Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin ystävän luona ja järkytyin perheen asumisjärjestelyistä

Vierailija
29.04.2018 |

Olin ystävän luona helsingin kantakaupungissa vierailemassa. Hän on perheineen muuttanut uuteen asuntoon. Perheessä on mies ja kaksi lasta. Lapsista toine on päiväkodissa ja toinen ekaluokkalainen.

Mutta se järkytys oli, kun asunto oli 46 neliön KAKSIO. Nelihenkinen perhe, asuu kaksiossa. Heillä ei ollut varsinaista olohuonetta, vaan vanhempien sänky vei koko olohuoneen. Olohuoneeseen ei mahdu pöytää, vain muutama tuoli joilla istuskelimme ja yritimme seurustella ja syödä tarjoiluja. Asunnon makuuhuoneessa on lasten sängyt ja huone oli täysi kaaos. Kaikki lelut aivan sekaisin ja vaatteita mytyssä. Minun oli pakko kysyä hienovaraisesti, että eikö isompi asunto kiinnosta? Ystävä ei onneksi suuttunut, vaan sanoi vain, että enempää ei voi vuokraa maksaa. Tästäkin kaksiosta maksavat jo 1600€ kuukaudessa. Kehyskunnat tai muut kaupunginosat eivät kuulemma ole vaihtoehto, vain kantakaupunki käy. Ystävän mukaan palveluista ja kaupunkiympäristöstä luopuminen olisi ”mahdoton ajatus”.

Minusta tuo on kyllä silti tosi ahdasta asumista, eikä ole vaihtoehto enää kun lapset kasvavat. En voisi kuvitellakaan. Minulle jo parkkipaikan löytäminen oli tuskaa!

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah, syitä on tasan yksi: status.

Vierailija
2/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en voi ymmärtää. Meilläkin on viisihenkinen perhe kolmiossa, mutta neliöitä edes 86 ja tiukkaa tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista asumista todella, mutta se mielikuva, ettei muualla olisi palveluita, maksaa.

Vierailija
4/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh! Minä asun miehen kanssa suunnilleen tuon kokoisessa kämpässä ja minusta meillä on ahdasta. Laitapa siihen kaksi lasta. Toki tavaran määrää säätelemällä voi paljonkin vaikuttaa tilan tuntuun.

Vierailija
5/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin kolmestaan pojan vauva-vuosi suunnilleen samalla tavalla, kaksio jonka helkkarin pienessä makkarissa oli pojan sänky ja vaipanvaihtopöytä sekä asunnon ainoa vaatekaappi. Oma sänky oli olohuoneessa sohvan ja seinän väliin ängettynä. Ei siitä tullut mitään. Onneksi saatiin vähän isompi kolmio suht lyhyellä varoitusajalla, eikä vuokrakaan noussut mainittavasti. Sen jälkeen kyllä seikkailtiinkin sitten ympäri kaupunkia ennen kuin vuosien jälkeen päädyttiin nykyiseen kolmioon omistajiksi. Ja taas menovarvasta kutittelis. Jos tästä vaan ikinä päästään irti, menen sitten vaikka telttaan ennemmin kuin takaisin kerros-/rivitalohelvettiin.

Vierailija
6/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Mä asun lapsen kanssa kolmiossa.

Vierailija
7/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 79 neliötä ja 3 hlöä. Lapsilla omat huoneet ja minä nukun olohuoneessa. Onneksi ei ole pakko muuttaa pienempään.

Tavarat ovat karsittu, meillä on aina siistiä ja viihtyisää, eikä tehdä tarpeettomia virheostoksia, eli tavarakasoja ei synny.

Vierailija
8/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käyvät töissä tai ainakin toinen käy?

- jos olisivat sosiaalituilla eläviä ja vielä siitä tietystä kulttuuripiiristä, niin asunto olisi huomattavasti suurempi.

Suomen tukijärjestelmiä pitäisikin kaikkineen uudistaa ja rajusti.  Vuokratkin tulisivat realistisemmalle tasolle.

Toisaalta pieni asunto voi hitsata perhettä yhteen ja yhdessäoloon, mutta kylään kutsuminen hankalaa, jos tilaa ei ole ja on sotkua, myös lasten kavereiden.

Vierailija
9/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta tulee palstamammat valistamaan miten he asuvat viiden lapsensa kanssa 23 neliön yksiössä ilman mitään ongelmia ja kyllähän ennenkin sitä oli pikkutupaan tungettu koko suku vauvasta vaariin. Samaan aikaan perheen lapset stressaantuvat oman rauhan ja tilan puutteesta ja lähtevät kaupungille maleksimaan.

Vierailija
10/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä mainitut palvelut ovat?

Vierailija
11/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko ton 1600 euron lisäksi jotain vesimaksuja tai saunamaksuja?

Vierailija
12/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutapa Lontooseen. Siellä on vielä kovemmat vuokrat/hinnat. Perhe saattaa asua yksiössä. Minun mielestäni on ihan järkevää asua ahtaasti, jos sillä välttää pitkät työmatkat.

Vierailija
13/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko ton 1600 euron lisäksi jotain vesimaksuja tai saunamaksuja?

En osaa sanoa, en kehdannut kysellä tarkemmin :D

Ap

Vierailija
14/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan he ovat sen tyylisiä ihmisiä, että eivät siellä kotona vietä paljon aikaa. Käyttävät tosiaan niitä kaupungin eri mahdollisuuksia hyväkseen ja vapaa-aika vietetään muualla kuin kotona neljän seinän sisällä. He, jotka viihtyvät enimmäkseen kotona, luonnollisesti asuvat väljemmin ja vaikka sitten kauempana palveluista. 

Vierailija
15/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu maksaa 1600 euroa 45 neliön kaksiosta? Ei edes Kaartinkaupungissa tai Punavuoressa pyydetä tuollaisia summia, korkeintaan 1100 euroa. Mikäli AP:n tarina on totta, suosittelen kyseiselle perheelle pikaisesti muuttoa halvempaan. 

Vierailija
16/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan nyt on vaan järjestelykysymys, että mahtuvat siellä asumaan. Vieraita nyt ei toki mahdu kestitsemään paljoa kerralla. Mutta jos kotona vaan nukkuu ja katsoo telkkaa niin ihan riittävästi tilaa.

Vierailija
17/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai muistit tehdä lasun, kun noin järkytyit?

Vierailija
18/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1200 kaksio kruununhaassa plus vesimaksu. Toisaalta voin kävellä töihin eikä ole lapsia

Vierailija
19/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua nuo neliöt.. mutta lapsiressut.. ankea ympäristö..tylsä piha, leikkipuistoon useamman tien yli..

Vierailija
20/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi henkeä kaksiossa Töölössä. Iso makuuhuone jaettu teinin ja keskimmäisen lapsen kesken, olohuoneessa nukkuvat vanhemmat ja nuorin lapsista. Keittokomero ja kylpyhuone. Tavarat karsittu minimiin, koko Helsinki kahviloineen heidän olohuoneensa. Ei autoa, polkupyörillä liikkuvat. Elämä on valintoja. Meillä kaksi autoa ja isompi asunto 'korvessa'. Taitaa meillä kuitenkin jäädä isompi hiilijakanjälki kuin tällä perheellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi