Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avio-oikeuden poissulkeminen

28.04.2018 |

Appivanhemmilla oli testamentti, jossa perillisten puolisoiden avio-oikeus perintöön on poissuljettu. Tämä ok ja ihan ymmärrettävää. Mutta... nyt olemme mieheni kanssa suunnitelleet muuttoa appivainajien omakotitaloon. Mies tietenkin omistaa jo oman osuutensa talosta ja tarkoitus olisi, että minä ostaisin miehen siskon ulos kuolinpesästä, jolloin omistaisimme mieheni kanssa talon puoliksi.

Tuo avio-oikeus lauseke appivanhempien testamentissä kuitenkin mietityttää. Mikäli mieheni kuolee ennen minua, niin eikö minulla silloin ole oikeutta periä hänen talonpuoliskaa, vaikka omistan jo puolet talosta? Entä jos tulee avioero, eikä avioehtoa ole; saako mies silloin pitää oman osuutensa talosta itse ja lisäksi vielä puolet minun osuudesta? Eli tarvitseeko hänen maksaa silloin minulle vain neljäsosan talon hinnasta ostaaksensa minut ulos vai miten nämä menee?

Ja en siis suunnittele eroa, mutta kun ikinä ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan. Sen tiedän että haluan olla mieheni kanssa tasavertaisessa asemassa yhteisesti omistamassa kiinteistössä, mutta onko se mahdollista jos päädymme muuttamaan appien taloon?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentin avio-oikeus liittyy vain perimällä saatuun omaisuuteen ja sen jakamiseen avioeron tai kuoleman tapauksessa. Jos sinä ostat miehen siskon puoliskon talosta, se on sinun. Toinen puolisko on miehesi, jonka hän peri.  Jos teille tulee ero, ja yhteinen omaisuutenne on tuo talo, puolet siitä on edelleen sinun ja toinen puoli miehen. Tällöin kysymykseksi tulisi, kumpi lunastaa kumman osuuden. 

Onko teillä lapsia? Kuolemantapauksessahan jos miehesi kuolisi ensin, ja teidän yhteenlaskettu omaisuutenne käsittäisi tuon talon, sinä saat tietenkin pitää oman puolikkaasi ja miehen puolisko menisi rintaperillisille. Sinulla on oikeus pitää talo irtaimistoineen hallinnassasi aviolesken ominaisuudessa. 

Jos teillä ei ole lapsia, tilanne on visaisempi. Joku jolla on kokemusta ja tietoa vastatkoon siihen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi