Ihan pulassa yo-juhlien järjestämisessä. Joudun järjestämään ne yksin vuokratilassa, jonne saa mennä vasta samana päivänä.
Nettiä tutkinut päiväkaupalla mutta en saa mitään ideaa mitä tarjoaisin. Pitäisi olla nopeaa ja helppotekoista. Juhlat koulussa alkavat klo 10 ja tilaan pääsee klo. 12. Etukäteen ei saa viedä mitään. Astiat ovat vuokratilassa. Parissa tunnissa pitäisi siis järjestää tarjoilut. Ehdotuksia tarjoiluun. Vieraita n. 60.
Kommentit (402)
Itse en ois koskaan harkinnutkaan käyttää vuokratilaa jos kerran rahat on tiukilla.
Mielummin joku teltta pystyyn vaikkapa jonnekki puistoon. Ja tommosia muovisia taittotulia ja ruuvattavia pöytiä. kai jollain on lainattavissa näitä sipoon hyuvilalla jos ole itsellä?
tarjottavana kai ne tavalliset samppis kertakäyttölaseissa, jotain juustoja yms ruiskorppu+mäti snäksejä ja pari kakkua. 90min-2h koko homma ja hinnaksi tulee joku 350e tarjottavista.
ja kutsuun tieto että syökää kevyesti kotona, tarjolla lähinnä naposteltavaa ja erinomaista seuraa eli te itse.
Eikä aina tarvitse olla samanlaista, ei aina tarvitse olla sitä voileipäkakkua. Kysypä mistä juhlan sankari pitäisi?
Yksi mahdollisuus on ns. iltapäiväbrunssi, tarjolle croissanteja (edullisesti Lidlistä tai paistaa raakapakasteesta) + juustoja + kasviksia + muuta, jokainen saa koota itse. Lisäksi kulhollinen mansikoita ja kulhollinen kermavaahtoa viereen. Kakku.
Pari isoa pyttyä erilaisia salaatteja, patonkia, leikkeleitä ja juustoja. Helppot ja nopeat nostaa esiin. Tilaat 3 isoa täytekakkua ja lisäksi pikkuleipiä. Pari kulhollista suklaakonvehteja. Skumppaa ja limua kahvin lisäksi. Helppoa kuin heinänteko.
Onko kuitenkin sen verran rahaa, että voisi tilata esim. kaupasta valmiit salaatit ja savulohta? Meidän paikallinen k-kauppa tekee tilattaessa isoihin muovilaareihin kauniit salaatit. Tän lisäksi vaikka coctailpiirakoita ja munavoita, jonka voi valmistaa vaikka edellisenä päivänä. Juhlan jälkeen haet kaupasta tilatut tuotteet ja kotoa loput ja sit juhlapaikalle. Tää siis suolaisten osalta. Kakut ja muut sit erikseen.
Kesäkuun alussa (ulkomaisia) mansikoita 60 hengelle? Ihanan kallista.
tai jos itse ja kaveristo on ihan ttt-porukkaa niin sitten pääsee aika pitkälle grillillä ja hk sinisillä + sinappi ja ketsuppi ja paljon punaisia bissetölkkejä. Taas yks syy järkätä homma puistossa ja mitään telttaa ei todellakaan tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuun alussa (ulkomaisia) mansikoita 60 hengelle? Ihanan kallista.
Se nyt oli vain ehdotus ja esimerkki:) Voi olla myös esim. melonin siivuja tms.
Edes meidän häissä ei ollut noin paljon vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä piirakat ja muut 60 hengelle säilytetään missä juhliin asti? Yksiön jääkaapissa? Ja ne viedään millä (skumppapullojen kanssa)? Bussilla?
Eikö ap voisi säilyttää niitä ihan oman kaksionsa jääkaapissa (miksi viedä niitä johonkin yksiön kaappiin)?
Tekee sen tyyppistä piirakkaa, että palat voi latoa päällekäin (leivinpaperia väliin). Itse veisin autolla, jos sellaista ei ole niin taksilla. Salaattiainekset, patongit ja mahdolliset juustot voi hakea menomatkalla kaupasta samoin kuin alkoholittomat juomatkin jos ei voi jostain syystä niitä kodissaan säilyttää.
Kannattanee hommata kylmälaukku tai pari jos sellaista ei ole (tai lainata kavereilta).
Pidä kotona, on mukavampaa. Kaikki eivät tule kerralla. Keität kahvia. Ylioppilaan herkkukahvileipää tarjolle ( vaikka pelkkää berliininmunkkia). Ei saa olla liian stressaavaa, hyvä mieli tärkeintä. Ja turhaan yli varojen satsata.
Kiertävätkö ne 60 henkeä myös muita juhlia, vai tulevatko pääasiassa tämän sankarin juhliin? Ovatko aikuisia vai myös nuoria/lapsia? Tarjoilut tulijoiden mukaan ja jos ruokaa tarvitsee tarjota, niin kasvissosekeitto valmiiksi edellisenä päivänä ja lisukkeeksi krutonkeja, paahdettua sipulia (pussista) ja patonkeja.
Piirakkapellilliset saa melko hyvin survottua jääkaappiin, kun menevät littanina päällekkäin. Jos on tosi pieni jääkaappi, niin sitten suosiolla patonki/croissant ja täytteet -linjalle, anna ihmisten täyttää itse ja sitten kaveriksi vaikka se sosekeitto. Jos kakun tilaaminen on liian kallista, niin sitten reilusti keksejä sun muuta tarjolle.
Muista nakittaa myös juhlakalu hommiin ja toki järjestelyapua voi varmaan vieläkin kysyä paikallisesta 4H-seurasta tms., jos saisit pari nuorta pariksi tunniksi hommiin? Ihan jo kahvin keittämiseen tuolle porukalle menee yllättävän paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitopalvelu. Laittaa esille tunnissa tarjoilut, astiat ja koristeet. 2 tarjoilijaa ja säkin voit nautia juhlista, etkä seistä keittiössä tiskaamassa skumppalaseja.
No, sepä se kun ei ole varaa pitopalveluun.
Mutta sulla on kylmäsäilytystilat 60:n hengen tarjoiluille kotona? Aika hyvin:)
Ei ole kylmäsäilytystiloja kotona noin suurelle määrälle. Eikä meille pieneen kaksioon edes mahtuisi kuuttakymmentä ihmistä. Siksi joudun vuokraamaan tilan, kuten aloituksessani kerroin.
No, sit sun ongelmasi ei ole mitä sä tarjoat vaan miten sä saat sen, mitä ikinä tarjoat, pysymään syömäkelpoisena tarjoiluun saakka. Koska sun on tehtävä ne ruuat valmiksi edellisenä iltana. Joku karjalanpiirakka säilyy huoneenlämmössä, mutta siihen sitten vaikka munavoi ei. 60 henkeä on oikeasti todella paljon väkeä. Jonkun ehdottamia voileipäkakkuja esim joudut (jos vuokaleivästä teet) tekemään 6 kpl. Ja ne pitää olla kylmässä tarjoiluun saakka. Kuuden voileipäkakun koristeluun menee jo minimissään tunti. Mitäs jos kutsuisit ne 60 henkeä porrastetusti (15 henkeä klo 12-14, 15 henkeä 14-16, 15 henkeä 16-18 ja 15 henkeä 18->) teille kotiin ja koittaisit saada naapureilta lainattua jääkaappi-tilaa? Tällöin voit tehdä tarjoiluja valmiiksi jo pitkin viikkoa ja laittaa niitä vaikka pakkaseen. Ja sitten värväät muutaman naapurin teinin tarjoilu- ja tiskaushommiin. Muuten en oikein nää muita vaihtoehtoja kuin pitopalvelu. Jos teidän kotipaikakkunnalla on ammattikoulua, josta valmistuu kokkeja/ kylmäkköjä, saattaa tarjoilut saada sieltä suht edullisesti.
Karjalanpiirakat eivät säily huoneenlämmössä. Täytteet lähtevät käymään todella nopeasti. Piirakat tarvitsevat kylmäsäilytyksen ehdottomasti. Jos juhlapaikassa on uuni, voisi piirakat ostaa pakasteina ja paistaa siellä. Tai tilata vaikka jostain pitopalvelusta niin, että ne tuotaisiin juhlapaikalle pian paistamisen jälkeen.
Sitten olisi myös voinut ruveta pistämään rahaa sukan varteen vaikkapa lukion ekalla. Eihän nämä yllätysjuhlat ole.
Vierailija kirjoitti:
Juhlien klo-ajalla on iso merkitys. Jos juhlat alkavat puolilta päivin oletetaan, että siellä tarjotaan ruoka. Iltapäivän juhlat menee kahvitilaisuutena.
Onko näin? Minä olen jotenkin mieltänyt ylioppilasjuhlat kahvitilaisuutena, mutta kieltämättä minulla ei ole kokemusta kovin monista ylppäreistä. Itse en olettaisi saavani ruokaa, vaikka kemut olisivat keskipäivällä. Ajattelen niin, että yppärijuhliin mennään vain nopeasti pistäytymään, ei täyttämään vatsaansa.
Vierailija kirjoitti:
Pidä kotona, on mukavampaa. Kaikki eivät tule kerralla. Keität kahvia. Ylioppilaan herkkukahvileipää tarjolle ( vaikka pelkkää berliininmunkkia). Ei saa olla liian stressaavaa, hyvä mieli tärkeintä. Ja turhaan yli varojen satsata.
Olen täysin samaa mieltä!! Ja menisin itse mieluiten tällaisiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten olisi myös voinut ruveta pistämään rahaa sukan varteen vaikkapa lukion ekalla. Eihän nämä yllätysjuhlat ole.
Niin, kolmen vuoden aikanahan ei voi sattua mitään sellaista, että tarvitsisi ottaa ylioppilasjuhliin tarkoitetut rahat käyttöön.
Mitä hyötyä näistä ohjeista on, kun monet ehdottavat piirakoiden ja kakkujen tekemistä edellisenä iltana. Missä ap säilyttää sellaisen määrän kakkuja ja keittoa, mitä 60 henkeä vaatii?
Itse olen sitä mieltä, juhlat järjestetään omien resurssien mukaan. Kutsutaan sen verran vieraita, että voidaan järjestää tarjoilut. Jos rahat on tiukilla, niin silloin ei yksinkertaisesti järjestetä juhlia 60 vieraalle.
Jos ei kykene noin isoja juhlia järjestämään, niin sitten pitää vaan priorisoida. Tärkeimmät ihmiset vaan kotona pidettäviin juhliin.
Miksi juhlia ei voi järjestää kotona? Meilläkin on suht pieni koti, mutta porrastettiin vieraitten tulo ja laitettiin pihalle kiva katos ja istumapaikkoja. Kaikillahan ei tietysti omaa pihaa ole mutta pienempi vierasmäärä mahtuu porrastettuna hyvin käymään.
Ja nämä piirakat ja muut 60 hengelle säilytetään missä juhliin asti? Yksiön jääkaapissa? Ja ne viedään millä (skumppapullojen kanssa)? Bussilla?