Poikaystävä ei anna opiskella indoeuropeistiikkaa
Jo vuosikausia olen pyöritellyt mielessäni ajatusta siitä, että alkaisin opiskella indoeuropeistiikkaa. Tuntuu, että aika olisi nyt kypsä unelmani toteuttamiselle. Kerroin tästä eilen poikaystävälleni, joka tyrmäsi ajatuksen täysin sanoen, että kyseistä alaa opiskelemalla hukkaan vain aikaani ja tulevaisuuteni. Haluaisin ihan todella perehtyä alaan, sillä uskon että siitä voisi todella tulla intohimoni. Mitä tehdä? En haluaisi toisaalta menettää poikaystäväni kunnioitusta.
Kommentit (52)
Poikaystävä ei voi päättää sinun elämästäsi, koska ei ole sinä. Jos annat hänen päättää, kadut. Vaikka hän olisikin periaatteessa oikeassa, että saatat hukata aikaasi, niin hän ei sitä tiedä varmaksi. Jos on jostain kiinnostunut ja onkin siinä todella hyvä, ei hukkaa aikaansa, koska todennäköisesti pääsee käyttämään tietotaitoaan hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Duunari ei ymmärrä akateemista, niin se vaan on. Hän haluaa tietysti pullantuoksuisen vaimon kotiin lasten kanssa, kun kavereillakin jo on. Hänen voi olla vaikea ymärtää, että sinulla nyt vaan on muita juttuja elämässäsi. Ehkä hänen pitäisi mennä naimisiin sairaanhoitajan tai lastentarhanopettajan kanssa? Niistä tulee hyviä vaimoja tuollaisille miehille.
Pidä vaan kiinni omasta elämästäsi. Älä puolustele omia valintojasi, vaan hymyile vaan nätisti ja tee juuri niin kuin itse haluat.
No indoeuropeistiikan opiskelijastahan sellaisen pullantuoksuisen vaimon kotiin helposti saa kun työllistyminen lienee aika epätodennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet opiskelemaan sitä mitä haluat ja jätät poikaystäsi. Tehän vasta seurustelette, joten onnisuu helposti.
Ja sitten ap hukkaa aikansa ja tulevaisuutensa kuten poikaystävä sanoi. Mutta sitähän ei tietenkään pidä uskoa kun poikaystävä niin sanoo. Pitää ensin itse hukata aikansa ja tulevaisuutensa ja todeta ettei tältä alalta mitään töitä saakkaan. Alkaa sitten ajella taksia.
Onneksi en uskonut tällaisia puheita, kun hain opiskelemaan kulttuurialaa. Työllistän nykyään itse itseni ja rahaa tulee tarpeeksi. Työ on mielenkiintoista ja olen onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunari ei ymmärrä akateemista, niin se vaan on. Hän haluaa tietysti pullantuoksuisen vaimon kotiin lasten kanssa, kun kavereillakin jo on. Hänen voi olla vaikea ymärtää, että sinulla nyt vaan on muita juttuja elämässäsi. Ehkä hänen pitäisi mennä naimisiin sairaanhoitajan tai lastentarhanopettajan kanssa? Niistä tulee hyviä vaimoja tuollaisille miehille.
Pidä vaan kiinni omasta elämästäsi. Älä puolustele omia valintojasi, vaan hymyile vaan nätisti ja tee juuri niin kuin itse haluat.
No indoeuropeistiikan opiskelijastahan sellaisen pullantuoksuisen vaimon kotiin helposti saa kun työllistyminen lienee aika epätodennäköistä.
Mitä mahdatkaan oikeasti tietää siitä, että a) mitä indoeuropeistiikka edes on, b) millaisiin tehtäviin alaa opiskelleet työllistyvät ja c) mikä on työllisyysaste alaa opiskelleiden keskuudessa? Ja vaikka kävisi niin kurjasti, ettei alalle työllistyisi, olisi se silti parempi kuin ikuinen katkeruus joka seuraa siitä, kun luopuu haaveestaan kumppanin takia. Kunnollinen puoliso antaa toisen tehdä omat valintansa omassa elämässään, vaikkei aina seisoisi niiden takana. Alavalinta ei ole parisuhteessa yhteinen päätös.
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet opiskelemaan sitä mitä haluat ja jätät poikaystäsi. Tehän vasta seurustelette, joten onnisuu helposti.
Ja sitten ap hukkaa aikansa ja tulevaisuutensa kuten poikaystävä sanoi. Mutta sitähän ei tietenkään pidä uskoa kun poikaystävä niin sanoo. Pitää ensin itse hukata aikansa ja tulevaisuutensa ja todeta ettei tältä alalta mitään töitä saakkaan. Alkaa sitten ajella taksia.
Onneksi en uskonut tällaisia puheita, kun hain opiskelemaan kulttuurialaa. Työllistän nykyään itse itseni ja rahaa tulee tarpeeksi. Työ on mielenkiintoista ja olen onnellinen.
Onnea sinulle! Niitä kulttuurialaa opiskelleita on kyllä ihan riittävästi työttöminäkin, joten tämä ei ole erityisen hyvä esimerkki ap:n kantaa tukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan mies haluaa kotiin pullantuoksuisen vaimon, kun eniten miehet täällä sellaisista valittavat? Palstamiehet valittavat eniten, vaikka eivät ole edes parisuhteessa.
Naisten kannattaa katsella vakavaa parisuhdetta vasta sitten, kun opiskelut on hoidettu ja on vakituinen työpaikka. Siihen saakka voi miesten kanssa pitää hauskaa, mutta vakiintua ei kannata.
Tässähän tämä ero naisten ja miesten välillä onkin. Mies pääsääntöisesti tasapainottaa oman intohimon ja työllistymisnäkymät ja valitsee sen perusteella alansa. Naisissa on enemmän näitä pelkän mielenkiinnon perusteella valintoja tekeviä... ja sitten ollaan valtion virastossa sihteerinä 2k brutto niillä FM papereilla. Tai työttömänä.
Kyllähän AP:ta jokin muukin varmempi ala kiinnostaa sen verran, että siitä ammatin saisi. Mutta kun nyt on päätetty että tää on se juttu, niin siten se on se. Eikä siitä jousteta.
Vierailija kirjoitti:
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea sinulle! Niitä kulttuurialaa opiskelleita on kyllä ihan riittävästi työttöminäkin, joten tämä ei ole erityisen hyvä esimerkki ap:n kantaa tukemaan.
Tätähän minulle hoettiin monien ihmisien toimesta, kun harkitsin alan opiskelua. En kuitenkaan kuunnellut, koska tiesin oman kiinnostukseni ja motivaationi alalle. Kävin koulut kunnolla ja olin/olen motivoitunut ja tähtään korkealle. Jos kiinnostusta on paljon, tekee myös töitä asioiden eteen ja pysyy tympeistä ihmisistä huolimatta positiivisena mahdollisuuksia ja elämää kohtaa, niin saavuttaa myös vähintään tarpeeksi, ellei enemmänkin.
En ole överirikas, mutta tulen toimeen ja saan tehdä sitä mitä rakastan. Mielummin tämä, kuin tyytyminen siihen mitä muut hoki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha tulla tänne sitten itkemään, että töitä ei löydy!!
Työpaikkailmoituksissa on hyvin usein haettavaan tehtävään "soveltuva ylempi korkeakoulututkinto". Se ei tarkoita, että tutkinnon pitäisi olla tietyltä alalta. Lääkärin tehtäviä ei voi tehdä kuin lääkäri, mutta lääkäri voi tehdä muitakin töitä.
Tiedät varmasti itsekkin, että Suomessa ollaan erittäin joustamattomia tuon suhteen. Yleensä pitää olla ihan täsmäkoulutettu ja miksi ei pitäisi kun heitä riittää? Muualla maailmassa ollaan huomattavasti löysempiä tuon suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha tulla tänne sitten itkemään, että töitä ei löydy!!
Työpaikkailmoituksissa on hyvin usein haettavaan tehtävään "soveltuva ylempi korkeakoulututkinto". Se ei tarkoita, että tutkinnon pitäisi olla tietyltä alalta. Lääkärin tehtäviä ei voi tehdä kuin lääkäri, mutta lääkäri voi tehdä muitakin töitä.
Tiedät varmasti itsekkin, että Suomessa ollaan erittäin joustamattomia tuon suhteen. Yleensä pitää olla ihan täsmäkoulutettu ja miksi ei pitäisi kun heitä riittää? Muualla maailmassa ollaan huomattavasti löysempiä tuon suhteen.
Jos vaaditaan "soveltuva" niin se on soveltuva. Olen seurannut omien lasten ja heidän opiskelukavereidensa työllistymistä valmistumisen jälkeen, ja aika monelle eri alalle sama koulutus kelpaa. Varsinkin akateemisen koulutuksen vaativissa tehtävissä on paljon sellaisia, joihin ei ole täsmäkoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Luulet oikeasti että vain duunarit ovat tuota mieltä? Se Tampereen yliopiston vasemmistotiedekunta tulevine elämäntapatyöttömineen ei ole ole koko yliopistomaailma.
Minä suosittelisin, että haet opiskelemaan indoeuropeistiikkaa, mutta valitset sellaisen aineyhdistelmän, joka mahdollistaa myöhemmin työllistymisen paremmin kuin pelkkä kielitiede ja ihanat, mutta erikoiset kielet. Indoeurooppalaisia kieliähän on suurin osa Euroopan kielistä, joten ”järkeviä” yhdistelmiä löytyy vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelisin, että haet opiskelemaan indoeuropeistiikkaa, mutta valitset sellaisen aineyhdistelmän, joka mahdollistaa myöhemmin työllistymisen paremmin kuin pelkkä kielitiede ja ihanat, mutta erikoiset kielet. Indoeurooppalaisia kieliähän on suurin osa Euroopan kielistä, joten ”järkeviä” yhdistelmiä löytyy vaikka kuinka.
Indoeuropeistiikka tarkoittaa indoeurooppalaisten kielten vertailevaa tutkimusta. Tieteenalan tärkeimpänä tavoitteena on rekonstruoida muinainen indoeurooppalainen kantakieli. Juuri tästä olen itsekin kiinnostunut. Kielet eivät kuitenkaan elä tyhjiössä, vaan ne ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa toisten kielien kanssa. Tämän takia haluaisin opiskella indoeurooppalaiseen kielikuntaan kuulumatonta, nykyisin jo kuollutta akkadin kieltä (se kuuluu siis seemiläisiin kieliin, kuten esim. myös arabia ja heprea). Tavoitteenani olisi selvittää, missä määrin nämä kielet ovat vaikuttaneet toistensa rakenteisiin ja sanastoihin. Mielestäni tällainenkin tutkimus kielten historiasta on tärkeää, jotta tietämyksemme maailman suurimmasta kieliperheestä täydentyy.
En tosin tiedä, osuuko indoeuropeistiikka - seemiläiset kielet näkemykseesi "järkevästä" aineyhdistelmästä...
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoslaavia kannattaa opiskella vain silloin kun vaimon varakas suku elättää perheen.
Ja sitten kun on saanut huijattua itsensä suojatyöpaikkaan voi panna jonkun tyrkkypissiksen paksuksi.
Naiselta tuo ei aivan helposti onnistu, joten kannattaa kehittää muunlainen urasuunnitelma.
Huono alahan se on, mutta päätös on sinun. Jos poikaystävä määräilee sinua kuin pientä lasta, kannattaa aikuistua ja ottaa ero komentelevasta pellestä.
Poikaystäväsi on oikeassa. Moiset höpöhöpö-hömppähumanismiaineet joutaisi lopettaa.
Mietin yön aikana asiaa paljon, ja lähetin poikaystävälleni aamulla whatsappissa viestin, että haluaisin tavata ja keskustella asiasta kaikessa rauhassa. Ehdotin tapaamista tänään illalla, mutta sanoi ettei ehdi koska on muuta menoa. No ei se mitään, minä nyt olisin vain halunnu keskustella asiasta, mutta ehtiihän sen myöhemminkin.
Ajattelin, että pyydän poikaystävääni asiallisesti perustelemaan, miksi asia kuuluu hänelle ja miksi minun pitäisi häntä kuunnella. En halua tehdä asiasta, ongelmaa, mutta haluaisin vielä perustella omankin kantani. Ehkä pääsemme sitten jonkinlaiseen kompromissiin.
-AP
Poikaystävä itse on siis lääkäri.
-AP
Eikö sitä indoeurooppalaista pedofiliaa voi lukea ihan omaksi huviksi vaikka lainaamalla alan teoksia kirjastosta? Onko siitä pakko lukea joku tutkinto, jos siitä ei ole mitään hyötyä käytännössä?
Naimisiin kenen kanssa? Ei ainakaan tuon poikaystävän.