Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään muulla vaikeuksia ymmärtää puhetta?

Vierailija
28.04.2018 |

Onko kenelläkään muulla tätä? Tälle on pakko olla olemassa joku nimike. Sekin parantaisi oloani, jos joku sattuisi olemaan samanlainen. Diagnosoikaa mut!

Kun mä olin lapsi, luultiin, että mulla on huono kuulo, vaikka testeissä siinä ei ollut mitään vikaa. Koulussa mun oli vaikea oppia kuuntelemalla, enkä ymmärtänyt esimerkiksi, kun opettaja kertoi ja mitä milloinkin tuli läksyksi. Mulla oli usein osa läksyistä tekemättä. Usein tein kirjojen tehtäviä umpimähkään, ja siksi sain edes jotain aikaiseksi. Vieläkin multa menee tärkeitä asioita ohi ja olen väärässä paikassa väärään aikaan.

Luulen, että mulla on ikäänkuin lukihäiriö, mutta se häiriö onkin kuullun informaation prosessoimisessa. Olen aina ollut todella visuaalinen ja hyvä lukemaan, mutta kuulossa on vaan jotain mätää, vaikka korvat toimiikin. Ikäänkuin lukihäiriöisellä toimii silmät, mutta luettua on vaikea prosessoida.

Yritin kuunnella äänikirjaa hiljattain, ja turhauduin todella nopeasti. Rakastan kirjoja ja luen todella paljon, mutta en vaan voinut seurata tarinaa kuuntelemalla. Yksinkertaistetut kuunnelmat toimivat, mutta ei oikeat äänikirjat.

Mulla on aina ollut pahoja vaikeuksia ihmisten kanssa. En vaan ymmärrä mitään, mitä mulle puhutaan. Multa menee kaikki ohi, ellen tosissani keskity. Ajat, päivämäärät, paikat ja kaikki muukin. Nykyisin otan kalenterin esiin ja varmistan kahteen kertaan, milloin joku juttu tapahtuu, mutta sekään ei toimi, jos en poimi koko tapahtuman olemassaoloa puheesta ollenkaan.

Myöskin keskustelujen aikana mun pitää tosissaan keskittyä ja esittää tarkentavia kysymyksiä jatkuvasti tai kertoa sama asia uudestaan eri sanoin, tai en ymmärrä mitään. Mun on äärimmäisen vaikeaa seurata suullisia ohjeita tai oppia mitään, jos en voi lukea niistä asioista. Mulle on aina sanottu, että mulla on pelottavan huono muisti, mutta mielestäni vika on siinä, etten ymmärrä puhetta. Kaikki siitä ei vaan mene perille.

Tästä oikeasti koituu mulle jatkuvia käytännön ongelmia, mutta mua ei oteta tosissaan, jos koitan puhua tästä.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä muita löydy?

No joo, onhan tämä vähän rankka aihe. Ainakin itselleni tästä on koitunut paljon vaikeuksia ja mulla on ongelmia omankin suullisen ilmaisun kanssa. Psykologisissa testeissä mun kielelliset taitoni kuitenkin todettiin keskivertoa paremmiksi, joten tätä on hyvin vaikea ymmärtää. :/

ap

Vierailija
2/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itsestäni tuntuu siltä (huom. mutu-juttuja), että tällaiset ihmiset helposti kasvavat luullen olevansa tyhmempiä kuin ovat oikeasti. Ainakin mun koulu-ja opiskeluaikoina suullisen informaation vastaanottaminen oli erittäin tärkeää ja sitä pidettiin itsestäänselvyytenä. Lukihäiriöisiä seulottiin joukosta jo ensimmäiseltä luokalta alkaen, mutta mä olin vaan "tyhmä" ja "laiska", koska kyllähän mun kuulon nyt piti toimia, enkä itse osannut nimetä ongelmaa. Siitä tuli kuitenkin myöhemmin aika selvä juttu, että joku nyt vaan on pielessä, mutta pidin itseäni pitkään todella tyhmänä.

Mulle sanotaan usein, että mun puheessa on myös outo aksentti tai puhun oudolla tavalla. Mua on pidetty suomenruotsalaisena "aksentin" takia. Nykyisin sanon, että olen vaan asunut joka puolella Suomea ja kaikki murteet tarttui, vaikka oikeasti olen aina puhunut niin kuin puhun. Kun opin lukemaan, kirjojen ahnehtimiselle ei tullut ikinä loppua. Kirjat tarjosi paljon enemmän kuin mikään muu siihen mennessä.

Avaudun nyt lisää siltä varalta, että joku samaistuisi tähän. Olen 30-vuotias, eikä silloin puhuttu erityislapsista niin kuin nykyisin. Vain tuo lukihäiriö taisi olla sellainen asia, joka pantiin merkille.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on tuollaista nykyisin, mutta kuuloni onkin huonontunut lievästä kuulovammasta keskivaikeaksi. Tunnistin silti monia asioita tekstissäsi, ihmisten kanssa oleminen vie hirveästi jaksamista ja tunnen itseni todella typeräksi = välttelen sosiaalisia tilanteita. On myös olemassa kuulovamma, jossa puheen erotuskyky on heikko ja sitä ei voida kuulolaittein edes vahvistaa. Meni nyt aiheen vierestä, mutta luulisin että löytyy muitakin normaalikuuloisia joilla on sama vaiva kuin sinulla ap.

Vierailija
4/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on tuollaista nykyisin, mutta kuuloni onkin huonontunut lievästä kuulovammasta keskivaikeaksi. Tunnistin silti monia asioita tekstissäsi, ihmisten kanssa oleminen vie hirveästi jaksamista ja tunnen itseni todella typeräksi = välttelen sosiaalisia tilanteita. On myös olemassa kuulovamma, jossa puheen erotuskyky on heikko ja sitä ei voida kuulolaittein edes vahvistaa. Meni nyt aiheen vierestä, mutta luulisin että löytyy muitakin normaalikuuloisia joilla on sama vaiva kuin sinulla ap.

Kiitos vastauksestasi! Olen myös puhunut mummoni kanssa tästä. Hänen kuulonsa rupesi heikkenemään jo parikymmentä vuotta sitten todella paljon ja me keskusteltiin paljon, koska mulle ei ollut mikään ongelma käytännössä huutaa hänelle asiat sana kerrallaan käyttäen samalla meidän omaa "viittomakieltä" ja mummokin puhui selkeästi.

Sosiaalisissa tilanteissa sillä on rajansa, kuinka monta kertaa voi pyytää muita toistamaan. Hemmetthi, mut vietiin aikanaan psykologille lapsena, kun vanhemmat tulkitsi mun kyvyttömyyteni kuulla selviä ohjeita selväksi kapinaksi.

Mä olen epäillyt kyllä tuotakin, että mulla on joku kuulovamma liittyen puheen ja sanojen erotuskykyyn, mutta sitä ei vaan ole voitu testata. Nimittäin jos on vähänkin jotain taustamelua, en ymmärrä enää mitään. Oli miten oli, puheen prosessointi vie todella paljon energiaa. Epäilen enemmän sitä, että mulla on aivoissa vikaa.

Olen muuten kerran osallistunut puhelinkeskusteluun, jossa kaksi lääkäriä puhui yhdestä tähän liittymättömästä asiasta. En saanut selvää yhtään mistään. Sitä tulee kumman hyväksi teeskentelemään, että on kuullut, vaikkei oikeasti olekaan. Mummokin sanoo samaa. Tuolloin sain selvää ainoastaan siitä, että lääkärit asettivat mulle jonkin diagnoosin, jonka selvitin myöhemmin kanta.fi:stä.

ap

Vierailija
5/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ihan vaan hahmotushäiriö? Mahdollisesti myös jonkinlainen työmuistista pitkäkestoiseen muistiin prosessoinnin häiriö? Meinaan itselläni on ihan vastaavaa ja nämä löytyy. Mulla ongelma toki on myös luetun puolella niin, että unohdan nopeasti mitä luin. Tpki kirjallinen teksti yleensä pysyy tallessa.

Vierailija
6/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Välillä on hirveän hankala saada selvää mitä ihmiset puhuu, yleensä jos pyydän toistamaan niin puhuvat kovempaa. Mulle se kovempaa puhuminen ei auta, vaan pyydän sitten toistamaan hieman hitaampaa. Kuulossa ei ole vikaa, vaan ilmeisesti vika on siinä, että aivot ei priorisoi oikein ääniä ja puhe sekoittuu kaikkeen taustahälyyn. Sen taustahälyn ei tarvitse edes olla mitään isoäänistä että se häiritsee. Ihan normaaleja äänoä, esim. Kellon tikirystys, pesukone jossain kauempana jne. Ja jotkin ihmiset puhuu sellaisella "taajudella", että en saa mitään selvää, vaikka muiden mielestä kyseinen henkilö puhuu ihan normaalisti.

Vierailija
7/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi tyhmä ja laiska. Koen että itselläni vaiva on "lievä" koska pystyn kyllä kuuntelemaan kuuntelukirjoja ongelmitta, mutta toisaalta ne ovatkin yleensä korostetun selkeästi ja rauhallisesti luettuja. Suulliset ohjeet vähän kuin katoavat päästä heti kun ne on annettu, en vain saa niistä kiinni eivätkä ne mene aivoihin asti. Kadotan välittömästi myös minulle luetellut puhelinnumerot ynnä muut. Pitkät puheenvuorot menevät myös samalla tavalla ohitse, huomaan usein vain hymyileväni ja nyökkäileväni tyhjin silmin tajuamatta mitä on sanottu vaikka olenkin sanat kuullut. Suomeksi puhuttuihin elokuviin tarvitsen tekstityksen ymmärtääkseni kaiken. En tiedä onko minun kyseessäni keskittyneisyyshäiriö tai jokin muu, mutta isäni puhuu usein siitä kuinka ihmisten puhe puuroutuu etenkin paikoissa joissa kuuluu samanaikaisesti eri ääniä (esim luokassa opettaja puhuu, samaan aikaan joku kuiskailee takapenkissä ja joku kaivaa rahisevaa penaalia tms.) Mulla on myös puheen tuottamisen kanssa ongelmia, änkytän vähääkään kiihtyneenä/innostuneena sillä tavalla että suustani tulee vääriä sanoja, sanamuotoja tai kirjaimia. Koko homma on todella nöyryyttävä, koen että muiden ihmisten kanssa kommunikointi on vaikeaa. Suvussamme on autismia, kasvosokeutta, puhevikoja ja oppimishäiriöitä joten en sinänsä ole ihmeissäni mistä vaivani tulevat. En vain jaksa tutkituttaa niitä mitenkään kun en näe siitä olevan mitään hyötyä.

Vierailija
8/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko ihan vaan hahmotushäiriö? Mahdollisesti myös jonkinlainen työmuistista pitkäkestoiseen muistiin prosessoinnin häiriö? Meinaan itselläni on ihan vastaavaa ja nämä löytyy. Mulla ongelma toki on myös luetun puolella niin, että unohdan nopeasti mitä luin. Tpki kirjallinen teksti yleensä pysyy tallessa.

No, multa oikeastaan löytyy diagnoosi aspergerista, mutta en tiedä, onko mulla sitä tosissaan. Nyt kun nimittäin muistelen, niin mun vaikeudet tuntuu melkein aina liittyvän jotenkin kuullun informaation prosessointiin tai muistamiseen. Vähän kuin lukihäiriöisellä on lukemisen kanssa. Noissa psykologisissa testeissä mun muistiani testattiin, mutta vain numeroilla, mikä ei anna ehkä tarkkaa vastausta. Mulla on nimittäin hyvä numeromuisti.

Jonkinlainen hahmotushäiriö tämä on varmasti.

ap

Vierailija
9/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun ongemaa ja maailman katsomus on varmaan aina perustunut siiihen että olen aina jäänyt ihmettelmään sitä ihmistä joka puhuu ja se itse asia menee ohitse.

Vierailija
10/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuun ongemaa ja maailman katsomus on varmaan aina perustunut siiihen että olen aina jäänyt ihmettelmään sitä ihmistä joka puhuu ja se itse asia menee ohitse.

Suuu ammollaan ja silmät pyöreinä silleen tiedätkö.

Vierailija
11/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo! Välillä on hirveän hankala saada selvää mitä ihmiset puhuu, yleensä jos pyydän toistamaan niin puhuvat kovempaa. Mulle se kovempaa puhuminen ei auta, vaan pyydän sitten toistamaan hieman hitaampaa. Kuulossa ei ole vikaa, vaan ilmeisesti vika on siinä, että aivot ei priorisoi oikein ääniä ja puhe sekoittuu kaikkeen taustahälyyn. Sen taustahälyn ei tarvitse edes olla mitään isoäänistä että se häiritsee. Ihan normaaleja äänoä, esim. Kellon tikirystys, pesukone jossain kauempana jne. Ja jotkin ihmiset puhuu sellaisella "taajudella", että en saa mitään selvää, vaikka muiden mielestä kyseinen henkilö puhuu ihan normaalisti.

Samaistun paljon. Tosiaan tuo kovempaaa puhuminen ei aina auta yhtään.

Mua on joskus luultu ulkomaalaiseksi, kun en taustamelun takia ymmärtänyt suomea. Samoin yksi ulkomaalainen työkaveri, joka aina puhui mulle paikassa, jossa oli melua, luuli, etten puhu sanaakaan englantia, vaikka oikeasti puhun kieltä ihan sujuvasti. Kenelläkään muulla ei ollut vaikeuksia ymmärtää.

Ap

Vierailija
12/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kts https://www.terve.fi/artikkelit/aaniterapialla-eroon-oppimisvaikeuksista

Muitakin terapiamuotoja on. Eivät ole Kelan korvaamia, eli omasta pussista kustannukset.

Vierailija
13/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai maailman katsomus, voi pyhä sylvi sentään. Ei sentäs ihan niiinkään. Mutta onhan se ihmeellistä. Varmaaan siellä joku verenkierron häiriö on.

Vierailija
14/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi tyhmä ja laiska. Koen että itselläni vaiva on "lievä" koska pystyn kyllä kuuntelemaan kuuntelukirjoja ongelmitta, mutta toisaalta ne ovatkin yleensä korostetun selkeästi ja rauhallisesti luettuja. Suulliset ohjeet vähän kuin katoavat päästä heti kun ne on annettu, en vain saa niistä kiinni eivätkä ne mene aivoihin asti. Kadotan välittömästi myös minulle luetellut puhelinnumerot ynnä muut. Pitkät puheenvuorot menevät myös samalla tavalla ohitse, huomaan usein vain hymyileväni ja nyökkäileväni tyhjin silmin tajuamatta mitä on sanottu vaikka olenkin sanat kuullut. Suomeksi puhuttuihin elokuviin tarvitsen tekstityksen ymmärtääkseni kaiken. En tiedä onko minun kyseessäni keskittyneisyyshäiriö tai jokin muu, mutta isäni puhuu usein siitä kuinka ihmisten puhe puuroutuu etenkin paikoissa joissa kuuluu samanaikaisesti eri ääniä (esim luokassa opettaja puhuu, samaan aikaan joku kuiskailee takapenkissä ja joku kaivaa rahisevaa penaalia tms.) Mulla on myös puheen tuottamisen kanssa ongelmia, änkytän vähääkään kiihtyneenä/innostuneena sillä tavalla että suustani tulee vääriä sanoja, sanamuotoja tai kirjaimia. Koko homma on todella nöyryyttävä, koen että muiden ihmisten kanssa kommunikointi on vaikeaa. Suvussamme on autismia, kasvosokeutta, puhevikoja ja oppimishäiriöitä joten en sinänsä ole ihmeissäni mistä vaivani tulevat. En vain jaksa tutkituttaa niitä mitenkään kun en näe siitä olevan mitään hyötyä.

Munkin suvussani on autismia ja kasvosokeutta. Mullakin on diagnoosi aspergerista, tosin en täysin usko siihen. Tosin uskon tiettyjen ongelmien peritymiseen. Toki kaikilla on lopulta omat ongelmansa, mutta nämä näihin asioihin liittyvät jutut on munkin mielestä syvältä. Koko elämä on lopulta aika nöyryyttävää. Koitan suhtautua asioihin huumorilla, mutta joskus se huumorikin loppuu.

ap

Vierailija
15/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaistun paljon. Tosiaan tuo kovempaaa puhuminen ei aina auta yhtään.

Mua on joskus luultu ulkomaalaiseksi, kun en taustamelun takia ymmärtänyt suomea. Samoin yksi ulkomaalainen työkaveri, joka aina puhui mulle paikassa, jossa oli melua, luuli, etten puhu sanaakaan englantia, vaikka oikeasti puhun kieltä ihan sujuvasti. Kenelläkään muulla ei ollut vaikeuksia ymmärtää.

Ap

Ohis onko kuuliasi testattu sitten lapsuuden. Kuulo on saattanut heikentyä. Juuri tuo, ettei kuule kun porukassa paljon puheensorinaa viittaa vahvasti kuulo-ongelmaan.

Vierailija
16/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi joka tunnistaa!

Mutta se en ole minä vaan mun kaveri. Ja sillä ei ole diagnoosia, joten sori.

Mutta ongelma on juuri tuo, että kun selitän sillä vaihe vaiheelta, että mitä nyt on tarkoitus tehdä tai tapahtua, niin se ei tajua sitä. Se kysyy tarkentavia kysymyksiä, mutta ei saa myöskään niitä muotoiltua niin, että siitä saisi selvää mikä vaihe jäi ymmärtämättä. Varmuuden vuoksi selitän kaiken uudelleen, mutta edelleen ei ymmärrä. Ei vaikka kuinka kysyn, että tämäkö on se mitä et ymmärtänyt ja selitän sen. Ja sitten toisen kohdan.

Kun lopulta älyän piirtää asian paperille kuvana, niin tajuaa sekunnissa kaiken. Vika ei siis ole ymmärryksessä vaan puheen ymmärtämisessä ja tuottamisessa. Ja olen sitä itselleni analysoinut juuri noin kuin sinäkin, että aivan kuin lukihäiriö, mutta ei luetun ymmärtämisessä ja kirjoittamisessa vaan puheen ymmärtämisessä ja tuottamisessa.

Voisi olla dysfasian jokin muoto. Mutta tuosta lukiessa siellä ei ole tuota puheen ymmärtämisen häiriötä luokiteltu omaksi yhtä selvästi kuin luki-häiriö on.

Vierailija
17/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena on aika jolloin kuulo "teroitetaan" niihin taajuuksiin mitä kielessä käytetään. Tämän takia on ihmisillä sitten vanhenmiten vaikea erotella sointuja vieraista kielistä. Ehkä tämä vaihe on mennyt jotenkin sinulta pieleen joten vaikka korvassa ei ole vikaa niin aivoilla on kuitenkin vaikeata prosessoida puhetta.

Brainhq nimisessä aivojumppa ohjelmassa on muutama peli jolla voi harjoitella kuuloa. Kuulemma jonkun tutkimuksen mukaan ovat auttaneet joitakin tinnituksessakin. Kannatta googlata ja kokeilla kuukausi tai pari.. Eipä siinä paljoa häviä vaikkei auttaisikaan.

Vierailija
18/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan kyllä oireet. Joudun keskittymään ihan tosissaan, että pysyn mukana keskusteluissa. Nuorempana tuntui, etten saanut mitään selvää joidenkin ihmisten puheista, enkä tajunnut mistä oli kyse. Koulussa ja opiskellessa oli usein vaikeaa keskittyä tarpeeksi, jotta olisin pysynyt mukana opetuksessa.Töissä ongelma on ajan kanssa helpottanut, koska olen ollut samalla alalla jo pitkään ja tiedän asiat hyvin, tällöin keskustelujen seuraaminenkin on helpompaa ja tietenkin osallistuminen myös. Olisin kuitenkin mieluiten omissa oloissani, ja olen aika tylsää seuraa. 

Valitettavasti lapsillani on samoja oireita. Esikoinen on itsekin huolestunut siitä, että kuulee asiat usein väärin. Toisellakin lapsella on autistisia piirteitä toiminnassaan. Eli nämä huonot ominaisuudet periytyvät, ja harmittaa että lapset saavat huonommat lähtökohdat geenieni takia. 

Vierailija
19/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai maailman katsomus, voi pyhä sylvi sentään. Ei sentäs ihan niiinkään. Mutta onhan se ihmeellistä. Varmaaan siellä joku verenkierron häiriö on.

Minulla oli lama-aikojen jälkeen useita opettajia jotka saivat potkut. SItten oli liikunnanopettajia vakimaikkoina.

Vierailija
20/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi joka tunnistaa!

Mutta se en ole minä vaan mun kaveri. Ja sillä ei ole diagnoosia, joten sori.

Mutta ongelma on juuri tuo, että kun selitän sillä vaihe vaiheelta, että mitä nyt on tarkoitus tehdä tai tapahtua, niin se ei tajua sitä. Se kysyy tarkentavia kysymyksiä, mutta ei saa myöskään niitä muotoiltua niin, että siitä saisi selvää mikä vaihe jäi ymmärtämättä. Varmuuden vuoksi selitän kaiken uudelleen, mutta edelleen ei ymmärrä. Ei vaikka kuinka kysyn, että tämäkö on se mitä et ymmärtänyt ja selitän sen. Ja sitten toisen kohdan.

Kun lopulta älyän piirtää asian paperille kuvana, niin tajuaa sekunnissa kaiken. Vika ei siis ole ymmärryksessä vaan puheen ymmärtämisessä ja tuottamisessa. Ja olen sitä itselleni analysoinut juuri noin kuin sinäkin, että aivan kuin lukihäiriö, mutta ei luetun ymmärtämisessä ja kirjoittamisessa vaan puheen ymmärtämisessä ja tuottamisessa.

Voisi olla dysfasian jokin muoto. Mutta tuosta lukiessa siellä ei ole tuota puheen ymmärtämisen häiriötä luokiteltu omaksi yhtä selvästi kuin luki-häiriö on.

Lisätietona: Hän kokee elämän vaikeana. Ja haluaisi kovasti erakoitua. Jos nämä nyt mitenkään liittyvät tuohon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi