Eikö ravintolassa ruokailijoiden pitäisi olla etusijalla?
Olimme ystäväni kanssa eilen menossa syömään erääseen ravintolaan Helsingissä. Ravintolassa oli ihan täyttä eikä ollenkaan vapaita pöytiä. Kaksi naista oli juuri syönyt ja joivat pöydässä enää oluitaan. Ehdotimme naisille, että he voisivat siirtyä juomaan ne baaritiskillä oleville tuoleille, koska me tarvitsisimme pöytää ruokailua varten. Nämä naiset suuttuivat hirveästi ja alkoivat sättimään/nimittelemään meitä. Tietenkin heillä oli lupa istua pöydässä, mutta olisivat he voineet ajatella tilannetta meidänkin kannaltamme. Eikö nämä ole ihan normaaleja "elämänsääntöjä" että pyritään yhdessä löytämään sopiva ratkaisu?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin oletan että olen oikeutettu pöydässäsi juomaan drinkit loppuun aterian päätteeksi. En todellakaan lähde siirtymään muualle.
Sanoin jo aloitusviestissä, että tietenkin naisilla oli "oikeus" istua siinä. Elämässä on kuitenkin joskus hyvä ajatella hieman muitakin ihmisiä ja tehdä kompromisseja. Tai siis ainakin minun mielestäni.
Olet ny hieman pihalla. He olivat myös asiakkaita. Miksi heidän olisi pitänyt tehdä sinun takiasi kompromissi? Koska sinä niin halusit?
Mietipä hetki, että miksi elämässä ylipäätään kannattaa auttaa muita ihmisiä ja tehdä kompromisseja?
Autan nyt sinua. Ole jo hiljaa. Ei ihme että eukot hermostuivat tuollaisesta nalkuttajasta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se oluen juominen kuulunut osaksi sitä ruokailua?
Vai pitääkö sitä täydestä ravintolasta siirtyä heti baaritiskille juomaan kun ruuat on syöty? Miten jos olisikin juonut vain maitoa tai vettä? Olisitteko silloin mennyt kysymään siirtymisestä?
Ymmärrän kyllä tuon teidän pointin mutta itse en ainakaan menisi keneltäkään täydessä ravintolassa kysymään tuollaista. Se kun ei ole asiakkaiden tehtävä.
Monet ihmiset (myös minä) tykkäävät vielä jäädä ruuan syömisen jälkeen hetkeksi istuskelemaan, eikä lähteä täydellä mahalla heti säntäilemään ympäriinsä.
Kai siellä ravintolassa saa pöydässä istua vaikka ei söisi mitään ja vaikka ainoastaan nauttisi niitä oluita?
Ei tietenkään ole pakko siirtyä, enhän minä niin ole sanonutkaan. Ja tietenkin ravintolassa saa istua, vaikka olisikin vain juomassa. Mutta on pöyristyttää, että jos joku kohteliaasti tulee kysymään siirtymismahdollisuudesta, niin aletaan huutamaan ja haukkumaan kysyjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin oletan että olen oikeutettu pöydässäsi juomaan drinkit loppuun aterian päätteeksi. En todellakaan lähde siirtymään muualle.
Sanoin jo aloitusviestissä, että tietenkin naisilla oli "oikeus" istua siinä. Elämässä on kuitenkin joskus hyvä ajatella hieman muitakin ihmisiä ja tehdä kompromisseja. Tai siis ainakin minun mielestäni.
Olet ny hieman pihalla. He olivat myös asiakkaita. Miksi heidän olisi pitänyt tehdä sinun takiasi kompromissi? Koska sinä niin halusit?
Mietipä hetki, että miksi elämässä ylipäätään kannattaa auttaa muita ihmisiä ja tehdä kompromisseja?
Mun näkemys muiden ihmisten auttamisesta on sitä, että lahjoittaa esim. pari euroa nälkäpäiväkeräykseen tai kantaa mummon kauppakassit, ei sitä, että antaa oman ravintolapöytänsä jollekin naiskaksikolle, joka ei jaksa hetkeäkään odottaa.
Mun mielestä juomaa saa kyllä pöydässä ihan samalla tavalla juoda rauhassa kun ruokaa syödä. Itse ärsyynnyn kahviloista joissa kaikki istuu koneilla eivätkä ole pitkään aikaan enää syöneet tai juoneet mitään.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Tehkää seuraavalla kerralla pöytävaraus etukäteen.
Tämä oli sellainen rento bistro-tyyppinen paikka. En tiedä ottavatko he vastaan varauksia.
No siinä tapauksessa niissä pöydissä saa olla vaikka ei tilaisi lainkaan ruokaa, vaan olisi vain juomassa.
Olisitte itse ottaneet baaritiskillä alkudrinkit (alkoholilla tai ilman) vapaata pöytää odotellessa.
Ja kukaanhan ei ole täällä sanonutkaan, ettei saisi.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tulisi asiakkaana todella halpa olo, kun hätisteltäisiin pois niin ettet kerkeä edes loppudrinkkiäsi juomaan loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin itse kaverini kanssa oluella, niin enpä kyllä siitä suuttuisi, jos joku kävisi kohteliaasti kysymässä, että voisimmeko siirtyä baaritiskille juomaan oluet, jotta he pääsisivät syömään.
Ihanko oikeasti ihmiset suuttuu joka asiasta nykyään? Jos ei olisi käynyt, olisi voinut vastata kohteliaasti, että emme nyt siirry, juomme oluemme loppuun. Toivottavasti löydätte pöydän muualta.
Nykyään loukkaannutaan ja suututaan joka asiasta niin herkästi.
T. Ap
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Tämä oli sellainen rento bistro-tyyppinen paikka. En tiedä ottavatko he vastaan varauksia.
No siinä tapauksessa niissä pöydissä saa olla vaikka ei tilaisi lainkaan ruokaa, vaan olisi vain juomassa.
Olisitte itse ottaneet baaritiskillä alkudrinkit (alkoholilla tai ilman) vapaata pöytää odotellessa.
Olisimme varmaan ottaneetkin, mutta päätimme vaihtaa paikkaa kokonaan. Olisi ollut ikävää jäädä kun kaikki lähipöydät kuulivat kun naiset sanoivat ystävääni kotkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kompromisseja parisuhteessa, ystävien ja perheen kesken. Työpaikallakin. Ap:n tapauksessa ei ollut mitään mistä olisi voinut tehdä kompromissia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se oluen juominen kuulunut osaksi sitä ruokailua?
Vai pitääkö sitä täydestä ravintolasta siirtyä heti baaritiskille juomaan kun ruuat on syöty? Miten jos olisikin juonut vain maitoa tai vettä? Olisitteko silloin mennyt kysymään siirtymisestä?
Ymmärrän kyllä tuon teidän pointin mutta itse en ainakaan menisi keneltäkään täydessä ravintolassa kysymään tuollaista. Se kun ei ole asiakkaiden tehtävä.
Monet ihmiset (myös minä) tykkäävät vielä jäädä ruuan syömisen jälkeen hetkeksi istuskelemaan, eikä lähteä täydellä mahalla heti säntäilemään ympäriinsä.
Kai siellä ravintolassa saa pöydässä istua vaikka ei söisi mitään ja vaikka ainoastaan nauttisi niitä oluita?
Ei tietenkään ole pakko siirtyä, enhän minä niin ole sanonutkaan. Ja tietenkin ravintolassa saa istua, vaikka olisikin vain juomassa. Mutta on pöyristyttää, että jos joku kohteliaasti tulee kysymään siirtymismahdollisuudesta, niin aletaan huutamaan ja haukkumaan kysyjää.
Vaan kun tuollaisen asian kysyminen EI OLE kohteliasta. He poistuvat pöydästä kun ovat valmiita poistumaan, ilman HOPUTTAMISTA.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Olisitte itse ottaneet baaritiskillä alkudrinkit (alkoholilla tai ilman) vapaata pöytää odotellessa.Ja kukaanhan ei ole täällä sanonutkaan, ettei saisi.
Vähän tuollaisen kuvan rivien välistä saa aloituksesta , ettei saisi olla pöydässä vain juomassa. Ei kai toi vapautuvan pöydän odottaminen muuten olisi niin iso asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tulisi asiakkaana todella halpa olo, kun hätisteltäisiin pois niin ettet kerkeä edes loppudrinkkiäsi juomaan loppuun.
En tietenkään halua kenellekään aiheuttaa pahaa mieltä. Mutta jos jostakin tuntuu niin pahalta, että siirtyy juomaan oluensa baaritiskille tai pienempään pöytään ruokailun päätteeksi, niin kertoohan se siitä, ettei kaikki asiat ole elämässä kohdallaan. Silloin kun kävimme nuorempana baareissa, niin muistan, että oli ihan normaalia, että ehdotettiin seurueiden kesken pöydän vaihtoa. Onhan se nyt hassua jos pieneen pöytään yrittää mahtua 6 hengen seurue kun tilavassa pöydässä istuu 2 ihmistä. Eikö sellaistakaan enää tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään halua kenellekään aiheuttaa pahaa mieltä. Mutta jos jostakin tuntuu niin pahalta, että siirtyy juomaan oluensa baaritiskille tai pienempään pöytään ruokailun päätteeksi, niin kertoohan se siitä, ettei kaikki asiat ole elämässä kohdallaan. Silloin kun kävimme nuorempana baareissa, niin muistan, että oli ihan normaalia, että ehdotettiin seurueiden kesken pöydän vaihtoa. Onhan se nyt hassua jos pieneen pöytään yrittää mahtua 6 hengen seurue kun tilavassa pöydässä istuu 2 ihmistä. Eikö sellaistakaan enää tehdä?
No älä nyt viitsi ihan näin pitkälle mennä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin eri asia. Et pyydä heitä luopumaan istumapaikasta vaan vaihtamaan pöytiä päittään. Eikä esson baaria voi sanoa ravintolaksi. Ravintolassa syödään ja annetaan toisillekkin ruokailurauha.
En ikinä olisi kehdannut vaatia ketään siirtymään minnekään. Ja itse haluan istua rauhassa ruokailun jälkeen, antaa ruoan hiukan laskeutua, keskustella seuralaiseni kanssa, nauttia kahvia/drinkkiä jne. En todellakaan siirtyisi minnekään. Jos paikka on täynnä, tulee uusien ihmisten valita vähemmän täysi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin eri asia. Et pyydä heitä luopumaan istumapaikasta vaan vaihtamaan pöytiä päittään. Eikä esson baaria voi sanoa ravintolaksi. Ravintolassa syödään ja annetaan toisillekkin ruokailurauha.
Emmehän me nytkään pyytäneet naisia luopumaan pöydästä kokonaan, vaan vaihtamaan baaritiskille (jossa oli muutenkin ihmisiä juomassa olutta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on kujalla. Ravintolassa syöminen on jo huonoa elämänhallintaa :D Vain otettu lääke auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmehän me nytkään pyytäneet naisia luopumaan pöydästä kokonaan, vaan vaihtamaan baaritiskille (jossa oli muutenkin ihmisiä juomassa olutta).
Ai olisivatko he voineet ottaa sen pöydän mukaansa? Kyllähän te juuri pyysitte heitä luopumaan pöydästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin itse kaverini kanssa oluella, niin enpä kyllä siitä suuttuisi, jos joku kävisi kohteliaasti kysymässä, että voisimmeko siirtyä baaritiskille juomaan oluet, jotta he pääsisivät syömään.
Ihanko oikeasti ihmiset suuttuu joka asiasta nykyään? Jos ei olisi käynyt, olisi voinut vastata kohteliaasti, että emme nyt siirry, juomme oluemme loppuun. Toivottavasti löydätte pöydän muualta.
Nykyään loukkaannutaan ja suututaan joka asiasta niin herkästi.
T. Ap
No en ole ap. Mutta ihmettelen vain, että nykyään suututaan niin joka asiasta.
Tuleehan sitä eteen elämässä monia töksäytyksiä ihmisiltä ja ei sitä kannata joka asiaan alkaa huutamaan. Kuten tässäkin tapauksessa asia olisi varmaan tullut selväksi sanomalla asiallisesti, että ei kiitos, juomme oluemme rauhassa, toivottavasti löydätte vapaan pöydän.
Mutta toki, jokainen tavallaan.