Miksi nykyään on niin valtavan normaalia että taloja ja autoja ostetaan lainarahalla ja ihmiset on kamalissa veloissa jatkuvasti?
Eikö olisi fiksua ajatella että jos ei ole varaa niin ei vaan osteta? Jos joudut ostamaan velaksi niin sulla ei oikeasti ole varaa siihen autoon tai taloon. Joka toisella ihmisellä ainakin on tyyliin 10-100 tuhansia velkaa ja siinä ei muka ole mitään ihmeellistä?
Kommentit (95)
fdgppogrkogrglrg kirjoitti:
Mitä sitten ku ei saa eläissään maksettua niitä ??? :D Ajatteleeks ihmiset et ne ei edes aio maksaa niitä?
No eipä haittaa. Meillä on talosta lainaa 150 t€ mutta jos myytäisiin niin tällä hetkellä saataisiin n 600 t€. Vaikka lainaa ei koskaan maksettaisi pois niin ei jätetä miinuksia jälkeemme.
Ei täällä pk-seudulla kukaan osta asuntoa käteisellä. Naurettava ajatus. Asuttiin ennen Asossa ja huomattiin, että se tulee kalliiksi ja mitään omaisuutta ei kerry. Otettiin lainaa 200 000, josta puolet on maksettu nyt 10 vuoden jälkeen. Mielestäni järkevää, etenkin, kun asunnon arvo on noussut tänä aikana. Jos nyt myytäisiin ja muuttaisimme vuokralle, jäisi 150 000 käteen.
Mitä järkeä olisi ollut säästää sukanvarteen 10 vuotta? Eikä meillä olisi siinä tapauksessa nyt vieläkään varaa tähän asuntoon.
Ostettiin asuntoja lainarahalla jo 100v sitten, aika harvalla oli ja on sellaisia rahoja käteisenä.
Sodan jälkeen muutamat kyllä rakensivat rintsikkansa sitä mukaa kuin rahaa tuli, muutama lauta kuukaudessa. En sitten tiedä kokivatko vanhempani sen yhtään helpommaksi kun 5 vuodessakaan ei koko talo ollut valmis.
Kuka lähtee nimenomaan eläkepäiviks jonnekki ulkomaille? :D Parempi lähtee nuorempana ku eläkeläisenä.. Fiksumpaa käyttää rahat jo aiemmin, ennen eläkeikää..
Vierailija kirjoitti:
Asusuntovelkaa haalitaan tietoisesti yli maksukyvyn ja asunnon pitää olla viimeisen päälle esittelykelpoinen, niin ettei luulla vuokrakämpäksi. Korot nousevat ennen kuin murto-osa lyhennyksistä on maksettu, epävarmasta työpaikasta puhumatta. Eikä Etelä-Suomessa vaatimaton, käytetty autokaan enää kelpaa, vaikka "auto on vain kulkuväline ja pakko olla yhteyksien takia".
Ei tuossa sun hölinässä ole päätä eikä häntää.Sepustuksesi koskee vain pientä osaa ihmisistä, kyllä valtaosalla on järki päässä. Käytetty auto kelpaa, kunhan se ei ole mikään pommi.
Vaatimaton auto = ruosteläjä jonka korjauksiin uppoaa se tuhannen euron ostohinta puolessa vuodessa?
Mitenniin omistusasuminen on halvempaa? :D
Ehkä jos muuttaa yksin yksityiselle vuokralle.
Mut jos sä asut pariskuntana kaupungin kämpässä, jossa on 100 neliöö ja vuokra on 900 euroo kuussa niin molemmat maksaa 450 euroo kuussa, en usko et omistusasuminen tulis halvemmaks. :)
Tai sitten asut kaupungin vuokrayksiössä ja maksat 500 euroo kuussa, ku jos sul on hirveesti sata tuhatta euroa lainaa, en vaan jotenkin usko et se voi tulla halvemmaks.
Ei meillä ole ollut missään vaiheessa mahdollisuutta kaupungin vuokra-asuntoon. Niissä on tulorajat ja pitkät jonot. Joten se ei ole vaihtoehto omistus asumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tuollaista ajattelua ollenkaan. Mulla on siihen varaa, jos pystyn hoitamaan lainojeni kuukausikulut. Esim. nyt mulla on yhteensä lähes 200 000 euroa velkaa sinkkutaloudessa. Siitä asuntolainaa noin 160 000 ja autolainaa 35 000 (ostin juuri uuden sähköauton).
Mutta silti jää kuukausittain rahaa kulutukseenkin oikein mukavasti, ei tarvitse pihistellä eikä miettiä hihntoja ruokakaupassa. Jotenkin vaikea kuvitella itseään kovin varattomaksi ;)
Niin kauan kun saat kengänkuvan perseesees. Kato sit uudelleen tätä kirjotustas.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani asuu uudessa omakotitalossa, heillä 2 uutta autoa, velkaa todella paljon. Heillä on tärkeintä näyttää ulospäin varakkailta. Joutuvat pihistämään joka asiassa, saadakseen kulissit pidettyä pystyssä. Rouva käy lidlissä ostoksilla, ei kehtaa myöntää asiaa,vaikka kaikki sen tietävät. Elävät kädestä suuhun. Rouvalla ei varaa korjauttaa hampaitaan, koska jäi työttömäksi ja on pakko säilyttää julkisivu kunnossa. Mieluummin mädät hampaat, kuin hieno talo ja autot.
Mielenkiintoista. Itse käyn Lidlissä koska se on järkevää ja kehtaan kertoa sen kaikille. Säästöillä ostan osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otimme velkaa 13 vuotta sitten, rakensimme talon. Nyt on koko velka korkoineen maksettu takaisin, talo on oma. Autot on sitten aina ostettu käteisellä. Eikä mitään kroisoksia olla, ihan tavallsisia duunareita pienellä palkalla.
Mitäs nyt sitten suunnitteilla kun asuntolaina on maksettu? Itsellä tulee sama tilanne vuoden lopussa ja ajattelin olla ilman lainoja jonkin aikaa ja ostella vähän osakkeita.
Me olemme lyhennelleet lainaa JA ostelleet osakkeita. Osingoilla kuittaa jo ihan kivasti lainan korkoja.Varsinkin kuukausiosingot ovat kiva puskuri jossain vaiheessa nousuun lähteviä korkoja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talous ei romahda jos ihmiset eivät ota lainaa. Vieläkö joku oikeasti uskoo tuohon valheeseen... Ihmiset ottavat velkaa kauheat määrät näyttääkseen muille. Velan otto sinänsä on okei mutta ihmiset ottavat sitä nykyään niin paljon etteivät koskaan pysty sitä maksamaan takaisin. Olen asunut vuokralla koko aikuiselämäni ja hieman yli nelikymppinen. Minulla on tilillä säästössä sen verran että voisin ostaa kivan, avaran asunnon Helsingin keskustasta. Ongelma vain on se, että siellä ei ole töitä joten asun kuusihenkisen perheeni kanssa trendikkäässä miljoonakaupungissa Suomen ulkopuolella. Koskaan ei ole tarvinnut asua huonosti. Suomessa asuttiin 00100 alueella ja ulkomailla aina parhaimmilla paikoilla. Velkaa ei ole tarvinnut ottaa. Paremman palkan perässä on muutettu, lapset ovat kosmopoliitteja hyvällä kielivalikoimalla.
Puistattaa ajatella jos oltaisiinkin silloin joskus ostettu asunto koska muutkin ja sitä myöten jämähdetty paikoilleen. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin ostaa jos haluaa. Ensin kannattaa katsoa mitä maailmalla on sulle tarjota. Asuntolainassa maksat aina kuitenkin myös korkoa ja lainanmaksukustannuksia. Remppaat ja semmosta. Samalla sen maksetun lainan arvo vähenee vuosi vuodelta. Mutta pankki on tyytyväinen:)
Mitä tekemistä noilla on keskenään. Minulla on jo 8. omistusasunto menossa, ja tähänkin juuri otin uuden 20 vuoden lainan, vaikka uusi asunto on jo haussa. Ja kyllä, olen voitolla asuntojen vaihdossa, vaikka sitä en rahan vuoksi teekään, vaan työn perässä olen joutunut muuttelemaan, ja välillä on ulkomaillakin käyty töissä. Tosin silloinkin asunto ollut Suomessa ja olen asunut työnantajan asunnossa ulkomailla.
Dream on:) Tiedäthän että jos sinulla on omaisuutta oleskelumaan (se maassa jossa olet kirjoilla ja maksat veroja) niin sinun pitää ilmoittaa myös oleskelumaan ulkopuoliset tulot ja omaisuus verottajalle? Siksi suurin osa ulkomaille muuttajista myy omaisuutensa kun ollaan pidempään . Toinen on se, että kun oman kotinsa Suomessa antaa vuokralle niin se ei yleensä ole ongelmatonta vaan toisinaan jää vuokrat maksamatta ja sitten sitä remppaa jos jonkinmoista pitää usein tehdä, varsinkin jos on pidemmän aikaa poissa. Ei ole kiva maksaa veroja sekä Suomeen että Suomen ulkopuolelle. Olen minäkin asunut työnantajan asunnossa jne. Sun tekstistä nyt lähinnä huokuu se, että toivoisit asioiden olevan noin ja sitten on ne monta asuntovelallista peukuttajaa komppaamassa sun unelmointia. Velka on velkaa eikä muutu muuksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tuollaista ajattelua ollenkaan. Mulla on siihen varaa, jos pystyn hoitamaan lainojeni kuukausikulut. Esim. nyt mulla on yhteensä lähes 200 000 euroa velkaa sinkkutaloudessa. Siitä asuntolainaa noin 160 000 ja autolainaa 35 000 (ostin juuri uuden sähköauton).
Mutta silti jää kuukausittain rahaa kulutukseenkin oikein mukavasti, ei tarvitse pihistellä eikä miettiä hihntoja ruokakaupassa. Jotenkin vaikea kuvitella itseään kovin varattomaksi ;)
Voit vaikka kuolla kesken sen velan maksun, ei ne asunnot sun muut ole silloin tulleet sinun varoistasi maksetuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otimme velkaa 13 vuotta sitten, rakensimme talon. Nyt on koko velka korkoineen maksettu takaisin, talo on oma. Autot on sitten aina ostettu käteisellä. Eikä mitään kroisoksia olla, ihan tavallsisia duunareita pienellä palkalla.
Mitäs nyt sitten suunnitteilla kun asuntolaina on maksettu? Itsellä tulee sama tilanne vuoden lopussa ja ajattelin olla ilman lainoja jonkin aikaa ja ostella vähän osakkeita.
Meillä (eri) on myös samalla taustalla tuo tilanne, ollut jo viitisen vuotta (ollaan nelikymppisiä). Minä menin yliopistoon toteuttamaan itseäni :) olen valmistumassa nyt samoihin aikoihin kun lapsi on muuttamassa kotoa. Edessä on kunnon downshiftaus, suunnitelmissa asunnon vaihto pienempään, työajan puolitus ja keskittyminen harrastuksiin. Tie varmaan vie aika lailla, kaikkien kavereita kun ollaan. Mies on tk-eläkkeellä. Omastani en ole huolissani, perin aikanaan ihan kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Laskelmieni mukaan olet kumminkin köyhä kun sulla on velkaa melkoinen määrä. Ja se velka kumminkin on maksettava pois. Mikset lyhennä velkaa nopeammin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun saat kengänkuvan perseesees. Kato sit uudelleen tätä kirjotustas.
Juu, tämäkään velallinen ei tajua sitä että jos velkaa on nyt 190 000 niin siellä kuitenkin kulut nostavat sitä loppusummaa joka vuosi ja työelämä on huteralla tasolla. Mutta vaikka työt pysyisi niin uusi sähköauto on huomattavasti vähempiarvoinen heti oston jälkeen (ei kata lainaa jos joutuu myymään) ja elämässä tapahtuu yleensä vuosien saatossa kaikenlaista. Sitä nämä velalliset eivät tajua, eikä sitäkään että pankki toki kohtelee heitä kuin kuninkaallisia kun laina otetaan, koska pankki tarvitsee tuloja jatkuvasti ja lisää velkaorjia. Kyllä tuntuis kamalalta olla pankille velkaa 20 vuotta:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole minulla velkaa, eipä ole omistusasuntoa eikä autoakaan.
Kokopäivä työssä ja vuokralla asun.
Hyvalla mielella annat vuokranantajalle monta sataa euroa joka kuukausi? Oletpa antelias hyvantekija.
Jos olisit ottanut velkaa oman asunnon ostoon lainanlyhennys paatyisi loppujen lopuksi omaan taskuusi. Asuntojen arvo myos kasvaa ja myynnissa voisit saada hyvat voitot.
En kyllä usko enää että asuntojen arvot nousevat. Keskustan kyllä, mutta laitamilla ei. Enkä usko noihin isoihin myyntivoittoihin enää. Pikemminkin luulen, että kun rahoitusvastikkeen maksut alkavat niin ihmiset on pulassa.
Jos omistat Helsingin Bulevardilla velattoman asunnon niin onneksi olkoon vaan!
Asunto on sijoitus. Jossei aio asua sillan alla, niin kyllä siihen asumiseen valitettavasti kuluu rahaa.
Auton ostaminen lainarahalla on ihan älytöntä ellei sitä tarvitse esim. työmatkoihin. Siitä ei saa ikinä omiaan pois. Ekan auton (12000€) ostin kyllä lainarahalla ja maksoin sen pois kahdessa vuodessa. Auto ollut nyt käytössä 10 vuotta. Seuraava auto ostetaan sitten suoraan käteisellä... Ei enää ikinä mitään autolainoja.
Mut jos sä asut pariskuntana kaupungin kämpässä, jossa on 100 neliöö ja vuokra on 900 euroo kuussa niin molemmat maksaa 450 euroo kuussa, en usko et omistusasuminen tulis halvemmaks. :)
Tai sitten asut kaupungin vuokrayksiössä ja maksat 500 euroo kuussa, ku jos sul on hirveesti sata tuhatta euroa lainaa, en vaan jotenkin usko et se voi tulla halvemmaks.
Saat rauhassa olla uskomatta, koska et osaa ajatella seuraavaa rahapäivää pitemmälle.Kun maksan omistusasuntoani, se on jossain vaiheessa maksettu ja kuluni putoavat eli en enää maksa lainaa vaan ainoastaan vastikkeen. Vuokralla asuessa kulut eivät koskaan putoa, ainoastaan kasvavat. Minä voin vaikka muuttaa muualle ja vuokrata sen vielä velkaisen omistusasuntoni sinulle jolloin SINÄ maksat minulle vuokraa ja samalla lyhentyy se asuntolainani sillä sinun maksamallasi vuokralla. Pointti on siinä että kun omistaa, voi saada lisätuloa.Kun asuu vuokralla, on aina ikuinen maksaja. Asun tällä hetkellä sadan m2 omistusasunnossa - en kerrostalossa- , asumiskuluni sis. vastikkeen, lainan+korot ovat n. 700 euroa ja nettovarallisuuteni lisääntyy tuhansilla euroilla vuodessa. Vuokralaisena jo pelkkä kerrostalokolmio maksaa 1100 euroa kuussa.
Ja muuten, kaupungin asuntoihin on aivan järkky jono.
Voihan sitä ottaa vähemmänkin lainaa eikä tappiin asti.
Lainat pitäisi maksaa nopeasti pois. Eikä siten mitenkä pankit suosivat - hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani asuu uudessa omakotitalossa, heillä 2 uutta autoa, velkaa todella paljon. Heillä on tärkeintä näyttää ulospäin varakkailta. Joutuvat pihistämään joka asiassa, saadakseen kulissit pidettyä pystyssä. Rouva käy lidlissä ostoksilla, ei kehtaa myöntää asiaa,vaikka kaikki sen tietävät. Elävät kädestä suuhun. Rouvalla ei varaa korjauttaa hampaitaan, koska jäi työttömäksi ja on pakko säilyttää julkisivu kunnossa. Mieluummin mädät hampaat, kuin hieno talo ja autot.
Käyn liiterissä ja siksi olen varakas