Luonnonkosmetiikkaa herkälle sekaiholle
Suosituksia luonnonkosmetiikasta kasvojen puhdistus- ja hoitotuotteita herkälle sekaiholle?
Mulla on todella ongelmallinen iho. Pintakuiva, rasvoittuva, epäpuhtauksia, mutta myös herkkä ja taipuvainen atooppiseen ihottumaan.
Puhdistusaineen pitäisi olla kunnolla puhdistava, mutta hellävarainen, kosteusvoiteen suht kevyt, mutta hyvin kosteuttava.
Kommentit (14)
Itse käytän messuilta ostettua saippuapalaa puhdistukseen, enkä saa millään nyt nimeä mieleeni. Sisältää merivedestä jotain, kaakaovoita jne. Ei kuivata, mutta vaahtoaa ja puhdistaa meikitkin. Tulen ehkä takaisin huutelemaan vielä, jos nimi putkahtaa mieleen. Muiden suositusten perusteella lähtisin ehkä kokeilemaan Madaran kasvoille tarkoitettua saippuapalaa. Näitäkin on muutama, mutta esimerkiksi tasapainottava Koivu ja Merilevä. On myös omalla listalla seuraavaksi kasvojen puhdistusaineeksi, kun vanha loppuu. Itselläni on pintakuiva iho, jossa epäpuhtauksia ja joka väärillä tuotteilla puhdistettuna ja kosteutettuna rasvoittuu liikaa päivän aikana.
En ole merkkiuskollinen, olen vasta jokin aika sitten tutustunut Madaran tuotteisiin ja itsellä on käytössä kosteusvoiteena heidän Pihlaja monitoimivoide. Tuntuu paksuhkolta, mutta juuri sopivasti jää sekä pintaan, että imeytyy.
Mekaanisena kuorintana käytän himalayan vuorisuolaa sekoitettuna puhdistusmaitoon tai kahvinporoja+soodaa+rapsiöljyä. Kerran viikossa käytän myös nestemäistä kuorintaa ja siihen tarkoitukseen käytössä on Madaran kirkastava kuorintanaamio. Samaa asiaa ajava tuote löytyy myös Mossa:lta.
Mulla on hyvin samanlainen ihotyyppi, käytän Mossan tuotteista kasvovettä ja voiteita. Sarjassa on myös kehuttu puhdistusvaahto.
Mulle sopii Frantsilan tuotteet, ihana Midsummer rose-sarja. Mistään tuotteesta ei ole tullut yhtään mitään oireita, vaikka mulla on todella herkkä iho. Mitään ns. tavallisia hoitotuotteita en voi käyttää ja monet luontaiskosmetiikkatuotteekaan eivät sovi. Frantsilan sopii kuitenkin täydellisesti, ei ole testattu eläimillä, ihanat luonnontuoksut eikä ällöttävät synteettiset hajusteet! Aiemmin käytin kehäkukkavoidetta, sitten siirryin tähän ruususarjaan.
Olen jo viisikymppinen ja saan usein kuulla miten hehkä iho mulla on ja ei mulla kyllä ole muualla ryppyjäkään kuin hiukan silmien ympärillä. Johtuneeko näistä tuotteista vai muista elintavoista, en tiedä.
Tuo kuvailemasi iho kertoo, että ravitsemuksessa on jotain sinulle epäsopivaa.
Kannattaa kysyä neuvoa apteekista, antavat myös näytteitä jos vaan pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Itse olen saanut heiltä aina tuotteita, jotka sisältää esim. silikonia tai mentholia, jotka ei todellakaan sovellu iholle, jolla on mustapäitä.
Toinen paikka josta ei kannata kysyä neuvoa on Kicks, he myivät minulle voiteen, joka sisältää silikonia, vaikka myyjän kanssa puhuimme pitkään mitkä on toiveeni voiteelle. Maksoi vielä noin 30€ ja aiheuttaa näppylöitä.
Sokkarista olen saanut parhaimmat tuotteet ja neuvot.
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Itse olen saanut heiltä aina tuotteita, jotka sisältää esim. silikonia tai mentholia, jotka ei todellakaan sovellu iholle, jolla on mustapäitä.
Toinen paikka josta ei kannata kysyä neuvoa on Kicks, he myivät minulle voiteen, joka sisältää silikonia, vaikka myyjän kanssa puhuimme pitkään mitkä on toiveeni voiteelle. Maksoi vielä noin 30€ ja aiheuttaa näppylöitä.
Ei ne silikonit kaikille ole pahasta. Itsekin välttelin niitä kun joskus oli juttua niiden tukkivasta vaikutuksesta ihoon. Tosiasiassa silikonit voivat olla erittäin hyödyllisiä juuri kuivalle/pintakuivalle iholle, koska ne tekevät ihon pinnalle ikään kuin kalvon, joka lukitsee kosteuden ihon pinnalle eikä se pääse ”karkaamaan” pois. Esim yövoide voisi siis kuivaihoisella hyvinkin olla silikonipitoinen, ja sen alle on hyvä laittaa kosteuttava seerumi, voide lukitsee sen iholle ja vaikutus korostuu. Lisäksi kosmetiikassa käytetyt silikonit ovat kehittyneet huimasti eikä ne kaikki ole ihoon/päänahkaan kertyviä ja epäpuhtauksia aiheuttavia.
Ostolakossa-blogissa oli ihan hyvä kirjoitus noista kosmetiikan silikoneista, kannattaa lukea jos kiinnostaa.
Frantsilan on ihana ja niillä on hammastahnaakin kahta eri versiota.
Edullinen ja hyvä sarja on Himalaja. Saa ainakin Stockalta.
Itse kokeilen parhaillaan Natura Siberica sarjaa, mutta en tiedä sopiiko ihan herkälle. Niissä on ruusunjuurta ja ovat edullisia ja kivoja.
Kaikkein ihanin sarja ja halvin on Orto. On myös vartalon-ja hiushoitotuotteita. Sitä hamstraan Siljalta. Huipputuotteita.
Suosittelen Whamisan tuotteita. Ovat hinnakkaita varsinkin suomesta ostettuna, mutta todella hyviä.
Voisit lisätä ihonhoitorutiiniisi ainakin kasvoveden ja kosteuttavan seerumin. Harkitse myös c-vitamiinitippoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä pyysin joskus verkkoapteekin chatissa etsimään minulle muovittoman päivävoiteen kun en itse jaksanut selata koko valikoimaa, farmaseutti vinkkasi kaksi joissa molemmissa oli muoviainesosia. En tiedä eikö se lukenut mun viestiä, eikö ymmärtänyt sitä, eikö osannut katsoa missä tuotteissa on muovia vai saako vain provikat, jos myy juuri niitä tiettyjä.
Vierailija kirjoitti:
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne silikonit kaikille ole pahasta. Itsekin välttelin niitä kun joskus oli juttua niiden tukkivasta vaikutuksesta ihoon. Tosiasiassa silikonit voivat olla erittäin hyödyllisiä juuri kuivalle/pintakuivalle iholle, koska ne tekevät ihon pinnalle ikään kuin kalvon, joka lukitsee kosteuden ihon pinnalle eikä se pääse ”karkaamaan” pois. Esim yövoide voisi siis kuivaihoisella hyvinkin olla silikonipitoinen, ja sen alle on hyvä laittaa kosteuttava seerumi, voide lukitsee sen iholle ja vaikutus korostuu. Lisäksi kosmetiikassa käytetyt silikonit ovat kehittyneet huimasti eikä ne kaikki ole ihoon/päänahkaan kertyviä ja epäpuhtauksia aiheuttavia.
Ostolakossa-blogissa oli ihan hyvä kirjoitus noista kosmetiikan silikoneista, kannattaa lukea jos kiinnostaa.
Mulla silikonit aiheuttavat lisää mustapäitä, joten siksi mainitsin asiasta. Lisäksi se kalvo saa meikin liukumaan päivän aikana hyvinkin nopeasti. Välillä kokeilen myyjien suosituksesta, mutta palaan nopeasti silikonittomiin. Ei todennäköisesti ole kaikkia mustapäistä kärsiviä koskeva asia, mutta varoitin vain.
Itselläni on samanlainen iho ja on t o d e l l a vaikeaa löytää hyviä tuotteita, jotka eivät ärsytä tai tuki huokosia.
Luomutuotteetkin saattavat aiheuttaa allergiaa. Käytin Weledan manteli -sarjaa ja se tukki ihoni täysin! Manteliöljy ja karite/sheavoi ovat kuulemma melko tukkivia ja näitä käytetään luomutuotteissa paljon. Madaran kaikkialla kehuttu vaahtoputsari teki ihostani todella allergisoituneen ja punaiseksi lehahtelevan. Taisi tulla jopa POD.
Nyt käytän Marseille -saippuaa iltaisin, aamuisin vain huuhtelen viileällä vedellä. Voiteena Avenen päivävoide. Mitä vähemmän ainesosia meikeissä, sitä parempi. Ihoa ärsyttää ja kuivattaa myös shampoissa, hammastahnoissa ja nestesaippuoissa täyteaineena käytetty sodium laureth sulphate. Sitäkin vältän.
Aurinkovoiteissa on myös herkästi allergisoivia aineita, mikään ei oikein sovi iholleni ilman, että kutisee ja punoittaa jopa pari viikkoa käytön jälkeen. Parempi suojata vaatteilla ja varjolla.
Eli kemikaalialtistunut olen herkän, pintakuivan ja atopiaan taipuvaisen sekaihoni kanssa. Ihan hirveän ärsyttävää. Olen meikannut ja käyttänyt kaikenlaista kauneudenhoitoainetta parikymmentä vuotta. Nyt ei enää pysty.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuvailemasi iho kertoo, että ravitsemuksessa on jotain sinulle epäsopivaa.
Miten sitä voisi alkaa selvittää?
Weleda, almond-sarja.