Velkajärjestely
Kuinka vaikeaa siihen on päästä?
Tekisi niin mieli hakea ja saada raha-asiat vihdoin kuntoon!
Velkaa on paljon. Voisin veikata että lähemmän 20 000. Ainakin se 15 000.
Pikavippejä ei ole, velkaa on tullut pikkujutuista. Opintolaina siellä on isoimpana ja sen pääoma on 1500 euroa plus korot päälle.
Sinne on 15 vuoden ajan kertynyt iso puro kaikista pikkuasioista ja korot sun muut maksut tekee tuon velan. Esin parin euron sukkatilaus onkin ulosotossa 200 euron sukat jne.
En osannut hoitaa raha-asioitani joskus olkenkaan ja siksi tässä pisteessä.
Velkaa en ole tahallani tehnyt, on vain unihtunut maksaa laskut ja sitten kunnon ollut korot mukana niin on aiba pitkittänyt ja pitkittnyt kunnes ei ole ollut varaa maksaa.
Nyt olen aikuistunut ja haluaisin raha-asiat kuntoon.
Olen joskus vuosia sitten käynyt velkaneuvojalla ja opiskelut esti velkasaneeraukseen pääsyn silloin. Velkaa on tuonkin jälkeen kertynyt muutamalla tonnilla.. Silloin velka oli 11 000€.
Lyhennellyt olen velkoja vapaaehtoisesti vaikka olen ollut kotiäitinä. Palkasta myös mennyt pieni osa aina töissä ollessaan.
Nyt en ole pariin vuoteen lyhentänyt mitään.
Mietin että estääkö se velkasaneeraukseen pääsyn että velkaa kertyy edelleen koko ajan?
Ulosotosta ja perintätoimistoista tulee päivittäin kirjeitä enkä aiba halua avata niitä(tiedän, tuperää) kun asia ahdistaa niin paljon.
Kommentit (27)
Mieti, jos olisi joku sellainen internet olemassa, mistä voisi hakea jollain hakulaitteella tietoa. Se voisi olla vaikka google nimeltään se hakukone...
https://www.takuusaatio.fi/tietoa-ja-ratkaisuja/ratkaisuja-velkaongelmi…
"Ennen velkajärjestelyn hakemista täytyy aina selvittää tai arvioida, voiko velkongelmaan löytyä ratkaisu jostakin muusta keinosta heti tai esimerkiksi parin, kolmen vuoden kuluessa. Näitä keinoja ovat:
maksusopimukset velkojien kanssa
Takuusäätiön takaus pankkilainaan
kunnan sosiaalinen luotto
velkojen maksaminen pois ulosoton kautta."
Tuon kokoinen summa luultavasti olisi maksettavissa ulosoton kautta 2-3 vuoden kuluessa.
No todellakin estää velkasaneeraukseen pääsyn, että velkaa kertyy koko ajan. Sitä ei saa tulla myöskään saneurauksessa ollessa enää yhtään tai kaikki lankeaa taas maksuun.
En myöskään usko, että pääset velkasaneeraukseen, koska kuulostaa siltä, että olet velkaantunut ”kevytmielisesti” eli olet ottanut lisää velkaa ja jättänyt laskuja maksamatta ihan tahallaan vaikka olet tiennyt, ettet pysty maksamaan/aio maksaa. Velksaneeraus on niitä varten, jotka ovat joutuneet ongelmiin edes jollain lailla syyttään, esim firman konkurssin yhteydessä. Ei niitä varten, jotka vaan ei viitsi maksaa laskujaan.
Et myöskään missään tapaksessa pääse velkasaneeraukseen tietämättä täsmälleen, paljonko velkaa sulla on ja mistä se on tullut.
Selityksena se, että ei laskuja muista maksaa on naurettava. Muistutukset ja vaatimukset tulee aina ennen kun "on liian myöhäistä" ja silti voidaan vielä tehdä aika paljon!
Saamattomuus on tekosyys.
Jos olet tosiaan niitä sukkia ostellut ja jättänyt maksamatta niin mielestäni olisi kohtuutonta päästä saneeraukseen. Kaikkihan me ollaan oltu nuoria ja tehty typeriä juttuja, kyllä niistä pitää vastuu itse kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä nyt hoitanut niitä velkoja vai et?
Mene sinne velkaneuvojalle uudestaan ja yritä hankkia työpaikka. Kotiäidin tuloista ei noita velkoja hoideta, edes saneerauksessa.
En ole nyt pariin vuoteen hoitanut velkoja ollenkaan.
Jossain kohtaa kun aiemmin olin kotona lapsen kanssa niin ulosottomies lopetti sopimuksen ja sanoi etten voi velkaa lyhentää heille vaikka itse halusin, kun olen niin pienituloinen. Edes sitä 50 euroa kuussa. Vaihtui siis ulosottomies siinä välissä. Eikä se velka juurikaan lyhene ellet maksa lähemmäs tonnia kuussa ja sitäkin maksat kauan kun korot kasvaa koko ajan.
En ole vielä pariin vuoteen menossa töihin. Vauvaa en edes saa mihinkään hoitoon.
Velkaa voi käsittääksene tulottomana lyhentää 0-sopparilla mutta silloin luortotietojen korjaantuminen kestää kauemmin.
Työssäkäyvänä ja vähän maksavana selviää nopeampaa.
Olen ajatellut kyllä velkaneuvojalle mennä mutta hirvittää että ne nauraa sieltä pihalle..
Kuulostaa siltä että haluat ulosottovelkojen katoavan tekemättä itse mitään.
Vierailija kirjoitti:
No todellakin estää velkasaneeraukseen pääsyn, että velkaa kertyy koko ajan. Sitä ei saa tulla myöskään saneurauksessa ollessa enää yhtään tai kaikki lankeaa taas maksuun.
En myöskään usko, että pääset velkasaneeraukseen, koska kuulostaa siltä, että olet velkaantunut ”kevytmielisesti” eli olet ottanut lisää velkaa ja jättänyt laskuja maksamatta ihan tahallaan vaikka olet tiennyt, ettet pysty maksamaan/aio maksaa. Velksaneeraus on niitä varten, jotka ovat joutuneet ongelmiin edes jollain lailla syyttään, esim firman konkurssin yhteydessä. Ei niitä varten, jotka vaan ei viitsi maksaa laskujaan.
Et myöskään missään tapaksessa pääse velkasaneeraukseen tietämättä täsmälleen, paljonko velkaa sulla on ja mistä se on tullut.
Silloin viitisen vuotta sitten kun velkaneuvojalla kävin, niin hän sanoi että on hyvät mahdollisuudet päästä velkasaneeraukseen koska en ollut velkaantunut kevytmielisesti. Itse pääomahan on vain muutamia tuhansia. Loppu kertyy koroista ja kuluista.
Opiskelu esti saneerauksen viimeksi, ei siis edes haettu kun ei kuulemma juurikaan silloin ole mahdollisuutta päästä.
Sittemmin työllistyin ja maksoin palkasta ulosottoon mutta ottivat niin vähän pienestä palkasta että ei se siitä juuri lyhentynyt, kasvoi vaan korkoa enemmän mitä väheni.
Muutama lasky on sen jälkeenkin mennyt ulosottoon kun ei ole ollut varaa maksaa. Tai osa laskusta, esim pelkät perintäkulut.
Ap
Ensinnä kannattaa selvittää paljonko sitä velkaa on ja mille taholle.
Sitten otat yhteyttä velkojiin ja sovit heidän kanssaan maksuaikataulusta.
Tai yrität saada pankkilainan jolla maksat velkasi pois ja lyhennät sitten vain yhtä lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että haluat ulosottovelkojen katoavan tekemättä itse mitään.
Jos luit viestin niin luit myös sen että olen velkoja itse maksellut, mm kotihoidontuesta vapaaehtoisesti. Palkasta myös mutta niin vähän(suojaosuus) ettei se velka juurikaan lyhene.
Olen myös yhden isomman summan(1000€) maksanut kerralla sieltä pois.
Myös veronpalautukset menneet ulosottoon muttei tunnu nekään sitä velkaa lyhentävän kun jakautuu moneen paikkaan.
Velka on vain niin iso etten selviä siitä sillä että maksan muutamaa kymppiä kuussa ulosottoon. Tietysti ärsyttää maksella isoja perintäkuluja joilla ei periaatteessa olisi mitään tekemistä itse velan kanssa.
Itse velka kun ei ole kuin joitakin tuhansia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tai yrität saada pankkilainan jolla maksat velkasi pois ja lyhennät sitten vain yhtä lainaa.
No millä helkutilla mitään pankkilainaa saa luottotiedoton?
On kyllä tiedossa mihin olen velkaa.
Kysyin nyt kokemuksia velkasaneerauksesta.
Ap
Ymmärrätkö sinä, ap, mitä velkajärjestely tarkoittaa? Velkajärjestelyssä sinä maksat 3-5 vuoden ajan joka ikisen suojaosuuden yli menevän sentin velkojille, ja sen vastapainoksi he antavat anteeksi sen osan velasta, joka tuossa ajassa jää maksamatta. Velkajärjestelyyn pääseminen edellyttää, että joka ikinen velkoja suostuu siihen, muuten se ei ole mahdollinen.
Mistä ihmeen tuloista sinä maksaisit, jos kerran et pysty lyhentämään nytkään senttiäkään? Kävin itse keskustelemassa velkaneuvojan kanssa mahdollisuuksistani velkajärjestelyyn maksettuani jo muutaman vuoden ajan 1/3 nettotuloistani. Hän totesi, että on ihan mahdollista, että suostuvat siihen, mutta ennen kuin edes haetaan sitä, minun kannattaa maksaa kaikki suojaosuuden ylittävät tuloni muutaman kuukauden ajan ulosottoon osoittaakseni, että haluan ja kykenen lyhentämään velkaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin nyt kokemuksia velkasaneerauksesta.Ap
No millä helkutilla sinä niitä velkoja sitten lyhennät? Ja alussa et edes tiennyt velkojen tarkkaa määrää, joten isotteleminen sillä, että nyt tiedät kyllä, mihin olet velkaa, ei kuulosta kovin uskottavalta.
Ei yksikään velkoja anna sinulle velkaansa anteeksi ilman, että olet 3-5 vuoden ajan pyrkinyt lyhentämään sitä niin paljon kuin mahdollista, eli palaa asiaa kun olet ollut jonkin aikaa työelämässä. Ja lohdutukseksi: oikeuden päätöksellä ulosottoon menneet velat vanhentuvat pääsääntöisesti 10 vuodessa oikeuden päätöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö sinä, ap, mitä velkajärjestely tarkoittaa? Velkajärjestelyssä sinä maksat 3-5 vuoden ajan joka ikisen suojaosuuden yli menevän sentin velkojille, ja sen vastapainoksi he antavat anteeksi sen osan velasta, joka tuossa ajassa jää maksamatta. Velkajärjestelyyn pääseminen edellyttää, että joka ikinen velkoja suostuu siihen, muuten se ei ole mahdollinen.
Mistä ihmeen tuloista sinä maksaisit, jos kerran et pysty lyhentämään nytkään senttiäkään? Kävin itse keskustelemassa velkaneuvojan kanssa mahdollisuuksistani velkajärjestelyyn maksettuani jo muutaman vuoden ajan 1/3 nettotuloistani. Hän totesi, että on ihan mahdollista, että suostuvat siihen, mutta ennen kuin edes haetaan sitä, minun kannattaa maksaa kaikki suojaosuuden ylittävät tuloni muutaman kuukauden ajan ulosottoon osoittaakseni, että haluan ja kykenen lyhentämään velkaani.
Täytyy ottaa nyt yhteyttä velkaneuvojaan. Hän osaa neuvoa varmaan parhaiten mitä minun tilanteessani kannattaa tehdä.
Osa veloista on kyllä vanhentunut. Sanoi siitä jo silloin 5 vuotta sitten, eli velkasumma tietysti voi olla pienempikin mitä luulen. Tuskin alle 10000 kuitenkaan..
Vakitusta työpaikkaa ei ole tässä sijaisuuksien ja pätkätöiden luvatussa maassa, eli tulot vaihtelee todellakin.
Velat haluan ehdottomasti hoitaa, haaveena olisi omistusasunto sitten "vanhoilla päivillä".
Miehellä on luotot kunnossa ja vakituinen työpaikka, mutta ei hänkään saa lisää lainaa sitä varten että minun velat maksettaisiin.
No, ehkä vielä joskus olen velaton.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin nyt kokemuksia velkasaneerauksesta.Ap
No millä helkutilla sinä niitä velkoja sitten lyhennät? Ja alussa et edes tiennyt velkojen tarkkaa määrää, joten isotteleminen sillä, että nyt tiedät kyllä, mihin olet velkaa, ei kuulosta kovin uskottavalta.
Ei yksikään velkoja anna sinulle velkaansa anteeksi ilman, että olet 3-5 vuoden ajan pyrkinyt lyhentämään sitä niin paljon kuin mahdollista, eli palaa asiaa kun olet ollut jonkin aikaa työelämässä. Ja lohdutukseksi: oikeuden päätöksellä ulosottoon menneet velat vanhentuvat pääsääntöisesti 10 vuodessa oikeuden päätöksestä.
No en ainakaan sillä helkutin pankkilainalla.
Tiedän kyllä mihin olen velkaa mutten tiedä paljonko todelliset summat ovat tällä hetkellä. Pääomat tiedän suunnilleen, en sitä mitä ovat korkojen sun muiden kulujen kanssa.
Ap
Miksi sitten kyselet täältä etkä ota yhteyttä velkaneuvojaan, kun tiedät, että sieltä saat apua? Ei opiskelu ole este velkajärjestelylle. Työttömyys voi olla, jos on lyhytaikainen. Jos nyt on vaikkapa kotihoidontuella, niin velkajärjestelyn maksuvara lasketaan sen mukaan, mikä olisi tulo sitten kun kotihoidontuki loppuu.
Jos et pysty maksamaan se on 5 vuotta nollasopimuksella. Jos pystyt jotain maksamaan se on tyypillisesti 3 vuotta. Mutta sinä kuulostat niin kevytpäiselle ja kyvyttömälle että en oikein usko että saat mitään luonnistumaan.
Tuo 15.000-20.000 euroa on niin pieni summa, etten äkkiä usko että sen vuoksi mitään vj sinulle myönnetään.
Tuollaiset summat / maksut menevät ja hoituvat a) maksamalla velka uo kautta b) hakemalla kunnan sosiaalista luottoa tai C) takuusäätiön myöntämän luoton turvin.
Oma läheiseni velkaantui jäätyään vanhuseläkkeelle noin 70.000 euroa, koska halusi pitää kiinni työvuosien elintasosta. Ajautui ulosottoon ja haki vj muttei hänelle sitä myönnetty. Nyt sitten pääoma kasvaa korkoa korolle ja ulosoton rekisterin mukaan summa on näiden vuosien jälkeen jo yli 100.000 euroa.
Ap nyt vähän suhteuttaa asioita, hänen velkamääränsä on pieni ja hoidettavissa oleva.
Oletko sinä nyt hoitanut niitä velkoja vai et?
Mene sinne velkaneuvojalle uudestaan ja yritä hankkia työpaikka. Kotiäidin tuloista ei noita velkoja hoideta, edes saneerauksessa.