Onko teillä ns. kotivaraa?
Jouduttuani viikonpäivät linkuttamaan kotona ilman kaupassakäyntimahdollisuutta ja koska en halunnut pyytää keneltäkään apua , aloin pohtia tätä kotivarakysymystä. Oletteko varautuneet milläänlailla vastaavanlaiseen tilanteeseen.? Ja jos olette , millainen kotivara teillä on?
Kommentit (12)
Säilykkeitä ja kuivatavaraa on kaapeissa, käytän niitä koko ajan, ja kun on käytetty, niin ostan kaupasta tilalle uudet. Pakastimessa tavaraa. Joten olen varautunut tilanteeseen.
Kaikkea mahdollista on. Pakkasessa kaikenlaista ruokaa, tölkkiruokaa ja kuivamuonaa. Hernekeittoa, lihakastiketta, tonnikalaa, sardiineja, herneitä, tomaattimurskaa ym. tölkeissä. Spagettia, riisiä, lasagnelevyjä, tagliatellemakaroonia, kaikenlaisia jauhoja, kuivahiivaa, sokeria, siirappia, hunajaa ym. ruokakaapissa. Paakkasessa kolmenlaista jauhelihaa, kalaa (silakoita, muikkuja, valmiita paneroituja kaloja...) ym. Eli ruokaa on vaikka kuinka paljon.
Joo, kyllä mulla on säilykkeitä, kuivamuonaa ja pakastimessa sitä sun tätä. Meiltä on kauppaan mentävä aina autolla koska se on kaukana joten varaudun esim siihen että auto hajoaa, sairastun tms. Toki kotivara elää koska käyttelen myös niitä aineksia...
Pakkasessa on aiemmin tehtyä valmista ruokaa muutama satsi sekä paljon pakastevihanneksia aina.
Kaapissa on monenlaista pastaa, muutamia säilykkeitä, hiivaa, jauhoja.
Jos en viikkoon pääsisi kauppaan eikä kukaan auttaisi, ihan hyvin pärjättäisiin lapsen kanssa.
Maito kyllä loppuisi ylihuomenna.
Kyllä, noudatan Huoltovarmuuskeskuksen antamia suosituksia. Tottakai kierrätä koko ajan varastoa. Nytkin paketillinen taateleita odottaa syöjiään.
Meillä on pakastimessa valmiiksi tehtyjä annoksia joita voi ottaa, tai sitten ihan ruoka-aineksia joista tehdä melkein mitä vaan. Tällähetkellä mm miekkakalaa. Siihen sitten lime-kookos risotto lisäksi, kyllä kelpaa. Mitään ei kuitenkaan makuuteta kaapeissa vuosia vaan kaikki kiertää ja uusiutuu parin kuukauden välein.
Leivontatarpeetkin löytyy aina.
Pyrin pitämään pientä kotivaraa, koska asun yksin ja sairastan neurologista sairautta, joka saattaa ennalta-arvaamatta aiheuttaa jonain aamuna oireen, jonka vuoksi kaupassa käyminen on vaikeampaa. Ei minulle käytännössä ole näin tapahtunut vuosiin, mutta huomisestahan ei koskaan voi tietää.
En ole lapsuudenperheessäni mallioppinut kotivara-ajattelua, ja se on minulle haastavaa nyt, kun hyötyisin siitä. Koen epämiellyttäväksi suurien ruokamäärien ostamisen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Yritän pitää yksinasuvana kotivaraa, mutta heikon taloustilanteen vuoksi se aina hupenee... Eli kuivatarvikkeita, pakasteita ja säilykkeitä löytyy ainakn muutamaksi päiväksi. Kissoille pidän parempaa kotivaraa, eli tölkkejä ja kuivamuonaa on aina kolmeksi viikoksi eteenpäin.
Pakastimeen tai jääkaappiin kuuluvia elintarvikkeita en varaa mutta ruokakomeroon soveltuvia tuotteita jonkin verran. Ja niissä tietenkin koko ajan kierto eli en osta kaappiin lojumaan mitään mitä ei arjessa syötäisi muutoinkin. Nehän ovat puolestaan hurjan riittoisia joten olisi jopa mukavampaa jos joutuisi ahkerammin paneutumaan. Jääkaappitavara sen sijaan on miltei aina loppu ja pitäisi käydä kipaisemassa vähän väliä.
Ei ole, voin tilaa ja maksaa pitsat jos tarve vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, voin tilaa ja maksaa pitsat jos tarve vaatii.
Ai sori luulin sinun tarkoittavan vierasvaraa.
Ei ole, koska kehtaan pyytää apua sitä tarvitessa ja olen aina valmis auttamaan ystäviäni kun he apua pyytävät.