Miksi jotkut puhuvat kutomisesta tarkoittaessaan neulomista?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Koska he tulevat eri puolelta Suomea kuin sinä.
Ei mustakaan ole valkoinen eri puolilla Suomea. Nuo ovat eri asioita, eivät mikään mielipide- tai murreasia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mustakaan ole valkoinen eri puolilla Suomea. Nuo ovat eri asioita, eivät mikään mielipide- tai murreasia.
Ap
Se nyt vain on alueellinen ero tässä asiassa. Minä pystyn kyllä ymmärtämään, että sukat kudotaan puikoilla ja matot kangaspuilla. Sinä voit puhua neulomisesta, pystyn käsittämään senkin.
Se on murrekysymys, hyväksyi ap sitä tai ei.
https://www.kielikello.fi/-/neuloa-kutoa-ommella-kasityoalan-sanojen-ty…
Siinä ap:lle vähän selvennystä.
Mä ompelen ja kudon.Neulonut en ole koskaan.
Näin Kempeleessä, puikoilla kudotaan ja neuloilla neulotaan.
No Mites en nyt ottaa. Onhan kudontakoneitakin joilla kudotaan sukkia, villapaitoja jne. Meidän melkein 90 vuotias isomummo kutoo sukkia neulomalla. Ainakin täällä Pohjois-Karjalassa näin sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Entäs, kun minä tikkuan?
Otan tikuttavan aina mukaan, kun menen kylään tai edessä on pitkä junamatka😀
Ja neulosta, trikoota kutsutaan kankaaksi. Sydämeni muljahtaa aina, kun kuulen tämän. Jopa ammattilaiseksi itseään kutsuvat sortuvat tähän virheeseen.
Vierailija kirjoitti:
No Mites en nyt ottaa. Onhan kudontakoneitakin joilla kudotaan sukkia, villapaitoja jne. Meidän melkein 90 vuotias isomummo kutoo sukkia neulomalla. Ainakin täällä Pohjois-Karjalassa näin sanotaan.
Sen kapineen yleiskielinen nimi on neulekone tai neuluri. Kudontakone tekee kangasta, vaikkapa jacquard-pellavaa.
Toki jokainen saa kotonaan puhua, miten haluaa, mutta jos lähtee koneostoksille, on yleiskielestä apua.
Meilläpäin itä-Suomessa sukkia on aina kudottu, sen työn nimikin on sukankudin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs, kun minä tikkuan?
Otan tikuttavan aina mukaan, kun menen kylään tai edessä on pitkä junamatka😀
Tikkuaminen on kaunis murreilmaisu, joka ei jätä sijaa väärinkäsityksille. Olen itsekin yhden tikkurin tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäkää jo, että nämä ovat kaksi eri asiaa!
No puhutaanhan myös kutimesta. Otan sukankutimen mukaan, kun tulen teille.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin itä-Suomessa sukkia on aina kudottu, sen työn nimikin on sukankudin.
D-kirjain on itämurteissa harvinainen muutamaa paikkakuntaa lukuun ottamatta. Itäsuomalainen äitini sanoi, että "kuvotaan". Me lapset aina piruilimme, että kuvottaa. Koulussa meille opetettiin jo 1980-luvulla, että se on oikeasti neulomista.
Meillä Kainuussa neulotaan sukkia, kudotaan mattoja ja ommellaan napit paikoilleen. Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka kutovat sukkia ja neulovat napit paikoilleen, koska osaan soveltaan oppimaani ja olen aika hyvä oivaltamaan asioita. Ikävää, jos aloittajalta tämä kyky puuttuu.
Olen Lapista kotoisin ja kyllä meillä kudotaan sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs, kun minä tikkuan?
Otan tikuttavan aina mukaan, kun menen kylään tai edessä on pitkä junamatka😀Tikkuaminen on kaunis murreilmaisu, joka ei jätä sijaa väärinkäsityksille. Olen itsekin yhden tikkurin tehnyt.
Tikkuan siis lapasia, sukkia, villatakkeja jne. Ihan tavallista neulomista ( kutomista.? ) puikoilla (tikkuvartailla).
Murresana Etelä-Pohjanmaalta.
Huh huh....kyllä teidän elämä on pientä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs, kun minä tikkuan?
Otan tikuttavan aina mukaan, kun menen kylään tai edessä on pitkä junamatka😀Tikkuaminen on kaunis murreilmaisu, joka ei jätä sijaa väärinkäsityksille. Olen itsekin yhden tikkurin tehnyt.
Mikä on tikkuri?