Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

((=Suurperhekuumeilijat=))Se on viikko 17

23.04.2006 |

Otin valtuudet omiin käsiini ja avasin ennakkoon uuden pinon.

Jospa tämä viikko olisi hieman puheliaampi!

Mukaan myös kaikki uudet!!!

Lisää myöhemmin=)

L+5

Ja nyt ei kuopusta sylissä ja isot kirjaimet taas paikoillaan,kai.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kylla me muutkin huomattiin aivan varmasti sun katoamistemppu; mutta kun Leanna siita jo huomautti, niin mitapa sita toistamaan koko ajan!!

Me ollaan lahdossa miehen ja kahden nuoremman kanssa shoppailemaan; kun kevatkenkia ja muuta ' mukamas' ei oo kellaan???

Eli ihan akkiseltaan kirjoittelen...myohemmin illalla tuun kylla takaisin!

Vierailija
42/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta kylla noi tosi vahvasti on pehmyskudosreuma-oireita! Heti vaan tutkimuksiin, ilman laakkeita kun kivut vaan kovenevat ja sitten taytyy alkaa rauhoittavia syoda jne... pida pintas ja varaa aika reumikselta ja ilmoita suoraan epilevas kyseista sairautta!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt kestää mun hirmu " puheripuli" . Ihana kun Levinia kävit välillä kurkkaamassa, kun muuten minä täällä terrorisoin pinoa yksinäni. Niin paljon asiaa...

Elikkä

1) montako raskautta? 5 raskautta ja 5 lasta

2) millä viikoilla synnytykset? 39+2, 36+4, 39+5, 39+0, 39+3

3) synnytyksen pituus ja muuta mieleenpainuvaa?

1. 9h 20min Alku oli verkkainen ja samaten ponnistus hyvin verkkainen. En tuntenut mitään supistuksia enää ponnistusvaiheessa vaan sillai pikkuhiljaa varovasti aloitin ja siksi ponnistusvaihe kestikin 40min. Muuten ihan suht helppo synnytys, suoraan oppikirjoista. Ei oikeastaan mitään ihmeellistä. Ilokaasu oli hyvä juttu. Sitä vedin oikein kunnolla. Ensin en meinannut uskaltaa hengittää sitä riittävästi kun tuntui että " sammuu" mutta kun tottui niin oli hyvä. Yhdessä vaiheessa kätilö lähti ulos käytävään ja kertoi myöhemmin että hänen oli pakko lähteä käytävään nauramaan, kun sanoin että mulla pyörii titityyt silmissä. Muistan vieläkin sen tunteen. Oli valkoinen paperi johon oli vaaleansinisellä kirjoitettu titityy titityy ja se pyöri ympyrää mun silmissä! Olipahan miehellä ja kätilöllä hauskaa.

2. 4h 25min poika syntyi melkein neljä viikkoa ennen laskettua aikaa. Lapsivesi meni illalla kymmenen aikaan kun olin menossa nukkumaan.

Lähdimme sairaalaan heti kun huoletti nuo vähäiset viikot, supistukset alkoivat itsestään parin tunnin päästä vesien menosta. Synnytyksistä kaikkein kivuliain ja rankin vaikkakin vauva on ollut kaikkein pienikokoisin. Kivunlievityksenä sain vain ilokaasua ja siinäkin oli jotain vikaa niin että siitä maskista ei tullut mitään ja koin kyllä synnytyksen kovana. Onneksi poika oli terve ja selvisi kolmen päivän happikaapissa oleilulla. Jonka jälkeen sain hänet normaalisti vierihoitoon.

3. 3h 28 min Synnytyksistä kaikkein helpoin. Istuin koko ajan ja heijasin itseäni. Supistuksissa oli selkeä väli koko ajan ja olivat muutenkin ihan siedettäviä. Kivunlievityksenä ilokaasu joka auttoi hyvin. Lapsivesi ei mennyt itsestään vaan kalvot puhkaistiin siinä vaiheessa kun sain luvan ponnistaa. Siksi luultavasti supistukset olivat " pehmeämpiä" .

4. 3h 15 min Toiseksi helpoin synnytys. Olimme kotona mahdollisimman pitkään ja kun pääsimme sairaalaan niin kestikin enää 45 min niin poika oli jo maailmassa. Taas ilokaasua ja kohdunkaulanpuudutus. Lapsivesi meni tästäkin ihan lopussa. Veden mentyä oli enää kolme kovaa supistusta ja sitten sainkin luvan ponnistaa. Lapsivesi oli vihreää ja pojalta otettiin tulehdusarvoja useasti, jotka onneksi olivat puhtaat.

5. 2h 45 min Supistukset tulivat melko harvakseltaan, mutta avasivat silti suht kivasti kohdunsuuta. Vatsan päältä eivät saaneet mitattua kunnolla sydänääniä joten puhkaisivat kalvot että saatiin se pinssi vauvan päähän. En olisi millään halunnut kalvojen puhkaisua, mutta tottakai vauvan paras meni tässäkin asiassa etusijalle. Olen tuosta kakkosen synnytyksestä lähtien pelännyt tuota vedenmenoa. Kun vedet ovat menneet mun supistukset on aina olleet niin kovat että välillä on ollut olo ettei kestä enää. Onneksi nyttenkin kesti noin neljä tai viisi supistusta vesien menon jälkeen kun kohdunsuu aukeni hetkessä 4stä sentistä 10 senttiin. Eli supistuksissa on selkeesti voimaa heti vesien menon jälkeen, vaikkakin ovat myös tosi kipeät. Ilokaasun nimeen vannoin nyttenkin.

5) Ajatuksia mahdollisesta tulevasta. Vähän mietityttää taas kesäaika, kun minulla on heinänuha eikä raskausaikana voi käyttää lääkkeitä. On pitkät kolme viikkoa olla pahasti tukkeessa. Siksi haluaisinkin ajoittaa lasketun ajan elokuu-huhtikuu välimaastoon. Muuten varmasti vauvan kanssa noudatan samaa rutiinia kuin ennenkin.

Medison+5

Vierailija
44/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon viitoskohtaan lisätä että mulla on kolmessa viimeisessä raskaudessa ollut vaivana munuais/virtsatiekivet. Kolmannessa raskaudessa olin sen takia kaksi viikkoa tyksissä synnyttämättömien osastolla ja kahdessa viimeisessä on onneksi pärjännyt kotihoidolla, mutta tietty tuokin on sellainen asia mikä taas mietityttää että mitenkä sitten menee seuraavassa raskaudessa. Tosin nyt osaan jo niihin varautua ja ennakoida tilanne.

Nyt lopetan tämän puheripulin ja annan puheenvuoron teille muillekin.

Medison taas

Vierailija
45/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ne vapaapäivät vaan menee enkä saa mitään järkevää aikaiseksi.Eilen sain meidän takapihan siivoiltua kesäkuntoon ja orvokkiamppeleitakin ostin jo etupihalle. Illalla meinasi käydä kunnon vahinko kun nousin parveketuolin päälle ottamaan lyhtyä roikkumasta ja se tuolihan römähti tuhanneksi palaseksi altani ja minä lensin " raamit " kaulassa naamalleni nurmikolle. Onneksi selvisin pelkillä naarmuilla ja niitä on kyllä joka puolella. On varmaan naapureilla ollut hauskaa kun järjestin vähän äksöniä..

Tytöt olivat ihan järkyttyneitä kun äiskälle tuli " pipejä" ja sanoivat etteivät äidit saa kiipeillä tuoleilla ... no ei pelkoa että ihan heti huomenna kiipeilisinkään sen verran säikähdin.

Kohta pitänee lähteä ruokakauppaan ja ostamamaan pari tuolia takapihalle...

Illalla lähdenkin isukin kanssa kevätkauden avaus-juhliin ja huomenna pitää taas lähteä synttärijuhliin ja matkalla vois pysähtyä mökille ja viedä sinne tavaroita.

Mukavaa viikonloppua kaikille ja palailen paremmalla ajalla

T: Isotikru

Vierailija
46/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iski silmään tuo makoilu Tyksissä=0)

Vierailija
47/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kahviataukoa; olen siivonnut täällä ihan koko päivän.

Tosi kiva että palasit tänne Medison. Kyllä me muutkin sinua kaipasimme, Leanna sen vaan sanoi ääneen.

Minä nyt sitten vuorostani hipsin pienelle tauolle, ihan viikoksi vain.

Mun on ihan pakko vierottaa itseni tältä koneelta, että saan tehtyä kaikki rästityöt. Huomenna laitan tuon oman remonttireiskani toteuttamaan muutaman jutun, jonka tuonne pihaan suunnittelin. Vappuna otamme rennosti. Esikoinen tietysti lähtee taas kavereidensa kanssa mökille. Mutta me muut paistelemme munkkeja ja mikäli ilmat sallivat teemme perinteisen retken rantaan.

Palaan kun operaationi on ohi. Hyvää vappua kaikille!

Vierailija
48/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelemme taas kuulevamme sinusta sitten operaation jälkeen. Tuolla pinoissa oli juttua ikäkysymyksestä ainaskin Kuramyyrä ja olisko ollut Vauhtinelikko. Itse olen myöskin aikoinaan ajatellut etten sitten enää nelikymppisenä viitsi lapsia hankkia, mutta kummasti on kyllä mieli muuttunut kun tuo nelikymppiä rupeaa lähestymään. Olen nyt 35 ja olen kyllä ajatellut että tulla saa kun on tullakseen. Hyvä ja läheinen ystäväni sai viidennen lapsensa neljäkymmentä täytettyään. Nyt hän on 43v ja yrittää tai ainaskin toivoo vielä kuudetta. Eräs toinen ystävä on 42v ja saa kolmannen lapsensa parin kuukauden päästä. Kyllähän ikä on vain numeroita (näin olemme ainaskin näiden ystävieni kanssa ajatelleet) ja lapset pitävät nuorena. Eikä vanhempana enää ole niin " turhantarkka" vaan osaa ottaa rennosti. Tietty tämäkin on sellainen asia josta löytyy niin monta mielipidettä kuin on ihmistäkin.

Leannalle piti esittämäni kysymys, tuolla aikaisemmin kerroit että kuivausrumpusi oli rikki ja kerroit että inhoat pyykkien ripustamista. Laitatko kaikki pyykit kuivausrumpuun? Mulla on ollut rumpu vasta muutaman vuoden enkä ole uskaltanut sinne laittaa kuin pyyhkeet ja petivaatteet (joita niitäkin kyllä suurperheessä riittää). Miten saat onnistumaan niin ettei pyykit kutistu tai jotain?

Niin ja uusiakin suurperhekuumeilijoita oli ilmaantunut. Mukavaa että olette löytäneet meidän joukkomme!

Nyt täytyy laittaa perheelle ruoka pöytään. Lapsetkin ovat olleet innoissaan kun saatiin kone takaisin ja ovat koulun jälkeen päässeet nettiin pyörimään hekin.

Medison+5

Vierailija
49/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, viikonloppu alkoi. Olipahan taas touhukas viikko kaikkineen. Niin ihania kuin nuo ipanat onkin, on pakko huokaista helpotuksesta kun saa pari päivää olla vain omalla porukalla. Joka ei sekään ole pieni eikä hiljainen ;o)

Vielä on mulla pihatöitä tekemättä paljon kun ei hoitolasten kanssa paljoa omia juttuja ehdi/viitsi tehdä. Mut eiköhän tuon nyt ehdi vielä.

Ihanaa viikonloppua ja iloista vappua kaikille toivotellen

M

Vierailija
50/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leanna, Salon seudulla asustellaan. Salon aluesairaalassa synnytykset tapahtuu, mutta Salossa ei hoideta keskosia joten kun viikkoja oli silloin koossa vasta 29 niin siksi jouduin Tyksiin makoileen. Ja tietty Tyksiin täältä mennään muutoinkin kun Sas on pienempi paikka.

Medison

Vierailija
51/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten siinakin taas jotain ' yhteista' esim. Leanna! Ja samoissa iassa mennaan Medison meidankin rattaissa; eli 37 tulee syksylla mittariin ja viidetta haaveillaan!

Ja kuramyyrakin sanoi etta nuoria ollaan kun kuljetaan noitten pienten kanssa; mutta kylla sita tuntee ittes joskus keski-ikaiseks' kun tuon melkein 14v teinin kanssa kulkee kaupungilla! Ja varsinkin sen omat kommentit etta jotenkin olisin ' mummomainen' ? Omasta mielestani olen nuori niin ialtani kuin olemukseltanikin, mutta ota nyt noitten teinien ajatuksista selvaa...joskus vaan kun vasy iskee...

Mutta eikun reippautta rintaan ja vappukin on kasilla, vaikkei taal sita ihan samallalailla juhlita kuin suomessa; huomioidaan kylla.

Likat tuossa syovat illallista kiitos isannan kun jaksaa niita passailla! Isolikka ei viela oo tullu kotiin ' retkeltaan' , joten naytelmauutisia en viela voi kertoa, heh hee... Hyvat yot vaan kaikille!!

Vierailija
52/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkoja pakottaa ja väsy olo muutenkin. Olen päivän hyörinyt siellä ja täällä, parturia, kauppaa, vaikka mitä. Esikoisen synttäreitä kahvitellaan sunnuntaina ja leipomukset aluilleen vasta tänään.

Kaiken lisäksi oli pakko aloittaa IKKUNANPESU-URAKKA ja meikäläinen inhoaa sitä hommaa. Keittiön ikkunasta ei kuopuksen jäljiltä enää tahtonut ulos nähdä ja vaikkei meille vieraita tulekaan, vaan ihan lähisuku, niin ei anna sielu periksi katsella sen näköistä ruutua. Repsahtanut on ote muuten, muina vuosina kaikki ikkunat on pesty tähän mennessä. Nyt vaan tämä Taaperokassiprojekti imi mehut huhtikuulta. Kotityöt oli suloisesti rempallaan koko ajan, mutta siitä hommasta tulee nyt hengähdystaukoa.

Arvailinkin Levinia, että olet Turun seudulta lähtöisin. Kyllä sen muutamista sanonnoista huomasi. Tarttuu silmään, kun ei itsekään kovin kaukana siltä seudulta ole. Mitenkäs muuten, onko murre säilynyt kun kuitenkin olet jo pitkään asunut pois Suomesta? Vieläkö simmosia vilisee puheessa?

Kuumeilurintamalta ei mitään uutta, en usko tärpänneen. Ajankohdat ei taaskaan oikein menneet yksiin.

Vierailija
53/60 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis ilmoittauduin äsken suurperhekuumeilijoihin, mutta lipsahti uudeksi keskustelunaiheeksi. Näin siinä käy kun on sama pää kesät talvet ja ekoja kertoja tässä hommassa mukana...

Vierailija
54/60 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kylla ihan riemulla kattelin jo kuudetta sivua lopinoissa talla viikolla: HYVA MEIAN JENGI!

Joo kylla ma olen ihan Turusta kotoisin ja murre on pysyny melkein 15 poissaolovuoden jalkeenkin; vaikka lahinna tanne lorpottelen suomeksi vaan; kun lapsillekaan ei tuu enaa suomea puhuttua (iso virhe, huom!)

Ja naissa kirjoitteluissa olen yrittanyt kirjoittaa ' virallisesti' ja nyt talleen ' myohemmin' oon alkanu irrotella ja lorpottaa teille kuin kotivaelle!

Ja silloin talloin tahallani sekoittelin joitain murrejuttuja, kun se noin muuten tuntuu sopivan juttuihin! Oon lapsuudessa viettany paljon aikaa myos Tampereeen seudulla, joten siitakin viela jotain on jaany puheeseen (kun paastan sen siihen, heh hee) ja esivanhempien karjalanmurteetkin on tutut!!

Enimmakseen kaikkein harmittavinta on etta jotkut tutut tuntee ja lahtee sana kiertaan etta kirjoitellaan sinne ja tanne; lahtee sillai maku ettei voi ' aidosti' kirjoittaa mista tykkais jutella! Kun mullakin naita ' henkireikia' ei niin kauheesti ole! Ja oon pitany tan palsta-kirjoittelijoiden ' kirjoittelutaidoista' ja ajatuksista hurjasti; kiitos lahinna medison, kuramyyra, leanna ja vauhtinelikko jotka on jo pidemman aikaa jaksaneet vasailla juttuja tanne!

Ja viela etta meita kylla luetaan tosi paljon kavijamaarista paatellen; voisitte te ' hiljaiset' jonkun puumerkin silloin talloin jattaa!!

Vierailija
55/60 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan laitettu pihaa.Ostettu uusi hieno grilli.Terassikalusteita.Lapsille ulko leluja mutta hiekkalaatikosta uupuu vielä hiekka.Pienin kun olisi juuri siinä iässä.Täytyy pistää tiistaina tilaus hiekkalastista vetämään.

Kysäisin mieheltä fiiliksiä aamulla huoneita siistiessä että koskas pistetään tilaus(vauva=0))menemään.Mies vaan tuumis että niin koskakohan.Se kun on laaki ja vainaa.Meinaa siis että yhdestä kerrasta taas napsahtaa.Niin optimistinen en itse ole.Mutta nyt pihassa touhutessa ja ilmaa ihanoidessa ajattelin kuinka mukavaa olisi saada maalis-huhti-toukokuussa vauva.

Voisi heti aloittaa ulkoilun eikä tarvitse niin paksuihin toppa-asuihin pakata.

Niin ja teretulemasta kaikki uudet!Mukavaa saada joukkoa kokoon.Toivottavasti syntyy vilkasta keskustelua.

Mutta nyt...

Moi!

L+5

Vierailija
56/60 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli omaa napaa:

tanaan elellaan kp14 ja limat on lisaantynyt ja rintoja ahdistaa; eli selvia oviksen merkkeja! Myos nivusissa tuntuu ' jotain' vaikkei varsinaisia kipuja viela olekaan. Noh, laskujenkin mukaan pitais ovis olla tassa neljan paivan sisalla...

Muuten pitais kans pitaa hiukan paussia tanne palstailussa; mies on alkanu osoittaa selvia hermostumisen merkkeja. Elikka taidan ottaa yhteyksia sitten uuteen ens' viikon listaa! Paljon VAPPUTERVEISIA JA ILAKOINTEJA kaikille!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
57/60 |
30.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se sitten on jo huhtikuun viimeinen päivä. Ulkona on ollut aivan ihanat ilmat viime päivinä vaikkakin tuo kova tuuli vähän vie intoa pois. Pihalle minunkin pitäisi mennä vähän siivoskelemaan, mutta kun ei yhtään innosta. Meillä on vielä vähäsen noita rakennustarpeita seinustolla ja ne tarttis kaikki kerätä pois ja muutenkin vähän siistiä pihaa. Istutuksia ei oikein vielä saa kun on vielä talon ulkolaudoitus ja maalaus edessä. Puutarhakalusteet pitäis kyllä kaivaa esille ja uusiakin varmaan tarttis ostaa.

Hyvin se tuo turun murre Levinialta viellä taittuu vaikka olet noinkin kauan ollut poissa Suomesta. Puhuuko teillä tytöt ollenkaan suomea? Meillä on miehen puolelta sukua Kanadassa ja on aina tosi mukava tavata heitä. Hiukan puhuvat suomea vielä mutta enimmäkseen englannilla kyllä mennään. Meidän isommat lapset ovat nykyään jo innoissaan kun osaavat jo vähän englantia ja saavat sitten sukulaisten kanssa sitä harjoittaa.

Nyt täytyy pestä lattiat ja laittaa munkkitaikina nousemaan.

HYVÄÄ VAPPUA KAIKILLE!

Medison+5

Vierailija
58/60 |
30.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa mukava tulla joukkoonne, kun heti niin monet toivottivat tervetulleeksi, kiitokset teille!

Vappusää on meilläkin näköjään aivan ihana. Pitääkin olla ulkona sitten ulkona tosi paljon. Eilinen päivä kun meillä meni ihan toisin kuin oli suunniteltu: esikoinen herätessään aamulla ei saanut silmiään rähmältään auki. Päivä kului sitten mukavasti päivystyspoliklinikalla lääkärille pääsyä odotellen! Nyt vain täytyy toivoa, ettei tulehdus tartu koko porukkaan.

Mutta nyt aamupuuroon keittoon ja vappuun valmistautumaan. Oikein hauskaa vappua kaikille!

Vierailija
59/60 |
30.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko tulla moikkaamaan teitä...TERVETULOA UUSILLE !Isukki täällä esikon kanssa kasaa grilliä, tytöt katsoo videoita, olivat jo ulkonakin mutta kova tuuli on kuullema inhottava eikä ulkona ollut ketään kavereitakaan...

Minä yritän täällä siivoilla vähän kun iltasella tulee vähän vieraita istumaan iltaa.

Perjantaina oltiin isukin kanssa siellä juhlissa ja yhden aikaan kotiuduttiin, ei se booli enään mulle sovi kun ei siitä muuta haittaa ollut kun että ei noussut päähän mutta tuli paha olo...no ollaan oltu kerran vuodessa tuulettumassa kahdestaan nyt sitten voidaan viettää perhe-elämää.

Ens viikolle pitäis oviksenkin osua mutta en nyt osta vielä niitä ovistikkuja vaan luotan siihen että tärppää jos pupuilee ahkerasti...

Olishan sellainen tammivaavi aivan ihana, tosin täällä on taas ollut koko aamun sellainen härdelli että kävi mielessä että hulluko olen kun lisää haluan....mutta KUITENKIN...

nyt pitää jatkaa touhuja..palaillaan ja mukavaa vappua kaikille !!

Iostikru ja tappeleva lauma 4 kpl

Vierailija
60/60 |
30.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kans ollaan oltu koko paiva-ja tulin puol' salaa koneelle kun mies alotti senpaivasen metelin eilen mun internettiseikkailuista( huom. kayn vaan taalla!!!)

Tanaan varmaan ovis on sitten kohdallaan; mahaa veuhtoo, nivusissa kipuilee ja ilmaa on vaikka kuinka moneen ilmapalloon!!!

Muuten olo on mita odottavin; naapurin minia sai edellispaivana pojan; ei viela olla kayty katsastamassa, josko huomenna kavisi sitten...sekin on elamansa alottanu kurjasti kun nyt jo tappelee anoppinsa kanssa!(Alta vuoden ollu aviossa)

Likoille osteltiin sandaaleja ja kevatkenkia tanaan; hurjat summat taas liikkeella! Kylla ma yleensa kierratan myos kenkia, jos ei oo paljon kaytettyja, mutta nailla on ihan erimallinen jalka joka toisella!

Mutta nyt hyvat yot ja KLARA VAPPEN!!!!

Huomenissa uus' pino ekana joka availee!!