Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Eurooppa pian separatistien vallassa?

Vierailija
28.04.2018 |

Euroopassa toimii itseasiassa useita separatisti ryhmiä jotka haluaa hajoitraa Euroopan ja repiä valtiot. Tässä lista aktiivisimmista:

Katalonia (Espanja)
Skotlanti (Britannia)
Wales (Britannia)
Baskit (Ranska/Espanja)
Flanders (Belgia)
Wallonia (Belgia)
Sardinia (Italia)
Korsika (Italia)
Veneto (Italia)
Padania (Italia)
Ahvenanmaa (Suomi)
Bavaria (Saksa)

Joissain maissa, kuten Britanniassa ja Espanjassa, valtio on joutunut nousemaan aseellisesti separatistien kansannousua ja itsenäisyys pyrkimyksiä vastaan. Virallisesti separatistit luokitellaan uhkaksi Euroopan yhtenäisyydelle. Jokainen silti päättäköö n omalla sydämmellään miten suhtautuu Euroopan separatisti ryhmiin.

Kommentit (45)

1/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiallahan on tuon listan mukaan niin paljon noita ryhmiä / alueita, että jos ne itsenäistyisivät, koko Italia sirpaloituisi. Ei olisi enää saapasmaata.

Espanjan ja Katalonian tilanne on mielenkiintoinen. Minulle on aina ollut epäselvää, miksi katalonialaiset (tai osa heistä) havittelevat itsenäisyyttä Espanjasta. Eiväthän pelkkä hieman erilainen kieli ja kulttuuri ole riittäviä syitä irtautua. Wikipedian mukaan akuutein syy olisi taloudellinen: "...talouskriisi aiheutti katalaaneissa tyytymättömyyttä, koska Katalonia oli muuta Espanjaa keskimäärin vauraampaa aluetta ja joutui maksamaan veroja muun väestön elättämiseen".

Mielestäni esitetyt syyt irtautumiselle eivät ole riittävät.

Vierailija
2/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Italiallahan on tuon listan mukaan niin paljon noita ryhmiä / alueita, että jos ne itsenäistyisivät, koko Italia sirpaloituisi. Ei olisi enää saapasmaata.

Espanjan ja Katalonian tilanne on mielenkiintoinen. Minulle on aina ollut epäselvää, miksi katalonialaiset (tai osa heistä) havittelevat itsenäisyyttä Espanjasta. Eiväthän pelkkä hieman erilainen kieli ja kulttuuri ole riittäviä syitä irtautua. Wikipedian mukaan akuutein syy olisi taloudellinen: "...talouskriisi aiheutti katalaaneissa tyytymättömyyttä, koska Katalonia oli muuta Espanjaa keskimäärin vauraampaa aluetta ja joutui maksamaan veroja muun väestön elättämiseen".

Ja mitenkähän niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Ahvenanmaa halua erota Suomesta, koska se menettäisi taloudellisesti.

Vierailija
4/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Baijeri suomeksi ei Bavaria.

Vierailija
5/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU eli Saatana synagooga on rikos ihmisyyttä vastaan ja siitä on muodostumassa paljon pahempi fasistinen totalitarismi kuin mitä neuvostoliitto aikanaan oli.

Toivon todella, että EU hajoaa ennenkuin se aikaansaa ja aiheuttaa kolmannen maailmansodan omilla toimillaan.

Vierailija
6/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska tällä hetkellä Eurooppaa vallataan ja siitä yritetään monokulttuurinen ruskea mössö, kuten Amerikat.

Valtaus on lievä ilmaisu. Valkoinen vähemmistö hävitetään.

Vierailija
7/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompensoidan tekemällä Suur-Suomi.

Vierailija
8/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikin hauska nähdä millä armeijalla ahvenanmaa eroaisi.

Vierailija
9/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytymättömyys EU:ta kohtaan on saanut monet uskomaan "itsenäisyyteen" ja protektionismin. Mutta on vähän menestytyneitä valtioita, jotka yrittävät pärjätä omillaan. Norja ja Sveitsikin maksaa melkoisesti päästäkeen EU:n markkinoille.

Vierailija
10/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU eli Saatana synagooga on rikos ihmisyyttä vastaan ja siitä on muodostumassa paljon pahempi fasistinen totalitarismi kuin mitä neuvostoliitto aikanaan oli.

Toivon todella, että EU hajoaa ennenkuin se aikaansaa ja aiheuttaa kolmannen maailmansodan omilla toimillaan.

Fasismi on kultaisen keskitien havittelua ääripäät väkivaltaisesti tuhoamalla, koska ne eivät lopeta kansan ja taistelevat kuolemaan asti. Kapitalismi ja kommunismi taas ovat ääripäistä sortoa, jotka ovat voittoa eliitille, eikä kenellekään muulle.

Vierailija
11/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että suomalaisten enemmistö antaisi Ahvenanmaalle itsenäisyyden suosiolla. Minä en ainakaan kaipaa vähemmistöä, jolla on enemmän oikeuksia kuin enemmistöllä.

Vierailija
12/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Hieman erilainen kieli ja kulttuuri? Ton logiikan mukaan Espanja, Portugali, Ranska ja Italia voisivat olla vain yksi iso maa.

Ota asioista selvää ennen kun lauot typeryyksiä.  Espanja on sortanut katalaaneja jo monta sataa vuotta.

Kai Suomenkin pitäisi olla vielä osa Ruotsia tai Venäjää.

Vierailija
13/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että suomalaisten enemmistö antaisi Ahvenanmaalle itsenäisyyden suosiolla. Minä en ainakaan kaipaa vähemmistöä, jolla on enemmän oikeuksia kuin enemmistöllä.

Loogisempaa olisi ottaa etuoikeudet pois tai lähettää sinne mistä tulivatkin. On naurettavaa kuinka Suomi kumartelee entisiä siirtomaaisäntiään.

Vierailija
14/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kantasi, mutta ei sitä voi Ruotsillekaan ilmaiseksi antaa. Riittäisi kun otetaan erityisasema pois ja istutetaan sinne vähän kantaväestöäkin ja kenties hieman uudisasukkaitakin

Vierailija
15/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Suurin osa rakastaa maailmaa, jossa on helppo matkustaa. On paljon kivempi, kun "valtion" raja päättyy kanarian saarille, kuin että se päättyisi ahvenanmaalle tai Hangon niemeen.

Vierailija
16/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MiäsHenkilö kirjoitti:

Ei ole. Suurin osa rakastaa maailmaa, jossa on helppo matkustaa. On paljon kivempi, kun "valtion" raja päättyy kanarian saarille, kuin että se päättyisi ahvenanmaalle tai Hangon niemeen.

Jos siitä helposta matkustmaisesta pitää maksaa massiivinen hinta niin se voidaan unohtaa, koska taitaa kuitenkin oman kansan oikeudet mennä jonkun matkan edelle. Kuka nyt edes menee samankaltaiseen matkalle, kun voi mennä todella erilaiseen?

Vierailija
17/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kantasi, mutta ei sitä voi Ruotsillekaan ilmaiseksi antaa. Riittäisi kun otetaan erityisasema pois ja istutetaan sinne vähän kantaväestöäkin ja kenties hieman uudisasukkaitakin

Antaa Ruotsille? Ehkä ahvenanmaalaiset haluaisivat olla ihan itsenäisiä ilman Ruotsia tai Suomea. Tutustu kansojen itsemääräämisoikeuteen.

Ainut syy miksi Ahvenanmaalaiset eivät yritä saada itsenäisyttä on se älytön rahamäärä, jota sinne siirretään Manner-Suomesta. Ja eihän manner-suomalaiset saa edes ostaa sieltä asuntoa, että siinä menee toi "kantaväestön istuttaminen".

Vierailija
18/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MiäsHenkilö kirjoitti:

Juu olisihan se helpompaa matkustaa jos Suomen rajaa siirrettäisiin Ruijialle, Mäenmaalle ja Siperiaan.

Vierailija
19/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa Ruotsille? Ehkä ahvenanmaalaiset haluaisivat olla ihan itsenäisiä ilman Ruotsia tai Suomea. Tutustu kansojen itsemääräämisoikeuteen.

Ainut syy miksi Ahvenanmaalaiset eivät yritä saada itsenäisyttä on se älytön rahamäärä, jota sinne siirretään Manner-Suomesta. Ja eihän manner-suomalaiset saa edes ostaa sieltä asuntoa, että siinä menee toi "kantaväestön istuttaminen".

"Ahvenanmaalaiset" eivät ole kansa eivätkä "suomenruotsalaiset" vaan ruotsalaisia ne on.

20/45 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Hieman erilainen kieli ja kulttuuri? Ton logiikan mukaan Espanja, Portugali, Ranska ja Italia voisivat olla vain yksi iso maa.

Ota asioista selvää ennen kun lauot typeryyksiä.  Espanja on sortanut katalaaneja jo monta sataa vuotta.

Kai Suomenkin pitäisi olla vielä osa Ruotsia tai Venäjää.

Olen keskustellut tästä aiheesta espanjalaisen kanssa, ja hän valaisi minua tilanteesta ihan paikallisen näkökulmasta. Ehkä olet sitä mieltä, että hänkään ei ole "ottanut selvää asioista, vaan laukoo typeryyksiä"? Katalaaneista suuri osa (ne jotka eivät ole aktivisteja) elää ihan tyytyväisinä Espanjan osana.

Katalaanit ovat varakkaampia kuin Espanjan muu väestö keskimäärin, ainakin perinteisesti näin on ollut.

Millä tavoin Espanja sortaa katalaaneja? En siis väitä, etteikö sortoa olisi, mutta haluaisin ihan mielenkiinnosta kuulla esimerkkejä.

Kaikkiin kansoihin mahtuu erilaisia kulttuureja ja murrealueita. Tämä ei suinkaan tarkoita, että kaikkien alueiden pitää itsenäistyä.