Voisiko joku neuvoa painonpudottajaa ruokasuunnittelussa?
Lähtötilanne: ikää reilut 20 vuotta, pituutta 165cm ja kiloja 144. (En tarvitse provohuutelijoita tai päivittelyä kuinka olen päästänyt itseni tähän kuntoon.) Olen totaalisen kyllästynyt siihen miltä kehoni näyttää ja tuntuu ja miten se on reagoinut näin moneen liikakiloon. En jaksa selostaa yksityiskohtia, mutta olen nyt siinä pisteessä, että aidosti pelkään mm. sydämeni puolesta. Paino on pakko saada normaalin rajoihin :/ en aio tehdä sitä millään keittopussikuureilla, koska en "osaa" normaalia syömistä. En kaipaa Syö vähemmän-neuvoja, koska ongelmani eivät ole yksinään annoskoot vaan myös ruokavalion laaduttomuus.
Haluaisin tehdä aina viikon ruokalistan kerrallaan ja suunnittelussa pitäisi ottaa huomioon mm:
- Haluaisin laihduttaa terveellisesti, eli saada hyviä rasvoja, riittävästi proteiinia, vitamiineja jne.
- Elokuuhun asti ruokabudjetti on 200-250e
- Pakastimeni on tosi pieni
- Vatsani ei kestä vehnää
- Haluaisin syödä mahdollisimman ekologisesti
- Maidon juominen epäilyttää minua, koska sen terveellisyydestä niin ristiriitaista tietoa enkä tiedä mitä uskoa
- Olen aivan sekaisin siitä mikä on terveellistä ja mikä ei... esim. voi, sokeripitoiset hedelmät yms.
- En voi sietää kaalia, ainakaan kypsänä
- Haluaisin laihtua nopeammin kuin 1-2kg kuukaudessa
- Kaipaan vaihtelua, en jaksa viikon jokaisena päivänä samoja ruokia
- En tiedä yhtään kuinka paljon tarvitsen rasvaa, hiilaria tai proteiinia
- En haluaisi syödä proteiinipatukoita tai muita vastaavia keinotekoisia aterioita
Ruokalistallani on jo hernekeitto ja kaurapuuro, pakkasessa on reilu litra viime vuoden marjoja ja kaapissa.
Kaipaan kipeästi asiallisia vastauksia ja konkreettisia ruokaesimerkkejä. Heräsin viime yönä jo toista kertaa tällä viikolla aivan paniikissa siihen, että happi tuntuu loppuvan. Minulla saattaa siis olla uniapnea. Alan käydä totaalisen epätoivoiseksi.
Kommentit (79)
Lue Ed Youngin kirjoittamia artikkeleita suoliston bakteeriflooran ja mikrobiomin merkityksestä ihmisen painoon.
Olen 25 vuotias, sama pituus, samanlaisia oireita, painoa minulla 20 kiloa vähemmän. Pystyn samaistumaan joten halusin vaan sanoa tämän: tsemppiä urakkaan. Uniapneaan kannattaa myös vaatia hoitoa, voi auttaa lauhdutukseenkin kun jaksaa paremmin. itselle ei cpap ollut hyvä joten seuraava askel varmaan uniapneavyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen, että menet lääkäriin, jossa sulta otetaan arvot ja sen jälkeen suunnitellaan ravinto- ja liikuntaohjelma. Luultavasti tarvitset myös henkisellä puolella paljon apua, jotta "vääristyneitä malleja" mielessä saadaan muutettua. Yksin on hankala päästä alkuun tollasasa projektissa. Tsemppiä, ota rohkeasti lääkäriin yhteyttä.
Lääkärissä ollaan oltu ja hän totesi, että uniapneaan, hirsutismiin, selkäkipuihin, jalkakipuihin, kuukautisvaikeuksiin, kosteisiin nivusiin ja muihin oireisiini auttavat vain painon pudottaminen. Kilpirauhasissani ei ole vikaa, verenpaineet ja muut normaalin rajoissa. Liikunta ei ole minulta kielletty, mutta ainoana hyvänä vaihtoehtona lääkäri piti uintia. Uinti muuten ok, mutta en todellakaan mene tämän kokoisena uimahalliin. Ensin pitää saada painoa pois, ennen kuin menen nöyryyttämään itseäni ihmisten eteen.
Ravitsemusterapeutilla olen ollut ja hän esitteli minulle ruokapyramidin ja kehoitti syömään terveellisemmin. En haluaisi kuulostaa nyt hankalalta, mutta toivoisin ihan konkreettisia neuvoja ja esimerkkejä RAVITSEMUKSESTA ja ANNOKSISTA, jotka edes jotenkin istuvat noihin rajoituksiini. Haluaisin kuulla muiden näkemyksiä ja kokemuksia terveellisistä ruoka-aineista. Esim. suolistobakteerit olivat minulle ihan uutta tietoa.
Sinulla on oikeus päästä lihavuusleikkaukseen koska bmi on riittävä ja sinulla on uniapnea.
Lihavuusleikkauskaan ei ratkaise ongelmaa, ellei lihavuuden syitä ole käyty läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko vielä langoilla?
Langoilla ollaan!
Älkää pliis alkako väittelemään keskenänne tässä ketjussa, vain omat näkemyksenne sellaisinaan riittävät ihan hyvin. Karppaus ei kiinnosta, koska haluan ruokavalion, josta ei tarvitse suuremmin "palautua" sitten kun tavoitepaino on saavutettu.
Ei karppauksesta tarvitse "palautua", sitä voi nimenomaan noudattaa koko loppuelämänsä. Omalla kohdalla se on minulle itselleni sellainen ruokavalio, jota pystyn noudattamaan ilman että tarvitaan mitään pinnistelyä ja tahdonvoimaa. Olen lihottanut itseni liialla leivänsyömisellä ja sen mukana tulleella karkinhimolla. Leipä ei vain sovi minulle. En tiedä onko sokeriaineenvaihdunta mennyt jotenkin siitä sekaisin, mutta itselleni sopii paremmin karppaus, joka ei nosta verensokeria ylös ja aktivoi insuliinintuotantoa. Samaten tuolla hiilaripitoisella ruokavaliolla tuli se hiilarinälkä, joka on kouristava tunne vatsassa ja saa aikaan sellaisen nälänhätäpaniikin, jossa pitää saada ruokaa ja vauhdilla. Karpatessa nälkä tulee maltillisemmin, se ei kourista vatsassa vaan tuntuu enempi jonkinlaisena heikotuksena ja sellaisena olona, että käy jotenkin hitaammalla.
Minulle sopii tämä, että syön kolme kertaa päivässä. Ateriavälit on noin 6 tuntia, mutta jos on tilanne ettei pääse heti 6 tunnin päästä syömään niin se väli voi olla pidempikin ilman että lamaantuu ihan toimintakyvyttömäksi tai että tulee kauhea nälkäkiukku. Aamiainen on minulla vakio - pinaattimunakas jossa on tilkka kermaa ja mozzarellaraastetta ja muutama siivu pekonia. Kesäisin saatan paistaa siihen kaveriksi vielä yhden tomaatin. Olen liikkuvassa työssä jossa ei ole mahdollisuutta syödä lounasruokaloissa joten työpäivän syömisen hoituu välipalanomaisesti, syön pienen salamisnacksin ja lisäksi kirsikkatomaatteja ja porkkanaa. Siksi tuon aamiaisen pitää olla aika tukeva. Syön toisen kunnollisen ruuan noin 10-11 tuntia aamiaisen jälkeen. Se vaihtelee sitten sen mukaan mitä on laitettu. Jos ei ole mitään valmista jota lämmittää, heitän paistinpannulle pakkasesta jotain valmista kasvissekoitusta ja siihen kaveriksi jotain lihaa/kalaa/kanaa mitä jääkaapista sattuu löytymään.
Koska työpäivinä se työpäivänaikainen syöminen ei ole kunnollinen ateria, saatan tarvita vielä jotain pientä illemmalla. Tätä varten minulla on aina jotain juustoa, leikkeleitä, aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja, latva-artisokkaa. Napsin tarpeen mukaan vähän proteiinia ja sitten tuollaista rasvaista kasvislisuketta mikä riittää pieneen nälkään.
Minusta on kätevää, ettei minun tarvitse koko ajan miettiä syömisiä, kun ei tarvitse syödä niin usein. Parempi olisi, jos voisin työpäivän aikana syödä oikean aterian, mutta kun siihen ei ole mahdollisuutta niin on hyvä että pärjään vähemmälläkin ja tankkaan enemmän sitten kotona. Minun ei tarvitse laskea mitään kaloreita eikä punnita ruokia. Enkä kärsi mistään makeanhimosta, jota vastaan pitäisi taistella. En edes koe olevani millään laihdutuskuurilla, mutta paino tippuu hiljalleen. Joskus (ei joka kuukausi) käymme ravintolassa ja silloin otan myös jälkiruuan - eli mitään ehdotonta herkkukieltoakaan ei ole. En tietenkään syö mitään perunoita tai leipää siellä ravintolassakaan, mutta tuon jälkiruuan sallin. Ja tiedän etukäteen että siitä voi tulla turvotusta joka näkyy vaa'alla ja myös se hiilarinälkä, joka kouristaa vatsanpohjassa. Mutta en enää sorru siitä sen enempi mitään mässyä syömään vaan nälän tullen syön jotain karpille sopivaa ja siitä jälkiruuasta ei seuraa sen suurempaa katastrofia. Mies saattaa ravintolassa maistaa leipääkin, mutta itse pysyttelen ihan varmuuden vuoksi erossa eikä minun tee sitä edes mieli.
Karppausfoorumilla on loputon määrä hyviä reseptejä joilla voi laittaa ruokaa. Meillä tehdään jonkin verran keittoja/patoja/laatikoita, joista riittää pariksi kolmeksi päiväksi, ettei tarvitse viikolla kokata niin usein.
Sokeri pois. Kokonaan. That's it.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi noin nuori olla noin valtava.. ootko vaan maannu sängyssä ja syöny hampurilaisia?
Asutko tynnyrissä? Juuri eilen katselin telkusta lihavuuteen erikoistuneen lääkärin ohjeita l.leikkaukseen hakevalle ja (tuhannennen kerran jo ohjelman aikana) sanoi "Sulla on syömishäiriö". Voi olla lapsuuden aikaiset traumat ja mitä vielä...joka tuutista tulee, kun ylipainoisia on kohta suurin osa suomalaisistakin.
Dokkareita riittää ja kirjallisuutta, netistä löytyy faktaa jne. eli miksi et osaa etsiä oikeaa tietoa? Seuraatko aikaasi ollenkaan vai täyttääkö elämäsi av-palsta, jossa käyt räkyttämässä tuntemattomille ihmisille? Sulla ei ole kuin elämätöntä elämää. Sääli.
Ja ihan tiedoksi: Lihoa voi vaikka kuinka terveellisellä ruualla, hampparit ja ranut eivät ole aina se juttu, kuten näytät virheellisesti luulevan. Ja ne suuret annoskoot ja liikkumattomuus, isot syylliset. Ja nyt ärsyynnyt :D GEENIT, tutkittu juttu!!!! Soiko kello jo?
Etkö mitenkään voisi ottaa asioista selvää sen sijaan, että tulet tänne näyttämään tyhmyytesi? Sivistyt hieman kenties mahdollisuuksien rajoissa itsekin ja jää tällaiset sun aikaasi turhaa haaskaavat mässäilykysymykset pois. Palstakin pysyy siistimpänä ja viihtyisämpänä käydä :)
Älä sinä huolehdi muiden painosta, kun näyttäis itselläsi olevan paaaljon tekemistä asenteiden ja käytöstapojen suhteen. Yritä edes! Tsempit! -ei ap
Lähtisin ihan siitä, että syödään hyvä aamupala ja kaksi lämmintä ateriaa. Jos tarvitsee välipaloja, voi valita hedelmiä, kasviksia, pähkinöitä 1-2 rkl tai täysjyvänäkkäriä vaikka teen kanssa...
Käyttäisin vanhaa tuttua lautasmallia. Lautasen reunalle ei tule ruokaa, vaan annos on siinä keskellä niin, että puolet on kasviksia, toinen puoli jaettu proteiinipitoisen ruuan ja täysjyvätuotteen kesken (1/4 lautasesta kumpikin). Välttelisin muita kuin täysjyväviljaa, koska tarvitaan kaikki vitamiinit ja hivenaineet mitä voi saada. Toinen päivän ateria voisi olla vaikka keitto ja ruisleipä. Mitään yksittäisiä ruoka-aineita ei tarvitse vältellä, esim peruna. Kaalia ei ole pakko syödä, mikään yksittäinen ruoka-aine ei myöskään ole ehdottoman tarpeellinen.
Tärkeintä olisi kuitenkin aloittaa siitä, että kasviksia ja hedelmiä tulee puoli kiloa päivässä tai vaikka kuusi omalle kämmenelle sopivaa annosta. Siihen vielä pari desiä marjoja. Jos nämä tulee täyteen, eikä juomista tuo lisää kaloreita, on vaikeaa olla syömättä ainakin kohtuullisen terveellisesti.
Joka aterialla kukaan ei tarvitse lihaa, vaikka söisikin sitä. Osan proteiinista voi saada vaikka pavuista ja linsseistä (chili sin carne tummalla riisillä ja salaatti kylkeen...). Harvemmin törmää huonostivoivan näköiseen tai ylipainoiseen kasvissyöjään.
Maitotuotteita ei kukaan aikuinen tarvitse, mutta oman maun mukaan tässäkin. Suomalaiset pohjaavat kalsiumin saannin maidolle, mutta jos kiinnostaa miettiä muita tapoja saada kalsiumia, voit vaikka googlettaa calsium rich foods ja katsoa kuvahausta.
Tuotteista kohti oikeaa ruokaa, eli tunnistettavia ruoka-aineita. Terveellinen elämä lähtee kaupasta. Kohti värejä lautasella. Mausta ruokaa, nauti ruuasta. Herkuttele kerran viikossa. Silloin ei osteta kilohinnalla halvinta tukkupakkausta, josta jää osa kotiin odottamaan retkahdusta, vaan esim yksi kahvileipä kaupan paistopisteestä, irtojäätelö, suklaapatukka... Jos on pakko saada jotain namia keskellä viikkoa, suosittelen lakupatukkaa.
Onnea koitokseen!
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutin ihan tavallisella kotiruualla (no, todella terveellinen ruokavalio, mm. paljon hedelmiä ja marjoja, rasvat minimiin) mutta en luopunut päivittäisestä pikkumakeasta, (pullasiivu, keksi) kun tiesin että voi räjähtää koko juttu käsiin muuten. Tuoremehujakin join aamuisin, sekä cappuccinoa jne. Lisäsin liikuntaa eli min puoli tuntia iltaisin. Joka ilta. Myös hyötyliikunta on tärkeä. Kotijumppa riittää, ei tarvita saliakaan.
Pudotus 134kg -> 79kg ja arvot oikein hyvät. Olen niitä käynyt mittauttamassa, vaikka en ottanut mitään muuta apua laihdutukseeni yhteiskunnalta.
Paino pysyy, ei nouse eikä laske (pidän paussia ja jatkan pian) ja syön ( melkein) kaikkea haluamaani, mutta vähän. Elimistö on tottunut näihin annoskokoihin, koskaan ei ole nälkä. Näläntunne tietenkin on ja pitääkin, siis ennen ruokailuaikaa, muutenhan olisin jotenkin sairas.
Kummallista, mutta makeanhimo on melkein tyystin kadonnut :o
Ap:n kannattaa tosiaan mittautella noita arvoja, jotta tiedetään missä mennään. Siitä on sitten hyvä lähteä jatkamaan eteenpäin. Paljon onnea ja sitkeyttä ap!!!! :)
Tuolla budjetilla on haastavaa, koska pitäisi ostaa vitamiini- ja rautalisiä ja hyviä rasvoja.
Oleellista olisi jättää sokeri ja vehnä. Minäkään en käytä maitoa, mutta saatat tarvita jodilisää kuten minäkin.
Kasviksia puoli kiloa, hedelmistä hyviä sokereita - hedelmä tai pari päivässä (jos kestät ne), hiilaria alaspäin (ei kokonaan ilman, mutta hedelmät + tärkkelyksestä max 100 g hiilaria päivässä). Tärkkelys = peruna, pasta, puuro, leipä, riisi.
Meidän kaupassa on halpaa ja prosessoimatonta (kaupassa ruhosta leikattua) rasvaista siankylkeä. Siitä saa rasvaa (en syö kaikkea, mutta osan) sekä b-vitamiinia. Lisäkkeeksi ei perunaa tms vaan kasviksia. = 1 halpa ruokalaji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutin ihan tavallisella kotiruualla (no, todella terveellinen ruokavalio, mm. paljon hedelmiä ja marjoja, rasvat minimiin) mutta en luopunut päivittäisestä pikkumakeasta, (pullasiivu, keksi) kun tiesin että voi räjähtää koko juttu käsiin muuten. Tuoremehujakin join aamuisin, sekä cappuccinoa jne. Lisäsin liikuntaa eli min puoli tuntia iltaisin. Joka ilta. Myös hyötyliikunta on tärkeä. Kotijumppa riittää, ei tarvita saliakaan.
Pudotus 134kg -> 79kg ja arvot oikein hyvät. Olen niitä käynyt mittauttamassa, vaikka en ottanut mitään muuta apua laihdutukseeni yhteiskunnalta.
Paino pysyy, ei nouse eikä laske (pidän paussia ja jatkan pian) ja syön ( melkein) kaikkea haluamaani, mutta vähän. Elimistö on tottunut näihin annoskokoihin, koskaan ei ole nälkä. Näläntunne tietenkin on ja pitääkin, siis ennen ruokailuaikaa, muutenhan olisin jotenkin sairas.
Ap:n kannattaa tosiaan mittautella noita arvoja, jotta tiedetään missä mennään. Siitä on sitten hyvä lähteä jatkamaan eteenpäin. Paljon onnea ja sitkeyttä ap!!!! :)
Mistä arvoista puhut?
Kiitos alanuolesta :D Olen terve ja menossa kohti ihannepainoa, eli missä mättää?
Terveydenhoitajat ja lääkärit (mulla on ollut muuta asiaa/vaivoja, ja samalla olen tästä projektistani kysellyt, sekä neuvoja ravitsemukseen ym.) ovat ainakin "onnitelleet hienosta suorituksesta" eli....
-Kaikilla ei tietenkään ole sama tilanne, joten yleistää ei voi. Tämä siis vain oma tarinani, millä yritin sanoa, että ei laihduttaminen mitään ylivaikeaa ole. Elämäntapoja on vaikea muuttaa, mutta vähitellen se onnistuu ja ilman pakottamista ja kitukuureja tai pusseja, kunhan itse on siihen valmis ja sopivasti päätöksensä tehnyt. -50
keto dietti!! Hiilarit siis ihan nolliin, ja rasva sulaa ja laihdut väkisinkin. Ei vatsavaivoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä arvoista puhut?
En ainakaan elämänarvoista. Mitäs kaikkea siellä labrassa nyt pystyy ottamaan. Verensokerit, kolesteroli, maksa- munuais- haima-arvoja jne. Olen näitä mittauttanut eräästä toisesta asiasta johtuen.
Ja jos tarkoitit ap:n arvoja, niin kuten joku jo sanoikin, esim. kilpirauhasen toiminta. Ja kannattaahan tuolla painolla jo tutkituttaa paljon muutakin ennen painonpudotusprojektia.
Hyviä vinkkejä ollut aikaisemmat. Kukaan ei tainnut vielä mainita, että monivitamiinitabletteja. Suosittelisin sellaisen valmisteen ostamista. Tiettyjen vitamiinienpuute aiheuttaa erilaisia mielitekoja ja suppealla ruokavaliollasi et varmaankaan ole saanut kaikkia vitamiineja.
Vierailija kirjoitti:
keto dietti!! Hiilarit siis ihan nolliin, ja rasva sulaa ja laihdut väkisinkin. Ei vatsavaivoja!
Suksi nyt kuuseen! Ketodieetissä ei hiilarit ole nollissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi noin nuori olla noin valtava.. ootko vaan maannu sängyssä ja syöny hampurilaisia?
Asutko tynnyrissä? Juuri eilen katselin telkusta lihavuuteen erikoistuneen lääkärin ohjeita l.leikkaukseen hakevalle ja (tuhannennen kerran jo ohjelman aikana) sanoi "Sulla on syömishäiriö". Voi olla lapsuuden aikaiset traumat ja mitä vielä...joka tuutista tulee, kun ylipainoisia on kohta suurin osa suomalaisistakin.
Dokkareita riittää ja kirjallisuutta, netistä löytyy faktaa jne. eli miksi et osaa etsiä oikeaa tietoa? Seuraatko aikaasi ollenkaan vai täyttääkö elämäsi av-palsta, jossa käyt räkyttämässä tuntemattomille ihmisille? Sulla ei ole kuin elämätöntä elämää. Sääli.
Ja ihan tiedoksi: Lihoa voi vaikka kuinka terveellisellä ruualla, hampparit ja ranut eivät ole aina se juttu, kuten näytät virheellisesti luulevan. Ja ne suuret annoskoot ja liikkumattomuus, isot syylliset. Ja nyt ärsyynnyt :D GEENIT, tutkittu juttu!!!! Soiko kello jo?
Etkö mitenkään voisi ottaa asioista selvää sen sijaan, että tulet tänne näyttämään tyhmyytesi? Sivistyt hieman kenties mahdollisuuksien rajoissa itsekin ja jää tällaiset sun aikaasi turhaa haaskaavat mässäilykysymykset pois. Palstakin pysyy siistimpänä ja viihtyisämpänä käydä :)
Älä sinä huolehdi muiden painosta, kun näyttäis itselläsi olevan paaaljon tekemistä asenteiden ja käytöstapojen suhteen. Yritä edes! Tsempit! -ei ap
Oikeassahan olet noiden liian suurien annoskokojen kanssa. Kannattaisikin pohtia, mistä ne suuret annoskoot johtuu. Onko ruoka niin ravinnotonta, että keho pyytää aina vain lisää? Onko se ns."terveellinen" ruoka oikeasti sellaista, että se tyydyttää ravinnon tarpeen?
Ja geenien aktiivisuuteen pystyy ravinnolla vaikuttamaan ainakin jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan olet noiden liian suurien annoskokojen kanssa. Kannattaisikin pohtia, mistä ne suuret annoskoot johtuu. Onko ruoka niin ravinnotonta, että keho pyytää aina vain lisää? Onko se ns."terveellinen" ruoka oikeasti sellaista, että se tyydyttää ravinnon tarpeen?
Niinpä, mistä johtuu? Eikö kylläisyyden tunnetta tule? Jostain olen kuullut, että se tulisi jonkun ajan kuluttua (vartti?) syömisestä vasta, ja siihen asti "mahaan mahtuu" vaan koko ajan lisää ja mennään överiksi määrien kanssa, kun "eihän tässä täyty millään".
Aletaan elää syödäksemme, kun sen ähkyn tultua ei sitten jaksa oikein liikkuakaan, eli soffalle pötkölleen sulattelemaan. Moni myös hotkii kiireessä, kun ehkä hidas ja "maisteleva ja nautiskeleva" ateriointi auttaisi tulemaan oikeaan aikaan kylläiseksi ruuasta. Syöminen on kuitenkin nautinto, eikä pelkkä tankattava polttoaine.
Santsataan, "kun se nyt on niin hyvää, vaikka eihän mulla oikeasti mikään nälkä olekaan". Turhautuneisuus, tylsää, mitäs tässä tekisi, no otankin vielä tuota jälkkärijäätelöä vähän ja ehkä vielä sen yhden eiliseltä jääneen muffinin. Ei noin pieni voi mitenkään lihottaa...
Ruuasta on tullut monelle lohtu esim. yksinäisyyteen ja työttömyyteen. Masentuneet aika usein jättävät miettimättä mitä pitäisi syödä ja vetelevät "muovikassinötköttiä" sun muuta sahanjauhoa, kunhan pahin nälkä taittuu. Ja kun ei jakseta liikkuakaan, hoidetaan julkisilla kaikki asiointi, vaikka juuri se kävely olisi tarpeellista tässä elämäntilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, mistä johtuu? Eikö kylläisyyden tunnetta tule? Jostain olen kuullut, että se tulisi jonkun ajan kuluttua (vartti?) syömisestä vasta, ja siihen asti "mahaan mahtuu" vaan koko ajan lisää ja mennään överiksi määrien kanssa, kun "eihän tässä täyty millään".
Aletaan elää syödäksemme, kun sen ähkyn tultua ei sitten jaksa oikein liikkuakaan, eli soffalle pötkölleen sulattelemaan. Moni myös hotkii kiireessä, kun ehkä hidas ja "maisteleva ja nautiskeleva" ateriointi auttaisi tulemaan oikeaan aikaan kylläiseksi ruuasta. Syöminen on kuitenkin nautinto, eikä pelkkä tankattava polttoaine.
Santsataan, "kun se nyt on niin hyvää, vaikka eihän mulla oikeasti mikään nälkä olekaan". Turhautuneisuus, tylsää, mitäs tässä tekisi, no otankin vielä tuota jälkkärijäätelöä vähän ja ehkä vielä sen yhden eiliseltä jääneen muffinin. Ei noin pieni voi mitenkään lihottaa...
Ruuasta on tullut monelle lohtu esim. yksinäisyyteen ja työttömyyteen. Masentuneet aika usein jättävät miettimättä mitä pitäisi syödä ja vetelevät "muovikassinötköttiä" sun muuta sahanjauhoa, kunhan pahin nälkä taittuu. Ja kun ei jakseta liikkuakaan, hoidetaan julkisilla kaikki asiointi, vaikka juuri se kävely olisi tarpeellista tässä elämäntilanteessa.
Jos kylläisyyttä ei tule tai kohta on taas nälkä, se johtuu yksinkertaisesti siitä, että ruoka on ravinnoltaan huonoa. Kroppa sen viestittää haluamalla lisää. Siihen auttaa ruuan sisällön muutos. Ei suinkaan syömisen vähentäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautaset olivat 70-luvulla läpimitaltaan 19-senttisiä. Nykyään ne ovat 23-senttisiä. Kokeiden mukaan ihmiset syövät vähemmän ruokaa pienemmiltä lautasilta.
Työpaikkaruokailuissa 70-luvulla syötiin puoli kiloa ruokaa aterialla. Viime vuonna tehdyssä mittauksessa sitä syötiin kilo. Hyvä puoli on toki, että nykyään syödään enemmän ja monipuolisemmin kasviksia kuin 70-luvulla.
Ketään normaalia aikuista ei kiinnosta painosi uimahallissa, usko pois! Sinne vaan rohkeasti!