Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun käsimatkatavarat ei mahdu koneeseen?

Vierailija
03.05.2018 |

Minne ne sit ne käsimatkatavaralaukut laitetaan jos tulee viimeisien joukossa koneeseen ja se ylähylly täynnä? Luin netistä että niin kuulemma voi käydä niin mitäs sitten?

Terkuin ekaa kertaa matkustava

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää kun lapsiperheet aina tulee koneeseen tukkimaan tilat kun jokaisella lapsella on reppu sekä vetolaukku.. huoh

No samalla tavalla heillä on oikeus matkustaa tavaroineen kuin sinullakin. 

Vierailija
62/62 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi sellainen tapahtumien kulku, että haluan sen tähän ketjuun, koska se voi auttaa jotakuta toista.

Kaikilla muilla kokemuksillani tästä lentoyhtiöstä (KLM) ovat asiat sujuneet poikkeuksellisen hyvin ja henkilökunta ollut avuliasta ja ystävällistä. Takuuvarma valinta. Nyt sitten varasin lennot kaksi kuukautta ennen Helsinki-Amsterdam-Düsseldorf. Tapahtuma-aika alkuvuosi 2023. 

Matkatavarat eivät millään tuntuneet mahtuvan koneeseen. Portilla minua odotti lentokenttähenkilö joka kertoi koneen tulevan niin täyteen, ettei kaikki cabin-laukutkaan tule mahtumaan koneeseen. Ja että ellen anna itselleni elintärkeää laukkuani ilmaiseksi ruumaan, niin "on mahdollista, että laukkuni ei mahdukaan lokeroihin ja silloin se jää kentälle". Olin menossa työskentelemään vuosittain tiettynä aikana järjestettävään tapahtumaan, joten hetken mietittyäni päätin tehdä kuten suositeltiin antaa sen kuitenkin ruumaan. 

Tämä olikin sitten virhe. Kenttävirkailijat huhuilivat koko gatella odottamisen ajan vähän väliä lisä laukkuja ruumaan. Lopputuloksena sain kävellä koneeseen melko loppupäässä aivan ongelmitta ja laukkunikin olisi sinne mahtunut heittämällä. Lähtiessämme tilaa jopa jäi lokerikkoihin, koska henkilökunta oli luonut hysteriaa asiasta. Nopeasti arvioituna puoli tusinaa taikka tusina laukkuja olisi mahtunut lisää suoraan lokeroihin kun kannet läpsäytettiin kiinni (!). 

Vaihto oli Damissa. Vaihtoväli aivan riittävän pitkä, etten epäillyt etteikö laukku olisi ehtinyt Düsseldorfin koneeseen oikein hyvin. Koska näin itse kun se kannettiin ruumaan menevälle trukkilavalle erikseen.

No, ei ehtinyt. Laukku ei tullut perillä. Minulla ei ollut aikaa siinä hässäkässä Helsingissä ruveta uudelleen pakkaamaan koko settiä koska tilanne oli täysin yllättävä. SIinä myös unohdin, että lääkkeet olivat jossakin laukun sisuksissa. Laukku toimitettiin kaksi päivää myöhemmin. Osa tavaroista, joita kaikkia ei saa mistään uusiksi, oli myös hajonnut. Tällä välillä olin joutunut hankkimaan uusia vaatteita, käymään paikallisella yksityislääkärillä ja apteekissa sekä kädet ristissä odottamaan että työlaukkuni tulisi. Matkani ei alkanut siis kahteen päivään koska ne menivät asioiden hoitoon.

Homma jatkuu vielä sitten niin, että koska valitusprosessien käsittelyt on siirretty Intiaan ja hoidetaan netissä (anonyymisti, kenellekään ei voi soittaa), niin ennen kuin sain kaikki 10+ kuittia skannattua ja toimitettua oikean kokoisina tiedostoina sekä että asioihin yleensä reagoitiin, meni ensin viikkoja, sitten kuukausia. Lopulta kolmen kuukauden kuluttua sain KLM:ltä korvauksen, joka kattoi sen mitä käytännössä korvataan. Tämäkin oli vajaat tonnin. Osa siitä vakuutusyhtiöltä.

Matkani oli osin pilalla.

En toivo, että kukaan joutuu kokemaan tällaista. Pilalle osittain menneellä matkalla on kauaskantoiset seuraukset minulle. Joudun odottamaan vuoden päästäkseni uudelleen työskentelemään tässä tapahtumassa, ja kuten ymmärtää voi, niin eihän tapahtumat toistu enää samanlaisina uudelleen.

Tämän ei olisi pitänyt olla mahdollista hyvällä lentoyhtiöllä, mutta se oli. Vaikka kaikki kulminoituu käytännössä yhden yksittäisen virkailijan ymmärryskyvyn rajallisuuteen, niin ei auta. Enää en tule antamaan sopimuksen mukaista käsimatkatavaraani ruumaan. Jos siksi jään kentälle, järjestäköön uuden lennon. 

Se, mitä kuitenkin suosittelisin jatkossa mitä itsekin voin tehdä, on yrittää pakata mös se cabin-size matkatavara niin, että se hätätilassa kestää ruumaan laittamisen (vaikea kuvitella sellaista hätätilaa näiden kokemuksien jälkeen mikäli mukana on tämän tyyppisiä tavaroita työreissulla). Katoamisilta se kumminkaan ei estä. Joten jatkossa NO DEAl mittojen mukaisille elintärkeille tavaroille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi