Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa aloittavalle kassatädille tupakkaslangia

Vierailija
28.04.2018 |

Minä 25v jännitän eniten uudessa kassatyössäni sitä, osaanko tunnistaa mitä tupakkamerkkiä ja laatua asiakas milloinkin tarkoittaa.

Eli.. millä nimillä mitäkin merkkiä kutsutaan? Jne.. pelastakaa pulasta! Voin kuvitella sen silmien pyörityksen asiakkaiden puolesta, kun joudun kyselemään että mikäs se oikea nimi onkaan?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sauhuajien on hyvä opetella sanomaan tappajansa oikea nimi.

Ellet itse tupakoi, ei sinun jotain hajupommien slangia tarvitse osata etukäteen.

Kassan tehtävä on palvella asiakkaitaan. Joten jos ei palveluhommat maistu niin voi etsiä jotain muita töitä.

Vierailija
42/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti sitä asiakasta ei kiinnosta poltatko sinä vai et. Joten pidä se tieto itselläsi. Asiakkaalle voi sanoa suoraan että et tiedä mitä hän tarkoitta ja pyytää tarkentamaan. Osa asiakkaasta nauttii kun saa myyjän hämilleen, varsinkin jos on nuori ja/tai kokematon. Osalla on myös aivan omia nimityksiä tupakalle, eikä niitä voi aina tajuta.

Kerran yks mies tuli kassalle ja totesi että tekee mieli Liisaa ja Maijaa. Haukkui minut sitten tyhmäksi, kun en tajunnut että hän halusi askin L&M: ää. Kun vielä erehdyin kysymään että minkä värisen askin, hän alkoi huutamaan ettei osta noin idiootilta lehmältä yhtikäs mitään ja tekee valituksen pomolleni. Sitten vaan käveli ulos:)

Mutta asiaan palatakseni, yleisimmät opit kyllä nopeasti tunnistamaan 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kysy "iso vai pieni". Pienempi aski (20 kpl) on oletusarvo. 

Jos joku haluaa isomman, niin sanoo sen itse. 

Jos haluttu merkki on loppu, esim. sininen Chesterfield, niin tarjoa seuraavaksi halvinta vaihtoehtoa, älä sitä kalleinta. 

Yleensä näiden edullisimpien merkkien polttajilla on rahat vähissä. 

Mä ostan yleensä chesterfieldin vihreetä, mut jos sitä ei saa, ni ostan yleensä mallua :'D

Vierailija
44/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti sitä asiakasta ei kiinnosta poltatko sinä vai et. Joten pidä se tieto itselläsi. Asiakkaalle voi sanoa suoraan että et tiedä mitä hän tarkoitta ja pyytää tarkentamaan.

No itseasiassa itse olen käynyt keskusteluja hyvässä hengessä niin, että tämä on ollut jopa hyvä tarkennus. Asiakas on oikeasti silloin etsinyt jotain tiettyä tupakkaa ja on jo päästy puhumaan niiden ominaisuuksista. :)

Mulle on oltu myös jopa vihaisia/närkästyneitä, kun en ole osannut vastata kysymykseen jostain nikotiinituotteista. En vaan valitettavasti tiedä niistä mitään, kun en itse käytä niitä. Ihan viimeisen vuoden sisään on tullut jotain uutuuksia. Ei meillä myyjillä ole niistä mitään tietoa, eikä varmaan mitään voisi ollakaan, kun ne vaan tulevat hyllyyn.

Eräs mies oli minulle myös hyvin suivaantunut, kun en osannut sanoa, mikä pikkusikari on vaniljan makuinen. Katselin pakettien kyljet läpi, mutta ilmeisesti pikkusikareissakaan ei saa olla enää mitään tietoja tai varsinkaan tällaista, mikä voisi "houkutella". Asiakas vilpittömästi kuitenkin oli sitä mieltä, että me myyjät voisimme aina töissä tutkia paketteja yms. opiskella asiaa (öhöm, mitään muuta tekemistähän meillä ei suinkaan ole kaupassa..). Lopulta mies järkeentyi, kun sanoin, että todennäköisesti laki rajoittaa sitä, mitä pakettien kyljissä saa lukea ja valitettavasti minulla ei ole mitään lisäinfoa saatavilla ko. tuotteista.

Hankaluus tosiaan välillä on sekin, kun asiakkaalle ei saa näyttää tuotteita (Valvira kieltää tämän) ja jos asiakas ei osaa itse kertoa, mitä väriä tai merkkiä voisi haluta niin kauppoja ei synny. Tämä hullunkurinen lähtökohta käydä kauppaa tupakkatuotteilla johtaa välillä hassuihin tilanteisiin ja kerran on käynyt niin, että ei-suomalainen asiakas ei pystynyt tupakkaa ostamaan, koska hän ei osannut nimetä mitään tupakkamerkkiä. Oli sitten tuulikaapissa joltain vastaantulleelta kysynyt :D

Vierailija
45/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti sitä asiakasta ei kiinnosta poltatko sinä vai et. Joten pidä se tieto itselläsi. Asiakkaalle voi sanoa suoraan että et tiedä mitä hän tarkoitta ja pyytää tarkentamaan.

No itseasiassa itse olen käynyt keskusteluja hyvässä hengessä niin, että tämä on ollut jopa hyvä tarkennus. Asiakas on oikeasti silloin etsinyt jotain tiettyä tupakkaa ja on jo päästy puhumaan niiden ominaisuuksista. :)

Mulle on oltu myös jopa vihaisia/närkästyneitä, kun en ole osannut vastata kysymykseen jostain nikotiinituotteista. En vaan valitettavasti tiedä niistä mitään, kun en itse käytä niitä. Ihan viimeisen vuoden sisään on tullut jotain uutuuksia. Ei meillä myyjillä ole niistä mitään tietoa, eikä varmaan mitään voisi ollakaan, kun ne vaan tulevat hyllyyn.

Eräs mies oli minulle myös hyvin suivaantunut, kun en osannut sanoa, mikä pikkusikari on vaniljan makuinen. Katselin pakettien kyljet läpi, mutta ilmeisesti pikkusikareissakaan ei saa olla enää mitään tietoja tai varsinkaan tällaista, mikä voisi "houkutella". Asiakas vilpittömästi kuitenkin oli sitä mieltä, että me myyjät voisimme aina töissä tutkia paketteja yms. opiskella asiaa (öhöm, mitään muuta tekemistähän meillä ei suinkaan ole kaupassa..). Lopulta mies järkeentyi, kun sanoin, että todennäköisesti laki rajoittaa sitä, mitä pakettien kyljissä saa lukea ja valitettavasti minulla ei ole mitään lisäinfoa saatavilla ko. tuotteista.

Hankaluus tosiaan välillä on sekin, kun asiakkaalle ei saa näyttää tuotteita (Valvira kieltää tämän) ja jos asiakas ei osaa itse kertoa, mitä väriä tai merkkiä voisi haluta niin kauppoja ei synny. Tämä hullunkurinen lähtökohta käydä kauppaa tupakkatuotteilla johtaa välillä hassuihin tilanteisiin ja kerran on käynyt niin, että ei-suomalainen asiakas ei pystynyt tupakkaa ostamaan, koska hän ei osannut nimetä mitään tupakkamerkkiä. Oli sitten tuulikaapissa joltain vastaantulleelta kysynyt :D

Tupakoiva polttaa yleensä jotain tiettyä merkkiä. Ihmeellinen oletus, että hän tietäisi muista merkeistä automaattisesti paremmin kuin tupakoimaton.

Siksi tämä on aivan turha perustelu asiakkaalle. Vähän kuin kasvissyöjämyyjän ei tarvitsisi erottaa sisäfilettä lenkkimakkarasta. Myyjän tehtävä on palvella asiakasta ja tietää myymänsä tuotteet edes tyydyttävästi.

Vierailija
46/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoiva polttaa yleensä jotain tiettyä merkkiä. Ihmeellinen oletus, että hän tietäisi muista merkeistä automaattisesti paremmin kuin tupakoimaton.

Siksi tämä on aivan turha perustelu asiakkaalle. Vähän kuin kasvissyöjämyyjän ei tarvitsisi erottaa sisäfilettä lenkkimakkarasta. Myyjän tehtävä on palvella asiakasta ja tietää myymänsä tuotteet edes tyydyttävästi.

Olet oikeassa siinä, että ollakseen hyvä myyjä, ei tarvitse itse polttaa. Kekseliäs ja asiakasta kuunteleva myyjä kyllä huomaa, mitkä tupakat on suosittuja, mitä merkkejä ihmiset tavallisesti valitsevat, jos heidän omaa merkkiään ei ole saatavilla. Mutta tietysti jos itse polttaa, se voi auttaa.

Tietysti jos joku polttaa, niin useimmitenhan sitä polttaa omaa merkkiään. Mutta saattaa ehkä baarissa käydessä polttaa savukkeen kaverilta tai jossain muussa tilanteessa. Eli kyllä, joskus polttajalla voi olla hyvää lisätietoa, kun palvelee asiakasta.

Ja eiköhän tämä päde muihinkin tuotteisiin..Ei jokaista kaupan tuotetta myyjäkään ole itse kokeillut, mutta on apua, jos tietää vaikka, mikä ruisleipä on maultaan hapan ja mikä makeampi.

Vierailija
47/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti mä en ole mikään "palvelija" asiakkaille!

Vierailija
48/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en polta, mutta  nuorempana ( siis täysi-ikäisenä mutta vielä kotona asuneena) ostin usein äidille tupakkaa ja ainoa minkä osaisinkin pyytää on vihreä l&m :D

Vierailija
49/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sitä sanotaan asiakaspalvelutyöksi, ei sen *palvelemista* tarvitse tarkoittaa, mutta oletetaan, että se joka saa siitä työstä palkkaa ja istuu siinä pallilla, niin tietää ainakin hiukan paremmin kuin se asiakas.

Yleisesti hintoja ei asiakas tiedä monestakaan tuotteesta.

Mutta muista tuotteista se selviää hinnan katsomalla itse, tupakkatuotteet on sen kassan takana.

En oleta, että jos satunnaisesti ostan tupakkaa, niin minun pitäisi se tarkka hinta tietää.

Ja enhän voi tietää onko jotain merkkiä vielä sekä vanhalla hinnalla hyllyssä että myös uudella.

Kassahenkilö sen vai tietää.

Mutta kassahenkilön pitää osata ajatella, että jos asiakas sanoo, että edullisin punainen LM tai vastaava, mitä asiakkaalle esittelee.

Eli sen vanhanhintaisen.

Sen verran olla tietoinen mitä tupakkahylly sisältää.

Vierailija
50/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itku. En varmaan opi näitä ikinä. Eikä yhtään innostaisi nämä hauskat ja näpäyttävät aasiakkaat. No, kai sen ajan kanssa oppii.

Vierailija
51/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, sitä sanotaan asiakaspalvelutyöksi, ei sen *palvelemista* tarvitse tarkoittaa, mutta oletetaan, että se joka saa siitä työstä palkkaa ja istuu siinä pallilla, niin tietää ainakin hiukan paremmin kuin se asiakas.

Yleisesti hintoja ei asiakas tiedä monestakaan tuotteesta.

Mutta muista tuotteista se selviää hinnan katsomalla itse, tupakkatuotteet on sen kassan takana.

En oleta, että jos satunnaisesti ostan tupakkaa, niin minun pitäisi se tarkka hinta tietää.

Ja enhän voi tietää onko jotain merkkiä vielä sekä vanhalla hinnalla hyllyssä että myös uudella.

Kassahenkilö sen vai tietää.

Mutta kassahenkilön pitää osata ajatella, että jos asiakas sanoo, että edullisin punainen LM tai vastaava, mitä asiakkaalle esittelee.

Eli sen vanhanhintaisen.

Sen verran olla tietoinen mitä tupakkahylly sisältää.

Et ole sinäkään ihan se penaalin terävin kynä:)

Se, että jotain tupakkaa on hyllyssä kahdella eri hinnalla, on mahdollista, mutta ei sellaista, että kassahenkilö voi sen suoraan tietää, ellei ole meedio.:)

Sekin on mahdollista, että hyllyssä ei ole ainuttakaan tupakkamerkkiä vanhalla ja uudella hinnalla. Nämä on sellaisia asioita, joita kassahenkilö ei voi välttämättä tietää. Nopeasti siinä voi sitten hinnan parista tuotteesta tarkistaa.

Kassoilla on myös nykyään paljon vuokratyöntekijöitä, joten senkään vuoksi kassahenkilö ei välttämättä voi tietää, jos juuri tässä paikassa onkin jotakin tupakkamerkkiä vanhalla ja uudella hinnalla.

Jos ylipäätään haluat edullista tupakkaa, suuntaisin sellaiseen maahan, jossa tupakkaverotus ei ole näin korkea.:)

Vierailija
52/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan fiksua ap:lta kysellä näitä. Itse nuorena kassatyttönä sinnikkäästi sanoin asiakkaille, ettei neillä myydä norttia (en tiennyt mitä se on, mutta luulin tietäväni kiskan kaikki tuotteet). Vasta myöhemmin tajusin, että kyllä myytiin.

Vierailija
53/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se yhtään lohduttaa, mulle ei ole koskaan selvinnyt mitä on keskikalja.

Tämä! Ei siis hajuakaan. Olen kahvilassa töissä, jossa a-oikeudet. En koskaan ole pitänyt oluesta, enkä juuri koskaan juo. Sitten tulee joku mörökölli kysymään keskikaljaa ja minä listaan kaikki oluet läpi koska en vaan tiedä.. Tai sitten kysytään mitä suosittelet? Hmm.. Kerran asiakas kysyi jekkupaukkua. Piti mennä varmistamaan kollegalta mitä tarkoitti. Miksei voi asioista käyttää vaan niitten oikeita nimiä?

Mutta älä huoli, en minäkään tiedä tupakkien "slangi"nimityksiä.

Vierailija
54/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis ihan arpapeliä, saatko vanhanhintaisen vai uudenhintaisen askin? Kuka kassa on töissä sillä hetkellä?

Jos siis on molempia?

Tai saatko tupakkaa lainkaan?

Jos kerran asiakkaan on itse tiedettävä mitä se hylly sisältää ja kun en todellakaan tiedä siinä kassalla seistessäni?

Kait se kassa tarkistaa mitä siinä kohdassa on ja informoi sitten sen perusteella?

Vierailija
55/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kait sitten just se peBaalin tylsin kynä, mutta nykyään erittäin helppoa tarkistaa, mitä on yleisimmät nimitykset. Esim netistä.

En puhu nyt tupakasta vaan yleensä jos on kahvilassa tms.

Vierailija
56/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää, ne sedät mielellään keskustelee tovin. Tupakoitsijat ovat rentoja.

Vierailija
57/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm savukehylsyt puuttuu vielä tästä listasta. Margariinirasian kokoinen (sininen?) laatikko, sisältää muutoin valmiin tupakan (viltteri + paperi) mutta sisus puuttuu. Tarvitsee oman koneen.

Vierailija
58/65 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Halvin" tupakka taitaa tällä hetkellä olla Chesterfield? 

Eli antaisin sen, jos joku kysyy halvinta. Hinta nousee ovelasti portaittain eri merkeissä. 

Esimerkki: eilen Chesterfield oli 6, 30 euroa, LM 6,5 euroa. Tänään chester olikin 6, 6, mutta LM edelleen kuusi ja puoli. Ostat kuitenkin iloisena kuukausitolkulla chesteriä luulleen, että se on edelleen halvin. 

Näin tietysti, kun tupakkaa ei saa mainostaa tai mitenkään muuten informoida hinnoista. 

Mutta tupakoitsija on lainsuojaton ja ehkä yhteiskunnan halveksituin jäsen pedofiiliraiskaaja-tappajan jälkeen, joten turha kai valittaa. 

Vierailija
59/65 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta satuinpa mielenkiinnosta avaamaan. Mites nyt syksyllä 2020, kun muutama on kysynyt vihreetä lm:ää ja on lähtenyt tuohtuneena pois kun sitä ei ole ollut. Mitä ne oikein tahtovat?!

Vierailija
60/65 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju mutta satuinpa mielenkiinnosta avaamaan. Mites nyt syksyllä 2020, kun muutama on kysynyt vihreetä lm:ää ja on lähtenyt tuohtuneena pois kun sitä ei ole ollut. Mitä ne oikein tahtovat?!

Vihree LM eli ns. Karibian Nortti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi