Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin ystävän luona ja järkytyin perheen asumisjärjestelyistä

Vierailija
29.04.2018 |

Olin ystävän luona helsingin kantakaupungissa vierailemassa. Hän on perheineen muuttanut uuteen asuntoon. Perheessä on mies ja kaksi lasta. Lapsista toine on päiväkodissa ja toinen ekaluokkalainen.

Mutta se järkytys oli, kun asunto oli 46 neliön KAKSIO. Nelihenkinen perhe, asuu kaksiossa. Heillä ei ollut varsinaista olohuonetta, vaan vanhempien sänky vei koko olohuoneen. Olohuoneeseen ei mahdu pöytää, vain muutama tuoli joilla istuskelimme ja yritimme seurustella ja syödä tarjoiluja. Asunnon makuuhuoneessa on lasten sängyt ja huone oli täysi kaaos. Kaikki lelut aivan sekaisin ja vaatteita mytyssä. Minun oli pakko kysyä hienovaraisesti, että eikö isompi asunto kiinnosta? Ystävä ei onneksi suuttunut, vaan sanoi vain, että enempää ei voi vuokraa maksaa. Tästäkin kaksiosta maksavat jo 1600€ kuukaudessa. Kehyskunnat tai muut kaupunginosat eivät kuulemma ole vaihtoehto, vain kantakaupunki käy. Ystävän mukaan palveluista ja kaupunkiympäristöstä luopuminen olisi ”mahdoton ajatus”.

Minusta tuo on kyllä silti tosi ahdasta asumista, eikä ole vaihtoehto enää kun lapset kasvavat. En voisi kuvitellakaan. Minulle jo parkkipaikan löytäminen oli tuskaa!

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Itse asun 52 neliön kaksiossa yksin ja olen opiskelija.

Vierailija
42/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse maksavat, olkoon tyhmiä, MUTTA veronmaksajana näen punaista, että ainoat, joiden pian on mahdollista asua keskellä kaupunkia, ovat työttömät ja HE, joita ei saa mainita. Olen siinä tapauksessa rasisti. Ikiaikasesti työttömät tulisi halvemmaksi asuttaa Tohmajärvelle. Eivät HE koskaan työllisty - 80 % työttöminä vielä 10 vuoden jälkeenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, ei pystyis. Kaksi henkilöä n. 80 neliötä ja on juuri sopivasti tilaa.

Vierailija
44/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse asun huomattavasti väljemmin kaupungissa, mutta ei Etelä-Suomessa, niin tuo Helsingissä ahtaasti asuminen tuntuu ajatuksena hyvin ahdistavalta. Tässäkin kaupungissa on kaikki tarvittavat palvelut lähellä. Ei ole koskaan ruuhkaa, sellaista mitä on pääkaupunkiseudulla. Olen asunut myös Helsingissä aikoinani, enkä halua sinne enää asumaan, koska Suomessa on niin paljon muita kivoja kaupunkeja, joissa ei tarvitse asua ahtaasti ja kalliisti.

Mitä tarkoittaa "tarvittavat palvelut"? Jos perus ruokakauppaa, apteekkia, postia, uimahallia jne, niin veikkaan, että helsinkiläinen, joka haluaa välttämättä asua kantakaupungissa, käyttää monipuolisemmin ja erikoistuneempia palveluja kuin vain näitä "tarvittavia palveluja".

Vierailija
45/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... meidän perheessä asui 5 ihmistä ahtaasti kolmiossa kun "muuallakaan ei voi asua" noh, mulla oli sisarukset 3 ja 5 v nuorempia joiden kanssa jaoin huoneen joka oli semmoinen ettei sinne mahtunut kuin 1 kerrossänky ja yksi normisänky ja yksi hylly, teini-ikä oli tuskaa kun olisin kaivannut enemmän jo omaa rauhaa ja yksityisyyttä.. heti kun muutin kotoa vanhemmat muuttivat 4h+keittiö+kph asuntoon, ei toki vituttanut... muutenkin meidän perheessä ajateltiin aina mun sisaruksia enemmän...

Vierailija
46/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kämpässä on vissiin älyttömän iso makuhuone jos olohuoneeseen ei mahdu kuin sänky.

Meillä kaksiossa olohuoneeseen mahtuu sänky, työpöytä, divaanisohva, sohvapöytä ja tilaa jää vielä leikeillekin. Eikä kuitenkaan neliöitä ole kuin kymmenkunta enemmän kuin tuossa asunnossa ja nekin varmaan uppoavat meillä keittiöön.

Makuhuoneeseen mahtuu hyvin kaksi lasta siististi olemaan kun säilytyskalusteisiin on panostettu.

Vierailija
47/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asuminen ahtassa kodissa on valintakysymys, aivan samoin ,kun se kaaos kodissa ja ylenmääräinen tavaranpaljous.

Kaikki neljä pystyvät elämään ja asumaan 110% mukavammin ,kun ylimääriset tavarat viedään pois ja jäljelläolevat järjestyksessä.

Onhan nitä parinsadan lukaalejakin ,joita kodeiksi sanotaan.Ovat kuin pommin jäljelta ja ylen likaisia.

Valintakysymys.

Vierailija
48/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo asuminen ahtassa kodissa on valintakysymys, aivan samoin ,kun se kaaos kodissa ja ylenmääräinen tavaranpaljous.

Kaikki neljä pystyvät elämään ja asumaan 110% mukavammin ,kun ylimääriset tavarat viedään pois ja jäljelläolevat järjestyksessä.

Onhan nitä parinsadan lukaalejakin ,joita kodeiksi sanotaan.Ovat kuin pommin jäljelta ja ylen likaisia.

Valintakysymys.

Meillä se oli mun kiusaamista. Sisaruksille luvattiin että kun oon muuttanut, he saavat omat huoneet. Muutto ei ennen sitä olisi tullut kysymykseenkään, muutenhan minäkin olisin saanut oman huoneen! T kommentoija 46

Vierailija
49/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ystävän luona helsingin kantakaupungissa vierailemassa. Hän on perheineen muuttanut uuteen asuntoon. Perheessä on mies ja kaksi lasta. Lapsista toine on päiväkodissa ja toinen ekaluokkalainen.

Mutta se järkytys oli, kun asunto oli 46 neliön KAKSIO. Nelihenkinen perhe, asuu kaksiossa. Heillä ei ollut varsinaista olohuonetta, vaan vanhempien sänky vei koko olohuoneen. Olohuoneeseen ei mahdu pöytää, vain muutama tuoli joilla istuskelimme ja yritimme seurustella ja syödä tarjoiluja. Asunnon makuuhuoneessa on lasten sängyt ja huone oli täysi kaaos. Kaikki lelut aivan sekaisin ja vaatteita mytyssä. Minun oli pakko kysyä hienovaraisesti, että eikö isompi asunto kiinnosta? Ystävä ei onneksi suuttunut, vaan sanoi vain, että enempää ei voi vuokraa maksaa. Tästäkin kaksiosta maksavat jo 1600€ kuukaudessa. Kehyskunnat tai muut kaupunginosat eivät kuulemma ole vaihtoehto, vain kantakaupunki käy. Ystävän mukaan palveluista ja kaupunkiympäristöstä luopuminen olisi ”mahdoton ajatus”.

Minusta tuo on kyllä silti tosi ahdasta asumista, eikä ole vaihtoehto enää kun lapset kasvavat. En voisi kuvitellakaan. Minulle jo parkkipaikan löytäminen oli tuskaa!

Tsiisus, asumme isomman kaupungin maaseudulla. Kaikki asumiskulumme on 350e kuukaudessa ja asumme mielestäni niin hyvin kuin voi. Helsingin kantakaupunkiin en veisi lapsiani asumaan mistään hinnasta. 1600e lyhentäisi jo mojovaa asuntolainaa + maksaisi vastikkeen.

Vierailija
50/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahtaastikin voi asua hyvin. Itse ihailen niitä, jotka osaavat käyttää tilan hyvin ja karsia tavarat. Täytyy myös tosiaan viihtyä lähekkäin...

Vierailija
51/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi vaan sinne Vallila/Kallioon, että Espoossakin on ravintoloita, on  tosiaankin. Mutta jotain suhteellisuutta. Maksat 100000 tai jonkin muun järkyttävän summan enemmän kaksiostasi vain sen takia, että pääset kahville johonkin baariin. Niinkö? Osta Mocca Master. Se ei maksa kuin satasen. Jää käyttöön vielä 99.900.

Vierailija
52/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintakysymys.

Meillä se oli mun kiusaamista. Sisaruksille luvattiin että kun oon muuttanut, he saavat omat huoneet. Muutto ei ennen sitä olisi tullut kysymykseenkään, muutenhan minäkin olisin saanut oman huoneen! T kommentoija 46

Ei ollut varaa?

Vierailija
53/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tuota pakkomielteistä Helsingissä asumista. Veikkaanpa, että vanhemmille ei ole tärkeintä oma aika perheen kanssa, vaan se kaikki, mikä on kodin ulkopuolella. Jotenkin keskenkasvuista ja kertoo vanhempien arvoista...materia, kaupat, shoppailu....

Vierailija
54/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt niin mustavalkoista ole että isommat neliöt olisi aina tae onnesta ja pieni asunto onneton luukku jossa lapset kärsii. Meillä 67neliötä,neljä henkeä ja hyvin mahtuu. Toki neliöitä voisi olla 10-20 enemmän,mutta ei se niin tärkeää ole että maksaisin siitä hyvästä huomattavasti korkeampaa vuokraa ja muuttaisin alueelle jossa en halua asua.

Vierailija
55/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintakysymys.

Ei ollut varaa?

Varaa olisi ollut, siitä ei ollut kiinni. Kerran kysyin miksi en saa omaa huonetta, vastaus oli "et sinä sellaista tarvitse etkä ansaitse."

Vierailija
56/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua nuo neliöt.. mutta lapsiressut.. ankea ympäristö..tylsä piha, leikkipuistoon useamman tien yli..

Semmoista se tuppaa keskustassa asuminen olemaan.

Vierailija
57/80 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulisin hulluksi. Enkä ymmärrä miksi ihmiset änkeävät väkisin Helsinkiin. Se viidentoista minuutin junamatka johki suuntaan on jotain niin kauheeta vissiin.

Tuollaista mantraa hokevat itselleen vain ne, joilla ei ole varaa asua Helsingissä.

Kuinkas paljon Helsinkiin jäis väkeä, jos lopetettais asumis ym. tuet?

Vierailija
58/80 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan sinne Vallila/Kallioon, että Espoossakin on ravintoloita, on  tosiaankin. Mutta jotain suhteellisuutta. Maksat 100000 tai jonkin muun järkyttävän summan enemmän kaksiostasi vain sen takia, että pääset kahville johonkin baariin. Niinkö? Osta Mocca Master. Se ei maksa kuin satasen. Jää käyttöön vielä 99.900.

Niin ja Espoossa on samalla intensiteetillä tapahtumia ja tekemistä? Itse en muutenkaan muuttaisi Espooseen. Minä viihdyn niin hyvin meidän kalliolaisessa kodissa, että minulla ei ole tarvetta lähteä mihinkään kahviloihin, mutta voin halutessani tehdä niin. Olen aika spontaani liikkeissäni, joten kaukana asuminen tekisi jo sen, että minun tulisi suunnitella liikkeeni jo etukäteen.

Vierailija
59/80 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä, olen asunut n. 25 vuotta eri puolilla Espoota ja monia hyviä ystäviä asuu siellä edelleen joten tulee käytyä. Mukavia paikkoja, mutta tiedän, että tää itäinen kantakaupunki sopii mulle paljon paremmin.

Ja meillä on siis 4h, lasten kanssa asutaan täällä ja mielellään maksetaan tästä koska tekee meidät onnelliseksi. Lapsilla on omat huoneet ja moccamaster on myös.

-se vallilalainen

Vierailija
60/80 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, en voi ymmärtää. Meilläkin on viisihenkinen perhe kolmiossa, mutta neliöitä edes 86 ja tiukkaa tekee.

😏😊 Minä asun 80 neliötä yksin, tulisin hulluksi, jos pitäisi elää noin ahtaasti. Lapsillani on talot n. 200 neliötä, molemmissa perheissä yksi lapsi. Ja juu, töitä on molemmilla, vaikka pikkukaupungissa asutaan, vuositulot molemmilla perheillä yli 140 000 euron. Nuoria ovat. Helsingissä ei viitsisi asua, kun miettii ilmansaasteita (mm. liikenteen päästöt) ja niiden yhteyttä lasten syöpiin, huh. näin lääkärinä ihmetyttää ihmisten tyhmyys.