Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan pulassa yo-juhlien järjestämisessä. Joudun järjestämään ne yksin vuokratilassa, jonne saa mennä vasta samana päivänä.

Vierailija
03.05.2018 |

Nettiä tutkinut päiväkaupalla mutta en saa mitään ideaa mitä tarjoaisin. Pitäisi olla nopeaa ja helppotekoista. Juhlat koulussa alkavat klo 10 ja tilaan pääsee klo. 12. Etukäteen ei saa viedä mitään. Astiat ovat vuokratilassa. Parissa tunnissa pitäisi siis järjestää tarjoilut. Ehdotuksia tarjoiluun. Vieraita n. 60.

Kommentit (402)

Vierailija
81/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KIITOS PALJON KAIKILLE!

Vielä kaipaisin HELPPOJA tarjoiluehdotuksia.

Jotain pientä suolaista.  Suolaista piirakkaa (2-3) leivon sen verran mitä omaan jääkaappiin mahtuu.

Koulun juhlien jälkeen haen tarjoilut kotoa tilataksilla (n. 20 €, ei ole tässä konkurssissa iso kuluerä).

Kakun  (kakut) tilaan leipomosta.

Mitä täytteeksi esim. croissantille?  Hyväksi todettuja piirakkareseptejä? Tai jotain muuta pientä nopeasti valmistettavaa tarjoiltavaa?  Keittoa tai muutakaan "ruokaa" en aio tarjoilla. 

Kummit, sukulaiset ja ystävät n. 35 hlö.  Ylioppilaan ystävät avec n. 25 hlö. ........Kun joku ihmetteli runsasta vieraiden määrää. 

Ymmärrä nyt, että 60 henkeä syö aika paljon enemmän kuin 2 suolaista piirakkaa ja pussillisen croisantteja. Itseasiassa esim paahtopaisti voisi olla aika toimiva, teet sen aamulla ja jätät vetäytymään lakituksen ajaksi. Sen kanssa ihan vihersalaatti (=revit erilaisia salaatteja isoon kulhoon), joku hilloke, vaikka mustaviinimarja tms ja salaatinkastike. Ja lisäksi patonkia & tuorejuustoja (nopeita, kansi vaan irti purkista). Ruokaisa, voi tarjota kylmänä ja säilyy huoneenlämmössä pitempään. Samoin säilyy pelkästä salaatista rakennettu salaatti, kun siinä ei ole tomaattia tms mikä vettyyttä sen.  Ja sitten ne kakut sieltä konditoriasta. Ja lisäksi 1 iso file graavi- tai lämminsavulohta niille, jotka ei syö lihaa, lisänä vaikka tilli-kermaviilikastike.

No ei kyllä kannata kalaa varata, jos tulossa joku joka ei syö lihaa. Lihaa se kalakin on.

No ei ole. Kala on kalaa, liha on lihaa. Sulle ei ole varmaan järjestetty (ainakin toivon niin) ylppäreitä?

Jos joku olis järjestänyt mulle ylppärit ja tarjonnut siellä kalaa mulle kasvisvaihtoehtona, niin aika kurjalta olisi tuntunut kun mulle ei juhlakaluna olisikaan ollut mitään syötävää. En kyllä tiedä miten mun mahdolliset ylppärit tai niiden puute liittyy tähän asiaan mitenkään. Itse olen juhlani järjestänyt.

Missäs tossa puhuttiin kalasta KASVISvaihtoehtona? Mikä sulla oli alakoulussa luetun ymmärtäminen? Yläkouluahan sä et ole voinut suorittaa loppuun saakka. 

Vierailija
82/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KIITOS PALJON KAIKILLE!

Jotain pientä suolaista.  Suolaista piirakkaa (2-3) leivon sen verran mitä omaan jääkaappiin mahtuu.

Koulun juhlien jälkeen haen tarjoilut kotoa tilataksilla (n. 20 €, ei ole tässä konkurssissa iso kuluerä).

Mitä täytteeksi esim. croissantille?  Hyväksi todettuja piirakkareseptejä? Tai jotain muuta pientä nopeasti valmistettavaa tarjoiltavaa?  Keittoa tai muutakaan "ruokaa" en aio tarjoilla. 

Kummit, sukulaiset ja ystävät n. 35 hlö.  Ylioppilaan ystävät avec n. 25 hlö. ........Kun joku ihmetteli runsasta vieraiden määrää. 

Nuo tarjottavat riittävät pieniin, muutaman hengen juhliin.

No riippuu varmaan ihan siitä, millaisia noi ap:n suolaiset piirakat ovat. Jos on pellillisiä, niin melko varmasti riittää. Jos pieniä piirakkavuokia, niin tuskin. Croissanttien määrääkään ei yksilöity tässä.

Älä höpötä. Kolme pellillistä 60 vieraalle? :D

No kuinka hemmetisti sä jotain suolaista piirakkaa vedät? Yhdestä pellillisestä tulee ehkä 20 palaa (just tein pizzaa koulun juhliin ja pellillisestä tuli reilut 16 palaa ja ne ei olleet ihan pieniä kuitenkaan (4 x 4 sen pellin koosta)  ja näiden lisäksi oli muutakin, kuten croissantteja täytteellä ja ruisnappeja täytteellä.

Toki av:lla pitää aina juhlissa olla karjalanpaisti ja perunat ja/tai uunilohi sekä muutama kuivakakku ja pullapitko. Muuten ei ole juhlat eikä mitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KIITOS PALJON KAIKILLE!

Ymmärrä nyt, että 60 henkeä syö aika paljon enemmän kuin 2 suolaista piirakkaa ja pussillisen croisantteja. Itseasiassa esim paahtopaisti voisi olla aika toimiva, teet sen aamulla ja jätät vetäytymään lakituksen ajaksi. Sen kanssa ihan vihersalaatti (=revit erilaisia salaatteja isoon kulhoon), joku hilloke, vaikka mustaviinimarja tms ja salaatinkastike. Ja lisäksi patonkia & tuorejuustoja (nopeita, kansi vaan irti purkista). Ruokaisa, voi tarjota kylmänä ja säilyy huoneenlämmössä pitempään. Samoin säilyy pelkästä salaatista rakennettu salaatti, kun siinä ei ole tomaattia tms mikä vettyyttä sen.  Ja sitten ne kakut sieltä konditoriasta. Ja lisäksi 1 iso file graavi- tai lämminsavulohta niille, jotka ei syö lihaa, lisänä vaikka tilli-kermaviilikastike.

No ei kyllä kannata kalaa varata, jos tulossa joku joka ei syö lihaa. Lihaa se kalakin on.

No ei ole. Kala on kalaa, liha on lihaa. Sulle ei ole varmaan järjestetty (ainakin toivon niin) ylppäreitä?

Jos joku olis järjestänyt mulle ylppärit ja tarjonnut siellä kalaa mulle kasvisvaihtoehtona, niin aika kurjalta olisi tuntunut kun mulle ei juhlakaluna olisikaan ollut mitään syötävää. En kyllä tiedä miten mun mahdolliset ylppärit tai niiden puute liittyy tähän asiaan mitenkään. Itse olen juhlani järjestänyt.

Missäs tossa puhuttiin kalasta KASVISvaihtoehtona? Mikä sulla oli alakoulussa luetun ymmärtäminen? Yläkouluahan sä et ole voinut suorittaa loppuun saakka. 

Ihanan aggressiivista. Jos joku sanoo, ettei syö lihaa on silloin oletettavaa, että kyseessä on lakto-ovovegetaristi. Kalan liha on lihaa, vaikka suomenkielessä kalasta ja äyriäisistä ei lihana puhutakaan.

Vierailija
84/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä suolaisia piirakoita moni saattaa ottaa useammankin palan, varsinkin jos ovat kovin pieniä paloja.

Vierailija
85/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun voisi rekrytoida tarjoilemaan, viemään likaisia astioita pois jne. Äidin pitää päästä juttelemaan vieraiden kanssa, eikä hääriä keittiössä. Se on epäkohteliasta.

Vierailija
86/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KIITOS PALJON KAIKILLE!

Ihanan aggressiivista. Jos joku sanoo, ettei syö lihaa on silloin oletettavaa, että kyseessä on lakto-ovovegetaristi. Kalan liha on lihaa, vaikka suomenkielessä kalasta ja äyriäisistä ei lihana puhutakaan.

Toki, jos OLETTAA, se kuitenkaan juurikaan kannata, jos ei ole siunattu minkäänkokoisilla päättelynlahjoilla. Omassa ystäväpiirissä on sekasyöjiä, lakto-pesco-ovavegataristeja, lakto-ovo-vegetaristeja ja ihan sitten vegaaneja. Sekasyöjien jälkeen eniten on tuota toiseksi mainittua. Kolmanneksi suurin ryhmä on sitten tuo viimeeksi mainittu.

Vierailija
87/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 pellillistä piirakkaa riittää kyllä aivan varmasti, varsinkin kun on muutakin syötävää ja ihmiset eivät välttämättä syö tuollaisissa juhlissa mitään ihan älyttömiä määriä (jotkut menee lisäksi useaan paikkaan käymään samana päivänä!).

Yläkoululaisia voi hyvin pyytää auttamaan tarjoilussa pikkuhinnalla!

Vierailija
88/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun voisi rekrytoida tarjoilemaan, viemään likaisia astioita pois jne. Äidin pitää päästä juttelemaan vieraiden kanssa, eikä hääriä keittiössä. Se on epäkohteliasta.

Tämä. Jo yksinomaan skumpan kaataminen ja lasin kuskaaminen kulloinkin saapuvalle vieraalle, kahvin keittäminen ja kannun kanssa kiertely työllistää melkein yhden ihmisen täysaikaisesti.

Vierailija
89/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tekisin suolaisia piirakkaa, pastasalaattia, perus vihreä salaatti lisukkeineen (salaattijuustoa, tomaattia, oliiveja, ananasta yms. eri kulhoihin) ja vaikka ruisnappeja esim. porotäytteellä.

Makeaksi perinteinen mansikkakakku, paria erilaista pikkuleipää, juustoleipää ja lakkahilloa ja suklaakonvehteja.

Kaikki voi tehdä edellisenä iltana muuten valmiiksi mutta pilkkoo salaatin juhlaaamuna.

60 hengelle???

Niin, miksei?

Vierailija
90/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlien klo-ajalla on iso merkitys. Jos juhlat alkavat puolilta päivin oletetaan, että siellä tarjotaan ruoka. Iltapäivän juhlat menee kahvitilaisuutena.

Onko näin? Minä olen jotenkin mieltänyt ylioppilasjuhlat kahvitilaisuutena, mutta kieltämättä minulla ei ole kokemusta kovin monista ylppäreistä. Itse en olettaisi saavani ruokaa, vaikka kemut olisivat keskipäivällä. Ajattelen niin, että yppärijuhliin mennään vain nopeasti pistäytymään, ei täyttämään vatsaansa.

Se on just näin. Ja ap:lle sanoisin, että karsii nyt ronskilla kädellä sitä vieraslistaa. Kuten joku jo kirjoittikin, kaikki ei pidä noin isoja häitäkään.

Vierailija
91/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KIITOS PALJON KAIKILLE!

Jos ruokana on kalaa, ja joku on ilmoittanut olevansa lihaton niin oletan hänen syövän kalaa.

Vierailija
92/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KIITOS PALJON KAIKILLE!

Toki, jos OLETTAA, se kuitenkaan juurikaan kannata, jos ei ole siunattu minkäänkokoisilla päättelynlahjoilla. Omassa ystäväpiirissä on sekasyöjiä, lakto-pesco-ovavegataristeja, lakto-ovo-vegetaristeja ja ihan sitten vegaaneja. Sekasyöjien jälkeen eniten on tuota toiseksi mainittua. Kolmanneksi suurin ryhmä on sitten tuo viimeeksi mainittu.

En ole koskaan kuullut pesco-vegetaristin sanovan, ettei syö lihaa lisäämättä perään syövänsä kuitenkin kalaa. Jos joku sanoo, ettei syö lihaa, niin kyllä silloin on turvallisempaa olla tarjoamatta sitä kalankaan lihaa, koska todennäköisempää on että kyseessä on lakto-ovovegetaristi. Pesco-vegetaristia ei myöskään haittaa syödä kasvisruokaa, kun taas lakto-ovovegetaristi ei voisikaan syödä, jos tarjoaisin kalaa. Mutta koska tämä ei liity ketjun aiheeseen mitenkään, lopetan tämän nyt tähän.

Vierailija
93/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato Marttojen sivuilta arvioidut määrät, niin ei lopu kesken.

Jos tilassa ei ole tuolia pöydän ääressä kaikille, unohda kaikki mikä voi tiputtaa, sotata tai vaatii haarukan ja veitsen. Kaikki kalamössöt ja pienen käkkäsen päälle kasattu jugurttisössö on ihan kamalaa syötävää seisten.

Ja kato että se piirakka ei ole valuva ja venyvä, vaan mahdollisimman tiivis ja kooltaan muutaman haukun viipale.

YO-juhlissa ei yleensä tarjota ruokaa, eiköhän kaikki ymmärrä tulevansa kahvittelemaan. Kahvin kanssa riittää 2-3 suolaista ja makeaa palaa tarjottavaa per nenu. Ei kukaan (normaali ihminen) ota kahvikupin kanssa yleensä neljää tarjottavaa annosta enempää. Pikkuleipiä ehkä kaksi, mut muuten piisannee yksi + 20% ahneille päälle.

Salaatit on juhlissa ärsyttävää syötävää, en kyllä itse kahvipöytään kaipaisi.

Eli: Alkumalja ja kahvipöytä: piirakkaa, sieni, kinkku, feta-tomaatti, juusto-voitaikinatikkuja, rieskarullaa, kuivakakku/pullapitko, pikkuleipä, täytekakku/peltimarjapiirakka(vaniljakastiketta).

Vierailija
94/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on totta ja ihan ehdoton juttu.

Meillä on siskoni kanssa ollut aina sopimus, että toistemme lasten juhlissa toimitaan kyökkipiikana, eli viedään astioita pois, hoidetaan kahvin keittäminen, skumppalasien täyttäminen, tarjoilujen esillepano aj pöydän täydentäminen jne. jotta äidillä ja isällä on mahdollisuus seurustella vieraiden kanssa.

Mutta pitäisin tarjoilua suunnilleen riittävänä, jos on suolaista piirakkaa kolme uunipellillistä, croissantteja ja ruissipsejä/tuulihattuja täytteillä ja lisäksi makeaa kakkua. Ylioppilasjuhlissa ihmiset jotenkin piipahtaa erilailla kuin vaikka rippijuhlissa, joissa viivytään pidempään. Mutta toki tapoja on erilaisia ja ihmisten ruokahalukin riippuu ajankohdasta.

Ap;lla oli tulossa huomattavan paljon ylioppilaan kavereita, jotka ehkä kiertävät useammatkin juhlat? Itselläni esim. oli harrastuskavereita ja vaihto-oppilaana olleita, joiden juhliin itse menin ja samana vuonna saattoi olla viisikin juhlaa. Ei niihin menty syömään yli kylkien, viidensissä juhlissa otettiin kohteliaasti tyyliin yksi keksi ja se lasi skumppaa/pommacia. Mutta tämänhän tietää vain ap.

Vierailija
95/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tää voi olla totta? Miten ap on pystynyt kustantamaan lapsensa opiskelun, mutta ei varaa järjestää kunnon juhlia? Ilmeisesti nääkin "juhlat" vain rahankeräyksen takia?

Vinkkinä, että juhlat ihan pieniksi, että kotiin mahtuu. Näin pystyy ap järkkään juhlalliset tarjottavat. Kutsuvieraana joutuisin pohtimaan, että haluanko edes tuollaisiin juhliin...

Vierailija
96/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 90 lisää, että olen siis sitä mieltä minäkin, että yo-juhlat ovat nimenomaan nopean pistäytymisen juhlat. Ilmaisin itseni vähän epäselvästi.

Vierailija
97/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee piirakat ja muutkin tarjottavat ajoissa ja pakasta. Eivät vie tilaa jääkaapissa. Aamulla otat sulamaan.

Vierailija
98/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, todellakin köyhät juhlat 😕

Vierailija
99/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä avuksi joku joka menee laittamaan paikkaa etukäteen kuntoon?

Vierailija
100/402 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku muu juhlatila? Onko tuo tila ainut vaihtoehto?

Vuokratilassa ei ole mitään vikaa.  On edullisin minkä löysin. Iso jääkaappi, tiskikone, kahvinkeitin ja astiat . Sinne vaan ei saa viedä edellisenä päivänä mitään.  Tilan pitää olla tyhjä ja siivottu klo 19 mennessä.

Koulun juhlien jälkeen on pari tuntia aikaa järjestää tarjoilut.

Vinkkejä helppotekoisista tarjoiluista. 

Jos se ei ole sinun mielestäsi vika, että aikaa on noin vähän, niin sehän on sinun mielipiteesi. Isosta jääkaapista ei ole sinulle mitään hyötyä, kun et sinä saa mitään laittaa sinne etukäteen vaan kaikki on vietävä suoraan tarjolle.

Helppoja vaihtoehtoja ovat mm. etukäteen valmiiksi tehty voileipä- ja täytekakku, jotka koristeellaan juhlapaikalla sekä jotain muuta pientä lisäksi. Onko edes hyvä uuni, jossa voisi paistaa jotain kuumana tarjottavaa?

Pelkässä kattamisessa ja kahvinkeitossakin menee tumpeloilla pari tuntia. Minusta se olisi kyllä todella paha vika, jos ei voisi laittaa tarjoilua hyvissä ajoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi