Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tajua, miksen ymmärtänyt kouluttautua jotenkin järkevämmin! En saa mitään töitä.

Vierailija
04.05.2018 |

Minä hölmö olen humanisti, jollaisella ei tee yhtään mitään, ellei osaa samalla koodata, on opettajan pätevyys, osaa neljäätoista kieltä, on kirjanpitäjä ja työkokemusta neljännesvuosisata.

Tällä tutkinnolla ei tee mitään. En edes tajua, mitä töitä kuvittelin tällä saavani, kun en pätevöitynyt yhtään mihinkään.

Harmittaa, että käytin elämästäni 7 vuotta aivan turhaan. Pitää aloittaa kokonaan uudestaan ja kouluttautua johonkin konkreettisempaan.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
82/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisit väitellä kirkkoslaavista ja alkaa natsiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu ensin Maslown tarvehierarkiaan ja tee sitten koulutusvalinta.

Vierailija
84/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun pitää vaihtaa näkökulmaa ja miettiä, miten markkinoit itseäsi työnhaussa. Monille yrityksille humanisti voi olla arvokas lisä. Joten nyt cv kuntoon ja kirjoittamaan työhakemuksia. Tai sitten hart jotain muuta työtä, mutta sitten kun pääset johonkin työpaikkaan, mietit, miten sun koulutusta voisi hyödyntää siellä.

Vierailija
85/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän itseäni näin jälkikäteen, kun tajusin ajoissa kääntää kelkkani. Ikinä en olisi työllistynyt pelkän kiinnostuksen takia valitulla alallani. En edes kehtaa sanoa mikä ala kyseessä. Järkevät vanhemmat ihmiset neuvoivat 20 vuotta sitten hakeutumaan hoitoalalle ja sillä tiellä olen edelleen. Ei ole pelkoa työttömyydestä, työmahdollisuuksia vaikka kuinka erilaisissa paikoissa ja palkkakin mun mielestä ihan kiva lisineen. Säälittää hieman vanhat ystäväni, jotka eivät samaa ymmärtäneet, vaan kävivät juurikin huuhaa tutkintonsa loppuun. Vuosien työttömyys, siitä seurannut masennus ja muut lieveilmiöt päälle. Ehdottomasti kannattaa hankkia ammatti alalta, joka työllistää. Voihan sitä harrastuksen vuoksi sitten opiskella muuta mielenkiintoista.

Vierailija
86/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua humanistina kyllästyttää tämä humanististen alojen dissaus. Se että Suomi on pieni maa jossa ei osata hyödyntää meidän osaamista ei tarkoita että me tai meidän opiskelemat asiat on turhia! Esim. yritykset voisi hyötyä antropologeista aivan hirveästi. Täällä arvostetaan vaan teknisiä aloja nykyään.

Vierailija
87/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset opettele koodaamaan? Ei oo vaikeeta ja koodaava humanisti on kova juttu.

Niin onkin, ehkä koodaat ensimmäisen helpon ja toimivan käyttöliittymän. Sen tekijä ansaitsee Nobelin palkinnon.

Vierailija
88/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen humanisti, niin pääaine kuin sivuaineetkin olivat aivan turhaa diipadaapaa. Siitä huolimatta olen aina onnistunut työllistymään ja olen edennyt jatkuvasti urallani, vaikka en ole koskaan osoittanut minkäänlaista mielenkiintoa tekemääni työtä kohtaan enkä ole missään asiassa hyvä. Saan ihan ok palkkaa ja minulla on hieno titteli. Erinäisten perintöjen ja muiden sattumien ansiosta asun miljoonaluokan omistusasunnossa Helsingin keskustassa. En oikein käsitä miten tässä on näin käynyt kun en ole ikinä ollut ahkera tai motivoitunut työntekijä ja tutkinnollani ei pitäisi olla mitään käyttöä tässä nykyisessä työelämässä. Sori vaan kaikille epätoivoisille humanisteille, mutta minä taidan olla melkoinen Hannu Hanhi.

Diipadaapaa! Olen tosi kyllästynyt siihen, että humanistit kuvaavat omaa alaansa diipadaapaksi tai huuhaaksi. Ymmärrän, jos muiden alojen ihmiset turvautuvat sellaisiin kliseisiin, kun eivät välttämättä tunne humanistisia tieteitä. Mutta miksi humanistien pitää itse vähätellä itseään monen vuoden opintojen jälkeen?

Mitä se humanistinen huuhaa edes tarkoittaa? Sitäkö, etteivät historiantutkijat ymmärrä, miten historiaa pitäisi tutkia? Vai sitä, etteivät sukupuolentutkijat osaa sanoa mitään uutta ja kiinnostavaa sukupuolesta? Vai sitä, ettei visuaalisen kulttuurin muotoja tai vaikka kertomuksellisuutta kannattaisi ylipäänsä tutkia?

Ehkä se tarkoittaa vain, ettei vantaalainen maatyökonekauppias varsinaisesti tarvitse palvelukseensa näiden alojen asiantuntijoita. Sitä se huuhaa taitaa olla.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että monella humanistisella alalla työllistyminen on kovan työn takana. Ja edelliseen kirjoittajaan viitaten: auttaa periä miljoonakämppä Ullanlinnasta.

Amen! Se miten puhutaan omasta alasta vaikuttaa itsetuntoon ja käsityksiin. Ei dissata itseämme puheissamme muutenkaan toivottavasti. Miksi siis dissaisimme alojamme? Ne ovat vain huuhaataa sellaisille jotka eivät tunne aloja tai näe niiden tarkoitusta.

Vierailija
89/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei humanistisesta olekaan tarkoitus valmistua mihinkään ammattiin, vaan on monia aloja, joihin tutkintoa voi käyttää. Itse olen siinä mielessä hyvissä asemissa humanistisen tutkintoni kanssa, että taustalta löytyy 10+ vuoden työkokemus finanssialalta ja sivuaineina olen lukenut kansainvälistä liiketoimintaa ja johtamista ns. perustyöelämäntaitoja. 

Valmistuin maisteriksi opintovapaan aikana ja palasin vielä hetkeksi vanhoihin hommiin rahaa keräämään ja sitten aloin tehdä opettajan sijaisuuksia ja nyt olen johtotehtävissä museossa. Sivuaineilla on yllättävän paljon merkitystä työllistymisen kannalta sekä myös sitten omalla työhistorialla. 

N37

Vierailija
90/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä tutkinnolla ei tee mitään. En edes tajua, mitä töitä kuvittelin tällä saavani, kun en pätevöitynyt yhtään mihinkään.

Harmittaa, että käytin elämästäni 7 vuotta aivan turhaan. Pitää aloittaa kokonaan uudestaan ja kouluttautua johonkin konkreettisempaan.

Ihan alkuun kannattaa ymmärtää, ettei koulutus tee päteväksi.

Esimerkiksi mainitsemasi koodaus opitaan tekemällä, ei istumalla oppitunnilla.

Tutkinnon hakeminen tutkinnon hakemisen takia on täysin hukkaan heitettyä aikaa.

Niinpä, mutta olisi kiva päästä jonnekin työhön näitä taitoja oppimaan. Kaikissa työpaikkailmoituksissa oletetaan, että osataan viisi eri järjestelmää jo etukäteen. "Onhan sinulla kokemusta eDivers-, Lukko-, Mouhos- ja muista järjestelmistä.. (nimet keksitty)". No ei ole, ei mistään, kun ei noita työpaikkojen eri varaus- ja hallintojärjestelmiä opi kuin siellä työpaikalla! 

En edes ymmärrä puoliakaan joistain työpaikkailmoituksista, kun siellä mainitaan jotain koodikieliä, joista en ole kuullutkaan. Eikä auta, jos osaa jonkun, kun toiseen työpaikkaan tarvitaan joku toinen.

ap

Noita järjestelmiä kyllä opetellaan myös yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa, mutta ei yleensä humanistisella puolella vaan teknisellä.

Vierailija
91/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähes mikään koulutus takaa nykyään automaattisesti mitään.

Joitakin poikkeuksia varmaan on. Esim. sote-alan työpaikat.

Vierailija
92/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa minullekin, mistä lähteä liikkeelle, jos humanisti haluaa oppia koodaamaan!

Opiskelemalla Tietojenkäsittelyä ja tietotekniikkaa yliopistossa

Vierailija
93/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen humanisti enkä ole ollut päivääkään työttömänä mutta töitä hain ja sain Suomen ulkopuolelta.

Vierailija
94/94 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanistillakin voi olla teknisiä taitoja ja osaamista joka on hankittu työelämässä tai kursseilla jotka eivät liity siihen varsinaiseen tutkintoon. Humanistisella alalla saatetaan myös vaatia teknisiä taitoja ja niiden jatkuvaa kehittämistä. .