Läheisriippuvuus. Mies kiinni juopossa exässään.
Paraneeko koskaan? On exänsä kaveri, mutta myös huolien kuuntelija, palvelija, kuski ja juomisen mahdollistaja.
Olen suunnitellut eroamista, koska hoidan nytkin hänen lapsiaan, kun hän puhuu exänsä kanssa ulkona puhelimessa. Exä on umpijuoppo, joka on hylännyt lapsensa kokonaan. Kusee ja paskoo housuihinsa. Mies auttaa ja palvelee häntä jatkuvasti.
Mies rakastaa minua ja tahtoo yhteisen elämän. Ei voi kuitenkaan riippuvuudelleen mitään ja on alkanut piilotellakkin minulta yhteydenpitonsa.
Eroanko vain suosista vai onko toivoa? Mies sanoo elämänsä lähteneen oikeille raiteille kun aloimme olla yhdessä.
Läheisriippuvuus on todellinen ongelma, mutta voiko siitä parantua?
Kommentit (6)
Sanot vain suoraan, että et jaksa sitä touhua. Mies tekee sitten valintansa.
Ei tuo ole läheisriippuvaisuutta. Mies vain kokee, että on jotenkin auttamisvelvollinen. Olivatko he pitkään yhdessä? Vai tarkoititko exää, onko hän läheisriippuvainen ja turvautuu mieheesi?
Ovat olleet yhdessä 20 vuotta. Nainen on juonut siitä 15 vuotta, aluksi viattomasti tissutellen jne.
Molemmat lienee toisiinsa jotenkin solmussa, mutta mies puheensa mukaan tuntee exää kohtaan inhontunteita ja ahdistuu puheluista ja viesteistä, mutta ei pysty olla vastaamatta. Vastaa jopa öisin, vaikka herää töihin aamulla.
Exällä ei ole muita ihmisiä elämässään, on yksinäinen ja on soitellut kännissä minullekkin. Siitä tiedän, että hän ei tippaakaan enää piittaa lapsistaan, kun on sanonut minulle "pidä lapsistani huolta" ja ei ole valmis heitä näkemään tai luokseen ottamaan.
On kuitenkin täysin kiinni miehessä, soittelee jatkuvasti ja ei todellakaan lapsi-asioissa, vaan voivottelee omaa tilaansa, kinuu apua, rutisee...
Ahdistaa itseä tämä tilanne jo hiukan liikaa. Lapset ovat minuun jonkinverran jo kiintyneitä. En haluisi heille enempää hylkäämiskokemuksia, mutta minkä hinnan siitä joutuu tässä maksamaan 😔
Tuohon läheisriippuvuuteen varmasti löytyy apua ja neuvoja al-anonista, joka on siis päihderiippuvaisten omaisille tarkoitettu ryhmä.
Sanokaa sille exälle että hakeutuu hoitoon, esim. A-klinikalle tai voi yrittää saada maksusitoumusta minnesota-hoitoon joka on tehokkaampi. Sitten voi soitella lasten asioissa kun on raitistunut, siihen asti ei palveluita eikä puheluihin vastaamista.
Isällä on ilmeisesti yksinhuoltajuus lapsiin, joten sen takia ei tarvitsisi pitää yhteyttä exään. Alkoholisti on itsekäs ja käyttää ihmisiä hyväkseen niin kauan kuin he siihen suostuvat. Kun miehesi lakkaa hyysäämästä exäänsä, tämä ei enää ota yhteyttä mieheesi koska ei hyödy siitä mitään. Minä vaatisin miestä lopettamaan exänsä paapomisen ja yhteydenpidon. Teillähän on kolmiodraama jatkuvasti menossa, ei ole hyvä pohja parisuhteelle.