Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään on niin valtavan normaalia että taloja ja autoja ostetaan lainarahalla ja ihmiset on kamalissa veloissa jatkuvasti?

Vierailija
04.05.2018 |

Eikö olisi fiksua ajatella että jos ei ole varaa niin ei vaan osteta? Jos joudut ostamaan velaksi niin sulla ei oikeasti ole varaa siihen autoon tai taloon. Joka toisella ihmisellä ainakin on tyyliin 10-100 tuhansia velkaa ja siinä ei muka ole mitään ihmeellistä?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska on kiva elää nyt eikä vasta eläkkeellä.

Tai haudassa. Yllättävän moni kuvittelee kai vievänsä jotain mukanaan tuonpuoleiseen.

Vierailija
62/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tuollaista ajattelua ollenkaan. Mulla on siihen varaa, jos pystyn hoitamaan lainojeni kuukausikulut. Esim. nyt mulla on yhteensä lähes 200 000 euroa velkaa sinkkutaloudessa. Siitä asuntolainaa noin 160 000 ja autolainaa 35 000  (ostin juuri uuden sähköauton). 

Mutta silti jää kuukausittain rahaa kulutukseenkin oikein mukavasti, ei tarvitse pihistellä eikä miettiä hihntoja ruokakaupassa. Jotenkin vaikea kuvitella itseään kovin varattomaksi ;)

Niin kauan kun saat kengänkuvan perseesees. Kato sit uudelleen tätä kirjotustas.

Juu, tämäkään velallinen ei tajua sitä että jos velkaa on nyt 190 000 niin siellä kuitenkin kulut nostavat sitä loppusummaa joka vuosi ja työelämä on huteralla tasolla. Mutta vaikka työt pysyisi niin uusi sähköauto on huomattavasti vähempiarvoinen heti oston jälkeen (ei kata lainaa jos joutuu myymään) ja elämässä tapahtuu yleensä vuosien saatossa kaikenlaista. Sitä nämä velalliset eivät tajua, eikä sitäkään että pankki toki kohtelee heitä kuin kuninkaallisia kun laina otetaan, koska pankki tarvitsee tuloja jatkuvasti ja lisää velkaorjia. Kyllä tuntuis kamalalta olla pankille velkaa 20 vuotta:)

Pankin orja - 90- luvun laman aikana moni joutui myymään asuntonsa alihintaan siten, että myynnin jälkeen jäi vielä lyhennettävää velkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus lukenut varakkuuden määritelmän: "Varakkuus on sitä mitä jäisi jaettavaksi jos perinnönjako pitäisi tehdä nyt." Tällä mittarilla monet perheet jotka asuvat 400 000 euron omakotitalossa johon tehtiin 100 000 euron remontti ja pihalla kaksi kaupunkimaasturia, kumpikin 70 000 euroa olisivat köyhiä kun pahimmillaan kuolinpesä olisi miinuksella.

No minulla on velkaa satoja tuhansia, mutta niin on myös nettovarallisuuskin.

Vierailija
64/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tuollaista ajattelua ollenkaan. Mulla on siihen varaa, jos pystyn hoitamaan lainojeni kuukausikulut. Esim. nyt mulla on yhteensä lähes 200 000 euroa velkaa sinkkutaloudessa. Siitä asuntolainaa noin 160 000 ja autolainaa 35 000  (ostin juuri uuden sähköauton). 

Mutta silti jää kuukausittain rahaa kulutukseenkin oikein mukavasti, ei tarvitse pihistellä eikä miettiä hihntoja ruokakaupassa. Jotenkin vaikea kuvitella itseään kovin varattomaksi ;)

Laskelmieni mukaan olet kumminkin köyhä kun sulla on velkaa melkoinen määrä. Ja se velka kumminkin on maksettava pois. Mikset lyhennä velkaa nopeammin?

Mihin nämä laskemasi perustuu? Sanottiinko jossain kirjoittajan varallisuus ja esim ko asunnon arvo?

Vierailija
65/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otimme velkaa 13 vuotta sitten, rakensimme talon. Nyt on koko velka korkoineen maksettu takaisin, talo on oma. Autot on sitten aina ostettu käteisellä. Eikä mitään kroisoksia olla, ihan tavallsisia duunareita pienellä palkalla.

Mitäs nyt sitten suunnitteilla kun asuntolaina on maksettu? Itsellä tulee sama tilanne vuoden lopussa ja ajattelin olla ilman lainoja jonkin aikaa ja ostella vähän osakkeita.

Meillä (eri) on myös samalla taustalla tuo tilanne, ollut jo viitisen vuotta (ollaan nelikymppisiä). Minä menin yliopistoon toteuttamaan itseäni :) olen valmistumassa nyt samoihin aikoihin kun lapsi on muuttamassa kotoa. Edessä on kunnon downshiftaus, suunnitelmissa asunnon vaihto pienempään, työajan puolitus ja keskittyminen harrastuksiin. Tie varmaan vie aika lailla, kaikkien kavereita kun ollaan. Mies on tk-eläkkeellä. Omastani en ole huolissani, perin aikanaan ihan kohtuudella.

Voisit siis ilmoittatua iltapaskoille tittelillä perijätär? Maailman hienoin titteli.

Vierailija
66/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun saat kengänkuvan perseesees. Kato sit uudelleen tätä kirjotustas.

Juu, tämäkään velallinen ei tajua sitä että jos velkaa on nyt 190 000 niin siellä kuitenkin kulut nostavat sitä loppusummaa joka vuosi ja työelämä on huteralla tasolla. Mutta vaikka työt pysyisi niin uusi sähköauto on huomattavasti vähempiarvoinen heti oston jälkeen (ei kata lainaa jos joutuu myymään) ja elämässä tapahtuu yleensä vuosien saatossa kaikenlaista. Sitä nämä velalliset eivät tajua, eikä sitäkään että pankki toki kohtelee heitä kuin kuninkaallisia kun laina otetaan, koska pankki tarvitsee tuloja jatkuvasti ja lisää velkaorjia. Kyllä tuntuis kamalalta olla pankille velkaa 20 vuotta:)

Pankin orja - 90- luvun laman aikana moni joutui myymään asuntonsa alihintaan siten, että myynnin jälkeen jäi vielä lyhennettävää velkaa.

Ja siksipä nykyään pankit ei edes myönnä niin isoa lainaa että tuo olisi mahdollista.

90-luvullahan otettiin koko talon hinta lainaa; nyt pitää olla kai 20% omarahoitusta?

Vierailija
67/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talous ei romahda jos ihmiset eivät ota lainaa. Vieläkö joku oikeasti uskoo tuohon valheeseen... Ihmiset ottavat velkaa kauheat määrät näyttääkseen muille. Velan otto sinänsä on okei mutta ihmiset ottavat sitä nykyään niin paljon etteivät koskaan pysty sitä maksamaan takaisin. Olen asunut vuokralla koko aikuiselämäni ja hieman yli nelikymppinen. Minulla on tilillä säästössä sen verran että voisin ostaa kivan, avaran asunnon Helsingin keskustasta. Ongelma vain on se, että siellä ei ole töitä joten asun kuusihenkisen perheeni kanssa trendikkäässä miljoonakaupungissa Suomen ulkopuolella. Koskaan ei ole tarvinnut asua huonosti. Suomessa asuttiin 00100 alueella ja ulkomailla aina parhaimmilla paikoilla. Velkaa ei ole tarvinnut ottaa. Paremman palkan perässä on muutettu, lapset ovat kosmopoliitteja hyvällä kielivalikoimalla. 

Puistattaa ajatella jos oltaisiinkin silloin joskus ostettu asunto koska muutkin ja sitä myöten jämähdetty paikoilleen. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin ostaa jos haluaa. Ensin kannattaa katsoa mitä maailmalla on sulle tarjota. Asuntolainassa maksat aina kuitenkin myös korkoa ja lainanmaksukustannuksia. Remppaat ja semmosta. Samalla sen maksetun lainan arvo vähenee vuosi vuodelta. Mutta pankki on tyytyväinen:)

Mitä tekemistä noilla on keskenään. Minulla on jo 8. omistusasunto menossa, ja tähänkin juuri otin uuden 20 vuoden lainan, vaikka uusi asunto on jo haussa.  Ja kyllä, olen voitolla asuntojen vaihdossa, vaikka sitä en rahan vuoksi teekään, vaan työn perässä olen joutunut muuttelemaan, ja välillä on ulkomaillakin käyty töissä. Tosin silloinkin asunto ollut Suomessa ja olen asunut työnantajan asunnossa ulkomailla.

Dream on:) Tiedäthän että jos sinulla on omaisuutta oleskelumaan (se maassa jossa olet kirjoilla ja maksat veroja) niin sinun pitää ilmoittaa myös oleskelumaan ulkopuoliset tulot ja omaisuus verottajalle? Siksi suurin osa ulkomaille muuttajista myy omaisuutensa kun ollaan pidempään .  Toinen on se, että kun oman kotinsa Suomessa antaa vuokralle niin se ei yleensä ole ongelmatonta vaan toisinaan jää vuokrat maksamatta ja sitten sitä remppaa jos jonkinmoista pitää usein tehdä, varsinkin jos on pidemmän aikaa poissa. Ei ole kiva maksaa veroja sekä Suomeen että Suomen ulkopuolelle. Olen minäkin asunut työnantajan asunnossa jne. Sun tekstistä nyt lähinnä huokuu se, että toivoisit asioiden olevan noin ja sitten on ne monta asuntovelallista peukuttajaa komppaamassa sun unelmointia. Velka on velkaa eikä muutu muuksi.

Minä maksankin jo veroja 9 maahan.

Vierailija
68/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto on sijoitus. Jossei aio asua sillan alla, niin kyllä siihen asumiseen valitettavasti kuluu rahaa.

Auton ostaminen lainarahalla on ihan älytöntä ellei sitä tarvitse esim. työmatkoihin. Siitä ei saa ikinä omiaan pois. Ekan auton (12000€) ostin kyllä lainarahalla ja maksoin sen pois kahdessa vuodessa. Auto ollut nyt käytössä 10 vuotta. Seuraava auto ostetaan sitten suoraan käteisellä... Ei enää ikinä mitään autolainoja.

Jälleen idiootti velkakammoinen. Omaa pääomaa ei koskaan kannata sitoa rasitteisiin. Auto on rasite ja kulu, jolloin se kannattaa nimenomaan velalla hankkia jos sen haluaa hankkia itselle.  Pääoma laitetaan tuottamaan ei kulumaan.

Vierailija
69/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otimme velkaa 13 vuotta sitten, rakensimme talon. Nyt on koko velka korkoineen maksettu takaisin, talo on oma. Autot on sitten aina ostettu käteisellä. Eikä mitään kroisoksia olla, ihan tavallsisia duunareita pienellä palkalla.

Mitäs nyt sitten suunnitteilla kun asuntolaina on maksettu? Itsellä tulee sama tilanne vuoden lopussa ja ajattelin olla ilman lainoja jonkin aikaa ja ostella vähän osakkeita.

Meillä (eri) on myös samalla taustalla tuo tilanne, ollut jo viitisen vuotta (ollaan nelikymppisiä). Minä menin yliopistoon toteuttamaan itseäni :) olen valmistumassa nyt samoihin aikoihin kun lapsi on muuttamassa kotoa. Edessä on kunnon downshiftaus, suunnitelmissa asunnon vaihto pienempään, työajan puolitus ja keskittyminen harrastuksiin. Tie varmaan vie aika lailla, kaikkien kavereita kun ollaan. Mies on tk-eläkkeellä. Omastani en ole huolissani, perin aikanaan ihan kohtuudella.

Voisit siis ilmoittatua iltapaskoille tittelillä perijätär? Maailman hienoin titteli.

:D Ei pienintäkään aikomusta, eikä aihetta. Toivottavasti ei myöskään ajankohtaista vielä pitkään, pitkään aikaan. Omat vanhemmat tekivät varallisuutensa sijoitusasunnoilla; eivät ne mahdottomia tuota, mutta tervetulleen lisän läpipaskaan tai kokonaan olemattomaan eläkkeeseen, johon on teoriassa matkaa vielä kolmisenkymmentä vuotta.

Vierailija
70/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huonosti käy niille, jotka ostaa hometalon. 

Vierailija
71/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kallis asunto, kallis auto ja makea elämät ovat nykyään ihmisoikeuksia, joihin pitää köyhilläkin olla mahdollisuus. Kaikki mulle heti nyt, koska minä haluan ja minulla on oikeus, kun jollain muullakin on. Ei kiinnosta mitä maksaa.

Vierailija
72/95 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on sijoitus. Jossei aio asua sillan alla, niin kyllä siihen asumiseen valitettavasti kuluu rahaa.

Auton ostaminen lainarahalla on ihan älytöntä ellei sitä tarvitse esim. työmatkoihin. Siitä ei saa ikinä omiaan pois. Ekan auton (12000€) ostin kyllä lainarahalla ja maksoin sen pois kahdessa vuodessa. Auto ollut nyt käytössä 10 vuotta. Seuraava auto ostetaan sitten suoraan käteisellä... Ei enää ikinä mitään autolainoja.

Jälleen idiootti velkakammoinen. Omaa pääomaa ei koskaan kannata sitoa rasitteisiin. Auto on rasite ja kulu, jolloin se kannattaa nimenomaan velalla hankkia jos sen haluaa hankkia itselle.  Pääoma laitetaan tuottamaan ei kulumaan.

Ja taas joku kokkariuskovainen joka luulee olevansa fiksu. Tosirikkaat nimenomaan ostavat elämän perusasiat kuten talon ja auton käteisellä, koska jos bisnekset menee persiilleen tai tulee paha taantuma niin ei joudu likviditeettiongelman vuoksi kadulle ilman kulkuvälinettä.

Sijoituksia sitten voi ja kannattaa pyöritellä velkavivulla jos korot alhaalla.

Vierailija
73/95 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kallis asunto, kallis auto ja makea elämät ovat nykyään ihmisoikeuksia, joihin pitää köyhilläkin olla mahdollisuus. Kaikki mulle heti nyt, koska minä haluan ja minulla on oikeus, kun jollain muullakin on. Ei kiinnosta mitä maksaa.

Näin näyttäis olevan. Lukee vaikka mistä tahansa lehdestä surkuttelevaa juttua "köyhästä", niin melko suurella todennäköisyydellä sillä on omakotitalo ja auto... toki liian vanhat ja huonot sellaiset, tai törkeän isolla lainalla ostetut jota ei pysty maksamaan takaisin, siksihän se onkin KÖYHÄ ;) Välillä tuntuu, että itse on se viimeinen dinosaurus joka ostaa omalle varallisuustasolleen sopivan asunnon (kaukana instagram-helmestä, mutta ajaa asiansa) ja muutenkin suhteuttaa menonsa tuloihin - voi helkkari, SO LAST SEASON tämä tämmöinen elämä!

Juuripa eilen juttelin kaverini kanssa. Oli pöyristynyt, kun pankki ei suostunut enää myöntämään LISÄÄ kulutusluottoa (siis entisten maksamattomien päälle) siksi, että hän pääsisi reissuun. REISSUUN, s***na!! Lasketteluloma Itävallassakin kuuluu nykyään ihmisoikeuksiin ja päästävä on, vaikkei olisi yhtään viitsinyt itse palkastaan säästää.

Vierailija
74/95 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit vaikka kuolla kesken sen velan maksun, ei ne asunnot sun muut ole silloin tulleet sinun varoistasi maksetuiksi.

Mitä väliä sillä on?

Ainakin minä olen koko aikuisikäni ollut tietoinen nettovarallisuuteni määrästä, osannut miettiä omaisuuden yhteissumman ja vähentää siitä velat. Kertaakaan en ole ollut miinuksella, vaikka olen aina asunut omistusasunnossa. Nyt 40+ iässä olen kerryttänyt noin 200 000 euroa sinkkunaisena.

Vierailija
75/95 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä ottaa vähemmänkin lainaa eikä tappiin asti.

Lainat pitäisi maksaa nopeasti pois. Eikä siten mitenkä pankit suosivat - hitaasti.

Eikä  pidä maksaa nopeasti pois velkaa korkojen ollessa tällä  tasolla. Muutenhan kaikki rahat on  kiinni siinä kämpässä. Mä  makselen hitaasti  lainaa veks ja sijoitan kaiken rahan minkä voin, koska asuntolainan korko on alle prossa mutta osakemarkkinoilta saan 4-6% tuottoa rahoilleni eli enemmän kuin mitä maksan pankille.Varallisuuteni kehittyy siis nopeammin kuin pelkkää kämppää maksamalla ja nettovelattomuus koittaa hyvissa ajoin ennen kuin asuntolaina on maksettu loppuun. Kun laina on maksettu, nautin jo tuhansien eurojen vuotuisista osingoista joilla voisin halutessani kattaa asumiskuluni  kokonaan. Sen lisäksi minulla on puolen miljoonan euron  arvoinen asunto, jonka voin myydä ja rahat käyttää eläkeasunnon ostamiseen ulkomailta golfkentän vierestä. Ja edelleen ne osingot niistä osakkeista joita olen tässä lainaa lyhennellessä samaan aikaan ostellut,  olisivat sitä  luokkaa että niillä kattaa asumisen siellä ulkomaillakin joko   osittain tai kokonaan. Siis eläketulojen lisäksi.

Jos korot nousevat kovasti, voin  tasoittaa vaikutusta myymällä  ne osakkeet tai käyttämällä osinkotuloja lainanmaksuun. Sijoittaminen toimii mulla siis lainaturvana ja korkokattona.

Mietipä sitä.

Vierailija
76/95 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Kannattaisko  sun lopettaa se instan seuraaminen kun pidät kaikkea siellä näkemääsi  kiveen hakattuna totuutena vaikka se on pelkkää teatteria...

Vierailija
77/95 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin ennen kaupungin vuokra-asunnossa, kolmiossa oli vuokra n. 800e/kk ja nousi joka vuosi. Heti kun mies sai vakipaikan ostettiin oma kolmio, asumismenot n. 1000e/kk ja tämä asunto on tilavampi ja kivempi eikä tarvi kuunnella ex-naapurin sekopääjuopon kännirähinää tai tai parkkipaikalla käytävää huumekauppaa. Samalla oma omaisuus karttuu muutamalla satasella joka kuukausi. Kumpikohan tulee halvemmaksi pitkällä tähtäimellä? Ei kukaan normaalituloinen pysty ostamaan asuntoa ilman lainarahaa, koska iso osa tuloista menee vuokraan, ellei asu koko ikäänsä jossain yksiössä.

Vierailija
78/95 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostattettiin auto velalla, koska lainakorko oli pienempi kuin sijoistusten korko. Ei mitään järkeä ostaa tuolloin käteisellä autoa. Asuntovelkaakin on melkoisesti, mutta ei mitään ongelmia maksaa sitä vaikka korot nousisivatkin muutaman prosenttiyksikön. 

Vierailija
79/95 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ne teidän asunnot ovat alueilla joissa kauppa käy jatkossakin. Tästähän on nykyisin paljon esimerkkejä esim tehdaspaikkakunnilla joissa työt loppuneet. Synnyinkaupungissani jossa tehtaat suurimpina työllistäjinä vielä pyörivät on myynnissä yli 200 okt taloa, suurin osa just 70-luvun tuotantoa. Ei niitä kukaan osta. Vanhukset ei pääse eroon eikä perikunnatkaan.

Vierailija
80/95 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ne teidän asunnot ovat alueilla joissa kauppa käy jatkossakin. Tästähän on nykyisin paljon esimerkkejä esim tehdaspaikkakunnilla joissa työt loppuneet. Synnyinkaupungissani jossa tehtaat suurimpina työllistäjinä vielä pyörivät on myynnissä yli 200 okt taloa, suurin osa just 70-luvun tuotantoa. Ei niitä kukaan osta. Vanhukset ei pääse eroon eikä perikunnatkaan.

Eiköhän mene kaupaksi. Asumme Espoossa, yhdellä 5. kalleimmasta postinumeroalueella, asunnosta on maksettu 30%, uusi velka 20 vuodeksi juuri otettu asuntoa vastaan. Sijoituksilla maksan tarvittaessa monen vuoden lyhennykset, enkä ole edes ajatellut jääväni tähän lopun ikää, eli myyntiin voin laittaa vaikka heti tarvittaessa.  Kuukausittain pääomatuloni kasvavat, tässä kuussa vuotuinen osinkokertymäni kasvaa 108, ja siitäkin tälle vuodelle vielä ehtii tulla 63€. Kun vuosibonukseni tulevat pian tilille, niin on niillekin kohde jo katsottuna, ja vuotuinen osinkokertymäni tulee kasvamaan vielä 180€, ja tälle vuodelle siitä saan 90€.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä näillä rahoilla, joka pienentäisi korkokulujani 3 euroa kuussa? Kumpi mielestäsi kannattaa tehdä, maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä ja olla ilman puskureita pahanpäivän varalle vai ottaa nuo osinkotuotot, pitää pääomat vararahastona ja maksaa 36€ enemmän korkoja vuodessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän