Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenelläkään muulla vaikeuksia ymmärtää puhetta?

Vierailija
28.04.2018 |

Onko kenelläkään muulla tätä? Tälle on pakko olla olemassa joku nimike. Sekin parantaisi oloani, jos joku sattuisi olemaan samanlainen. Diagnosoikaa mut!

Kun mä olin lapsi, luultiin, että mulla on huono kuulo, vaikka testeissä siinä ei ollut mitään vikaa. Koulussa mun oli vaikea oppia kuuntelemalla, enkä ymmärtänyt esimerkiksi, kun opettaja kertoi ja mitä milloinkin tuli läksyksi. Mulla oli usein osa läksyistä tekemättä. Usein tein kirjojen tehtäviä umpimähkään, ja siksi sain edes jotain aikaiseksi. Vieläkin multa menee tärkeitä asioita ohi ja olen väärässä paikassa väärään aikaan.

Luulen, että mulla on ikäänkuin lukihäiriö, mutta se häiriö onkin kuullun informaation prosessoimisessa. Olen aina ollut todella visuaalinen ja hyvä lukemaan, mutta kuulossa on vaan jotain mätää, vaikka korvat toimiikin. Ikäänkuin lukihäiriöisellä toimii silmät, mutta luettua on vaikea prosessoida.

Yritin kuunnella äänikirjaa hiljattain, ja turhauduin todella nopeasti. Rakastan kirjoja ja luen todella paljon, mutta en vaan voinut seurata tarinaa kuuntelemalla. Yksinkertaistetut kuunnelmat toimivat, mutta ei oikeat äänikirjat.

Mulla on aina ollut pahoja vaikeuksia ihmisten kanssa. En vaan ymmärrä mitään, mitä mulle puhutaan. Multa menee kaikki ohi, ellen tosissani keskity. Ajat, päivämäärät, paikat ja kaikki muukin. Nykyisin otan kalenterin esiin ja varmistan kahteen kertaan, milloin joku juttu tapahtuu, mutta sekään ei toimi, jos en poimi koko tapahtuman olemassaoloa puheesta ollenkaan.

Myöskin keskustelujen aikana mun pitää tosissaan keskittyä ja esittää tarkentavia kysymyksiä jatkuvasti tai kertoa sama asia uudestaan eri sanoin, tai en ymmärrä mitään. Mun on äärimmäisen vaikeaa seurata suullisia ohjeita tai oppia mitään, jos en voi lukea niistä asioista. Mulle on aina sanottu, että mulla on pelottavan huono muisti, mutta mielestäni vika on siinä, etten ymmärrä puhetta. Kaikki siitä ei vaan mene perille.

Tästä oikeasti koituu mulle jatkuvia käytännön ongelmia, mutta mua ei oteta tosissaan, jos koitan puhua tästä.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että tuo liittyy asbergeriin ja siihen, että aistit toimivat eri tavalla kuin ”taviksilla”. Voi olla kapea lyhytkestoinen muisti ja työmuisti myös, jolloin tiedon siirtäminen säilömuistiin eli pitkäkestoiseen muistiin vaikeutuu.

Vierailija
22/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auditory processing disorder. En tiedä mikä se on suomeksi. Ongelma on siis kuullun hahmottamisessa ja käsittelyssä. Autisteilla yleinen häiriö. Mulla on asperger ja tuo sama kuullun käsittelyn ongelma. Mulle pitää puhua selkeästi ja ei liian nopeasti, muuten en saa sanoista selvää. Jos on vähänkin jotain aksenttia, liian hiljainen tai mumiseva puhetyyli, tai jotain taustahälyä niin en saa selvää. Puhelimessa puhuminen tuottaa usein haasteita. Todella helposti unohdan pelkät verbaaliset ohjeet, mun pitää kirjoittaa kaikki heti ylös. Mun lapsella on keskivaikea autismi, ja niillä tuo kuullun ymmärtämisen ongelma on moninkertainen, ei ymmärretä kuin yksinkertaisia sanoja ja lauseita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn keskustelemaan kahden kesken, mutta heti jos on useampi ihminen puhumassa, äänet muuttuvat kuin hälyksi josta on vaikea erottaa yksittäisiä lauseita.

Tälle on nimikin, kun muistaisin mikä se on.

Vierailija
24/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.puoltaja.fi/blogi/asperger-ja-liitannaisoireet

Tässä aika hyvin kuvailtu tuota taustameluilmiötä.

Vierailija
25/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuun ongemaa ja maailman katsomus on varmaan aina perustunut siiihen että olen aina jäänyt ihmettelmään sitä ihmistä joka puhuu ja se itse asia menee ohitse.

Tai maailman katsomus, voi pyhä sylvi sentään. Ei sentäs ihan niiinkään. Mutta onhan se ihmeellistä. Varmaaan siellä joku verenkierron häiriö on.

Minulla oli lama-aikojen jälkeen useita opettajia jotka saivat potkut. SItten oli liikunnanopettajia vakimaikkoina.

Muttta tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee ja aika parantaa haavat. Tiedä vaan että mietn päin täääsä olisi kun olisi kuin pystyyn kuollut seiväs.

Vierailija
26/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että tuo liittyy asbergeriin ja siihen, että aistit toimivat eri tavalla kuin ”taviksilla”. Voi olla kapea lyhytkestoinen muisti ja työmuisti myös, jolloin tiedon siirtäminen säilömuistiin eli pitkäkestoiseen muistiin vaikeutuu.

Asberger havaitaaan tavallisesti jo lapsuuudessa.

Vierailija
27/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo! Välillä on hirveän hankala saada selvää mitä ihmiset puhuu, yleensä jos pyydän toistamaan niin puhuvat kovempaa. Mulle se kovempaa puhuminen ei auta, vaan pyydän sitten toistamaan hieman hitaampaa. Kuulossa ei ole vikaa, vaan ilmeisesti vika on siinä, että aivot ei priorisoi oikein ääniä ja puhe sekoittuu kaikkeen taustahälyyn. Sen taustahälyn ei tarvitse edes olla mitään isoäänistä että se häiritsee. Ihan normaaleja äänoä, esim. Kellon tikirystys, pesukone jossain kauempana jne. Ja jotkin ihmiset puhuu sellaisella "taajudella", että en saa mitään selvää, vaikka muiden mielestä kyseinen henkilö puhuu ihan normaalisti.

Samaistun paljon. Tosiaan tuo kovempaaa puhuminen ei aina auta yhtään.

Mua on joskus luultu ulkomaalaiseksi, kun en taustamelun takia ymmärtänyt suomea. Samoin yksi ulkomaalainen työkaveri, joka aina puhui mulle paikassa, jossa oli melua, luuli, etten puhu sanaakaan englantia, vaikka oikeasti puhun kieltä ihan sujuvasti. Kenelläkään muulla ei ollut vaikeuksia ymmärtää.

Ap

Ohis onko kuuliasi testattu sitten lapsuuden. Kuulo on saattanut heikentyä. Juuri tuo, ettei kuule kun porukassa paljon puheensorinaa viittaa vahvasti kuulo-ongelmaan.

Eipä ole testattu. Latasin äsken huvikseni yhden kuulotestisovelluksen ja sen epämääräisten tulosten mukaan kärsin jonkinlaisesta kuulohäiriöstä, mutta se nyt on vain epämääräinen sovellus.

Ehkä pitäisi hakeutua kuulotestiin.

ap

Vierailija
28/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, sinulla on hankala ongelma. Anteeksi etten ehdi lukea koko ketjua, mainitsen vain omastani joka sivuaa. Olen elämän varrella tavannut muutamia ihmisiä, jotka ovat ihan samoja suomalaisia äidinkieleltään, eivät puhu murretta, mutta joiden tapa ääntää, puhua, on jotenkin semmoinen, että en vain saa selvää. Tuntuu kuin nämä ihmiset puhuisivat kaksi sanaa aina päällekkäin. He puhuvat nopeasti mutta läheskään kaikki nopeat puhujat eivät tuota ongelmaa. Muille ei heidän puheensa ilmeisesti kuulosta erilaiselta. 

Kuulostaa siis siltä kuin minulla olisi sama ongelma mutta minikoossa.

Olen muuten vieraiden kielten opettaja, mutta en esim. nopeasti tai tiettyyn tyyliin puhuttua englantia ymmärrä ilman kovaa keskittymistä. Poikani pilkkaa minua kun en saa jostain youtube-esityksistä selvää.

Vierailija
29/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo! Välillä on hirveän hankala saada selvää mitä ihmiset puhuu, yleensä jos pyydän toistamaan niin puhuvat kovempaa. Mulle se kovempaa puhuminen ei auta, vaan pyydän sitten toistamaan hieman hitaampaa. Kuulossa ei ole vikaa, vaan ilmeisesti vika on siinä, että aivot ei priorisoi oikein ääniä ja puhe sekoittuu kaikkeen taustahälyyn. Sen taustahälyn ei tarvitse edes olla mitään isoäänistä että se häiritsee. Ihan normaaleja äänoä, esim. Kellon tikirystys, pesukone jossain kauempana jne. Ja jotkin ihmiset puhuu sellaisella "taajudella", että en saa mitään selvää, vaikka muiden mielestä kyseinen henkilö puhuu ihan normaalisti.

Samaistun paljon. Tosiaan tuo kovempaaa puhuminen ei aina auta yhtään.

Mua on joskus luultu ulkomaalaiseksi, kun en taustamelun takia ymmärtänyt suomea. Samoin yksi ulkomaalainen työkaveri, joka aina puhui mulle paikassa, jossa oli melua, luuli, etten puhu sanaakaan englantia, vaikka oikeasti puhun kieltä ihan sujuvasti. Kenelläkään muulla ei ollut vaikeuksia ymmärtää.

Ap

Ohis onko kuuliasi testattu sitten lapsuuden. Kuulo on saattanut heikentyä. Juuri tuo, ettei kuule kun porukassa paljon puheensorinaa viittaa vahvasti kuulo-ongelmaan.

Eipä ole testattu. Latasin äsken huvikseni yhden kuulotestisovelluksen ja sen epämääräisten tulosten mukaan kärsin jonkinlaisesta kuulohäiriöstä, mutta se nyt on vain epämääräinen sovellus.

Ehkä pitäisi hakeutua kuulotestiin.

ap

Voii olla myös keskitttymishäiriö. Meillä suomsaasa varsinkin näin somekulttuurin ja pintaluvun aikaaan keskittymishäiiriöt voivat olla hyvinkin yleisiä tulevaisuudessa.

Vierailija
30/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä, sehän on kuitenkin suhteellisen ”nuori” diagnoosi (joskin nykyään jo muutettu autismikirjon häiriöön kuuluvaksi).

Vierailija
31/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jossain määrin tutulta. Itselläni tuota on lievemmässä määrin: tuttujen ja läheisten kanssa ei ole mitään ongelmia, vieraampien kanssa enemmän. Vieraiden ihmisten puhetapa, volyymi, käytetyt sanat ym. eivät hahmotu minulle, ja puheen asiasisältö jää usein pimentoon. Vaikutan sitten varmaankin typerältä, kun reagoin puheeseen väärin tai en lainkaan. En kehtaa kysellä jatkuvasti tarkentavia kysymyksiä. Nuorempana luulin kuuloni olevan huono, ja oli hämmentävää pärjätä kuulotesteissä aina hyvin.

Huonoimmillaan kuullunymmärtämiseni on hälyssä (esim. bussissa tai baarissa) ja puhelimessa. Yksi syy miksen pidä puhelimessa puhumisesta ollenkaan. Nuorena olin lisäksi huono keskittymään, mikä pahensi ongelmaa suuresti.

Ongelmani on kaventanut elämänpiiriäni paljon, koska tutustuminen ja suhteiden ylläpitäminen on vaikeaa.

Vierailija
32/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kts https://www.terve.fi/artikkelit/aaniterapialla-eroon-oppimisvaikeuksista

Muitakin terapiamuotoja on. Eivät ole Kelan korvaamia, eli omasta pussista kustannukset.

Mistä tuon äppsin saa ladattua tai ostettua?

Vierailija
33/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa, sinulla on hankala ongelma. Anteeksi etten ehdi lukea koko ketjua, mainitsen vain omastani joka sivuaa. Olen elämän varrella tavannut muutamia ihmisiä, jotka ovat ihan samoja suomalaisia äidinkieleltään, eivät puhu murretta, mutta joiden tapa ääntää, puhua, on jotenkin semmoinen, että en vain saa selvää. Tuntuu kuin nämä ihmiset puhuisivat kaksi sanaa aina päällekkäin. He puhuvat nopeasti mutta läheskään kaikki nopeat puhujat eivät tuota ongelmaa. Muille ei heidän puheensa ilmeisesti kuulosta erilaiselta. 

Kuulostaa siis siltä kuin minulla olisi sama ongelma mutta minikoossa.

Olen muuten vieraiden kielten opettaja, mutta en esim. nopeasti tai tiettyyn tyyliin puhuttua englantia ymmärrä ilman kovaa keskittymistä. Poikani pilkkaa minua kun en saa jostain youtube-esityksistä selvää.

Lisään vielä: olin lapsena heikkokuuloinen korvatulehdusten johdosta, teininä korvat leikattiin. Olen kuitenkin esim. kirjoittanut ällät kaikista kielistä eli saanut parhaat pisteet kuullunymmärtämiskokeistakin.

Vierailija
34/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi. Tajusin ongelmani ensimmäisen kerran kun lukion psykan maikka kyseli että oletteko huomanneet miten vaikkapa ravintolassa kaverin puhe erottuu selvästi kaikesta taustamelusta, ja kaikki nyökyttelivät ja ääntelehtivät myöntäilevästi. Olin ihan kummissani, en minä ollut huomannut mitään tuollaista. Psykassa tuli esiin monia muitakin muille tuttuja ilmiöitä, joita en tunnistanut itsessäni.

Mitään as-diagnoosia ei löydy, mutta sosiaaliset taitoni olivat todella huonot lapsuudessa ja teini-iässä. Olen joutunut todella pahoihin ongelmiinkin sen takia. Kaipa joku diagnoosi napsahtaisi jos jaksaisin tehdä asialle jotain, mutta en koe tarvitsevani sitä.

Toinen harvinainen assipiirre jonka olen tajunnut omistavani on se, etten aina hahmota mitä vastapuoli tietää. Siis saatan alkaa selittämään kahvipöydässä jotain tarinaa, ja tajuan vasta selitettyäni sen ettei siinä ollut mitään järkeä, koska jätin vahingossa sellaisia oleellisia tietoja pois joita keskustelukumppani ei voi mitenkään tietää.

Vierailija
35/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi joka tunnistaa!

Mutta se en ole minä vaan mun kaveri. Ja sillä ei ole diagnoosia, joten sori.

Mutta ongelma on juuri tuo, että kun selitän sillä vaihe vaiheelta, että mitä nyt on tarkoitus tehdä tai tapahtua, niin se ei tajua sitä. Se kysyy tarkentavia kysymyksiä, mutta ei saa myöskään niitä muotoiltua niin, että siitä saisi selvää mikä vaihe jäi ymmärtämättä. Varmuuden vuoksi selitän kaiken uudelleen, mutta edelleen ei ymmärrä. Ei vaikka kuinka kysyn, että tämäkö on se mitä et ymmärtänyt ja selitän sen. Ja sitten toisen kohdan.

Kun lopulta älyän piirtää asian paperille kuvana, niin tajuaa sekunnissa kaiken. Vika ei siis ole ymmärryksessä vaan puheen ymmärtämisessä ja tuottamisessa. Ja olen sitä itselleni analysoinut juuri noin kuin sinäkin, että aivan kuin lukihäiriö, mutta ei luetun ymmärtämisessä ja kirjoittamisessa vaan puheen ymmärtämisessä ja tuottamisessa.

Voisi olla dysfasian jokin muoto. Mutta tuosta lukiessa siellä ei ole tuota puheen ymmärtämisen häiriötä luokiteltu omaksi yhtä selvästi kuin luki-häiriö on.

Kuulostaa tutulta. Itse ainakin ajattelisin, että on olemassa joku aivoperäinen kuulohäiriö, joka vastaa lukihäiriöitä. Muistan, kun joskus puhuttiin auditiivisesta- ja visuaalisesta oppimisesta, mutta en muista, että missään olisi puhuttu auditiivisen oppimisen häiriöistä. Tokihan se on todennäköisesti mennyt ohi, jos joku on siitä joskus varsinaisesti puhunut. ;)

Tietty se voi olla oikeakin kuulohäiriö, mitä rupesin taas epäilemään itseni suhteen.

ap

Vierailija
36/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ongelma olisi muistissa, niin silloin myös luetun ymmärtämisessä olisi ongelma. Mutta ap jo perusteli tämän, että koska ongelma on vain kuullun tekstin prosessoimisessa, niin se ei voi olla muistiongelma. Ja olen ap:n kanssa samaa mieltä.

Vierailija
37/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko ihan vaan hahmotushäiriö? Mahdollisesti myös jonkinlainen työmuistista pitkäkestoiseen muistiin prosessoinnin häiriö? Meinaan itselläni on ihan vastaavaa ja nämä löytyy. Mulla ongelma toki on myös luetun puolella niin, että unohdan nopeasti mitä luin. Tpki kirjallinen teksti yleensä pysyy tallessa.

No, multa oikeastaan löytyy diagnoosi aspergerista, mutta en tiedä, onko mulla sitä tosissaan. Nyt kun nimittäin muistelen, niin mun vaikeudet tuntuu melkein aina liittyvän jotenkin kuullun informaation prosessointiin tai muistamiseen. Vähän kuin lukihäiriöisellä on lukemisen kanssa. Noissa psykologisissa testeissä mun muistiani testattiin, mutta vain numeroilla, mikä ei anna ehkä tarkkaa vastausta. Mulla on nimittäin hyvä numeromuisti.

Jonkinlainen hahmotushäiriö tämä on varmasti.

ap

ap hyvä, kannattaa vähän perehtyä siihen aspergeriin.

Siihen nimittäin olennaisesti liittyy aistihavaintojen prosessoinnin ongelma. 

Meille kerrottiin hyvä esimerkki sopeutumisvalmennuksessa, pojallamme kun on asperger.

Kun normaali ihmisen aivot lajittelevat eri aistien havaintoja aivoihin jatkoprosessointiin kuin erittäin kokenut ja osaava liikennepoliisi, aspergerin aistihavaintoja ohjaa eteenpäin ensimmäistä päiväänsä töissä oleva poliisikokelas, jolla vieläpä on paha krapula.

Eli prosessointi on hidasta ja sillä välin - kun prosessoit jotakin viestiä - saattaa tulla jo lisää UUSIA havaintoja, jotka menevät ohi hilseen. Tai koska niitä tulee ruuhkaksi asti, et ehdi kunnolla painaa mieleen kuulemaasi.

Kannattaa ehdottomasti pyrkiä vähentämään päällekkäisiä viestejä eli rauhoittamaan keskustelutilanteet. Voit vaikka suoraan sanoa - jos joku puhuu päälle - että odota, minulla on kuullun hahmotuksessa ongelmia ja en pysty kuulemaan montaa asiaa yhtä aikaa.

Pyri saamaan olennaiset asiat kuten työtehtävät ja vaikkapa matkaohjeet kirjallisina aina kuin mahdollista.

Et ole ollenkaan yksin ongelmasi kanssa, se on kaikilla aspergereilla!

Vierailija
38/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä, sehän on kuitenkin suhteellisen ”nuori” diagnoosi (joskin nykyään jo muutettu autismikirjon häiriöön kuuluvaksi).

Niin siinä pidät autiismia kirosanana ja tahhdot käyttää sitä vastaan vai. Olettamus.

Vierailija
39/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kommentteja, mutta luin ap:n kuvauksen ja tunnistin itseni siitä. Joten et ole ainoa, jolla on tuo sama "ongelma". Minulla on kuulo testattu (kaksi vuotta sitten viimeksi) ja se on erittäin hyvä, mutta "puheen ymmärtäminen" on minulle tuottanut ongelmia niin koulussa kuin yksityiselämässäkin. Lukion suoritinkin sitten yksityisesti ja hyvin meni. Vieraita kieliä olen oppinut kohtuullisen hyvin kirjoittamaan ja lukemaan, mutta puhumaan en ollenkaan, ja kuullunymmärtäminen on heikkoa. Pidän kynää ja paperia mukanani takin taskussa missä tahansa kuljenkin - varmuuden vuoksi. Minulla on diagnosoitu aspergerin syndrooma, mutta vasta 40-vuotiaana.

Vierailija
40/60 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turrha tähään on mitään autissmia vetäää. Onhan se jotedetttu että pojat pärjäävät tyttöjä huonommin koulusssa ja lukevat vähemmän. Menee nainen leipomaan sämpylöitää autistiseen tapaasi.