Velkajärjestely
Kuinka vaikeaa siihen on päästä?
Tekisi niin mieli hakea ja saada raha-asiat vihdoin kuntoon!
Velkaa on paljon. Voisin veikata että lähemmän 20 000. Ainakin se 15 000.
Pikavippejä ei ole, velkaa on tullut pikkujutuista. Opintolaina siellä on isoimpana ja sen pääoma on 1500 euroa plus korot päälle.
Sinne on 15 vuoden ajan kertynyt iso puro kaikista pikkuasioista ja korot sun muut maksut tekee tuon velan. Esin parin euron sukkatilaus onkin ulosotossa 200 euron sukat jne.
En osannut hoitaa raha-asioitani joskus olkenkaan ja siksi tässä pisteessä.
Velkaa en ole tahallani tehnyt, on vain unihtunut maksaa laskut ja sitten kunnon ollut korot mukana niin on aiba pitkittänyt ja pitkittnyt kunnes ei ole ollut varaa maksaa.
Nyt olen aikuistunut ja haluaisin raha-asiat kuntoon.
Olen joskus vuosia sitten käynyt velkaneuvojalla ja opiskelut esti velkasaneeraukseen pääsyn silloin. Velkaa on tuonkin jälkeen kertynyt muutamalla tonnilla.. Silloin velka oli 11 000€.
Lyhennellyt olen velkoja vapaaehtoisesti vaikka olen ollut kotiäitinä. Palkasta myös mennyt pieni osa aina töissä ollessaan.
Nyt en ole pariin vuoteen lyhentänyt mitään.
Mietin että estääkö se velkasaneeraukseen pääsyn että velkaa kertyy edelleen koko ajan?
Ulosotosta ja perintätoimistoista tulee päivittäin kirjeitä enkä aiba halua avata niitä(tiedän, tuperää) kun asia ahdistaa niin paljon.
Kommentit (27)
Elämälainaksk kirjoitti:
Tästä neuvoja velkaneuvonnan aikaa varten
Ihan hyvä linkki, vaikka epäilyksiä herätti se, että hän kertoo "velkajärjestelijästä", joka on aivan eri asia kuin oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvoja. He eivät taatusti naura ketään pihalle, mutta kieltämättä voi tulla sellaisia tilanteita, että ei hän oikeastaan voi muuta kuin kuin antaa neuvon päästää kaikki velat ulosottoon. Onkohan tuon videon tekijä itse valepukuinen velkaneuvoja?
Huomataan myös se, että eri oikeusaputoimistoissa ja eri neuvojilla on erilaisia toimintatapoja. Ihan eri juttu selvittää vähänkoulutetun iäkkään eläkeläisen velkoja kuin nuoren nörtin, jolle sähköpostin käyttö on arkea.
Hyvin pitkäpiimäinen selostus elatusmaksuista ja muista. Todellisuudessa ensimmäiselle käynnille riittää palkasta, työttömyyskorvauksesta tai muusta toistuvaistulosta viimeinen laskelma sekä tiedot välttämättömistä asumis-, elatus-, työmatka- ja terveydenhoitomenoista. Ja tietenkin veloista! Niiden perusteella velkaneuvonnassa selvitetään, mitä ratkaisuvaihtoehtoja on. Periaatteessa niitä on kolme: ulosotto, sovinto tai velkajärjestely.
Ap, mene heti osoitteeseen https://asiointi2.oikeus.fi/login?returnTo=/ulosotto tarkistaaksesi ulosoton määrän.
Sitten googletat "Sosiaalinen luotto". Jos teidän kaupungissa sattuisi olemaan tällainen palvelu, niin älä epäröi ottaa sinne yhteyttä.
Katkaise tilanteen kehittyminen pahemmaksi NYT!
Tsemppiä :)
Vierailija kirjoitti:
Tuo 15.000-20.000 euroa on niin pieni summa, etten äkkiä usko että sen vuoksi mitään vj sinulle myönnetään.
Tuollaiset summat / maksut menevät ja hoituvat a) maksamalla velka uo kautta b) hakemalla kunnan sosiaalista luottoa tai C) takuusäätiön myöntämän luoton turvin.
Oma läheiseni velkaantui jäätyään vanhuseläkkeelle noin 70.000 euroa, koska halusi pitää kiinni työvuosien elintasosta. Ajautui ulosottoon ja haki vj muttei hänelle sitä myönnetty. Nyt sitten pääoma kasvaa korkoa korolle ja ulosoton rekisterin mukaan summa on näiden vuosien jälkeen jo yli 100.000 euroa.
Ap nyt vähän suhteuttaa asioita, hänen velkamääränsä on pieni ja hoidettavissa oleva.
Ei ole olemassa alarajaa velkajärjestelylle. Sen sijaan kuntien sosiaalinen luotto on yleensä vain satasia, korkeintaan tuhansia. Takuusäätiö ei myönnä mitään luottoa, paitsi pienlainaa. Se myöntää vain takuun, jos myöntää, ja pankki luoton, jos myöntää.
Tuon linkin tekijä on vissiin valepukuinen velkaneuvoja, siksi hyviä neuvot ovat.
Itse paloin yrittäjä ihan loppuun, sängyn pohjalle asti. Kuntoutuminenkin elävien kirjoihin kesti 3 vuotta. Velkaa konkurssissa 200 000 €, tosin suurin osa verottajan arviota vaikka todellisia tuloja ei ollut, kun en enää kyennyt mitään ilmoituksia tekemään. Kaikki omaisuus tietenkin meni ulosottoon.
Mitään uutta velkaa en konkurssin jälkeen toipumisaikanakaan tehnyt, elin vain kuntoutusrahalla ja toimeentulotuella. Velkaneuvojan kanssa teimme hakemuksen velkajärjestelystä ja se hyväksyttiin. Nyt viiden vuoden järjestelystä on jäljellä vuosi, ja sinä aikana velvollisuutensa on hoidettava prikulleen. Mitään ei saa möhliä, ja esim. kaikki laskut on maksettava ajallaan. Minulle tämä ei ole ollut mitenkään vaikeaa, on vain elettävä niiden leikattujen tulojensa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 15.000-20.000 euroa on niin pieni summa, etten äkkiä usko että sen vuoksi mitään vj sinulle myönnetään.
Tuollaiset summat / maksut menevät ja hoituvat a) maksamalla velka uo kautta b) hakemalla kunnan sosiaalista luottoa tai C) takuusäätiön myöntämän luoton turvin.
Oma läheiseni velkaantui jäätyään vanhuseläkkeelle noin 70.000 euroa, koska halusi pitää kiinni työvuosien elintasosta. Ajautui ulosottoon ja haki vj muttei hänelle sitä myönnetty. Nyt sitten pääoma kasvaa korkoa korolle ja ulosoton rekisterin mukaan summa on näiden vuosien jälkeen jo yli 100.000 euroa.
Ap nyt vähän suhteuttaa asioita, hänen velkamääränsä on pieni ja hoidettavissa oleva.
Minulla on velkajärjestely 13 000 eurolle. Joten käy pienillekin veloille.
Mitähän ap:lle kuuluu nykyään.
Toivottavasti on kokopäivätöissä ja makselee velkojaan.