysellyt kamalasti mitään. Sen verran tiedän, että raskausoireet meillä on ihan samat, ei pahoinvointia, herkistynyt hajuaisti, rintojen kipeytyminen ja hillitön väsymys. Joskos sit synnytyksetkin menee samalla tavalla ja vauvaparka joutuu heti keltakaappiin. Toivottavasti ei.
No joo, nyt mä lopetan tän romaanini ja alan purkamaan energiaa töihin. Hauskaa vappuviikonloppua kaikille! Meille taitaa tulla vieraita ja on muutenkin sen verran menoa, että tuskin eksyn koneelle ennen tiistaita.
Niin siis mulla vasta huomenna alkaa kuudes raskausviikko eli huomenna rv5+0. Rupesin ihmettelemään, että miten voin olla noin pitkällä, kun ilmaisin asian vähän huonosti ;)
Yöks siis ihan tätä omaa oloa. Heräilemiseen ja aamutoimiin menee tuplasti normaalia kauemmin aikaa, kun joka välissä pitää ottaa aikalisä sängyssä tai sohvalla ettei tule puklu. Ja mähän en oksenna! Yks ystävä sanoi, että saattaahan se oksentaminen helpottaa oloakin, mut ei ei. Mä inhoan sitä niiiin sydämeni pohjasta, että jos jotenkin vaan voin välttää, niin vältän.
Voi Milli, mulla tuli ihan itku silmään kun luin sun kuulumisia!! Paljon onnentoivotuksia matkaan, jos tää on nyt sitä! Ja tsemppiä!!! Kyllä on tosiaan täsmällinen vauveli tuo Paco jos päättää lorautella vedet laskettuna aamuna kahdeksan maissa. ;-) Voit sitten isompana vinoilla, että et ollut myöhässä työmaalta ainakaan syntyessäsi.
Huvitti suuresti myös tuo kandivaiheen ehdottama roikkuminen niskan ja selän oireiden vähentämiseksi. Ihan järkeenkäypää siis kyllä, käsien ylöspäin venyttäminenkin rentouttaa hartioita joten miksi ei sitten roikkuminen. Tuli vaan sellainen olo, että ei tässä niin kovin kaukana siitä apinasta olla, jos välillä on pakko roikkua vaikka puun oksassa tai sitä muistuttavassa metallitangossa, ettei hartiat mene jumiin. Näyttöpääteapinaa kun ei luonnossa tavata. ;-)
Niin, Mii! En muistanutkaan, että säkin olit Jyväskylästä. No on kyllä aika todennäköistä, että jossain ollaan ainakin törmätty. Ehkä tunnistat mut, jos kerron, että olen vaihtanut pääaineeni kirjallisuudesta suomeen neljännen vuoden paikkeilla? Eli alun perin me ollaan samaa vuosikurssia vaan näiden rinnakkaisaineiden kesken. :-) Vaikka iso porukkahan se on, enkä mä ainakaan ole pysynyt mukana, ketkä samaan aikaan aloittaneista vielä ovat täällä kun monet ovat jo muuallakin. Kun ei meitä siellä kampuksella enää oikein näe. :-) Hauskaa. Eipä mittään.
Lisalle kans hymyä, aika hauska oli toi Ossen " koetetaan pitää se masu pois paistinpannulta" ... Juu samaa mieltä!! Kyllä se sieltä tulee, niin kuin nyt millin kohdalla ehkä nähdään...!
Tuosta perheelle kertomisesta, että meillä on vähän niinkuin vitkuteltu sen kertomisen kanssa siinä pelossa, että tulee keskenmeno tms. On tuntunut, että parhaille ystäville kyllä voi kertoa, mutta ei kotiväelle. Me ei sit ehkä kumpikaan olla omien vanhempien kanssa oikein semmoisissa väleissä, että tekisi mieli kertoa, ennen kuin on jo jotain varmuutta. Olen ajatellut, että kun meillä on se ultra 9.5., ja siitä seuraava sunnuntai on äitienpäivä, niin kerron sit sunnuntaina omalle äidille ja mummolle... On aika kiva lahja ehkä. Uskon kyllä, että ottavat tosi positiivisesti, ovat jo kuitenkin toivoneet tässä vähän jotain. :-) No nyt sitä saa...
Eilen käytiin miehen kanssa pitkät pakinat siitä, miten uskomatonta onkaan että meille tulee vauva ja että se tuolla nyt kasvaa!! Juteltiin myös nimistä. Nyt on jo hyvät valikoimat eri tyylisiä tyttöjen ja poikien nimiä valmiina, jos mieli muuttuu matkalla. Ja sithän sen lopulta näkee, kun pikkuprinsessa/prinssi syntyy, että keneltä se näyttää. :-)
Nyt lähden syömään. Tuntuu, että olen aina täältä lähtiessä menossa joko syömään tai nukkumaan. Perustarpeet hoidossa... :-/
Halein Ladie, rv. 8+5
Taisi pikku-milli päästä synnyttämään! Siinä vaiheessa kun mulla tuli supistuksia 5 min välein, niin soitin sairaalaan. Ja siitä ei mennytkään kun reilu 4 tuntia niin tyttö oli syntynyt! Sairaalassa ei tosiaan keritty olemaan kuin vajaa kolme tuntia ennen tytön syntymää. Tsemppiä millille!
Voi, mulla on NIIN haikea olo..ois ihanaa olla täällä turinoimassa teidän kanssa raskausajan juttuja vielä, ja odotella synnytystä! Oli ne niin hienoja kokemuksia kumpikin=)
Mutta sitä se on tuo sängyssä tuhiseva prinsessakin..! Melkein tekis jo mieli toista;)
MiaMik, kysyi sf-mitasta. Mulla otettu eka kerran 16+0 ja oli silloin 14cm ja viimeksi otettu 38+0 ja oli 34cm. Edellisellä neuvolareissulla ei otettu ollenkaan ku oli se ihmetäti muutenki...
Syke ollu keskimäärin 140+, mutta en tiedä kumpi on tulossa Pertti vai Irmeli ;) Ja kyllä se mahoton möyriminen on jo mahollista sinunki masussa :D
Jennille onnea uuden kodin johdosta :)
Osborne kyseli päiväkirjanpidosta... Juu, minun piti alkaa kirjottaan sitä heti eka viikoista lähtien, mutta kuinkas kävikään! Ei ainuttakaan sivua ole tullu kirjotettua. Toivottavasti saisin edes jonkinlaista vauvakirjaa pidettyä, kunhan tämä pikkuinen syntyy...
Cactukselle tsemppiä odotukseen. Todennäköisesti hedelmöitys vain tapahtunu paljon odotettua myöhemmin ja näin sikiö on vielä niin pieni.
Suippo kyseli vakuutuksista. Me otettiin syntyvälle lapselle vakuutus Nordeasta, koska melkein kaikki muut firmat tahtoivat että kotivakuutus olisi samassa. Meillä kaikki muut vakuutukset If:ssä, joten siirretään sitten kun lapsi 2kk hänenki vakuutus sinne. Jotenki tuntu vain luonnolliselta ottaa heti hänellekki vakuutus eka päivästä lukien, kun itelläki on kaikki maholliset.
AinoAurora, kyllä täälläkin olisi päästöillä pientä kaasuilmapallotehdasta pyörittänyt :D Varsinkin silloin, jos on joutunut ottamaan ummetukseen Levolac:a niin jo pärisee ;)
Heidille jaksuja!
Viipero, hoitoalalla ollaan, enkä kyllä ole kuullut tuosta hengityssuojainten käytöstä lääkkeitä jakaessa. Ainoastaan stytostaattien kanssa eri menettely mistä tietoinen.
Selkäkivuista ollu puhetta... Ai että kun pääsen tästä mahasta eroon ja tissit antaa periksi mahalteen makaamisen niin mie varmaan muutan hierojan penkille :D
Kandivaihe, kyllä nuo oireet saattavat vaihdella ihan päivittäin. Ainaki mulla teki niin. Ja kyllä sitä tulee vieläki tarkistettua maholliset verenvuodot/muut vuodot...
Mii, kyseli ollaanko vertailtu omia raskauksia äidin raskauksiin... Eipä oikeastaan. Sen verran sain äidistäni irti, että suurin piirtein +/-2pv lasketun ajan molemmin puolin ollaan kaikki synnytty.
Kyllä masuasukin asennon voi aika hyvin päätellä tunnustelemalla. Yleensä siinä missä tuntuu kovimmalta on selkä :)
Vakuutuksesta vielä, ei ainakaan mulla vaikuttanut mitenkään bmi 29,5 ja sokerirasituksessa käynti vakuutuksen saantiin :)
Omaan napaan:
Tiistain lepäilin melkein koko päivän ihan vain väsymyksestä. Eilen lepäilin koko päivän supistusten kourissa. Heräsin eilen n. 07:30 huonoon oloon ja kävin sitten 08 jälkeen oksentamassa. Ajattelin jo silloin, että jokohan nyt alkais jotain tapahtua. !0:00 jälkeen alkoi supistukset suht voimakkaina 2-3min välein. Aina kun supisti voimakkaammin istuin pytyllä ämpäri kädessä ja oksensin ja pas****n. Eli sai nuo voimakkaat supistukset sit sen aikaseksi, että alkoi oksettaan ja maha ihan kuralla. Tuumasin siinä miehelle, että tästähän on mielenkiintoinen synnytys tulossa, jos näin reagoin ;) Vähän ennen puolta päivää ajattelin kattoa, josko supistukset lievenee Panadolilla. Yleensä kun sanotaan, että jos lievenee niin ei ole vielä tosi kyseessä. No 45min lääkkeen jälkeen supistukset rauhottui n. tunniksi ja sitten alkoivat uudestaan, mutta ei niin säännöllisinä. n. 16:30 jälkeen ne loppuivat sitten kokonaan ja illalla tuli enää vain yksi. Eli mies sai lähteä hieman pettyneenä yöksi töihin ja mie jäin sängynpohjalle lepäileen.
Yön olisi muuten saanut nukkua rauhassa, mutta selkää särki ja hyvää asentoa ei vain löytyny, joten pyörimiseksi se meni koko yö. Nyt olo ihan hyvä, eikä tietoakaan eilisistä supistuksista.
Mies meinasi eilen päivällä jo pariin kertaan, että joko lähetään näytille, mutta en halunnu sinne vielä lähteä, kun kotonakin pärjäs. Aika jännää on kans se, että vaikka supistukset olivat kipeitä, niin nyt on enää hyvin hankala saada mieleen miltä ne loppujen lopuksi tuntuivat. Unohtuu näköjään todella nopsasti se kivun laatu :)
Toivottavasti supistukset saivat kuitenkin jotain aikaseksi tuolla alapäässä ja oikea lähtö olis pian :)
Eipä tässä voi muuta ku odotella...
Lisa & Pertti-Irmeli 39+2