Avioeronnut ja uskossa - miten suhtautua uuteen liittoon? (kaikki uskossa olevat ja raamattua osaavat)
Käyn kovia omantunnon tuskia, koska olen eronnut ja haaveilen uudesta liitosta.
Minulla on lapsi entisen mieheni kanssa. Meille tuli avioero, koska mies petti luottamuksen monella eri tavalla. Sitten mies oli vielä toisen naisen kanssa pitkään yhdessä, ennen kuin teimme virallisen avioeron.
Miten raamattu tulkitsee tällaisen tilanteen? Onko minulla oikeus uuteen avioliittoon?
Vuorisaarnassa ainakin sanotaan, että jos vaimo on hyljätty, niin hyljätyn vaimon uusi mies tekee myös aviorikoksen naituaan tämän hyljätyn naisen. Miksi asia on näin?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Käyn kovia omantunnon tuskia, koska olen eronnut ja haaveilen uudesta liitosta.
Minulla on lapsi entisen mieheni kanssa. Meille tuli avioero, koska mies petti luottamuksen monella eri tavalla. Sitten mies oli vielä toisen naisen kanssa pitkään yhdessä, ennen kuin teimme virallisen avioeron.
Miten raamattu tulkitsee tällaisen tilanteen? Onko minulla oikeus uuteen avioliittoon?
Vuorisaarnassa ainakin sanotaan, että jos vaimo on hyljätty, niin hyljätyn vaimon uusi mies tekee myös aviorikoksen naituaan tämän hyljätyn naisen. Miksi asia on näin?
Miksi asia on näin? Käsittääkseni se johtuu siitä, että kristillinen avioliitto on Jumalan silmissä ikuinen. Olet luvannut Jumalan edessä olla puolisosi kanssa kuolemaan saakka, joten jos otat uuden aviomiehen, ikään kuin petät tätä edellistä. Näin mä sen ymmärrän. Uskon Jumalaan mutten miellä enää itseäni kristityksi. Mm. nämä avioeroon liittyvät asiat on hankalasti ymmärrättäviä kristinuskossa. Miksi saisi erota vaan pettämisen vuoksi? Entä jos puoliso on väkivaltainen itseä tai lapsia kohtaan? En saa erota jos jos otan uuden puolison, teen syntiä... :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi saisi erota vaan pettämisen vuoksi? Entä jos puoliso on väkivaltainen itseä tai lapsia kohtaan? En saa erota jos jos otan uuden puolison, teen syntiä... :/
Juuri näin, ja mies saa myös raiskata vaimonsa ja sekään ei ole peruste erolle. Sekös vasta moraalitonta simputusta ja pakottamista onkin. Minusta täysin hirviö tuo Jumala.
Toisekseen miksi me edes eletään täällä maapallolla? Älkääkä viitsikö sanoa että "Jumala koettelee meitä", koska "Jumalaa ei voida koetella, eikä hän itse koettele ketään".
11. Käsky: älkää stressatko . Muistakaa elää.
Oletko luterilainen? Luther tulkitsee Raamattua niin, että ihminen, syntisen ja erehtyväisenä, ansaitsee uuden mahdollisuuden
Vierailija kirjoitti:
Oletko luterilainen? Luther tulkitsee Raamattua niin, että ihminen, syntisen ja erehtyväisenä, ansaitsee uuden mahdollisuuden
Olen kyllä ja tiedostan tämän. Mutta silti synti ja syyllisyys painaa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää tuomitko, ettei meitä tuomittaisi...
Tää. Niin tää.
Mikä ihminen on tuomitsemaan. Ihmisille ei ole sitä valtaa annettu.
Raamatussa on sama kuin laissakin: tuomitaan todisteiden mukaan. Ja lukematon määrä ihmisiä jotka ottaa oikeudekseen tulkita tilanteita.
Koskee niin eiuskovia kuin uskovia.
Joku päättää tuomita naapurin eskon - no joo raamatussa sanotaan että viiniä ei saa nauttia päihtyäkseen - juopoksi kun on nähnyt pari kertaa päissän.
Tuomittu mikä tuomittu. Ja levittelee onnessaan tätä tietoa.
Tai leena on nähty ilpon kanssa - niillä on pakko olla sutinaa.
Huoh.
Harvinaisen hyvin keksitty provo. Ei onneksi kukaan ole oikeasti noin pimeä, miten ap on kirjoittanut jatkoviestit.
Jeesus puhui myös tästä, ettei kukaan pysty täyttämään Jumalan lakia ettei koskaan rikkoisi.
Onko sitten Jumalan sallimusta, ettei kukaan saa sellaista elämää kuin vaatii, mene tiedä.
Kun syy ei ollut sinun, et tehnyt pahoin.
Paholainen haluaa ihmisen kiusaavan itseään ja muita opituilla stereotypioilla, me olemme yksilöitä huolimatta vaikka kaikki seurakunnassa olisivat eronneet.
Olennaiset kysymykset, kuten nälkä ja köyhyys unohtuvat liian helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut monta vastaavaa tapausta joita on petetty ja joille on annettu neuvoksi että on vapaa menemään uuteen liittoon.
Voimia sinulle.
Hyvä kuulla. Mutta miten ikinä pääsen näistä omantunnon tuskista eroon?
Menemällä rauhanyhdistykselle ja kuulemalla synninpäästön. Sen jälkeen omatuntosi on rauhallinen. Voit toki kuunnella netistäkin, kuuletko saarnassa Jumalan ääntä: www.oulunrauhanyhdistys.fi .
Mistä synnistä ap. siis tarvitsee synninpäästön? Siitäkö, että hän haaveilee uudesta liitosta vai siitä, että hän otti avioeron?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jos olet päättänyt seurata Jeesusta, niin älä sitten muita suhteita mieti.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet päättänyt seurata Jeesusta, niin älä sitten muita suhteita mieti.
Kyllä Jeesusta voi naimisissakin seurata.
Älä haaveile uudesta liitosta, ainakaan ennen kuin lapsenne on aikuinen. Jos joku hyvä mies haluaa perustaa kanssanne perheen, ja lapsesi hänet hyväksyy, niin koeteltuasi miehen luonnetta ja tahtonsa pysyvyyttä muutaman vuoden, voit ehkä aloittaa parisuhteen. Nyt sinun tulisi kuitenkin asettaa lapsesi tarpeet omiesi edelle.
Vierailija kirjoitti:
Älä haaveile uudesta liitosta, ainakaan ennen kuin lapsenne on aikuinen. Jos joku hyvä mies haluaa perustaa kanssanne perheen, ja lapsesi hänet hyväksyy, niin koeteltuasi miehen luonnetta ja tahtonsa pysyvyyttä muutaman vuoden, voit ehkä aloittaa parisuhteen. Nyt sinun tulisi kuitenkin asettaa lapsesi tarpeet omiesi edelle.
mitä hitsiä? Entä jos aplla on halu hankkia vielä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä hitsiä? Entä jos aplla on halu hankkia vielä lapsia?
No jos Jumala johdattaa ap:n luokse tuollaisen kuvailemani miehen, niin he voivat sitten saada niitä yhteisiäkin lapsia.
On se kummallista kun murhankin saa anteeksi mutta ei muka avioeroa.
Joka hylkää muun kuin haureuden tähden..
Joka nai miehensä hylkäämän naisen...
Eli oletus on se ryyä mies on hylännyt vaimonsa koska tämä on pettänyt hänet joten jos joku nai pettäjän hän tkee väärin.
Sun tapauksessa oli se että sä jätit pettäjän, joka on hyväksyttävää ja sä voit mennä uuteen liittoon koska et ole pettäjä.
Kiitos kannustavista kommenteista. Ehkäpä tätä syyllisyyttä on vielä aika kestettävä. Ehkä joku päivä pääsen tästä eroon ja sitten olen valmis uuteen suhteeseen.