Antti Tuisku saamelainen?
Onko Antti Tuisku saamelainen? Tai onko hänellä saamelaisia sukujuuria? Samaa näköä esim. Niillas Holmbergin kanssa.
Kommentit (51)
Ai ajatus vai kysymys? Eikö rovaniemeläisellä voi hyvinkin olla saamelaisia sukujuuria?
Ainakin näyttää saamelaiselta. Heidät tunnistaa monesti ulkonäöstä. Voi toki olla suomalaistakin verta.
Vanhemmista toinen on syntynyt Rovaniemellä ja toinen on savosta päin. Ei ole saamelainen tai puhu saamea. Isovanhemmissa ja heidän vanhemmissa tietysti voi olla jotain juuria.
Vierailija kirjoitti:
Homo se on
Ja miten se liittyy saamelaisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmista toinen on syntynyt Rovaniemellä ja toinen on savosta päin. Ei ole saamelainen tai puhu saamea. Isovanhemmissa ja heidän vanhemmissa tietysti voi olla jotain juuria.
Ellei saamelaiset vanhemmat ole muuttaneet savoon ja roihin. Helsingissäkin asuu saamelaisia. En tiedä Tuiskun vanhemista.
Joskus saamen kieli oli kielletty, joten monet saamelaiset eivät enää osaa. Nyt nuoriso elvyttää.
Tuiskut on semmosia viirusilmäisiä ja korkeaposkisia. Tiedän, kun olen samaa sukua.
Vierailija kirjoitti:
Joskus saamen kieli oli kielletty, joten monet saamelaiset eivät enää osaa. Nyt nuoriso elvyttää.
Näin on käynyt, ja siksi nykyään alun perin lappalaissukuinen ei voi rekisteröityä saamelaiseksi.
Antti voisi olla lappalaissukua, mutta ei saamelainen. Tuskin yksikään hänen isovanhempansa on oppinut ensimmäisenä kielenä saamea, mikä on nykyään saamelaisuuskriteeri.
Joku tässä ketjussa mainitsi kolttasaamelaiset? Erottaako heidät muista saamelaisista jostain erityispiirteestä? Kolttia kai aika paljon Venäjän puolella?
Aika hurjaa ettei saa sanoa olevansa saamelainen jos sukujuuret on. Vähän kuin Amerikan intiaanit joiden pitää olla joku tietty osuus intiaania esi-isissä että saa virallisesti sanoa olevansa apassi tms.
Kieli... koltta on yksi kielistä ja sitä puhuvia kutsutaan koltiksi. Minunkin suku on saamelainen, vaikka itse en kieltä ja kulttuuria olekaan ikinä omaksunut. Monessa suvussa siirryttiin aikoinaan suomeen.
En minä ainakaan menisi itseäni saamelaiseksi sanomaan, vaikka sukuni saamelainen onkin. En osaa kieltä, en kulttuuria... olen ylpeä juuristani, mutta itseni kutsuminen saamelaiseksi olisi tekopyhää ja loukkaavaa.
Saanko perus suomalaisena loukkaantua ja vaatia hänen musiikkiaan pois radiosta?
Vierailija kirjoitti:
Joku tässä ketjussa mainitsi kolttasaamelaiset? Erottaako heidät muista saamelaisista jostain erityispiirteestä? Kolttia kai aika paljon Venäjän puolella?
Koltat ovat venäjän saamelaisia. He eivät ole tummia ja pieniä. Monet ovat vaaleita.
Sitten on esim. Inarin saamelaisia. Pieniä, ruskeat silmät ja muutenkin tummia.
Olipa hassua käydä joskus roissa. Kukaan ei tuijottanut..
Vierailija kirjoitti:
Naiset erottaa siitä hienosta kolttapäähineestä. Ivalossa näin joskus, missään muualla en.
Koltilla on aivan erinlaiset vaatteet ja päähineet.
Ei hyvä ihme!