Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ravintolassa ruokailijoiden pitäisi olla etusijalla?

Vierailija
02.05.2018 |

Olimme ystäväni kanssa eilen menossa syömään erääseen ravintolaan Helsingissä. Ravintolassa oli ihan täyttä eikä ollenkaan vapaita pöytiä. Kaksi naista oli juuri syönyt ja joivat pöydässä enää oluitaan. Ehdotimme naisille, että he voisivat siirtyä juomaan ne baaritiskillä oleville tuoleille, koska me tarvitsisimme pöytää ruokailua varten. Nämä naiset suuttuivat hirveästi ja alkoivat sättimään/nimittelemään meitä. Tietenkin heillä oli lupa istua pöydässä, mutta olisivat he voineet ajatella tilannetta meidänkin kannaltamme. Eikö nämä ole ihan normaaleja "elämänsääntöjä" että pyritään yhdessä löytämään sopiva ratkaisu?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä olisi kehdannut vaatia ketään siirtymään minnekään. Ja itse haluan istua rauhassa ruokailun jälkeen, antaa ruoan hiukan laskeutua, keskustella seuralaiseni kanssa, nauttia kahvia/drinkkiä jne. En todellakaan siirtyisi minnekään. Jos paikka on täynnä, tulee uusien ihmisten valita vähemmän täysi paikka.

Ymmärrän kaiken tämän, mutta en sitä, etteikö pöytää voisi vaihtaa jos joku tulee kohteliaasti asiaa kysymään. Ja eilenkin meille olisi riittänyt, että naiset vastaavat "ei", mutta he päättivät alkaa tappelemaan oikein kunnolla. Vappuna on kuitenkin aika täyttä joka paikassa, joten minun mielestäni voisi itse kukin hieman ajatella kanssaihmisiä. Mutta jotenkin tuntuu, että se alkaa olemaan jo katoavaa kansanperinnettä.

Älä jaksa jatkaa enää. Ensin he eivät vain siirtyneet, sitten he nimittelivät kotkaksi ja nyt jo alkoivat tapella kunnolla. Sinun on vaikea tuosta enää jatkaa, joten luovuta suosiolla.

Aloitusviestissä taisi lukea, että naiset suuttuivat hirveästi ja alkoivat sättimään/nimittelemään.

Ja sinä uskot, että ihminen suuttuu hirveästi ja alkaa sättiä ja nimitellä jos hänelle esittää kysymyksen "Anteeksi, mutta huomasin, että olette jo ruokailleet. Olisiko mitenkään mahdollista, että siirtyisitte baaritiskille juomaan oluitanne? Me tulimme syömään ja tämä paikka on ihan täynnä, ja kun aikataulumme on vähän tiukka niin emme mielellään lähtisi enää etsimään muuta ravintolaa."

Tuohon jaaritteluun menisi jo hermo. :D En tosin alkaisi huutaa enkä sättiä. Ja luultavasti kiltisi siirtyisinkin sivuun, jotta jaarittelija lopettaisi. 

Juuri niin. Ei kukaan alkaisi huutaa ja sättiä, jos heille ei ensin itse muuta sanoisi kuin kysyisi mahdollisuutta päästä heidän pöytäänsä. ei edes vaikka se tehtäisiin sinun tyyliisi "Hei voitteks te siirtyy kun me halutaan tulla siihen syömään?"

ehkä ne naiset oli juonu vähän liikaa simaa. tai sit ap ei ehkä esittänytkään kysymystä niin kohteliaasti kuin mitä jälkeenpäin ihmisille kerrotaan

Ystäväni esitti kysymyksen aivan kohteliaasti. Olimme jo tilanneet pizzat, mutta emme huomanneet, ettei pöydissä olekaan tilaa istua. Emme mitenkään käskeneet naisia siirtymään, mutta ystäväni sanoi leikkisästi, että ehkä meidän olisi helpompi syödä pizzamme pöydässä kuin baaritiskillä.

Leikkisästi my ass! Voin kuvitella äänensävyn. :D

Vierailija
62/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En täysin ymmärrä Ap:n lynkkausta. Jos nyt on sattunut käymään sellainen kömmähdys, että pizzat on tilattu eikä istumatilaa olekaan, niin voihan sitä mennä selittämään tilanteen joillekin, jotka ovat selvästi jo syöneet ja nauttivat enää juomiaan. Pakkohan pöytää ei ole missään tapauksessa vaihtaa, mutta ihmettelen sitä, että joidenkin kommentoijien asenne tuntuu olevan, että pöytä on jokin saavutettu oikeus, josta ei missään nimessä voida luopua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ne odotti vielä jälkiruokia saapuviksi..

Vierailija
64/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä ne odotti vielä jälkiruokia saapuviksi..

Kyseessä on bistro, josta ei saa jälkiruokia. Ja silloinkin naiset olisivat voineet sanoa, että odottavat jälkiruokia eikä alkaa samantien nimitellä meitä.

Vierailija
65/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo bistro kyllä, jos listalla on pizzaa, muttei jälkiruokia. 

Vierailija
66/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitten tullut pieneen mieleenkään tarkistaa onko vapaita pöytiä, ENNEN niiden pizzojen tilaamista?

Vierailija
67/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele pitkäaikaisena palstailijana, että suurin osa puolustaa näitä naisia, jotka kysymykseen vastasivat ammattiloukkaantujan elkein huutamalla ja nimittelemällä.

Täällähän oli joku vuosi sitten ketju, missä kerrottiin, että johonkin ravintolaan ei saanut tuoda vauvoja, koska ravintolassa ei ollut tilaa lastenvaunuille.

Raivoisat mammat suunnittelivat boikottia ja mielenosoitusta ravintolaa vastaan. En tiedä, toteutuiko tämä mielenilmaus, missä mammat suunnitteli tulevansa ravintolan eteen vaunujen kanssa ja ottavansa esiin tissinsä ja huutavansa, että heillä on oikeus tulla jokaiseen ravintolaan ja paljastaa rintansa imetystä varten, jos haluavat.

Ja kyse oli siis ravintolasta, missä oli pieni puoli, minne ei mahtunut vaunuja ja sinne ei saanut tuoda vauvoja ja vaunuja. Toiselle puolelle ravintolaa sai tuoda vauvoja, koska vaunutkin mahtui. Mutta kaikki mammat ammattiloukkaantuivat juuri tuosta pienestä puolesta ja täällä oli monisatainen ketju, missä uhottiin, että tullaan siihen ravintolan ikkunan eteen ja tyrkytetään tissejä ja huudetaan ravintolassa syöville

Vierailija
68/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele pitkäaikaisena palstailijana, että suurin osa puolustaa näitä naisia, jotka kysymykseen vastasivat ammattiloukkaantujan elkein huutamalla ja nimittelemällä.

Eihän kukaan ole puolustellut niiden ihmisten huonoa käytöstä.

Vierailija
69/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän oli joku vuosi sitten ketju, missä kerrottiin, että johonkin ravintolaan ei saanut tuoda vauvoja, koska ravintolassa ei ollut tilaa lastenvaunuille.

Raivoisat mammat suunnittelivat boikottia ja mielenosoitusta ravintolaa vastaan. En tiedä, toteutuiko tämä mielenilmaus, missä mammat suunnitteli tulevansa ravintolan eteen vaunujen kanssa ja ottavansa esiin tissinsä ja huutavansa, että heillä on oikeus tulla jokaiseen ravintolaan ja paljastaa rintansa imetystä varten, jos haluavat.

Ja kyse oli siis ravintolasta, missä oli pieni puoli, minne ei mahtunut vaunuja ja sinne ei saanut tuoda vauvoja ja vaunuja. Toiselle puolelle ravintolaa sai tuoda vauvoja, koska vaunutkin mahtui. Mutta kaikki mammat ammattiloukkaantuivat juuri tuosta pienestä puolesta ja täällä oli monisatainen ketju, missä uhottiin, että tullaan siihen ravintolan ikkunan eteen ja tyrkytetään tissejä ja huudetaan ravintolassa syöville

Miten ihmeessä tämä liittyy avaukseen? Avauksessa oli kyse siitä, saako ravintolan asiakas pyytää toisia asiakkaita siirtymään ja miten siihen sopii reagoida, sinun jutussasi oli kyse ravintolan omistajien ravintolan tilajakoon liittyvästä päätöksestä (ja muistaakseni suurin osa av-mammoista kannatti tuota lapsivapaata tilaa ravintolassa, minä ainakin).

Vierailija
70/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin itse kaverini kanssa oluella, niin enpä kyllä siitä suuttuisi, jos joku kävisi kohteliaasti kysymässä, että voisimmeko siirtyä baaritiskille juomaan oluet, jotta he pääsisivät syömään.

Ihanko oikeasti ihmiset suuttuu joka asiasta nykyään? Jos ei olisi käynyt, olisi voinut vastata kohteliaasti, että emme nyt siirry, juomme oluemme loppuun. Toivottavasti löydätte pöydän muualta.

Nykyään loukkaannutaan ja suututaan joka asiasta niin herkästi.

Minä en olisi suuttunut, mutta ap:n käytös oli sopimatonta. Ei tuollaista mennä kysymään. Ruokailun jälkeen on ihan tavallista juoda yhdet samassa pöydässä. Ap oli tunkeileva. Ravintolan henkilökunta voi katsoessaan sen tarpeelliseksi ehdottaa siirtymistä baariin, ei muut asiakkaat.

Itsekin tuossa vaiheessa saatan miettiä, ottaisinko vielä jälkkäriä tai kahvia tai vaikka jälkkäridrinkin.

Kyllä ottaisi hermoon kun joku asiakas tulisi ehdottelemaan pöydästä luopumista.

Vierailija
71/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se oluen juominen kuulunut osaksi sitä ruokailua?

Vai pitääkö sitä täydestä ravintolasta siirtyä heti baaritiskille juomaan kun ruuat on syöty? Miten jos olisikin juonut vain maitoa tai vettä? Olisitteko silloin mennyt kysymään siirtymisestä?

Ymmärrän kyllä tuon teidän pointin mutta itse en ainakaan menisi keneltäkään täydessä ravintolassa kysymään tuollaista. Se kun ei ole asiakkaiden tehtävä.

Monet ihmiset (myös minä) tykkäävät vielä jäädä ruuan syömisen jälkeen hetkeksi istuskelemaan, eikä lähteä täydellä mahalla heti säntäilemään ympäriinsä.

Kai siellä ravintolassa saa pöydässä istua vaikka ei söisi mitään ja vaikka ainoastaan nauttisi niitä oluita?

Ei tietenkään ole pakko siirtyä, enhän minä niin ole sanonutkaan. Ja tietenkin ravintolassa saa istua, vaikka olisikin vain juomassa. Mutta on pöyristyttää, että jos joku kohteliaasti tulee kysymään siirtymismahdollisuudesta, niin aletaan huutamaan ja haukkumaan kysyjää.

Eli ongelmasi ei olekaan se, että sinun ja ystäväsi pyyntöön vastattiin kieltävästi, vaan se, että kieltävä vastaus annettiin huutaen ja haukkuen? Eli jos nämä henkilöt olisivat vastanneet teille ystävällisesti hymyillen, että emme siirry nyt mihinkään vaan juomme oluemme loppuun tässä, sinä et tuntisi täällä tarvetta ihmetellä, että eikö kanssaihmisiään pitäisi auttaa ja tehdä kompromisseja?

Vierailija
72/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo bistro kyllä, jos listalla on pizzaa, muttei jälkiruokia. 

Kävin asian vielä tarkastamassa, mutta ei siellä ole listalla jälkiruokia. Burgereita, pizzaa, salaattia ja snackseja ainoastaan. Paikassa on kuitenkin loistavat ruuat!

Vierailija
73/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamalaa käytöstä

Vierailija
74/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai pitääkö sitä täydestä ravintolasta siirtyä heti baaritiskille juomaan kun ruuat on syöty? Miten jos olisikin juonut vain maitoa tai vettä? Olisitteko silloin mennyt kysymään siirtymisestä?

Ymmärrän kyllä tuon teidän pointin mutta itse en ainakaan menisi keneltäkään täydessä ravintolassa kysymään tuollaista. Se kun ei ole asiakkaiden tehtävä.

Monet ihmiset (myös minä) tykkäävät vielä jäädä ruuan syömisen jälkeen hetkeksi istuskelemaan, eikä lähteä täydellä mahalla heti säntäilemään ympäriinsä.

Kai siellä ravintolassa saa pöydässä istua vaikka ei söisi mitään ja vaikka ainoastaan nauttisi niitä oluita?

Ei tietenkään ole pakko siirtyä, enhän minä niin ole sanonutkaan. Ja tietenkin ravintolassa saa istua, vaikka olisikin vain juomassa. Mutta on pöyristyttää, että jos joku kohteliaasti tulee kysymään siirtymismahdollisuudesta, niin aletaan huutamaan ja haukkumaan kysyjää.

Eli ongelmasi ei olekaan se, että sinun ja ystäväsi pyyntöön vastattiin kieltävästi, vaan se, että kieltävä vastaus annettiin huutaen ja haukkuen? Eli jos nämä henkilöt olisivat vastanneet teille ystävällisesti hymyillen, että emme siirry nyt mihinkään vaan juomme oluemme loppuun tässä, sinä et tuntisi täällä tarvetta ihmetellä, että eikö kanssaihmisiään pitäisi auttaa ja tehdä kompromisseja?

Näin minä ainakin aloituksen ymmärsin ja ihmettelin siksi, miksi puolustellaan huutamista ja haukkumista. Noloa sekin on, että menee ehdottelemaan pöydästä siirtymistä, mutta erikoista on, että raivopäämammat puolustelee sitä huutamista ja meuskaamista.

No ehkä niillä ruokailijamammoilla oli armoton krapula ja oltiin vedetty pizzat nassuun ja oltiin jo oluella vetämässä uutta känniä. Sellaisessa olossa varmaan hermot palaa äkkiä ja aletaan räyhäämään

Vierailija
75/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään on pakko tunkea syömään täpötäyteen ravintolaan?  Jos jo ovelta näkee, että paikka on täynnä, niin siinä sitten joko jää odottelemaan sitä vapautuvaa pöytää tai kääntyy kannoillaan ovesta ulos. Vai onko taas kysymyksessä tyypillinen "minä" ihminen: koska MINÄ olen päättänyt syödä täällä, niin MINUN pitää päästä pöytään, vaikka niitä ei ole vapaana.  Jos itse olisin syömässä jossain ja joku ventovieras tulisi vaikka ihan miten leikillään heittämään, että voitko siirtyä, että HÄN pääsee syömään, voisin vastata ihan yhtä leikkisellä heitolla. Ravintola päättää onko pöydät etupäässä ruokailijoille vai kaikille yhtälailla, ei yksikään asiakas.

Vierailija
76/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei sitten tullut pieneen mieleenkään tarkistaa onko vapaita pöytiä, ENNEN niiden pizzojen tilaamista?

Mielestämme yksi lähipöytä näytti vapaalta kun menimme, mutta ilmeisesti joku ehti varata sen ennen meitä kun olimme tiskillä tekemässä tilausta. Minulla ei ole yleensäkään tapana jättää pöytään mitään vahtimatta jos olen ulkona.

Vierailija
77/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no kuten jo ensimmäisessä viestissäni sanoin, niin mielestäni on olemassa sellaisia "elämänsääntöjä" joita itse kunkin olisi hyvä noudattaa. Jos jonkun ostoskassi hajoaa ja tavarat leviävät tielle, niin eihän kenenkään ole pakko mennä auttamaan ja tarjota omaa muovipussiaan, mutta tuleehan sellaisesta kaikille hyvä mieli.

Vierailija
78/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole nykyään mitään tapoja ravintoloissa. Kävellään ohi pöytiinohjauksen ja kerran näin, kun seurue kaivoi omasta ostoskassista kokispullon ja alkoi juomaan sitä pöydässä.

Myytiinkö paikassa kokista?

Vierailija
79/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin ujo, etten kuuna päivänä kehtaisi mennä ehdottelemaan kenellekään pöydästä siirtymistä. Eikä se kovin kohteliaaltakaan kuulosta. Useammin kuin kerran itselleni on kuitenkin käynyt jossain McDonald'sissa, että ruuat ostettuani huomaan, ettei mihinkään kertakaikkiaan mahdu istumaan. On tosi tylsää kysyä joltain seurueelta, että voinko istua samaan pöytään heidän kanssaan. Siksi itse aina lähden ravintolasta kuin ravintolasta heti kun olen valmis, enkä jää istumaan tyhjänpanttina.

Vierailija
80/94 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoossa tapahtui tämä. Ei noin juntteja olekaan, jotka menisivät itse vaatimaan pöytää itselleen.

Suosittelen porvoolaisille seuraavalla kerralla pikkuisen tasokkaampaa paikkaa, sellaista jossa on pöytiinohjaus.

AP sanoi, että Helsingissä :) Mikähän mesta on kyseessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän