HELSINKILÄISET, eikö teitä yhtään haittaa vesijohtoveden sivumaku? YÖKS!
Tiedän että Helsingissä juodaan teollisesti käsiteltyä pintavettä, joka tulee Päijänteestä, mutta ihmettelen silti miksi sitä ei nykyäänkään saada aidon pohjaveden tasolle tai edes lähelle sitä?
Joka kerta Helsingissä ja Vantaalla vesijohtovettä maistaessani huomaan selvän sivumaun vedessä. Pahimmillaan vedessä on selvä uimahallin tuoksu. Ehkä siihen tottuu ajan myötä, ehkä ei. Joka tapauksessa se ei yhtään innosta juomaan vettä.
Kotikuntani vesilaitos käyttää hiekkaharjun pohjavettä mikä on laadultaan ihan briljanttia eikä kaipaa käsittelyä. Se on pehmeää ja siksi pesee hyvin eikä jää yhtään kalkkitahroja. Kylppäri pysyy siistinä ja astiat kirkkaina. :)
Milloin uskallatte vaatia Helsinkiin hyvän juomaveden, kun kaikkea turhaakin jaksetaan vaatia?
Kommentit (8)
Helsingissä on ihan hyvä hanavesi. Jossain vanhoissa taloissa voi kyllä olla niin vanhat putket, että niistä irtoaa sivumakua veteen.
Vesi on hyvää varsinkin verrattuna aikaan, jolloin Turussa otettiin juomavesi Aurajoesta. Usein sitä ei voinut juoda ilman, että laimensi mehua siihen veteen. Kaveri asui vuoden Tampereella ja kun tuli takaisin Turkuun, maha meni sekaisin siitä vedestä.
Nyt Turussakin on ihan ok vesi, joskus vähän outoa makua.
Itseasiassa yllätyin kun muutin aikoinani Helsinkiin, miten ok:lta hanavesi maistui. Pelkäsin, että se olisi jotain Turun tai Tampereen veden tapaista kuraa (n. 10v sitten, en tiedä onko tilanne muuttunut). Olen myös kotoisin paikasta, jossa hanavesi on puhdasta ja hyvää pohjavettä.
Kaikista hirveintä vettä olen maistanut Vaasassa, mutta toivon että johtui vain talon putkista. Oksensin siis välittömästi.
Helsingistä en tiedä, mutta Espoossa on kamalan pahaa vettä, maistuu ja haisee niin kloorilta, että ei sitä kyllä juoda voi. Samaa sanoo siellä opiskeleva poikani. Ei varmasti ole kovin terveellistä sellaista kloorivettä litkiä. Meidän kunnassa on myös aivan hirmuisen hyvää vettä, ei mitään sivumakua.
Helsingissä on erinomainen juomavesi, ilman mitään sivumakua. Tuuppa maistamaan espoolaista hanavettä, suoraan Silvolan tekojärvestä... mulla meni 5v että totuin tuohon, kun olin Päijänteen vedellä elänyt sitä ennen 20v. Olisikohan ap niin, että olet juonut Länsi-Vantaalaista hanavettä? Se kun on sieltä Silvolasta kotoisin myös ja siinä tosiaan on selvä kloorin maku. Tainnut jäädä helsinkiläinen vesi juomatta kokonaan...
Asiahan on niin että se maistuu parhaalta mihin on tottunut. On tehty testejä, joissa eri paikkakuntien ihmisiä pyydetään maistamaan toistensa juomavettä ja jokaisen mielestä oman paikkakunnan vesi on parasta. Toiseksi parhaaksi useimmat nimeää sen joka on oikeasti laadultaan parasta.
Helsingissä on mielestäni hyvänmakuista hanavettä.
Helsingissä on tosi hyvä juomavesi.
Ap:lle sanoisin: luuloilla on vahvat siivet.